Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس:هشتمین نشست آیین آواز روز گذشته سه‌شنبه ۲۹ فروردین با حضور هوشنگ جاوید، هادی منتظری و علی شیرازی و طرح مبحث بررسی ماهیت و جنس صدا در آواز ایرانی برگزار شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، نشست تخصصی آیین آواز که از ابتدای کارش در سال گذشته با تایید و همراهی اساتید موسیقی و اهل فن و همچنین استقبال علاقه‌مندان روبرو شد حالا در هشتمین پله و در نخستین برنامه از سال جدید به نوعی پختگی در طراحی، مدیریت و اجرای برنامه نزدیک ‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشانه بارز این پختگی حضور آوازخوان و مدرسی چون علی جهاندار بود که ضمن تبرک فرارسیدن سال جدید به ایراد سخنانی درباره آواز ‌پرداخت.

جهاندار در ادامه به همراه سه‌تار امیر متولی به ارائه مرکب‌خوانی در دستگاه نوا پرداخت. در بخش بعدی بحث فنی و تئوریک با حضور هوشنگ جاوید، هادی منتظری و علی شیرازی شروع شد. بررسی صوت و آواز در رسالات کهن یا ماهیت و جنس صدا در آواز ایرانی، عنوان این مبحث بود.

هوشنگ جاوید از شانیت هنر خوانندگی در ایران زمین گفت و انتقاد کرد که چرا امروز وضعیت این هنر باید به جایی برسد که هر کسی به خودش اجازه اطلاق عنوان خواننده و آوازخوان را بدهد؟

اجرای برادران خالقی با نوآوری‌هایی که محمد خالقی آهنگساز و نوازنده سه‌تار در خصوص این ساز عرضه کرد بخش بعدی برنامه بود. مصطفی خالقی هم با صدایی که به نسبت اجرای قبلی‌اش نشان از پختگی داشت، قطعه آوازها و تصنیف‌هایی را در دستگاه نوا ارائه کرد.

در ادامه غلامحسن فتحی خواننده قدیمی که آلبوم «تابش مهر» را هم در کارنامه دارد و تازه‌ترین کنسرتش نیز چهارم خرداد در برج آزادی برگزار خواهد شد روی صحنه آمد. مرتضی فتحی نوازنده کمانچه به همراه محمد طیبی جبلی همراهان این خواننده در اجرایش در دستگاه چهارگاه بودند.

صدای گرم امیر مداح خواننده قدیمی رادیو را نیز استاد میلاد کیایی نوازنده و آهنگساز سرشناس همراهی کرد. مداح آوازش را در مایه حزن انگیز دشتی عرضه کرد و تصنیف قدیمی «سنگ خارا» پایان‌بخش برنامه او و نیز هشتمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز بود.

نهمین نشست آیین آواز روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۰۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز یکشنبه۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با دعوت از علاقه‌مندان و گردشگران گفت: پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در روزهای ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل بنای تاریخی ارگ سپه‌سالار و عمارت دختر ناصرالدین‌شاه شهر امیریه، پایتخت گل غلتان ایران از توابع شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: در آیین گل غلتان، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند و بنا به اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کنند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شوند.

مجتبی اکبرپور گفت: در باور اهالی منطقه غلتاندن بدن نوزادان زیر یک سال، در میان‌برگ‌های گل محمدی باعث حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به‌ویژه آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شود.

او افزود: سالیانه هزاران نفر ازهم‌وطنان، از سراسر کشور، برای مطهر کردن نوزادان زیر یک سال خود در گلبرگ‌های گل محمدی و تماشای این آئین در جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه حضور می‌یابند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه جشنواره ملی، آیینی و مذهبی گل غلتان، یک آیین معنوی چند صدساله در شهر امیریه دامغان است که در اردیبهشت، ماه رویش گل‌های محمدی، در این شهر اجرا می‌شود، افزود: جشنواره گل غلتان می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان با شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر امیریه، گامی مؤثر در افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشد.

او بابیان اینکه اشاعه ترویج آداب سنت‌های ایران اسلامی و ایجاد شورونشاط اجتماعی محور و هدف اصلی این برنامه است، گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، بازدید از گلستان‌های محمدی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز است که به ثبت ملی رسیده است.

شهر امیریه در ۲۵ کیلومتری شهر دامغان و ۹۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903105

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رکوردشکنی مدونا، یک و نیم میلیون نفر در کنسرت برزیل شرکت کردند
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • شیرازی‌ها به دادگاه عالی ورزش شکایت می‌کنند/ تیم مهمان نباید تاوان برگزار نشدن بازی را بدهد
  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد
  • مهاجم پرسپولیس مثل دیوار است و توپ به او می‌خورد و برمی‌گردد! | آقای مدافع ملی‌پوش ۴ تا پاس سالم نمی‌تواند بدهد
  • برگزاری نشست‌های تخصصی بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری