مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام مقابله با شبهات وهابیت علیه شیعه است
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۳۶۰۹
حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی خمینی، استاد دانشگاه قرآن و حدیث و قائممقام رئیس این دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در مورد راههای انس با قرآن گفت: اگر انسان بخواهد با چیزی مانوس شود و آن را با خود داشته باشد اولین گام در این راه، شناخت آن و پی بردن به سود و بهرهای است که برای او دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اگر چیزی مورد شناخت انسان نباشد یا این شناخت اندک باشد و نداند در کجا به کار او میآید در این صورت علاقهمند نیز نخواهد شد؛ بنابراین اولین گام برای انس حوزویان و سایر مردم با قرآن کریم این است که طعم شیرین قرآن به آنان چشیده شود.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه قرآن کریم و روایات در موارد متعددی به معرفی قرآن پرداختهاند بیان کرد: قرآن کریم خود را کتاب شفا، رحمت و هدایت، نور و نشاندهنده صراط مستقیم و تامینکننده سعادت دنیا و آخرت معرفی کرده و روایات نیز هر کدام به ابعادی از این کتاب پرداخته و فواید آن را بیان فرمودهاند که اگر مردم با این مسایل آشنا شوند و بدانند که با چه کلامی سر و کار دارند مطمئنا انس آنان با قرآن بیشتر خواهد شد.
مسعودی خمینی با بیان اینکه قرآن فقط کتاب راهنمایی و هدایت انسان در دنیا نیست بلکه هر کسی در دنیا همنشین قرآن باشد و به آن عمل کند در آخرت نیز در کنار قرآن خواهد بود، عنوان کرد: قرآن در روز قیامت یکی از شافعان محشر است و قطعا کسی که با دستورات قرآن مانوس است و به آن عمل میکند مورد شفاعت قرار میگیرد، آن هم در روزی که به تعبیر قرآن کریم روز حسرت و سختی و تغابن خواهد بود و دوست، ثروت، مال، فرزند، قوم، قبیله و مقام به درد انسان نمیخورد.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر شناساندن قرآن به آحاد جامعه به خصوص حوزویان افزود: این ضرورت برای حوزه بسیار بیشتر است زیرا حوزه مبلغ دین است و مبلغان دین باید با اصلیترین منبع دینی یعنی قرآن آشنا باشند و همان طور که قرآن در قرآن و روایات دارای جایگاه بسیار والا دارد باید در نزد حوزویان نیز جایگاه ویژه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه تبلیغ بر اساس قرآن درصد موفقیت تبلیغ را افزایش میدهد، عنوان کرد: در روایت به این مضامین داریم که قرآن کریم در نزد خداوند بسیار مورد احترام است به گونهای که خداوند درخواست قاری و حافظ قرآن را که به دستورات آن عمل میکند زمین نمیگذارد لذا قرآن هم در حیات دنیا، زندگیبخش و عزتآفرین و مایه توانگری برای جامعه است و هم در آخرت مایه سربلندی است.
مسعودی خمینی تاکید کرد: اگر قرآن را قانون اساسی بدانیم و به قول امام علی(ع)، آن را ستون دین اسلام بدانیم در این صورت تبلیغ ما هم مبتنی بر قرآن خواهد بود.
وی افزود: همان طور که برای گذاشتن دیگ روی آتش نیازمند ساختن چهارپایه محکم و استوار هستیم قرآن نیز در دین اسلام این نقش را ایفا میکند و مایه زنده کردن حیات اجتماعی مسلمین است و حتی بر اساس برخی روایات فرد و جامعه را از نظر مادی نیز تامین میکند و به آنان برکت می بخشد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از برکات انس با قرآن استفاده از دستورات آن است؛ قرآن بر کسب علم و عمران و آبادانی تاکید کرده است و اگر همین آموزه در میان طلاب و دانشگاهیان ما ترویج شود قطعا بهره علمی آنان نیز بیشتر خواهد شد.
مسعودی خمینی با اشاره به آیه آخر سوره مبارکه آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بیان کرد: در این آیه سخن از رابطه به میان آمده است که مهمترین بُعد مرابطه ارتباط چهره به چهره و اجتماعی میان مسلمین است و امروز هم با همه گستردگی، وسعت فضای مجازی، رسانهها و شبکههای مختلف، چیزی نتوانسته است جای تبلیغ چهره به چهره را بگیرد به همین دلیل در اسلام امر مصافحه بسیار مورد توجه و دارای ثواب زیاد است.
وی تاکید کرد: بنابراین قرآن هم در روش و هم در محتوا میتواند در تبلیغ دین مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: به تعبیر علامه طباطبایی اسلام در همه چیز حتی در تفکر و اندیشه نیز اجتماعی است اما متاسفانه در جهان اسلام و با تحریک دشمنان و جنایات وهابیت و تکفیر سبب شده تا این شبکه اندیشهای اسلامی در عمل و نظر ایجاد نشود و این اختلافات نشانه دوری از قرآن و فرهنگ آن است.
وی افزود: با تبلیغ وهابیت و جریانات تکفیری امروز مواجه با القای شبهه علیه شیعه هستیم که شیعه به قرآن توجه لازم را ندارد ولی برگزاری مسابقات قرآن آن هم در سطح بینالمللی و با حضور طلابی از 43 کشور جهان میتواند نقش مهمی در خنثی سازی این القائات و شبهات داشته باشد.
مسعودی خمینی گردهمایی نخبگان قرآنی در زیر چتر مسابقات قرآن پدیده مهمی است، تاکید کرد: باید از فرصت این مسابقات بهره لازم در این راستا برده شود.
وی همچنین محتوامحوری را وجه بارز در تفاوت میان مسابقات قرآن حوزه و سایر مسابقات قرآن کشور برشمرد و تصریح کرد: مسابقات علمی که تقویت کننده تدبر و تفکر در آیات قرآن است در کنار افزایش مهارتهای قرآنی باید مورد توجه باشد.
یادآور میشود، اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام روزهای دوم تا ششم اردیبهشت ماه با حضور 60 طلبه از 43 کشور جهان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار خواهد شد.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۳۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
ایسنا/اصفهان یک کارشناس مسائل دینی گفت: تبلیغ امامت و تبیین این مسئله بهعنوان یکی از اصول اساسی دین اسلام، بیان احکام دین به روش فقه شیعه، تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک و سیاسی، از نکات برجستۀ زندگی امام صادق(ع) بود.
حجتالاسلام محمدرضا احمدی، در گفتوگو با ایسنا و با اشاره به اینکه چند ویژگی در سیره و شخصیت امام صادق(ع) بارز و واضح است، اظهار کرد: مبارزه، علم و دانش و راهاندازی تشکیلات، سه عنصر بارز در سیره امام صادق(ع) بود که از این بین تنها درباره علم و دانش امام صحبت شده که البته درباره ویژگی علم و دانش ایشان باید توجه داشت که جمع علمی امام صادق(ع) و زمینه آموزشی که ایشان فراهم کرده بود، در تاریخ زندگی ائمه(ع) بینظیر بود. همه اصول و مفاهیم اصیل اسلامی که طی سالها تحریفشده بود توسط این امام بزرگوار به شکل صحیح و درست بیان شد.
او ادامه داد: ویژگی دیگر امام صادق(ع) که کمتر درباره آن صحبت شده، مبارزات ایشان بود. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزۀ دامنهدار و پیگیر برای روی کار آوردن حکومت علوی بود. اما سومین ویژگی در سیره امام صادق(ع) راهاندازی تشکیلات توسط ایشان بود؛ به این معنا که این حضرت، مجموعه عظیمی از مردم را که حامی، علاقهمند و معتقد به حکومت علوی و امامت امام صادق بودند را از سراسر دنیای اسلام گرد آورده بودند. وکلا و نمایندگان ایشان در سراسر دنیای اسلام آن زمان از شمال آفریقا تا مدیترانه و ایران آن زمان حضور داشتند تا از یکسو موارد و دستورات مورد نیاز را از امام به مردم برسانند و از سوی دیگر برای سوالات، شبهات و مسائل دینی خود به آنها مراجعه کنند.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام صادق(ع) با راهاندازی چنین تشکیلاتی ۱۸ سال با حکومت بنی امیه مبارزه کردند، گفت: در زمانی که پیروزی بر بنیامیه قطعی بود، بنی عباس بهعنوان یک جریان مذهبینما و فرصتطلب آمدند و میدان را گرفتند. درواقع حکومت بنی عباس با شعارهای اهلبیت(ع) روی کار آمدند یعنی در ظاهر، آل علی و عملشان بنی امیه بود؛ به همین دلیل امام صادق(ع) در زمان حکومت بنی امیه مبارزه را صریح و بدون پردهپوشی انجام میدادند، چراکه حاکمان بنی امیه آنقدر سرگرم بودند که فرصتِ آمدن سراغ این امام بزرگوار را نداشتند، درحالیکه بنی عباس یک حکومت پر از تزویر، نیرنگ و در عین حال زیرک بود. حکومت بنی عباس بود که انقلابی که امام صادق(ع) ایجاد کرده بودند را منحرف کرد، بهطوریکه تا ۳۰ سال بعد، مردمِ نواحی دوردستِ اسلام فکر میکردند این حکومت، آل علی است و خبر از غاصب بودن آنها نداشتند.
احمدی اضافه کرد: در واقع امام صادق(ع) دو دوره را در زندگی خود طی میکنند؛ دوره اول از سال ۱۱۴ تا خلافت منصور که دوران آسایش و گشایش اهلبیت(ع) است و دوره دوم دوره از خلافت منصور تا شهادت امام صادق(ع) که دوران سختی ایشان است.
او با اشاره به اینکه چند نقطه و کار برجسته در زندگی امام صادق(ع) وجود دارد، در توضیح آن چنین بیان کرد: تبلیغ امامت و تبیین این مسئله بهعنوان یکی از اصول اساسی دین اسلام، بیان احکام دین به روش فقه شیعه، تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک و سیاسی، اقدامات برجستۀ این امام بزرگوار بود. امام صادق(ع) همچون سایر ائمه(ع)، نقطه مهم تبلیغ خود را بر مسئله امامت استوار کرده بودند و در این زمینه روایات زیادی از ایشان نقل شده است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه تبلیغ احکام دین به روش شیعه در سیره امام صادق(ع) پررنگتر از سایر ائمه است و به همین دلیل فقه شیعی را «فقه جعفری» نامیدهاند، گفت: فقه اسلامی از سالهای اولیه به دو جریان کلی تقسیم شد؛ یکی جریان فقه وابسته به دستگاههای حکومت که اغلب حقیقت و اصول دینی را بنا به مصلحت و خواست دستگاههای سیاسی تحریف میکردند. بنابراین رویارویی فقه جعفری در برابر فُقهای رسمی نه تنها یک اختلاف عقیده ساده، بلکه از یکسو صلاحیت نداشتن حکومت برای در دست داشتن زمامداری و از سوی دیگر موارد تحریف اصول دین را عیان میکرد.
احمدی افزود: امام صادق(ع) در دوره خود بیشترین تعداد شاگردان را در زمینه فقه اسلامی به روش شیعی پرورش دادند و کمکتشکیلات عظیمی که قبلا بیان شد را به سراسر عالم اسلام برای پاسخگویی به مردم فرستادند، که این موضوع در گسترش اسلام شیعی و رفع شبهات و اقدامات دستگاههای حاکم تأثیر زیادی داشت.
انتهای پیام