Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اختیار کاخ نیاوران و سعدآباد مستقیما به سازمان میراث فرهنگی تفویض شده است و بنیاد مستصعفان نمی‌تواند ادعای مالکیت درباره این دو کاخ تاریخی داشته باشد. آفتاب‌‌نیوز : حدود یک هفته پس از انتشار خبرهایی درباره‌ی تلاش‌های بنیاد مستضعفان برای گرفتن حق مالکیت دو مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی نیاوران و سعدآباد و واکنش‌های اولیه‌ی این بنیاد نسبت به موضوع، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نخست روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۹ فروردین) در بیانیه‌ای موضع خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد و امروز (چهارشنبه، ۳۰ فروردین) نامه‌ای با نام و امضای احمد حکیمی‌پور - عضو و رئیس کمیته‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران - خطاب به زهرا احمدی‌پور - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در این‌باره منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایسنا، در نامه حکیمی‌پور خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی آمده است: «مستحضرید با طرح دعوی بنیاد مستضعفان علیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخصوص بازپس‌گیری مدیریت مجموعه‌ی کاخ‌های نیاوران و سعدآباد، اخیرا حکم دادگاه مبنی بر مالکیت این بنیاد بر کاخ‌های سعدآباد و نیاوران صادر شده است.
در این‌ زمینه از جایگاه نمایندگی مردم و مسئول کمیته میراث فرهنگی و بافت تاریخی در شورای اسلامی شهر تهران به عرض می‌رسانم: ۱- براساس ماده واحده "لایحه قانونی راجع به کاخ‌های نیاوران و سعدآباد و نحوه ارزیابی و نگهداری اموال مربوط" مصوب ۲۳ فروردین سال ۱۳۵۹ کلیه کاخ‌های نیاوران و سعدآباد با محوطه و تاسیسات آن‌ها برای ایجاد موزه و پارک در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق (سازمان میراث فرهنگی کنونی) قرار می‌گیرد.
همان‌طور که در متن ماده واحده این لایحه واضح و مبرهن است، نامی از بنیاد مستضعفان آورده نشده و اختیار کاخ نیاوران و سعدآباد مستقیما به سازمان میراث فرهنگی تفویض شده است، بر مبنای همین استدلال بنیاد مستضعفان نمی‌تواند ادعای مالکیت درخصوص این دو کاخ تاریخی داشته باشد.
۲- مجموعه کاخ موزه‌های سعدآباد و نیاوران در دوران پهلوی به وزارت دربار تعلق داشته و با هزینه بیت‌المال احداث شده است، بنابراین مایملک خاندان پهلوی به حساب نمی‌آید و جزو بیت‌المال است و به استناد فرمان حضرت امام خمینی (ره) مورخ ۱۳ اسفندماه ۵۷، مالکیت این دو کاخ برعهده دولت است.
۳- فارغ از ادله‌ی قانونی فوق، سابقه‌ی عملکرد بنیاد مستضعفان در نگهداری و مدیریت اماکن تاریخی، عملکردی قابل دفاع نیست. به‌عنوان نمونه، کاخ مروارید کرج به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری مدرن که پس از انقلاب برای مدت سه دهه در اختیار بنیاد مستضعفان بود، به ویرانه‌ای تبدیل شد و سپس مالکیت آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتقال یافت.
در نمونه‌ای دیگر می‌توان به وضعیت کاخ‌ - هتل رامسر اشاره کرد که به‌دلیل نبودن نگاه مبتنی بر حفظ میراث ارزشمند ملی و غلبه‌ی نگاه اقتصادی، در معرض انواعی از تخریب‌ها قرار گرفته است.
۴- تصمیم‌گیری درخصوص مالکیت مجموعه کاخ‌های نیاوران و سعدآباد، از جمله مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تصمیمات مرتبط با حوزه‌ی میراث فرهنگی در کشور است و به‌دلیل نبود سابقه‌ی مطلوب این بنیاد در حفظ و نگهداری از ابنیه تاریخی مشابه، ادامه‌ی وضعیت فعلی بسیار نگران‌کننده است و بیم آن می‌رود تا بخشی از تاریخ ملموس کشور و پایتخت در سال‌هایی نه چندان دور به ورطه‌ی نابودی کشیده شود.
از این رو ضروری است تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همه‌ی توان خود را برای انجام اقدام عاجل در این خصوص و اعتراض به رای دادگاه بدوی معطوف کند.
۵- در پایان نیز اعلام می‌دارد کمیته‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در حدود اختیارات قانونی خود آماده است هرگونه همکاری‌ سازنده در این مسئله را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عمل آورد.»
به گزارش ایسنا، پس از انتشار نخستین خبرها درباره مالکیت دو مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی نیاوران و سعدآباد، بنیاد مستضعفان اطلاعیه‌ای را منتشر و به نقل از غفور پاکنهاد - معاونت امور حقوقی، توسعه مدیریت و منابع - اعلام کرد: «موضوع مالکیت کاخ‌های نیاوران و سعدآباد در قوه قضاییه (هیات رسیدگی به پرونده‌های موضوع اصل ۴۹ قانون اساسی) مطرح رسیدگی است و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کماکان خود را موظف به اجرای احکام قطعی محاکم قضایی می‌داند.»

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۸۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با تاکید حقوقی بودن مالکیت چت‌های حاضر در ایران گفت: در حال حاضر جت‌های فعال در ایران به هیچ وجه کاربری شخصی ندارند و از آن‌ها فقط برای جا به جایی مسافر استفاده می‌شود.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً در فضای رسانه‌ای کشور خبری از قول رئیس سازمان هواپیمایی کشور منتشر شد در آن مطلب این مقام مسئول از آزاد شدن خرید جت برای عموم مردم خبر داده بود. این موضوع واکنش‌های زیادی را با خود همراه کرد که بعضی از آن‌ها جنبه طنز و برخی دیگر هم ماهیتی انتقادی و یا حتی تخریبی داشته است.


«جعفر یازرلو» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور پیرامون این موضوع به بازارنیوز گفت: در حال حاضر ما هواپیمای جت شخصی با مالکیت حقیقی نداریم، اما در بخش سبک و نیمه سبک هواپیما‌هایی هستند که تحت مالکیت اشخاص حقیقی و یا حقوقی قرار دارند که اکنون در آموزشگاه‌ها برای تعلیم خلبانی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور افزود: در حال حاضر تعداد هواپیما‌های فوق سبک کشور تقریباً ۲۵۰ فروند است که همانگونه در ابتدا به آن اشاره شد اکثر آن‌ها صرفاً برای آموزش افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بعضی از آن‌ها استفاده شخصی هم دارند، ولی محل دریافت خدمات آن‌ها صرفاً به امکان خاص خلاصه می‌شود؛ به عبارتی دیگر، این نوع هواپیما‌ها خدمات فرودگاهی، ناوبری، تامین سوخت و در نهایت تعویض قطعات را فقط از سوی آموزشگاه‌های خلبانی که از طرف سازمان هواپیمایی کشور مجوز دریافت کرده‌اند، اخذ می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: جت‌های شخصی حاضر در کشور مالکیت حقیقی یا بیان ساده‌تر فردی ندارد، بلکه مالکیت آن‌ها فقط حقوقی و برای شرکت و یا سازمان‌ها است. این اشخاص حقوقی شامل، شرکت‌های هواپیمایی و یا موسسات اجاره دهنده این نوع هواپیما‌ها می‌شود. در حال حاضر فعالیت این نوع موسسات زیر نظر سازمان هواپیمایی بوده و حتی تبلیغات آن‌ها در بعضی موارد مانند نمایشگاه‌هخای تخصصی و یا سایت‌های اینترنتی قابل مشاهده است.


یازرلو در پایان تاکید کرد: جت‌های فعال در ایران کاربری شخصی ندارند و از آن‌ها فقط برای جا به جایی مسافر استفاده می‌شود. بهره‌برداری شخصی از این نوع هواپیما‌ها یک گزاره کاملاً غلط است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: هواپیمایی ، جت شخصی ، سازمان هواپیمایی ، شرکت هواپیمایی ، جعفر یازرلو لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9o

دیگر خبرها

  • ادعای حامیان رژیم اسرائیل: جورج سوروس پول اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا را می‌دهد!
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد
  • نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس
  • اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند پخش می‌شود
  • نشست خبری مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز آغاز شد
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد