Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:45:11 GMT

آمادگی موسسات پژوهشی ایران برای همکاری با ایتالیا

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۸۸۴۲۹

آمادگی موسسات پژوهشی ایران برای همکاری با ایتالیا

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری ایران از همکاری با ایتالیا استقبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی امروز در اولین نشست علوم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در دانشگاه شهید بهشتیافزود: در طول تاریخ همواره تعاملات علمی و فرهنگی دو کشور و مهاجرت دانشمندان به کشورهای یکدیگر وجود داشته و از علوم و فناوری‌های یکدیگر بهره‌مند می شدند و دو کشور نقش و تأثیر زیادی نیز در ارتقا و پیشرفت علمی دنیا داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: ایران و ایتالیا به عنوان دو کشور با سابقه و دارای تمدن کهن و اصیل در دنیا مطرح بوده اند و قطعاً دلیل ایجاد این تمدن برای هر دو کشور چیزی جز دانشمندان برجسته و دانش و علم تولید شده و خدمات علمی دو کشور نبوده است.

دبیرکل شورای عالی عتف اظهار کرد: خوشبختانه در عصر حاضر در هر دو کشور ایران و ایتالیا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم جهت بازآفرینی و احیای تعاملات علمی و فناوری به عنوان زیر بنای همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.

وی تصریح کرد: وجود حدود 4.5 میلیون دانشجو، 100هزار عضو هیأت علمی، 100 هزار نفر دانشجوی دکترای تخصصی و ۸۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، ۳۹ پارک علم و فناوری و ۱۸۰ مرکز رشد علم و فناوری، موقعیت بالای علمی و فناوری کشور ایران در منطقه و همچنین وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری برجسته و معتبر در کشور ایتالیا این پتانسیل را فراهم کرده است تا در یک فضای مبتنی بر احترام همکاری متقابل و دوستانه یک دیپلماسی علمی و فناوری حداکثری را داشته باشیم. این امر زمینه گسترش هر چه بیشتر اقتصادی، صنعتی و اجتماعی و در نتیجه توسعه علمی – فناوری دو کشور را در برخواهد داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: خوشبختانه در فضای بوجود آمده پس از برجام و در ادامه آن تفاهم‌نامه ۲ سال قبل بین وزرای علوم دو کشور، مدل‌های همکاری علمی و فناوری ارزشمندی بین ایران و ایتالیا به انجام رسیده و یا در حال انجام است که انعقاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با شورای تحقیقات ملی ایتالیا (CNR) و امضای برنامه اجرایی (Action plan) و امضای تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیقات ایتالیا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در سال ۲۰۱۵ و برنامه اجرایی آن تفاهم‌نامه از جمله آنها است.

وی امضای قرارداد با مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP)، تهیه و تدوین پیش نویس برنامه اجرایی طرح «پیترو دلاوله» (Pietro Della Valle) و انجام چندین تفاهم‌نامه و توافق‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران و ایتالیا را از دیگر همکاری‌های پژوهشی ایران و ایتالیا اعلام کرد.

دکتر احمدی گفت: در ادامه این همکاری‌ها با توافق انجام شده با پروفسور لیپاردی رئیس بنیاد شهر علم ایتالیا زمینه برگزاری نشست همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور ایران و ایتالیا فراهم شد که با حضور هیأت‌های عالی رتبه از وزارتخانه‌های علوم ایران و آموزش و تحقیقات ایتالیا جلسات سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برگزار شد.

دبیر کل شورای عالی عتف اظهار کرد: ما بر این باوریم که تبادلات علمی و بین‌المللی و ایجاد زمینه‌های همکاری پایدار و درازمدت در حوزه علم و فناوری در بین کشورها به توسعه جریان دانش، خلاقیت و نوآوری شتاب بخشیده و در نهایت ضمن افزایش رفاه اجتماعی، صلح و دوستی را بین کشورها و جوامع به ارمغان خواهد آورد. این هم افزایی‌های دو جانبه در عرصه‌های علمی، فناوری موجبات توسعه هرچه سریع‌تر اقتصادی و اجتماعی را فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در این مسیر جمهوری اسلامی ایران با اتکای به توانمندی‌های علمی – فناوری موجود آماده است در قالب برنامه‌های مشترک علمی – فناوری در سطح منطقه و بین‌المللی نقش اثرگذار داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: امیدوارم این نشست دو جانبه به فراهم کردن شرایط و زمینه‌های لازم جهت همکاری‌های علمی و فناوری بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناور دو کشور را فراهم کند.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد:در راستای تداوم این حرکت بزرگ به عنوان گام نخست آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای استقرار واحدهای R&D شرکت‌های ایتالیایی در پارک‌های علم و فناوری مرتبط، ایجاد واحدهای تحقیقاتی مشترک در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط، ایجاد دفاتر انتقال فناوری مشترک در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری مرتبط و ایجاد مراکز رشد مشترک برای شرکت‌های دارای برند اعلام می‌کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: هدف اصلی ایجاد پایگاه در قطب جنوب مطالعات علمی است، یعنی جامعه علمی و نخبگانی کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد.

امیردریادار شهرام ایرانی گفت: در همه کشورهای دنیا که پایگاه در قطب جنوب دارند ارتش‌ها صرفاً پشتیبان کننده است.ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش های علمی کشور را داریم، دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • ببینید | آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد