Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@20:27:26 GMT

میثاق‌ اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۱۸۹۸

به گزارش الف؛ میثاق‌ حرفه‌ای رسانه‌ها، پیمانی است که مدیران رسانه‌های امضاکننده درپی تحقق اصول حرفه‌ای در رسانه خود و به منظور ایفای صحیح رسالت مطبوعاتی و نظارتي رسانه، داوطلبانه آن را امضا کرده‌اند و همه ارکان رسانه تحت مدیریت خود را به اجرای تعهدات آن هدایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امضاکنندگان مخیرند بنا به مقتضیات رسانه خود، بندهایی را به این میثاق اضافه کنند.

امضاکنندگان این میثاق به منظور ایجاد ضمانت اجرای میثاق‌نامه، 2 نفر از میان خود، يك نفر استاد ارتباطات، یک نفر پيشكسوت مطبوعاتي و يك نفر حقوقدان مسلط به حقوق مطبوعات را به عنوانشوراي داوری به مدت يك سال انتخاب می‌کنند. آيين‌نامه اين شورا، الزامات و اقدامات تنبیهی مترتب بر عدم التزام و یا عدم اجرای این میثاق، توسط امضا كنندگان تصویب می‌شود. هم‌چنین رسیدگی به شکایت اشخاص از رسانه‌هاي امضاكننده‌ی ميثاق‌، اعتراض رسانه‌ها به یک‌دیگر و روزنامه‌نگاران آن‌ها به رسانه متبوع خود به عهده اين شورا است. آيين‌نامه و تصمیمات شورا نمی‌تواند ناقض قوانین جاری به ویژه قانون مطبوعات باشد.

شورای داوری علاوه بر رسیدگی به مواردی که از سوی ذی‌نفعان به شورا ارجاع می‌شود، هرسال در موعد معینی گزارش رعایت مفاد این منشور از سوی همه امضا کنندگان را تهیه و منتشر می‌کند.

میثاق‌نامه

بسم الله الرحمن الرحيم

اگر چه رسانه‌ها، وظيفه ديده‌باني دارند اما به اين معنا نيست كه خود را مبرا از نظارت شهروندان و نظام خودكنترلي ببينند. از اين‌رو ما، امضاکنندگان این میثاق‌نامه، علاوه بر الزامات قانوني و در راستاي آزادي مسئولانه، خود را متعهد به اصول زير مي‌دانیم و در صورت تخطي، به رأي شوراي داوري در باره خود گردن مي‌نهیم:

اصول اجتماعی و ملی:

1- به قانون اساسی به عنوان منشور ملي، التزام عملی داریم.
2-بر اساس تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، از ارزش‌های دینی، انقلابی ، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی حمایت می‌کنیم.‌‌
3- به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی احترام می گذاریم و از هرگونه تحریک قومیت‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌پرهیزیم.
4- از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی است، پرهیز می‌کنیم.
5- خود را موظف به انتشار سریع و به‌موقع مشکلات جامعه می‌دانیم و در این مسیر از ملاحظاتی که منجر به خودسانسوری می‌شود پرهیز می‌کنیم

محتوای رسانه:

6- راست گویی و نقل صحیح و دقیق اخبار را به عنوان نخستین اصل حرفه ای، سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.
7- اخباری را که منبع آن‌ها مشخص و معتبر نباشد منتشر نمي‌کنیم و اعتقاد داریم منبعی که حتي با رعايت اصل محفوظ ماندن هويتش توسط رسانه، باز هم مسئوليت خبری را كه در اختیار رسانه قرار مي‌دهد، نمي‌پذيرد قابل اتکا و اعتماد نيست.
8- خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به گونه‌اي عمل مي‌کنیم كه مخاطب، متوجه تمايز این دو گونه بشود.
9- آگهی و رپرتاژ آگهي را صریحا از مطالب و محتوای رسانه تفکیک می‌کنیم.
10- در نقل هرگونه محتوا خود را ملزم به درج نام منبع و یا پدیدآورنده می‌دانیم.
11-در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدویت دارد، از كاربرد حروف اختصاري براي اشخاص و ساير شيوه‌هاي مشابه در كنار نشاني‌دادن به نحوي كه بر همان اشخاص، تعيّن پيدا كند خودداري مي‌كنیم.
12- در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه‌نمایی و یأس‌آفرینی پرهیز می‌کنیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۱۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مربی استقلال به کمیته اخلاق احضار شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، با اعلام کمیته اخلاق، مهدی هاشمی نسب، مربی تیم فوتبال استقلال تهران جهت ادای پاره‌ای از توضیحات باید روز ۲۶ اردیبهشت ماه در این کمیته حضور داشته باشد.

کد خبر 6100203

دیگر خبرها

  • تاج به کمیته‌های انضباطی، اخلاق و استیناف ابلاغ کرد: جلوگیری از حاشیه‌های غیرمتعارف در فوتبال
  • مربی استقلال به کمیته اخلاق احضار شد
  • هاشمی نسب به کمیته اخلاق احضار شد
  • توافق‌نامه همکاری سازمان‌های بسیج اقشار و سازمان بسیج رسانه با بسیج سازندگی امضاء شد
  • سپاهان از کمدین هتاک و پرسپولیس به کمیته اخلاق شکایت می‌کند
  • خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • خط و نشان فدراسیون برای باشگاه‌ها/ الزامات حرفه‌ای رعایت نشود لیگ آینده به تعویق می‌افتد+ فیلم
  • لغو جلسات علنی شورای شهر مشهد در هفته شوراها