Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@16:20:45 GMT

احزاب شاه کليد مشارکت حداکثري مردم در انتخابات

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۸۵۳۲۲

خبرگزاري آريا - زنجان- ايرنا- فعالان سياسي جناح هاي اصلاح طلب و اصولگرا و نماينده دولت به عنوان مجري انتخابات در ميزگرد خبرگزاري جمهوري اسلامي مرکز استان زنجان حاضر شدند و به بيان راهکارهاي جلب مشارکت حداکثري مردم در سايه فعاليت احزاب و تشکل هاي سياسي پرداختند.

انتخابات از مهمترين عرصه هاي فعاليت و مشارکت سياسي تمام اقشار جامعه محسوب مي شود و اين موضوع به سبب برخورداري از قاطبه ديني در جمهوري اسلامي از اهميت بيشتري برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين ميان احزاب براي ايجاد شور و نشاط انتخاباتي، آگاه سازي مردم و نظارت بر روند فعاليت هاي سياسي نقش مهم و برجسته اي دارند، موضوعي که در ميزگرد خبرگزاري جمهوري اسلامي مرکز زنجان مورد توجه قرار گرفت.
ايرناي مرکز زنجان با در نظر گرفتن اين موضوع، با دعوت از نقي مجتهدي به عنوان فعال سياسي اصولگرا، سيد محسن نجفيان به عنوان فعال سياسي اصلاح طلب و بهروز مهدوي به عنوان نماينده دولت و دبير ستاد انتخابات استان زنجان ميزگردي با عنوان `راهکارهاي مشارکت حداکثري مردم در انتخابات در سايه فعاليت احزاب و تشکل هاي سياسي` برگزار کرد.

** وجود بيش از 300 حزب در کشور به معني نبود حزب است
فعال سياسي اصولگرا گفت: وجود بيش از 300 حزب در کشور يعني حزب نداريم، چرا که حزب در کم بودن تعداد آن معنا مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، نقي مجتهدي با اشاره به نقش احزاب در امور کشور، گفت: بعضي از ويژگي هاي اداره کشورها تجربه مثبتي است و آن ويژگي مي تواند در ساير کشورها نيز مورد استفاده قرار گيرد.
وي اظهار کرد: احزاب بايد در کشور به معني واقعي وجود داشته باشد، تا بتواند نقش خاص خود را عملياتي کند.
وي با بيان اينکه حزب متعلق به شرق و غرب نيست، خاطرنشان کرد: داشتن حزب حق هر کشوري است و اينکه عده اي مي گويند در متون ديني اشاره اي به حزب نشده پس نبايد حزب داشت، برداشت نادرستي از اين متون است.
مجتهدي تصريح کرد: منظور از حزب مورد اشاره جريان هاي سياسي تلاش براي مشارکت امور سياسي و چرخش قدرت در عرصه هاي مختلف است و با حزبي که در قرآن آمده متفاوت است.
وي با بيان اينکه حزب محلي براي تضارب آرا و نظارت همگاني بر امور جاري در کشور است، افزود: براي فعاليت احزاب نيازمند بستر هستيم، که متاسفانه اين بستر تا کنون در کشور فراهم نشده است.
مجتهدي با بيان اينکه اگر کسي وجود حزب را رد مي کند بايد پيشنهاد بهتري براي جايگزين آن داشته باشد، گفت: نبود حزب باعث سوء استفاده افراد فرصت طلب از خلاء پيش آمده شده و برعکس وجود حزب مي تواند دستاوردهاي زيادي براي کشور داشته باشد.
وي ابراز کرد: در فقدان احزاب هرکسي در قدرت باشد، گروه هاي فشار حرفش را خواهد زد و نظرش را پيش خواهد برد.
مجتهدي با اشاره به اينکه براي داشتن مشارکت بالاي مردم در عرصه، انتخابات بايد حزبي برگزار شود، گفت: اگر ايرادي نيز وجود داشته باشد به روش آن وارد است نه به کليات آن و بايد تلاش کنيم روش را اصلاح کنيم نه اينکه کل آن را نفي کنيم.
وي اظهار کرد: اگر کارهاي کشور با بي برنامگي پيش رود و عقلانيت در آن نباشد، ساختارهاي کشور را ضعيف و سست خواهد کرد.

** مديريت جامعه بدون حضور احزاب امکان پذير نيست
فعال سياسي اصلاح طلب گفت: حل مشکلات جامعه، مديريت مسائل و پيشبرد برنامه بدون در نظر گرفته نقش احزاب و تشکل ها امکان پذير نيست.
به گزارش خبرنگار ايرنا، سيد محسن نجفيان افزود: در جهان کنوني مديريت جوامع بشري بر محوريت فرد امکان پذير نيست و مشارکت همگاني را مي طلبد.
وي يادآورشد: مسائل کشور آنچنان گسترده و پيچيدگي دارد که اشخاص به تنهايي از عهده مديريت آنها بر نمي آيند و سعي و همکاري آحاد جامعه مي تواند در مديريت آن نقش داشته باشد.
نجفيان اظهار کرد: موضوعي که امروزه براي مشارکت دادن افکار و انديشه هاي مختلف در عرصه هاي سياست، اقتصاد، فرهنگ و همه مسائل اجتماعي مطرح است و تجربه مثبت بشري محسوب مي شود و شايد آخرين تجربه بشري باشد، بحث تاسيس و شکل گيري احزاب است.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: تصور اينکه امروزه بتوان جامعه را براي مشکلات و مسائل آن، خارج از الگو و مشارکت احزاب مديريت کرد، اشتباه است و الگوي بدل و جايگزين ديگري براي آن وجود ندارد.
وي خاطرنشان کرد: جامعه بدون گوناگوني افکار وجود ندارد و براي آنکه اين افکار و عقايد مختلف مطرح شوند، نيازمند شکل گيري تشکل ها و احزاب هستند.
نجفيان ادامه داد: اين موضوع در مساله انتخابات برجستگي بيشتري دارد و تصور برگزاري انتخابات بدون حضور احزاب، باطل است.
اين فعال سياسي اصلاح طلب اضافه کرد: اينکه افراد چگونه مي خواهند تيم و همکاران خود را حتي در صورت پيروزي در انتخابات داشته باشند و با آنها براي مديريت جامعه همکاري کنند، نياز به وجود تشکل هاي قوي و احزاب فعال دارد.
وي ابراز کرد: در سطح جهان هم ضرورت فعاليت احزاب در همه جوامع بشري پذيرفته شده و کارکرد و فوايد زيادي هم در جوامع مختلف داشته است.
نجفيان بيان کرد: براي آنکه صداهاي مختلف در يک جامعه نمود پيدا کند و آواهاي مختلف شنيده شود، ناگزير از شکل گيري احزاب هستيم و امروزه بدون احزاب، انتخابات نمي تواند شکل بگيرد و در صورت انجام آن، از معناي حقيقي انتخابات فاصله مي گيرد و نمي تواند رنگ و بوي حقيقي آن را داشته باشد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: ورود افراد به تنهايي و حتي به شکل قومي به صحنه مديريت يک جامعه، امري ناقص است؛ انتخابات بايد برنامه اي مدون داشته باشد تا مردم بتوانند برنامه ها را رصد و در خصوص آنها تصميم بگيرند و اين موضوع از فوايد احزاب است.
وي افزود: حضور احزاب و فعاليت اين تشکل ها لازم است و شور و نشاط انتخاباتي ايجاد مي کند و تصميم افراد جامعه را در مسير مفيد خود قرار مي دهد.
نجفيان يادآورشد: کشورهايي هستند که ظاهر قضيه را حفظ کرده اند اما محتوايي ندارند و از درون همه تک حزبي هستند که چنين ساختار حزبي به معناي واقعي نمي تواند وجود داشته باشد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: اجازه بدهيم که احزاب بر حسب انديشه ها و نظرات مختلف اجازه ظهور و بروز پيدا کنند و بتوانند خود را مطرح و انديشه ها را بيان و در چارچوب قانون فعاليت کنند.
وي اظهار کرد: در اين صورت است که مي توان اعلام کرد، در ايران علاوه بر حفظ شکل ظاهري مساله، توانسته ايم محتواي آن را حفظ کنيم و حقيقت آن را در جامعه نشان دهيم.

** احزاب براي مشارکت حداکثري مردم در انتخابات نقش دارند
مديرکل سياسي و انتخابات استانداري زنجان در ادامه گفت: در حال حاضر 442 حزب با اسامي و نمادهاي مختلف در کشور فعاليت مي کنند که به طور يقين در مشارکت حداکثري براي انتخابات نقش دارند اما فعاليت آنها پررنگ نيست.
به گزارش خبرنگار ايرنا، بهروز مهدوي يادآورشد: امروزه بسياري از موسسه هاي رسمي و افراد حقوقي در قالب حزب خود را نشان مي دهند، بسياري از تشکل ها نبايد در قالب حزب فعاليت و موضع گيري کنند چرا که مجوز حزب را ندارند و چنانچه خواهان فعاليت هايي همانند حزب هستند، مي توانند با مجوز در قالب حزب فعاليت داشته باشند و ماده 10 قانون اين اجازه را به حزب داده است.
وي ادامه داد: متاسفانه احزاب خود را آن گونه که بايد و شايد نشان نمي دهند و به کارکردهاي خود آشنا نيستند و تشکيل آنها نيز خيلي مشخص نيست.
مهدوي با تاکيد بر اينکه دولت مي تواند به احزاب جهت، برنامه و الگو داده و کارکردهاي مثبت احزاب جهاني را نشان دهد، افزود: با اين اقدام حزب نيز مي تواند در قالب واقعي خود را نشان داده و گزينش درستي داشته باشد.
وي با تاکيد بر اينکه حزب بايد داراي اساسنامه و مرامنامه باشد و اعضا نيز به آن معتقد باشند، اظهار کرد: احزاب بايد کنترل و گزينش هاي صحيحي داشته باشند.
مديرکل سياسي و انتخابات استانداري زنجان گفت: احزابي که در دنيا مترقي هستند برنامه دارند و اين احزاب داراي گزينش و برنامه براي مديريت کشور هستند و برنامه هاي خود را ارائه مي دهند.
مهدوي با بيان اينکه بسياري از احزابي که درصدد پيروزي هستند، شخص پيشنهادي براي تصدي رئيس جمهوري و کابينه خود را نيز معرفي مي کنند، يادآورشد: اين مساله در حوزه مشارکت مردم در انتخابات بسيار موثر خواهد بود.
وي تاکيد کرد: براي داشتن جامعه پويا بايد سطح دانايي جامعه ارتقا يابد چرا که دانايي به خودي خود قدرت است؛ هرچه سطح آگاهي جامعه بيشتر باشد، قطعا مردم گزينش بهتري خواهند داشت.
مديرکل سياسي و انتخابات استانداري زنجان گفت: وقتي همه مي توانند راي دهند اين دمکراسي است، روشنفکران، ائمه جمعه و جماعات و روحانيان، مطبوعات، رسانه ها و آموزش و پرورش مي توانند در جلب مشارکت حداکثري براي انتخاباتي قانونمند موثر باشند و اگر اين مساله در جامعه محقق شود، بايد سطح آگاهي و دانايي مردم ارتقا يافته و اطلاعات درستي به آنها ارائه شود.
مهدوي ادامه داد: در اصل 26 قانون اساسي بيان شده مردم مي توانند در احزاب شرکت کنند و به جايگاه واقعي که مدنظر امام راحل و ولي امر مسلمين است، برسيم.
به گفته وي، حزب خواهان نشان دادن حضور خود در قدرت، کنترل و جهت دهي به آن است و حتي مي تواند از قدرت نيز سهم خواهي کند؛ ما به اين سمت در حرکت هستيم اما رسيدن به نقطه مطلوب، نيازمند گذشت زمان است.
مديرکل سياسي و انتخابات استانداري زنجان گفت: بر اساس آخرين آمار ايران 442 حزب تاکنون مجوز گرفته اند و اين اشکالي نيست، اما با ديد سابقه دموکراسي در ايران به چه زماني برمي گردد.
مهدوي افزود: ايران سابقه حکومت 2 هزار و 500 ساله شاهنشاهي را داشته است و بعد از انقلاب اسلامي مردمي ترين نظام را داريم.
وي ادامه داد: در اوايل تشکيل نظام اسلامي بنا به ديدگاه هاي ايدئولوژيکي، اسلامي بودن حکومت و محور قرار گرفتن مرجعيت، همه با انقلاب اسلامي همراه شدند.
مديرکل سياسي و انتخابات استانداري زنجان با بيان اينکه در اوايل انقلاب فقط حزب جمهوري اسلامي داشتيم، گفت: در اين حزب مباني ديني و قرآني نيز وجود دارد چرا که در عقل ديگران شريک شدن و مشارکت براي مشورت گرفتن از ديگران در قرآن آمده است.

** براي رسيدن به مشارکت حداکثري ابزارهاي لازم را نداريم
فعال سياسي اصولگرا اظهار کرد: ابزارها و ساختارهاي لازم براي رسيدن به مشارکت حداکثري را يا نداريم يا اين ساختارها خيلي ضعيف است.
مجتهدي با اشاره به ضعف در قانون انتخابات، گفت: يکي از ضعف هاي کشور در قانون انتخابات است که مشکلات عديده اي را براي کشور ايجاد کرده و بايد مجلس شوراي اسلامي درصدد رفع مشکلات آن باشد.
وي با بيان اينکه هزينه هاي انتخاباتي نامزدها براي حضور در رقابت ها هنگفت است، افزود: در چنين شرايطي، کساني که لايق و توانا هستند ولي توانايي مالي ندارند، نمي توانند خود را به مردم معرفي کنند، چون امکان اين امر با وجود هزينه هاي زياد ساير نامزدها وجود ندارد.
مجتهدي با اشاره به ضعف هاي سيستماتيک در انتخابات، تصريح کرد: هم اکنون يک ماه تا برگزاري انتخابات زمان باقي است، در حالي که نه نامزدها مشخص هستند و نه مردم مي دانند چه کساني در عرصه حضور خواهند داشت، اين موضوع باعث سردرگمي و بلاتکليفي نامزدها و مردم در انتخاب سرنوشتشان مي شود.
اين فعال سياسي اصولگرا خاطرنشان کرد: نمي شود مردم را به مشارکت حداکثري تشويق کرد و آنها را پاي صندوق راي کشاند، اما براي انتخاب صحيح، بينش کافي در ميان اقشار مختلف جامعه ايجاد نکرد.
وي اضافه کرد: اين نوع تشويق براي مشارکت هاي حداکثري صرف، بدون آگاهي و شناخت دادن مناسب از ملاک هاي انتخاب درست، تبعات فراوان بسياري براي کشور خواهد داشت.
مجتهدي با تاکيد بر لزوم سيستمي عمل کردن در امور سياسي در سطح کشور، تصريح کرد: هنوز به اين مرحله از کار در کشور نرسيده ايم.

** کيفيت آرا بايد مورد توجه قرار گيرد
فعال سياسي اصلاح طلب گفت: به طور معمول در بحث هاي انتخاباتي بر روي کميت ها بحث مي کنيم تا مسائل کيفي.
نجفيان افزود: همه علاقه منديم که ميزان مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، اين خوب است اما به واقع به کيفيت راي آن دسته از افرادي که مشارکت مي کنند، توجه نمي شود و ميزان مشارکت آن افرادي که نخبگان، فرهيختگان و فرهنگيان جامعه هستند، برآورد نمي شود.
وي با بيان اينکه ما وسيله و معيار سنجش دقيق نداريم، يادآورشد: مي توان تا حدي به معيارهاي انتخاب کيفي نزديک شد، تجربه نشان داده است که در مقاطعي که رقابت ها واقعي بود يا نزديک به آن، مشارکت کيفي در جامعه به ثبت رسيد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: در آن مقاطعي که جريان هاي فکري موجود در اجتماع امکان مطرح ساختن خود را پيدا کرده اند، کميت و کيفيت آن انتخابات بالا بوده است.
نجفيان تاکيد کرد: عکس اين جريان هم وجود دارد، در هر زماني که فضا محدودتر شده و پيش از انتخابات ورود بسياري از جريان هاي فکري و سياسي منع شده، کيفيت مشارکت متفاوت بوده است.
وي اظهار کرد: در شرايط حضور تمام جريان هاي فکري، بسياري از مردم حس مي کنند و مي فهمند که راي و نظر آنان مهم و ارزشمند است و اين احساس را ندارند که از مردم براي انتخاب فردي که پيش از حضور آنان انتخاب شده است، راي بدهند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب تصريح کرد: در برخي مواقع به شکل آشکار برخي سليقه ها را پيش از آغاز راي گيري و فرآيند انتخابات حذف کرده اند، در اين زمان، مردم مي فهمند که انتخابات از آن معناي حقيقي خود فاصله گرفته و بيشتر به صحنه نمايش نزديک شده است، در چنين شرايطي بهتر است، نتيجه هر 2 انتخابات با هم مقايسه شود.
نجفيان خاطرنشان کرد: ما بايد مفهوم انتخابات را از تعريف و استاندارد آن تعيين کنيم و بعد از اينکه آن را شناختيم، هر انتخاباتي که نزديک به اين استانداردها برگزار شود، و فاصله آن در حداقل است، همواره تعداد آراي بيشتري را به خود جذب مي کند و هر چه اين فاصله بيشتر مي شود، مردم هم رغبت کمتري براي حضور نشان مي دهند در کنار آن مشکلات ساختاري و قانوني که در عرصه انتخابات وجود دارد.
وي ادامه داد: برنامه زمانبندي در انتخابات و بلاتکليفي در آن روز به روز بيشتر شده است، اگر انتخابات اخير و گذشته هاي دور را نگاه کنيم، وضعيت بهتري داشتيم و به جاي آنکه رو به پيشرفت بوده و در انتخابات معايب خود را شناسايي و درصدد رفع آنها باشيم، در بيشتر مواقع روند معکوس را طي کرديم.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: شنيده ايم از بين مجالسي که شکل گرفته بسياري اذعان دارند که مجلس اول بهترين مجلس بود، در حالي که در آن نمايندگاني حضور داشتند که به زعم برخي ها در جبهه مقابل انقلاب حضور داشتند و در مجلس موثر بودند و در تصميم گيري ها و قانون گذاري ها نقش داشتند و صداي مردم در آن شنيده مي شد به همين علت است که مي گوييم مجلس اول بهترين دوره بود.
نجفيان اضافه کرد: هر چه پيش رفتيم اين وضعيت افت پيدا کرده و به صداهاي مختلف اجازه بيان شدن داده نشده است و بسياري از افراد قبل از ورود به صحنه هاي انتخاباتي حذف شده اند.
وي ابراز کرد: مقصر رويکردهاي سياسي است و سعه صدر بخش هايي از حاکميت که رو به تنازل بوده است، تحمل آن دسته از افرادي که غير از ما فکر مي کنند و غير از جبهه و گروه ما هستند را نداشته ايم.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: رفته رفته مي بينيم که دايره آن کساني که به انقلاب دل بسته و وابسته هستند و اهداف و آرمان هاي انقلاب را قبول دارند، تنگ تر شده و در ايستگاه هاي تصنعي و کاذب مختلف، بسياري از اين افراد را پياده کرده اند و گفته اند که صلاحيت همراهي در اين قطار را نداريد.
نجفيان تصريح کرد: بيم آن مي رود که از انتخابات فقط يک نام و پوسته باقي بماند و انتخابات اگر در دل خود رقابت واقعي را نداشته باشد، هدف و مفهوم خود را از دست مي دهد و به واقع هم به سمتي مي رود که در شکل هم خود را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: در کشورهاي پيشرفته از ماه ها قبل، فرآيند انتخابات و رقابت ها شکل مي گيرد و گفتارها مطرح مي شود و مردم فرصت چندين ماهه براي تحقيق دارند.
وي يادآورشد: ما در عمل چنين بحثي را نداريم و حتي اين ترديد وجود دارد، افرادي که از ابتدا و حتي پيش از شکل گيري انقلاب نقش داشته اند، اجازه حضور در صحنه پيدا مي کنند يا نه؟ و اين موضوع مردم را در عالم شک و ترديد و بلاتکليفي قرار مي دهد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: اميدوارم اين موانعي را که در بخش هاي مختلف ايجاد شده يا برخي در قوانين و برخي حاصل اعمال سليقه هاي مختلف است بتوانيم رفع کنيم و در انتخابات بعدي شاهد اين باشيم که مردم از يک وضعيت باثبات و پايدار در روند برگزاري انتخابات بهره مند باشند.
نجفيان با بيان اينکه اين بحث ها براي بعد از انتخابات هم جريان دارد، اظهار کرد: ساز و کار ما به نوعي است که نمي توان نتايج را دست کاري کرد، اما در جامعه سخن ديگري جريان مي يابد و گاه بي اعتمادي را حتي نسبت به برگزاري انتخابات به همان شيوه اي که مسئولان طراحي کرده اند، وارد مي کند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: اعتماد به نظام سياسي و اعتماد به دولتمردان در مسائل حياتي به خصوص در انتخابات بيش از همه مسائل خود را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: اگر ما به دنبال ايجاد شور و نشاط انتخاباتي هستيم، بايد بستر آن به گونه اي طراحي شود که مردم از مدت ها قبل در فرآيند انتخاب شدن و انتخاب کردن قرار گيرند و بتوانند فرصت تجزيه و تحليل انتخاباتي داشته و نسبت به آن دسته از افرادي که کليت روند انتخابات را رقم مي زنند به حسن ظن آنان اعتماد کافي و لازم را داشته باشند.

** قوه مقننه بايد ضعف قانون را حل کند
مديرکل سياسي و انتخابات استانداري زنجان گفت: به دليل تکرار قوانين انتخابات، اشکالات و ضعف هاي آن بيشتر ديده مي شود که بايد اين اشکالات قانوني بررسي و رفع شوند.
مهدوي با بيان اينکه شرکت در ثبت نام نامزدي انتخابات رياست جمهوري با حجم وسيعي از ثبت نام کنندگان مواجه هستيم، اظهار کرد: اصل 115 جزو اصل هاي محکم قانون به شمار مي رود و وجود رجل در قانون براي بانوان جاي سوال است.
وي ادامه داد: شرط سني داوطلبان انتخابات رياست جمهوري بايد در شوراي بازنگري قانون اساسي (اصل 177) اصلاح شود.
مهدوي تاکيد کرد: ضعف قانون در اجرا مشخص مي شود و قوه مقننه بايد اين موارد را بررسي کند چرا که کار واقعي اين قوه، قانونگزاري و رفع کاستي هاي جامعه در اين خصوص است، البته مردم هم مطالبه اي در اين باره ندارند.
مدير کل سياسي و انتخابات استانداري زنجان، به ميزان مشارکت مردم در انتخابات از سال هاي 57 تا 92 در ايران اشاره کرد و افزود: سال 57 مشارکت مردم 67 درصد، مرداد سال 60، 64 درصد، مهر همين سال، 74 درصد، سال 64، 56 درصد، سال 68، 55 درصد، سال 72، 51 درصد، سال 76، 80 درصد، سال 80، 67 درصد، سال 84، 63 درصد، سال 88، 85 درصد و سال 92 نيز 73 درصد بود.
مهدوي تاکيدکرد: اين دوره مشارکت کمتر از دوره هاي قبل نخواهد بود و کيفيت نيز متفاوت خواهد بود اما اينکه عقلانيت حاکم خواهد بود يا نه قابل پيش بيني نيست چرا که در سالهاي گذشته فضاي مجازي نداشتيم اما امروزه انواع فضاهاي مجازي رسانه اي و ماهواره اي قوي داريم و افکارسنجي در اين زمان بسيار مشکل است.
وي يادآورشد: مي توانيم با روشنگري و ايجاد اعتماد و ارتقاء سطح آموزش عمومي، اعتماد مردم را به مجريان جلب کنيم و برعکس نبود شفافيت موجب کاهش اعتماد عمومي مردم خواهد شد و مشارکت نيز کاهش مي يابد و در اين باره رسانه ها بسيار تاثيرگذار هستند.

** نبايد نعمت انتخابات را تبديل به نقمت کرد
فعال سياسي اصولگرا با اشاره به حماسه سازي مردم در انتخابات مختلف، گفت: نبايد با سوء استفاده از تريبون هاي عمومي و تبليغ يک نامزد خاص يا تخريب وي باعث دلسردي مردم شد، چرا که با اين کار نعمت مشارکت حداکثري مردم را به نقمت تبديل خواهيم کرد.
مجتهدي اظهار کرد: به نظر مي رسد بايد شوراي نگهبان براي اصل 115 قانون اساسي که شرايط رئيس جمهوري را توضيح مي دهد يک تفسير مناسب و قابل اتکا تهيه کند، چرا که با اين تفسير مي توان جلوي بسياري از ثبت نام نامزدهاي رياست جمهوري را گرفت و عمده مشکلات را حل کرد.
فعال سياسي اصولگرا گفت: به نقش احزاب در ايران در شرايط کنوني چندان اميدي ندارم، چون کشور احزابي ندارد که نمايندگي مردم را در معرفي نامه(رزومه) خود داشته باشد، بلکه در بسياري از مواقع احزاب به خاطر سهم خواهي از جريان سياسي که در قدرت است، تشکيل شده اند.
وي به ضرورت اجراي عدالت اجتماعي در جامعه اسلامي اشاره کرد و گفت: اگر عدالت اجتماعي در کشور برقرار شود، يعني نظام توزيع ثروت، بودجه بندي، نظام پرداخت، اشتغال و ساير مسائل مشابه در کشور رفع خواهد شد.

** لازمه برگزاري يک انتخابات پرشور جلب اعتماد مردم است
فعال سياسي اصلاح طلب گفت: لازمه برگزاري يک انتخابات با شور و نشاط در درجه نخست اعتماد به مردم است و همه مسائل را از آن مردم بدانيم و برآيند آراي ملت را حاکم بر همه امور قرار دهيم.
نجفيان افزود: ميزان مشارکت مردم مهم است که پشتوانه ما شود و اينکه در سطح جهاني بگوييم که مردم مشارکت کردند، در حالي که عدد اهميت ندارد و مهم اين است که برآيند آراي مردم اين اطمينان را ايجاد کند که تعيين حاکميت و سرنوشت کشور به دست آراي مردم است.
وي تاکيد کرد: در روند برگزاري انتخابات، نبايد هيچ نهاد و مرجعي اعمال سليقه کند چرا که يکي از آفت هاي برگزاري انتخابات، اعمال سليقه است و اين از اعتماد و نيز ميزان مشارکت مردم در انتخابات کم مي کند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: مجري و ناظر بايد جايگاه خود را بشناسند و به آن عمل کند، امروز جايگاه ها به گونه اي شده است که گويا تغيير کرده اند.
نجفيان با بيان اينکه در مقطعي شوراي نگهبان در استان ها دفتر نداشت، تصريح کرد: چه مشکلي پيش آمده که دستگاه هاي نظارتي به اين ميزان عريض و طويل شده اند؟
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: حتي در بسياري از مواقع، مسائل امنيتي دامنه دخالت ها را وسيع کرده و در حالي که قانون بر اعلام نظر چهار نهاد کشوري تاکيد و تصريح کرده است، که در خصوص صلاحيت افراد اعلام نظر کنند، اما برخي آمده اند و مدعي شده اند که اين نهادها براي بررسي صلاحيت ها کافي نيستند.
نجفيان يادآورشد: آيا اينها به مصلحت است؟ مي تواند ما را به سمت برگزاري انتخابات صحيح و بي اشکال ببرد؟ به نظر حتي آسيب ها را افزايش مي دهد.
وي اظهار کرد: مساله ديگر، در خصوص رسانه هاست، در عصري هستيم که تعداد رسانه ها رو به فزوني است اما همچنان صدا و سيما رسانه بي رقيب محسوب مي شود و اين رسانه بايد بي طرفي خود را حفظ کند.
وي تاکيد کرد: مسئولان برگزاري انتخابات به معناي واقعي عدالت را رعايت کنند و امکانات عمومي را به نفع کسي به کار نگيرند همين موقعيت هاي شغلي و جايگاهي که افراد مختلف به واسطه مسئوليت ها تصدي کرده اند، به کارگيري آن به نفع شخص يا گروهي خاص، استفاده از امکانات عمومي محسوب مي شود.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: ما بايد همه مردم را در اين انتخابات در نظر بگيريم، يعني براي همه مردم حقي يکسان قائل شويم تا صداي همه شنيده شود، اتهامات را کم کنيم و بي جهت رقباي خود را با اتهامات واهي تخريب نکنيم.
نجفيان تصريح کرد: فضاي اتهام و تخريب و اينکه جناح و گروه من به هر قيمتي برگزيده انتخابات شود و جناح رقيب شکست و از صحنه کنار برود را حمل بر خودبيني مي دانم، مقداري بايد فضا را آزادتر بگذاريم و ديدمان را وسيع تر کنيم.
وي ادامه داد: حتي در زمان رضاخان که نماد ديکتاتور در تاريخ ايران است، در زمان خود شهيد مدرس را داشت، يعني به مدرس اجازه داده شده بود که در مجلس حاضر شود و مردم به آن راي بدهند و در عمل آنان در چنين حکومت هايي فرصت حضور در عرصه انتخابات را داشته اند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: آيا ما به همه آناني که خود را مقيد و متعهد به اين نظام مي دانند فرصت مي دهيم و شرايط حضور همه را فراهم مي کنيم؟ اميدوارم فضا آنچنان باز شود تا جريان ها و افکار مختلف اين فرصت را پيدا کنند که در عمل آرمان هاي انقلاب محقق شود.

** انتخابات نيازمند اخلاق مداري و عقلانيت است
مديرکل سياسي و انتخابات استانداري زنجان گفت: اخلاق مداري و عقلانيت بايد در جامعه پايه گذاري و فرهنگ سازي شود، چنانچه بزرگان جامعه انديشمندان، روشنفکران و تمام اصحاب فرهنگ اين 2 مقوله را نهادينه کنند، مشکلات حل مي شود.
مهدوي خاطرنشان کرد: تا نقطه آرماني فاصله داريم و بايد چارچوب هاي قانوني محکمي داشته باشيم تا اخلاق مداري و عقلانيت در جامعه رعايت و در شرايط فعلي چارچوب هاي قانوني بيشتري ايجاد شود.
وي افزود: پس از گذشت 38 سال از انقلاب بايد اخلاق مداري و عقلانيت بيش از گذشته در جامعه جاري و ساري شود.
بر اساس ماده 68 قانون اساسي زمان اعلام رسمي اسامي نامزدهاي تاييد صلاحيت شده در شوراي نگهبان ششم ارديبهشت است و تا اين زمان هر نوع فعاليت تبليغاتي نامزدها و طرفداران آنان ممنوع است و اين نوع فعاليت در شبکه هاي مجازي نيز از سوي پليس فتا پيگيرد قانوني دارد.
3001/3216/7325/6085/1772
خبرنگاران: حديث ابوالحسني، مينا افشاري، سجاد کريمي** انتشاردهنده: مجيد ملازاده



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۵۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است

«علی‌اکبر علیزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: از آنجایی که مجلس شورای اسلامی در همه حوزه‌ها مجاز به قانون‌گذاری است و در جمهوری اسلامی ایران جایگاه بالایی دارد، مشارکت بالای مردم در انتخابات باعث تشکیل مجلسی قوی می‌شود.

وی افزود: نباید اینگونه تصور شود که مشارکت مردم در دور دوم انتخابات اهمیتی ندارد؛ مشارکت پُرشور مردم در حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده است، بسیار اهمیت دارد. نماینده‌ای که با پشتوانه رأی بالا راهی مجلس شود، قطعاً مؤثرتر از نماینده‌ای خواهد بود که پشتوانه رأی بالایی نداشته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مشارکت در انتخابات بالا باشد، مجلسی قوی به وجود می‌آید و اگر مجلس قوی و با پشتوانه رأی بالا باشد، دولت‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه در ریلی که مجلس می‌گذارد، حرکت کنند.

علیزاده تصریح کرد: همچنین زمانی که مجلس قوی باشد، قدرت نظارت بالایی خواهد داشت و می‌تواند تخطی از اجرای قوانین را به خوبی شناسایی کرده و به دستگاه‌ها و مسؤولان اجرایی کشور گوشزد کند که در ریل قانون حرکت کنند.

منتخب مردم دامغان در مجلس دوازدهم ادامه داد: هنوز ۴۵ نماینده مجلس دوازدهم مشخص نشده است و از آنجایی که این افراد قطعاً تأثیر زیادی بر مجلس آینده خواهند داشت، بر این اساس نباید کسی تصور کند که دور دوم انتخابات مجلس فاقد اهمیت است.

وی اظهار کرد: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار مؤثر است چراکه آیت الله مدرس هم یک نماینده بود و بر این اساس حتی یک نماینده روی مجلس تأثیر دارد و نباید دور دوم انتخابات مجلس کم اهمیت جلوه داده شود؛ برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم نیز باید رسانه‌ها به ویژه صداوسیما امکان تبلیغات برابر را برای داوطلبان دور دوم انتخابات فراهم کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اهمیت دور دوم انتخابات به خوبی برای مردم تبیین شود تا مردم در حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات به دور دوم کشیده شده است، حضور پُر شوری پای صندوق‌های رأی داشته باشند. تبیین و آگاهی‌بخشی به مردم، مهم‌ترین کاری است که باید مورد توجه باشد.

علیزاده اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران حضور و مشارکت مردم در عرصه‌هایی مانند انتخابات اهمیت زیادی دارد و امیدواریم مردم مشارکت بالایی در مرحله دوم انتخابات مجلس داشته باشد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.

کد خبر 6084386 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند