Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@11:17:59 GMT

ثبت آثار دفاع مقدس؛ استمرار گفتمان مقاومت و ایثار

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۲۳۷۵

ثبت آثار دفاع مقدس؛ استمرار گفتمان مقاومت و ایثار

ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود. رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه هایی جاودان آفریدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته گذشته روزنامه های مختلف به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

** تاریخ‌نگاری و ثبت حماسه های دفاع مقدس
حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ثبت این خاطرات در قالب کتاب هایی موجب آشنایی مردم با کتاب‌های حوزه خاطره‌نگاری جنگ می شود و بدین گونه با برجسته سازی ویژگی های ممتاز شهیدان مکتب مقاومت در جامعه ماندگار خواهد شد، موضوعی که سبب شد تا روزنامه ها در هفته گذشته در گفت وگوها و گزارش هایی به این مهم بپردازند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با معرفی کتاب شکوه اخلاص، عنوان «حالمان با حال امام گره خورد» را منعکس کرد و نوشت: سپهبد شهید صیاد شیرازی 21 فروردین سال 78 توسط گروهک منافقین ترور شد و به شهادت رسید. از این شهید بزرگوار تا کنون کتاب‌های متعددی به انتشار رسیده که هر کدام به وجوهی از شخصیت این فرمانده دفاع مقدس می‌پردازد. اخیراً نیز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به قلم ابوالقاسم کیا اقدام به انتشار کتابچه‌ای تحت عنوان «شکوه اخلاص» کرده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شکوه اخلاص در واقع یک کتابچه کوچک 65 صفحه‌ای است که یکی از نقاط قوتش را باید نویسنده آن به شمار آوریم «سرتیپ دوم بازنشسته دکتر ابوالقاسم کیا» که خود از همرزمان شهید صیاد شیرازی محسوب می‌شود و اقدام به گردآوری داشته‌های «شکوه اخلاص» کرده که در نوع خود جالب توجه است.

روزنامه «ایران» با انتشار گزارشی با عنوان «نقد و بررسی «روزهای بی آینه» اثر گلستان جعفریان»، نوشت: «روزهای بی‌آینه» را نمی‌توان خواند، باید آن را گریست! همنوا با همسران و مادرانی که رنجی تلخ‌تر از رنج مادران و همسران شهدا را تحمل کردند. چشم انتظاری، چشم انتظاری، باز هم چشم انتظاری از پی عزیزی که خاطره آخرین نگاهش وقتی که به سوی مقصدی متعالی می‌شتافت، برجسته‌تر از همه خاطرات دوران زندگی در ذهن و یاد مادران و همسرانشان نقش بسته است و بسان تابلویی بردیوار خاطرات، دائم مقابل چشم است. تصور این همه صبوری حقیقتاً مشکل است.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «طلایه‌دار فکور تاریخ‌نگاری دفاع مقدس»، آورده است: در حالیکه ایام سال نو را سپری می‌کردیم فرهنگ و تاریخ‌نگاری دفاع مقدس یکی از استوانه‌ها و یاران اندیشمند و فکور خویش را از دست داد و در غم فراق حسین اردستانی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، فرهیختگان و حماسه‌نگاران به سوگ نشستند. دکتر حسین اردستانی از رادمردان دوران شکوهمند حماسه و پیشگامان عرصه ثبت و ضبط روایت حماسه‌ها بود که همزمان با روزهای سخت جنگ، علاوه بر به دوش گرفتن سلاح به سراغ قلم هم رفت تا راوی صادقی برای لحظه‌های تاریخی و سرنوشت‌ساز یک ملت باشد. مرحوم اردستانی با ترکیب تجربیات آن دوران و تعهد و تخصص تاریخ نگاری علمی، راهی را در پیش گرفت که ثمره و نتیجه و محصولش را آیندگان به قضاوت خواهند نشست.

روزنامه جوان در مطلبی با انتشار عنوان «معرفی کتاب «سلام بر ابراهیم2»»، آورد:«سلام بر ابراهیم» نام کتابی بود که سال88 در خصوص زندگی و خاطرات شهید ابراهیم هادی منتشر شد. این کتاب از مجموعه آثار گروه فرهنگی ابراهیم هادی بود که پس از انتشار مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت و تدوین‌کنندگانش را مجاب ساخت تا «سلام بر ابراهیم2» را نیز تدوین و منتشر کنند. در این مجال، به معرفی کوتاه کتاب تازه منتشر شده «سلام بر ابراهیم2» خواهیم پرداخت.

شیوه کار گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی به گونه‌ای است که با ساده‌ترین شکل و روایت به توصیف شهید مورد نظر می‌پردازند. در «سلام بر ابراهیم2» که در سال 95 انتشار یافته نیز جلد کتاب بسیار ساده و مختصر با تصویر نسبتاً بزرگ خود شهید هادی به معرفی محتویاتش می‌پردازد: «ادامه زندگینامه و خاطرات پهلوان بی‌مزار شهید ابراهیم هادی».

روزنامه «جوان» در گزارشی با درج عنوان «خاطراتی ناب از جنگ که باید خوانده شوند»، نوشت: هر ساله و با شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه، تب و تاب کتاب و کتاب‌خوانی در میان مردم بالا می‌گیرد. در میان انتشاراتی‌های مختلفی که در نمایشگاه حاضر هستند و کتاب‌هایی که در حوزه‌های متنوع به چاپ می‌رسند، ‌کتاب‌های شاخص حوزه دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای میان علاقه‌مندان پیدا کرده‌اند.

پیدا کردن سوژه‌های جذاب و نگارش روان و بدون اغراق کتاب‌ها از عوامل مهم در استقبال مردم از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس است و افراد زیادی را همزمان با شروع نمایشگاه کتاب برای خرید این کتاب‌ها به شهر آفتاب می‌کشاند.

** روایت حماسه های جنگ؛ تصویرگر سال های مقاومت و ایثار
عملیات ها و حماسه های فرزندان ایران در مصاف با دشمن اشغال گر به عنوان بخشی ارزشمند از تاریخ این مرزوبوم محسوب می شود و مرور آنها می تواند تصویر روشن تری از سال های مقاومت و ایثار در برابر دیدگان جوانان ترسیم کند، روزنامه ها در هفته گذشته به مرور این حماسه ها پرداختند.

روزنامه «جوان» با درج عنوان «کربلاهایی که فرزندان خمینی آفریدند»، نوشت: 30 سال پیش در چنین روزهایی جبهه‌های جنگ در تب و تاب عملیاتی به سر می‌بردند که یکی پس از دیگری با نام کربلا در نقاط مختلف به انجام می‌رسیدند، سلسله تک‌های کربلای6 تا 10 که در بازه زمانی چهار ماهه از دی ماه 65 تا اردیبهشت 66 تداوم یافتند. هرچند که نباید این تک‌ها را لزوماً یک طرح به هم پیوسته و منسجم تلقی کرد و در واقع هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کردند، اما به نوعی می‌توان گفت تمامی آنها متأثر از شرایط پیش آمده در عملیات کربلای5 بودند و شاید به همین دلیل نیز نام کربلا بر آنها گذاشته شد.

روزنامه «جوان» در مطلبی با عنوان «فاو، میعادگاه دوستانِ باصفا»، نوشت: نخستین روزهای فروردین سال 1365 با ولادت جواد الائمه(ع) و امیرالمؤمنین علی (ع) همراه بود و شیرینی مضاعف آن ایام برای رزمندگان با فتوحات به دست آمده در فاو همراه شد. دشمن به رغم تمام تلاش‌هایش برای باز پس‌گیری فاو، به نتیجه‌ای نرسیده بود و این شهر هنوز شهر فاطمیه – نامی که رزمندگان بر آن نهاده بودند- لقب داشت. در فاطمیه بود که ماجرای هفت تن آل صفای گردان تخریب رقم خورد. بچه‌های جنگ به گردان تخریب، گردان مخلصین می‌گفتند. نیروهایی که به قول معروف حسابی نور بالا می‌زدند و فتیله معنویت و اخلاصشان بالا بود.

روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «تغییر محاسبات دشمن با جلوه‌گری اقتدار» به قلم یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران آورد: تجربه تاریخی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل دفاعی و امنیتی نشان می‌دهد هیچ جنگی اتفاق نیفتاده مگر این‌که کشور مهاجم خود را قوی و کشور هدف را ضعیف ارزیابی کرده است. از این تجربه تاریخی می‌توان برداشت کرد وقتی ایران در معرض تهدید دشمنان از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد همواره باید رفتارش به گونه‌ای باشد که در محاسبات دشمنان، قدرتمند جلوه کند.

در ادامه می خوانیم: هر زمانی که رفتار ما به گونه‌ای شد که دشمنان، ما را ضعیف ارزیابی کنند باید نگران جنگ و طمع آنها برای هجوم به کشورمان باشیم. سال 59 نیز حمله ارتش عراق به ایران با این تصور بود. صدام و حامیانش تصور می‌کردند ایران بعد از انقلاب دچار ضعف اساسی در قدرت دفاعی‌اش شده است و با حمله برق‌آسا می‌توانند به اهدافشان در جنگ برسند، بنابراین با توجه به این تجربه تاریخی و در معرض تهدید بودن جمهوری اسلامی ایران، باید کشورمان را در موقعیتی قرار دهیم که دشمنان در برآوردها ما را قادر به دفاع از خود ارزیابی کنند، نه این‌که ما را در موضع ضعیف ببینند، بنابراین باید همواره به دنبال تقویت بنیه دفاعی خود بوده و از انسجام و وحدت ملی بالا برخوردار باشیم.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «سفر به سینه ستبر ایران اسلامی» نوشت: در ایامی که همه به فکر مکانی مناسب برای مسافرت هستند، با جمعی از اصحاب رسانه به دعوت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سمت کرمانشاه که یکی از استان‌های مهم در جنگ تحمیلی است رهسپار شدیم.

در ادامه آمده است: از محل اسکان به سمت یادمان شهدای عملیات مرصاد راهی شدیم. مرصاد در 30 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این منطقه قبل از عملیات مرصاد به نام چهارزبر معروف بود اما پس از انجام این عملیات مهم که توسط دلاورمردان و سربازان ایرانی انجام شد به تنگه مرصاد معروف شد.به دلیل وجود 5 شهید گمنام در مرصاد، حال و هوای معنوی بسیار لذت بخشی را احساس می‌کردیم.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی عنوان «روایتی از چند روز زندگی و رزم در جزیره مجنون» را منتشر کرد و نوشت: در ساختمان گردان کربلا در پروژه لشکر 7 ولیعصر (عج) خوزستان مستقر بودیم که بچه‌های گردان هر کدام خبری از ماموریت جزیره مجنون می‌آورد. فکر می‌کنم برج 5 یا 6 بود که خبر قطعی رسید و باید مهیای رفتن می‌شدیم. از هر گروهان یک دسته تشکیل شد و به فرماندهی برادر امیر صالح زاده باید آماده حرکت می‌شدیم. من و تعدادی از بچه‌های ادوات به دسته قدس رفتیم. فرماندهی این گروهان شهید محمود رشیدیان و معاون او شهید حاجی وند بود. تا چشم بر هم زدیم اسلحه و تجهیزات گرفتیم و در قایق بودیم و به سمت پاسگاه آبی در حرکت. به پاسگاه آبی رسیدیم و از قایق پیاده شدیم. روی پاسگاه شناور آبی و دور تا دورمان آنجا پر از نی بود. سنگرمان را به ما نشان دادند و مستقر شدیم.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «همکاری نیروهای معارض عراقی در انهدام نیروهای بعثی»، نوشت: بیست و پنجم فروردین ماه 1366 هجری شمسی؛ عملیات نامنظم و گسترده عملیات فتح 5 در منطقه عملیاتی «چوارتا» و «ماووت» در شمال استان سلیمانیه عراق و همزمان با عملیات «کربلای 10» در غرب ماووت به اجرا گذاشته شد. این عملیات، به قصد بهره گیری از توان جنگندگی معارضان عراقی انجام گرفت.

با قرار گرفتن سلسله عملیات محدود و گسترده برون مرزی در دستور کار فرماندهان جبهه شمالی جنگ و همچنین همکاری و بهره گیری از توان جنگندگی معارضان کرد عراقی - به دلیل اهداف مشترک - عملیات نامنظم و گسترده «فتح5» در منطقه عملیاتی «چوارتا» و «ماووت» در شمال استان «سلیمانیه» عراق و همزمان با عملیات «کربلای10» در غرب ماووت به اجرا گذاشته شد.

** شهیدان بلندهمتان عرصه دفاع و مقاومت
رزمندگان سلحشور این مرزوبوم در مواجهه با هجوم دشمن بعث با نمایش دلاورمردی های بسیار، کارنامه ای قابل قبول به یادگار نهادند و با تمام وجود به دفاع از میهن پرداختند و روزنامه های هفته گذشته با نقل روایت هایی از این ایثارگری ها به انتشار گزارش هایی در این باره پرداختند.

روزنامه «جوان» در ستون نگاه با انعکاس مطلبی با عنوان «شهادت در دوازدهمین جانبازی» نوشت: در نخستین سال‌های تأسیس لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) احمد متوسلیان، ابراهیم همت و رضا چراغی بازوان پرتوان و قدرتمندی برای هدایت و رهبری رزمندگان بودند. سه یاری که هر کدام وزنه‌ای سنگین برای جبهه‌ها محسوب می‌شدند و نیروها با تبعیت از فرمان آنها بهترین عملکرد را نشان می‌دادند. پس از اسارت حاج احمد متوسلیان، فرماندهی لشکر به حاج ابراهیم همت سپرده شد و رضا چراغی فرماندهی گردان حمزه را بر عهده گرفت.

روزنامه «جمهوری اسلامی» با درج عنوان «به یاد شهدای روستای جامخانه ساری»، نوشت: شهید دوست محمد بازاری فردی باتقوا و مومن و همیشه به فکر درماندگان بود. او برای پاسداری از اسلام و کشور رهسپار خدمت مقدس سربازی شد. شهید عزیز خطاب به مادرش می‌گفت: «اگر شهید شدم برایم گریه نکن. من باید صدام و صدامیان را از بین ببرم و اسلام را پیروز نمایم چه با سلاحم باشد و چه با خونم، فرقی نمی‌کند و برای آخرین بار در یکی از شبها برای انجام عملیات داوطلبانه به همراه پنج نفر از همرزمانش برای شناسایی به منطقه اعزام گردید. وی در این عملیات به شهادت رسید و پیکر مطهرش دیگر بازنگشت ولی روح پاکش به مولایش امام حسین(ع) پیوست.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «متولد عاشورا شهید اربعین شد»، نوشت: عباس اردستانی اولین شهید خیابان شهادت است. خیابانی در محله پل سیمان شهرری که بعد از شهادت او، بارها و بارها شاهد تشییع پیکر دیگر شهدای این محله بود و نامش از خیابان مهرنو به خیابان شهادت تغییر یافت. در واقع این سرخی خون عباس بود که بچه محل‌هایش را به رفتن و آسمانی شدن تشویق می‌کرد. شهید اردستانی 28 آذرماه 1359 در سرپل ذهاب به شهادت رسید و پنج سال بعد برادر کوچک‌ترش محمد حسن اردستانی نیز در منطقه سلیمانیه آسمانی شد.

روزنامه «کیهان» در گزارشی عنوان «منتظران خورشید در دیار احمدفداله» را منتشر کرد و آورد: چه بگویم که به دلیل صغر سن، متاسفانه توفیق حضور در دفاع مقدس را نداشته و آن حال با صفا و هوای با خدا را درک نکردم. امّا شنیده‌هایم از 5 سالگی حضورم در بسیج مسجد از خلوص شهداء و ایثار رزمندگان؛ موجب شد تا در پی حقیقت تا آخرش حرکت کنم؛ از مطالعه سیره شهدا تا شرکت در یادواره‌های آنان تا سرکشی از بیوت چشم و چراغ این ملّت و صدالبته حضور در سرزمین‌های نور و مشاهد شهیدان سرافرازمان...

آن شنیدنی‌ها و خواندنی‌ها و دیدنی‌ها، همگی مرا به یک آرزوی مشترک رساند و آن اینکه ‌ای کاش چنان فضایی را در چنین نهار و لیالی بتوانم بیابم که اگر همچون دفاع مقدس از شهادت در راه خدا با تیر و گلوله خبری نیست حداقل آن معنویت و نورانیت را درک کنم...

روزنامه «جوان» همچنین در گزارشی با عنوان «طایفه ما با اسلحه شخصی از انقلاب دفاع کرد»، نوشت: حاج‌عبدالواحد حسن‌زاده پدر سردارشهید فیصل حسن‌زاده و برادر سرداران شهید طاهر و قاسم عبدالله‌زاده در دوازدهم فروردین ماه امسال پس از تحمل یک دوره بیماری به دیدار حق شتافت. این ضایعه سنگین و ناگوار علاوه بر اینکه قلب مردم کردستان را به درد آورد، باعث اندوه مردم دیگر شهرها نیز شد. به دنبال درگذشت این مجاهد خستگی‌ناپذیر، پیام تسلیت‌هایی از سوی مسئولان محلی و استانی فرستاده شد و مصطفی رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم با سر زدن به خانه شهید، با اقوام و خانواده حاج‌عبدالواحد حسن‌زاده دیدار کرد. در دفاع مقدس افراد زیادی از این خانواده شهید و جانباز می‌شوند و هر کدام سهمی در دفاع از شهر پاوه در زمان انقلاب و دفاع مقدس ایفا کرده‌اند.

روزنامه «کیهان» در گزارشی عنوان «آوینی، راه فیلم‌سازی عاشقانه را نشان داد» را منتشر کرد و نوشت: 24 سال از شهادت سید مرتضی آوینی می‌گذرد اما او زنده‌تر از همیشه در فضای فرهنگ و هنر ایران حضور دارد. این واقعیت در گفت وگو با فیلمسازهای جوان آشکار‌تر می‌شود. آن‌ها موقع شهادت آوینی، کودک یا نوجوان بودند، اما بعدها در برخورد با آثار و نظرات آوینی، راه خود را بهتر یافتند و پایدارتر ادامه دادند.

روزنامه «اطلاعات» با درج عنوان «پدرانی که آرامش دلشان، آسایش دل ملت بود»، نوشت: برای خودش جوان رعنایی شده بود. پدر با دیدن قد و بالای او، آرزوهایش را در قلبش می‌شمارد که قرار است عصای دست پدر باشد. در زمانی که خیلی از جوان‌ها مثل فرامرز قرار بود عصای دست پدران‌شان باشند به جبهه رفتند تا عصای دست اسلام و ولایت‌فقیه باشند تا اجازه تجاوز به یک وجب به خاک کشور را به نااهلان ندهند. شهید فرامرز دویران فرزند سلمان در 20 دی‌ماه سال 1339 در ایستی‌گل زنجان متولد و در 12 مهر 1363 به شهادت رسید.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۲۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر پدر ۳ شهید دفاع مقدس در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، پیکر مرحوم رجبعلی دهنوی پدر شهیدان علی اکبر، حمیدرضا و حسین دهنوی  و پدر دو جانبازدفاع مقدس صبح امروز بردوش مردم مشهد از مقابل مهدیه در خیابان امام رضا به سمت حرم مظهر رضوی تشییع شد.

پیکر این مرحوم پس از اقامه نماز آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بر پیکر وی در حرم رضوی به سوی جایگاه ابدیش در بهشت رضا رهسپار شد.

رجبعلی دهنوی صبح دیروز  به فرزندان شهیدش پیوست.

شهید علی اکبر  دهنوی  در  ۱۰ دی ۵۷ در مشهد،  حمید رضا در   ۳ تیر سال ۶۲ در مهران در عملیات والفجر ۳ و حسین در  ۲۹ اسفند ۶۶ در ماووت در عملیات بیت‌المقدس ۳ به  درجه رفیع شهادت نایل شد.

دیگر خبرها

  • جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه
  • تشییع پیکر پدر ۳ شهید دفاع مقدس در حرم مطهر رضوی
  • خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از شهید چراغی + فیلم
  • پرداختن به نقش زنان در جبهه مصداق جهاد تبیین است
  • رونمایی از کتاب هم نفس در ایذه
  • پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس است
  • حماسه‌آفرینی‌های شهید زاهدی، افتخاری ماندگار است
  • عملیات «وعده صادق» مایه اقتدار و افتخار جمهوری اسلامی ایران شد
  • عملیات وعده صادق موجب اقتدار ایران اسلامی است
  • پیام تسلیت وزیر کشور در پی در گذشت پدر شهیدان خرسندیان