Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد حیدر اظهارکرد: این کشور در حال حاضر با وجود مباحث سیاسی، مداح انقلابی می خواهد. ما در کشور مداحی را می خواهیم که در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی جهاد کرده و مداحی آن نوعی جهاد باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازمادحین؛امنیت امروز کشور ما مدیون خون شهدایی است که با نثار جان خود از وجب به وجب خاک کشور دفاع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنهایی که در جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراقهشتسال جانانه ایستاده و اجازه از دست دادن حتی ذره ای از خاک وطن را به دست متجاوزان ندادند. ارج نهادن به جانثاری و فداکاری با ارزش و بسیار عظیم آن سرافرازان و غیرت مردان کشورمان شاید کمترین کاری باشد که امروز ما می توانیم در قبال ایثار و شهامت جاودانه رزمندگان و شهدای انقلاب اسلامی انجام بدهیم. رزمندگان مدافع حرم و شهدای مدافع حرم، آن سربازان گمنام، مجاهدان راه اسلام، ایثار و شهادت که ادامه دهنده ی راه شهیدان انقلاب و دفاع مقدس هستند، مظلومانه همچون سید سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در خاک غربت برای دفاع از اسلام ناب محمدی(س) قدم بر می دارند و جانشان را در این راه با عظمت تقدیم اسلام می کنند. ما نیز برای شناخت بهتر این موضوعگفتگویی را پیرامون موضوع شهدای مدافع حرم، نگرش رزمندگان مدافع حرم، مسئله وحدت شیعه و سنی به عنوان نقطه حساس در جهان اسلام و منطقه با مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت جواد حیدر ترتیب داده ایم

مداحی را از چه زمانی شروع کرده اید؟

با سلام. مداحی را تقریبا از سال ۱۳۷۸ شروع کرده و در همان سال بعد از آموختن شیوه مداحی و روضه خوانی وارد عرصه مداحی شدم. مداحی را از همان ابتدا خودم به تنهایی یاد گرفته و موفق به حضور در کلاس درس اساتید خاصی نشدم. ولی بعد از سپری کردن دوران اولیه مداحی، دوره ای کوتاه را در خدمت حاج اکبر کریمی مداح و ذاکر اهلبیت عصمت و طهارت بوده ام. در حال حاضر تقریبا هفت سال است که در هیئت حسین جان (ع) واقع در خیابان امام خمینی(ره) در خدمت مداح و ذاکر اهلبیت عصمت و طهارت آقای سعیدمیرفهیمی، نکات بسیار خوب و ارزنده ای را در خصوص مداحی یاد گرفته ام.

به نظر شما در این برهه حساس از زمان آیا هیئت و مداح باید سیاسی باشد یا خیر؟

اجازه بدهید پاسخ شما را اینگونه جواب بدهم که دین را نمی شود از سیاست جدا کرد. یک مداح در این برهه از زمان باید بصیرت داشته باشد. یک مداح انقلابی باید دارای بصیرت و آگاهی نسبت به مسائل پیرامون خودش بوده و نگاهش بهسخنان حکیمانهرهبر معظم انقلاب باشد و فرمایشات ایشان را در ارتباط با مسائل مرتبط با جامعه سرلوحه ی کار خود قرار دهد. مداحاننکات مهم را که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می شود،بهشیوه های مختلف مانندشعر و یا صحبت کردن با مردم بخصوص قشر جوان در هیئت انتقال دهند. اگر دقت داشته باشید می توانید مشاهده کنیدکه اهل بیت عصمت و طهارت ما نیز سیاسی بوده اند. ما با نکاهی به روایات و تاریخ اهل بیت عصمت و طهارت متوجه می شویم که نوع رفتار و گفتار امامان ما در زمان خودشان با دشمنان و اطرافیان نشان از سیاسی بودن آنها دارد. اینکه ما با داشتن چنین امامان و پیشوایانی که در متن سیاست بوده اند بخواهیم در هیئت فقط شور عزاداری آن را در نظر داشته باشیم درست نیست، بنابراین نتیجه که می توان گرفت این است که هیات و مداح باید سیاسی باشد و سیاست را بداند.

ارتباط مداحان با خانواده را چگونه توصیف می کنید؟

به نظر من آن چیزی که جامعه را زنده و پویا نگه داشته خانواده است. توجه آقایان به خانواده بسیار ضروری بودهو البته یک مداح هم به فراخور آن حال و احوال خاص که ارتباط نزدیکی با سبک زنگی اهل بیت عصمت و طهارت دارد قطعا باید وقت مناسبی را برای خانواده بگذارد. اعتقاد من در خصوص سبک زندگی مناسب و اسلامی این است که خانواده مداح باید نسبت به روحیات مداح و شرایط خاص آن توجیه شده تا سبک زندگی و ارتباط شایشته ای در برخورد با آن مداح در زندگی بوجود آید. ما مداحان باید خانواده را همراه و نزدیک به تفکرات، دیدگاه و احوالاتمان، در مسیر زندگی بیاوریم. حضرت سیدالشهدا(ع) هم راضی به این موضوع نیست که یک مداح جوان علاقه مند به شهدا و اهل بیت عصمت و طهارت به خانواده اش توجه نکند و به مسائل مهم آنها بی توجه باشد.

وحدت بین شیعه و سنی را چگونه ارزیابی می کنید؟

وحدت بین شیعه و سنی حرف اول رهبر معظم انقلاب است. دشمن به روی مسئله شیعه و سنی در دنیای اسلام هدف گذاری کردهو به دنبال تفرقه انداختن بین آن ها است تا بتواند اسلام را از بین ببرد. بنابراین بیداری شیعه و سنی دراین برهه از زمان مهم بوده و همه ی ما باید هوشیار باشیم.

افرادی نمی دانند که یک حرکت، حرف، شعار، لعن به علما و بزرگان مذهب تسنن چه مصیبت هایی را به همراه خواهد داشت و با این رفتار نادرست همه ی اهداف اسلام را خراب خواهند کرد. بهدلیل حرف و یا اقدام نابجای کسی، خون خیلی از انسان های بی گناه در گوشه ای از این جهان ریخته می شود. آن کسی که اهل هیئت باشد و از خصوصیات آن ولایی و پیرو ولایت بودن است باید در این خصوص آگاه و هوشیار باشد. وحدت در حقیقت یک مسئله کلیدی در زمان حال حاضر است و اگر وحدت نباشد اسلام از دست می رود.

دیدگاه شما در ارتباط با شهدای مدافع حرم چیست؟

اگر بخواهم دراین مورد چند کلمه ای را برای شما بگویم بهتر است به کلام شیوا و تاثیر گذار رهبر معظم انقلاب اشاره کنم که ایشان فرمودند: «اگر رزمندگان و شهدای مدافع حرم برای مقابله با دشمنان و نمونه ی دشمن بارز آن یعنی داعش که دست نشانده آمریکا و اسرائیل است، نمی رفتند ما اکنون در همدان و کرمانشاه مقابلآنها می ایستادیم.» اگر بخواهیم نگاه دقیق و جامع نسبت به این موضوع داشته باشیم می بینیم که واقعا شهدای مدافع حرم خیلی مظلومانه و غریبانه در خون خودشان در کشور غریب می غلطند. شهدایی که غریب بودن آنها و مظلومیت آنها در اوج ایثار و شهامت، برای اینکه امنیت در کشور باقی بماند ستودنی است. بسیاری از رزمندگان مدافع حرم می روند تا امنیت در کشور برقرار باشد. رزمندگان مدافع حرم می روند تا ناموس ما، زندگی ما و همه در امنیت کامل باشندو این کار کمی نیست.

چه پیشنهادی برای مداحان نوجوان و جوانبرای بهتر شدن سطح کیفی و کمی مداحی آن ها دازید؟

هر سال رهبر معظم انقلاب در ایام ولادت حضرت زهرا (س) مداحان را فراخوانده و در این خصوص مطالبی را برای کمک به رفع آسیب ها و بهتر شدن مداحی ها در جامعه خطاب به مداحان می فرمایند. من معتقدم آن کسانی که می خواهند مداحی را یاد بگیرند و تصمیم خود را برای ورود به این عرصه مهم و پیچیده گرفته اند، باید در درجه اولا در کلاس درس استاد رفته و مطالعه، علم، تاریخ اسلام و تاریخ زندگی اهل بیت عصمت و طهارت را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. علم یک مداح باید نسبت به همه ی موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بالا باشد، بنابراین بهتر است درگام اول علم شان نسبت به موضوعات مطرح شده را بالا برده و در قدم دوم برای شروع مداحی بصیرت داشته باشند. این نکته را فراموش نکنیم که بصیرت، علم، آگاهی و تحصیل مهم است.

این کشور در حال حاضر با وجود مباحث سیاسی، مداح انقلابی می خواهد. ما در کشور مداحی را می خواهیم که در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی جهاد کرده و مداحی آن نوعی جهاد باشد. مداحان جوان از مداحان انقلابی و شاخص در استان و کشور الگو گرفته و رفتار، کردار و سبک مداحی آنها را سرلوحه کار خودشان قرار بدهند. یک مداح جوان به دنبال یاد گرفتن آموزه های مداحی برود و منتظر نماند تا کسی به آنها تریبون بدهد. مداحان جوان برای رسیدن به آرمان و تحقق اهدافشان از حضرت زهرا(س) کمک بگیرند که قطعا این بانوی بزرگ اسلام آنها را یاری خواهد کرد و همواره به خاطر بسپارند که برای ورود به این عرصه و حضور در فضای مداحی تلاش بسیار زیادی را باید داشته باشند.

آیا مداحان برای نوحه خوانی در مجالس باید هزینه ای را معین کرده و بگیرند؟

سوال خوبی بود و من می خواهم در جواب این سوال بگویم که ما مداحان قرار نیست با اهل بیت عصمت و طهارت معامله اقتصادی داشته باشیم. قرار نیست با چند میلیون آن ها را بفروشیم. در خصوص هزینه ای که به مداح داده می شود مسئله ی خاص و جدای از این جریان وجود دارد. به عنوان مثال در جلسه ای ممکن است مبلغی به عنوان هدیه که ما مداحان به آن صله یا نمک سیدالشهدا(ع) می گوییم داده شود که در این خصوص اعتقاد دارم که آن هدیه را رد نکنیم. زیرا که متبرک به جلسه سیدالشهدا(ع) است. ولی این که از سوی مداح تعیین شود که چه مقدار هزینه برای مداحی در هیئت می گیرم اصلا رفتار شایسته ای نیست.

تا بحال اتفاق افتاده که از جلسه خودتان راضی نبوده باشید؟

بله، چنین اتفاقی افتاده و علت آن هم مشخص است. اگر درجایی من برای شادی و رضای اهلبیت عصمت و طهارت نخوانده باشم بلکه برای جلب توجه و رضایت شخص یا مجموعه ای خاص خوانده باشم جلسه برای من خوب و رضایت بخش تمام نشده است. اصل نوحه خواندن در مجالس اهل بیت عصمت و طهارت این است که آنها رضایت داشته باشند. حتی ممکن است که من از جلسه خودم لذت برده باشم ولی اهل بیت عصمت و طهارت به همان دلایلی که عرض کردم راضی نبوده باشند.

شما در مداحی به کدامیک از اهلبیت عصمت و طهارت ارادت خاصی دارید بطوری که در همه ی جلساتاز آن معصوم یاد می کنید؟

درابتدا به وجود مقدس حضرت زهرا(س) و بعد از آن به حضرت امام رضا(ع) و درنهایت به حضرت رقیه (س) که بسیار علاقه زیادی به این عزیز دارم و ان شاءالله شفاعت ما را در این دنیا و در آخرت می کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۳۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ خانم مداحی کارش را با ۶ گله آغاز کرده است، اما اکنون ۲۱ گله و دامدار عضو هسته نژاد خالص مهربان هستند.

خانم مداحی با تأکید بر اینکه از زمان آغاز طرح ملی اصلاح نژاد گوسفند بر پایه آمیخته‌گری بر نژاد رومانف کانادایی در مرکز، اصلاح نژاد مهربان هم آغاز شد، گفت: ما توانستیم برای استان همدان و اجرای این طرح اعتبار بگیریم.

او با اشاره به اینکه، حدود نیمی از یک میلیون و ۴۱۹ هزار رأس دام سبک استان همدان گوسفند نژاد مهربان است، افزود: ویژگی‌های این نژاد بومی؛ تولید بیشتر گوشت نسبت به نژاد‌های ناخالص، درصد باروری و دوقلوزایی بالاتر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر و همچنین سازگاری با آب و هوای استان است.

از آغاز طرح اصلاح نژاد دام سبک در استان همدان تاکنون، حدود ۱۵ هزار راس دام اصلاح نژاد شدند.

دیگر خبرها

  • ولایت‌محوری گام نهادن در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • نابودی طاغوت وعده صادق الهی است
  • نابودی طاغوت صادق‌ترین وعده الهی است
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند