Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@20:45:05 GMT

انتشار شماره جدید فصلنامه ماهور

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۱۱۷۰

انتشار شماره جدید فصلنامه ماهور

فرهنگ>هنر - همشهری‌آنلاین:
هفتاد و چهارمین شماره فصلنامه موسیقایی ماهور همانند گذشته با مقالاتی پربار و متنوع بر پیشخوان مطبوعات و کتابفروشی‌ها نشست.

به گزارش همشهری‌آنلاین نخستين مقاله‏ اين شماره مطلبي است درباره‏ رساله‏ موسيقيِ معروفِ درويش‏علي چنگي که تا کنون چاپ نشده و به حالت نسخه‏ خطي باقي مانده است، نوشته‏ ژِرانسکا‏ـ کُمينِک، که قبلاً از او مقاله‏‌اي درباره‏ موسيقي ترکمني در شماره‏ 49 فصلنامه به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مؤلف در اين مقاله تنها به بخش کوچکي از اين رساله‏ نسبتاً حجيم پرداخته و بر داستان‏ها و حکاياتي که پيرامون سازِ چنگ در آن آمده، و برخي از آنها با روايت‏‌هاي مشهورشان در منابع ديگر تفاوت‏هايي دارند، متمرکز شده است و نشان مي‏دهد که اين ساز در زمانِ مؤلفِ رساله، قرن دهم هجري، هنوز ساز مهمي به شمار مي‏آمده است. او همچنين بر اين نکته تأکيد مي‏‏‌کند که کمبود اطلاعات فني و علمي در اين رساله نه معلول ناآگاهي مؤلف آن ــ که درواقع از استادان برجسته‏ موسيقيِ زمانِ خود بوده ــ بلکه نشانگر نوعي نگاهِ شاعرانه‏ـ اسطوره‏‌شناختي به جهان بوده که به‏‌خصوص در زمان مؤلف رواج داشته است.

در مقاله‏ بعدي، آرش محافظ تاريخچه‏ مُدها و مفاهيمي که با اصطلاحاتِ «راست» و «پنجگاه» در تاريخ موسيقيِ ما مشخص شده‏‌اند را به‏‌ تفصيل ارائه مي‏‌دهد و به مطالعه‏ نسبت‏‌هاي خويشاونديِ همه‏ آنها با يکديگر مي‏‌پردازد. مؤلفْ اين خويشاوندي‏‌ها را هم در محور زمان ــ گذشته و اکنون ــ بررسي مي‏‌کند و هم در محور مکان ــ فرهنگ‏‌هاي موسيقاييِ ايراني و عثماني و عربي ــ و معتقد است که مي‏‌بايست از ظرفيت‏‌هاي اين مقام در همه‏ شکل‏‌هاي آن، مبتني بر نسبت‏‌هاي خويشاونديِ کشف‏‌ شده، چه در شکل‏ قاجاري و چه در شکل‏‌هاي پيشاقاجاريِ آن براي خلاقيتِ موسيقاييِ امروز استفاده کرد.

مقاله‏ بابک خضرائي به مسئله‏ فرم و گونه (ژانر) مي‏‌پردازد و با تعريفي نظام‏‌مند از مفهوم فرم و ارائه‏ نمونه‏‌هاي مشخص در شعر و خطاطي و حتي هندسه از فرم، به تعميم اين مفهوم در موسيقي مي‏‌پردازد و وجود فرم مشخص و از پيش‏‌تعيين‏‌شده در موسيقي ايراني را به بحث مي‏‌گذارد.

مؤلف، ضمن اينکه به اين نتيجه مي‏‌رسد که هيچ‏‌يک از انواع موسيقي ايراني ــ چهارمضراب، تصنيف، پيش‏درآمد و رِنگ ــ فرم محسوب نمي‏‌شوند و بايد آنها را «گونه» به حساب آورد، تعاريف خود را از آنها در انتهاي مقاله ارائه مي‏‌دهد.

نيره خادمي، در مقاله‏ «نقش ارتباطات غيرکلامي در اجراي موسيقي ايراني»، به بررسي حرکات و ژست‏‌هاي نوازندگان و خوانندگان موسيقي ايراني در هنگام اجراي صحنه‏‌اي مي‏‌پردازد و، با مطالعه‏ ويدئوهاي کنسرت‏‌هاي هشت موسيقي‌دان ايراني و بر مبناي نظريه‏‌هاي مربوط به ارتباطاتِ غيرکلامي، به تحليلِ حرکاتِ بدنيِ اين موسيقيدانان هنگام اجراي موسيقي بر روي صحنه مي‏‌پردازد.

اصطلاحاتِ «ملي» و «موسيقي ملي» و پيشينه‏ استفاده از آنها در موسيقي معاصر ايران موضوع مقاله‏ بعدي است به‏ قلمِ مسعود خمسه‏ پور. مؤلف در اين مقاله به بررسي پاره‏‌اي مستندات تاريخي که بازتاب‏ دهنده‏ نگرش گذشتگان و نيز موسيقيدانان امروز به اين مفاهيم است مي‏‌پردازد و نشان مي‏دهد که از زمانِ استفاده از واژه‏«ملي» در حوزه‏ موسيقي ايران تا کنون، اصطلاحِ «موسيقي ملي» چگونه در معنا تحول پيدا کرده و در هر دوره به چه نوع موسيقي‏اي اطلاق مي‏‌شده است.

در بخش «مفاهيم بنيادين»، مقاله‏‌اي ترجمه شده از دو محقق علوم ارتباطات و رسانه که به مسئله‏ هويت و موسيقي و هويت موسيقايي مي‏پردازد. مؤلفين، پيش از هرچيز، قصد دارند ادبيات موسيقي‏‌شناسيِ مربوط به مسئله‏ هويت را نقد کنند و ضعف‏‌ها و خلاءهاي آن را نشان دهند. به‏ خصوص در بحث آنها، در کنار پرسش‏هاي اساسي‏اي که مطرح مي‏‌کنند، اين واقعيت که به خود موسيقي به‏‌عنوان پديده‏‌اي هويت‏مند پرداخته نشده و نيز اينکه، در کنارِ احساس تعلق به يک فرهنگ موسيقايي، احساس تفريق و عدم تعلق نيز مي‏تواند وجود داشته باشد جالب توجه است.

در بخش «گفتگو»، مصاحبه‏‌هايي قديمي با استادانِ درگذشته‏ موسيقي ايراني ــ عبدالله دوامي، علي‏‌اکبر شهنازي، علينقي وزيري، احمد عبادي و اسماعيل مهرتاش ــ را از شماره‏‌هاي مختلفِ مجله‏ رودکي استخراج کرده و آورده‌‏ايم. اين گفتگوها حاوي نکات بسيار ارزشمندي‏‌اند درباره‏ فضاي فکري زمان خودشان در حوزه‏ موسيقي.

ژان دورينگ، در بخشِ «ياد ياران»، به بزرگداشت علي‏‌محمد بلوچ، موسيقيدانِ اخيراً درگذشته‏ بلوچ مي‏‌پردازد و، با تکيه بر گفتگويي که در زمان حياتِ اين موسيقيدانِ بزرگ با او داشته است، اطلاعات جالب و تازه‏‌اي از زندگي او و همچنين از برخي زواياي موسيقي بلوچي به خواننده مي‏‌دهد.

«نقد و بررسي» اين شماره سه مقاله در خود دارد. مقاله‏ نخست نقدي است درباره‏ آلبوم عيارانِ احمد پژمان، نوشته‏ آروين صداقت‌کيش، که در آن مؤلف، به‏ خصوص با تمرکز بر اين پرسشِ مهم که فاصله‏ زمانيِ زياد ميان اجراي اوليه و اجراي امروزي اين اثر چه معنايي مي‏‌تواند داشته باشد، به بررسي ويژگي‏‌هاي فنيِ آن مي‏‌پردازد. در مقاله‏ دوم، کاميار صلواتي نقدهاي نوشته‏‌شده بر آثار صوتي‏ شنيداري را در مجله‏‌هاي تخصصيِ موسيقي بين سال‏هاي 1318 و 1340 بررسي و تحليل کرده است. اين نوشته نقدها و تحول آنها در طي اين زمان را نشان مي‏‌دهد.

آخرين نقد اين بخش ترجمه‏‌اي است از مقاله‏ ژُزف‏ـ مارک بِلبه درباره‏ برليوزِ منتقدِ موسيقي که براي آشنايي خوانندگان با نقدهاي قرن نوزدهمي در اروپا که درضمن به‏ قلمِ يک آهنگسازِ برجسته نيز بوده‏ اند و درک فضاي نقد و نقاديِ آن دوره مي‏‌تواند بسيار مفيد باشد.

فصلنامه‌ موسیقی ماهور به مدیرمسئولی محمد موسوی و با هیئت تحریریه ساسان فاطمی، محمد موسوی، بابک خضرایی، آریا محافظ و سعید کردمافی روانه بازار نشر می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۱۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال بیش از ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو و دبیر علمی همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» اعلام کرد که بیش از ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و بعد از داوری ۱۰ مقاله برتر به صورت سخنرانی در این همایش ارائه شد.

صدرا علیپور درباره نحوه برگزاری همایش عنوان کرد: برگزاری این همایش نزدیک به یک سال است که کلید خورده و نخستین انگیزه برگزاری این همایش نحوه اشاعه «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» است تا از این طریق فرهنگ حجاب و عفاف را در جامعه گسترش دهیم.

وی درباره اهداف برگزاری همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» بیان کرد: هم‌افزایی جامعه علمی در افزایش دانش عفاف و حجاب، دانش‌افزایی نسل جدید نسبت به ابعاد مختلف عفاف و حجاب، آسیب‌شناسی مسئله عفاف و حجاب و
ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه از مهم‌ترین اهداف این همایش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو و دبیر علمی همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» با اشاره به اینکه این همایش برای رسیدن به اهداف خود مسیر طولانی را طی کرده است، گفت: پس از جلسات متعددی که باامام جمعه
شهرستان ماکو، مسئولان منطقه آزاد ماکو، اعضای هیئت علمی، دبیران پژوهش، مدیران و رؤسا داشتیم محور‌های این همایش تعیین شد و در پاییز ۱۴۰۲ با همکاری دفتر امام جمعه و منطقه آزاد ماکو بنا شد که این همایش به صورت منطقه برگزار شود.

علیپور با بیان اینکه همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» چندین محور را پیش روی خود قرار داده است، توضیح داد: اولین محور این همایش؛ عفاف و حجاب در ادیان است؛ چراکه هر پژوهش نیازمند آگاهی درمورد پیشینه آن است، عفاف و حجاب در کلام معصومین(ع) دومین محور این همایش انتخاب شده است.

وی درباره ویژگی‌های بارز و انحصاری  همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» اظهار کرد: حجاب و عفاف از مسائل مهمی است که از ابعاد گوناگون قابل بررسی است و از آنجا که تاکنون به‌صورت روشمند و هدفمند مسئله حجاب و عفاف در قالب علمی در سطح کلان مطرح نشده، بررسی آن می‌تواند گره‌گشا و مؤثر باشد؛ به‌خصوص اینکه امروزه با یک فرهنگ وارداتی و استعماری با عنوان فرهنگ بی‌حجابی و بدحجابی مواجه هستیم و نه‌تنها حجاب را یک ارزش نمی‌داند، بلکه ضدارزشی معرفی شده که جوانان این مرز و بوم را به بی‌تفاوتی نسبت به مسئله عفاف و حجاب تشویق‌ می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو و دبیر علمی همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» تأکید کرد: آنچه که سرعت انتشار این ضد ارزش را بیشتر می‌کند، نقش رسانه و شبکه‌های اجتماعی و در صحنه نبودن دانشگاه‌ها است. با وجود تلاش‌های صورت گرفته درراستای افزایش اقبال عمومی جوانان به حفظ حجاب اسلامی هنوز شاهد توسعه بدحجابی در جامعه هستیم و در این میان
دانشگاهیان به‌عنوان پرچمداران علم و آگاهی در جامعه می‌توانند گام‌های بلندی در راستای دانش‌افزایی عفاف و حجاب بردارند تا انسان امروز، با شناخت عمیق نسبت به فلسفه‌ی حجاب دست به انتخابی درست درراستای حفظ حرمت و شخصیت خود بزند.

علیپور خاطرنشان کرد: همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» نخستین همایشی است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو برگزار می‌شود و در راستای این همایش چندین کارگاه با حضور استادان وعوامل اجرایی برگزار کردیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارسال ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه»
  • ارسال بیش از ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه»
  • از ۵ قاره در کنفرانس صنعت هسته‌ای شرکت کرده اند
  • ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو