Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@12:36:42 GMT

سنگفرش کردن معابر به چه قیمتی!

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۴۸۸۸

سنگفرش کردن معابر به چه قیمتی!

مهر سال ۹۱ بود که طرح جدید شهرداری در خیابان ۱۷ شهریور اجرا شد. در این خیابان حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا بدون اطلاع شورای شهر به شکل پیاده راه درآمد، به گونه‌ای که همچنان اهالی و کسبه محل نسبت به این اقدام ابراز نارضایتی دارند، چرا که این مساله ترافیک سنگینی را در خیابان‌های اطراف به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این عملکرد ناکارآمد شهرداری به خیابان سی تیر نیز سرایت کرده و با سنگفرش شدن معابر منطقه ۱۲ گره کور ترافیکی در آنجا نیز رقم خورده است. اگر در کشورهای دیگر پدیده «سنگفرش» جزو زیبایی‌های بصری به حساب می‌آید، اینجا صدای اعتراض بسیاری از شهروندان را درآورده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، اگر در کشورهای دیگر شبکه معابر از استانداردهای جهانی برخوردار است، اینجا بدون تامین زیرساخت‌ها معابر را ناهموار می‌کنند تا هم رانندگان نتوانند تردد داشته باشند و هم شهروندان در رفت و آمدشان به مشکل بخورند، چراکه یک معبر ۵۰ سانتی‌متر است، دیگری دو متر و جای دیگر اصلا معبر ندارد و این چنین می‌شود که طرح سنگفرش کردن معابر، ترافیک به وجود می‌آورد و آن‌چنان که باید جواب نمی‌دهد، تا جایی که اکنون طرح سنگفرش کردن معابر با اعتراض عمومی همراه شده است و مشخصه بارز آن معابر منطقه ۱۲ بود که شلوغی و پرازدحام بودن آن بر هیچ کس پوشیده نیست. گرچه چندی پیش عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲، با اشاره به اجرای پروژه سنگفرش چهارراه مخبرالدوله و جمهوری، چهارراه سیروس، چهارراه سرچشمه و میدان بهارستان گفت که این پروژه‌ها با هدف ایمن‌سازی، آرام‌ سازی و کاهش تصادفات در قلب تاریخی پایتخت انجام شده است، اما آیا واقعا آرام سازی در کار است یا اینکه خاطر عده‌ای از شهروندان مکدر شده و مشکلاتی را به بار آورده است؟ باید مسئولان شهری پاسخی برای افکار عمومی داشته باشند، چرا که در این راستا سنگفرش کردن برخی معابر بدون آنکه از هر لحاظ مفید واقع شود تنها پول بیت‌المال را هدر می‌دهد، چون سنگلاخی کردن خیابان‌های تهران جای سنگفرش، اصطلاحی است که این روزها بین عموم رایج شده است.

جلوگیری از عملیات سنگفرش

اگر در دوران تعطیلات نوروز گذرتان به میدان بهارستان و تقاطع‌های اطراف آن افتاده باشد شاهد عملیات سنگفرش معابر بوده‌اید، آن‌چنان که حتی در دوران خلوت نوروز هم تردد در این مناطق با مشکل رو به رو شده بود، چه برسد به اکنون که شهروندان از سفر بازگشته و دوباره شاهد ترافیک سنگین در این تقاطع‌ها هستیم. اقدام شهرداری در راستای سنگفرش کردن معابر منطقه ۱۲ سر و صدای زیادی به راه انداخت، چرا که به گفته برخی صاحبنظران این اقدام ناگهانی شهرداری غیرکارشناسی بود. شنبه گذشته رئیس شورای شهر تهران گفت که مقرر شده هیچ عملیات عمرانی جدیدی در رابطه با سنگفرش خیابان‌ها در دستور کار قرار نگیرد. به گفته مهدی چمران سنگفرش کردن برخی نقاط در سطح منطقه ۱۲ حواشی را به همراه داشته است، چرا که این اتفاق در ایام عید نوروز رخ داده و سبب شده برخی مشکلات برای شهروندان به وجود آید. رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر توقف هر گونه عملیات سنگفرش کردن خیابان‌ها اظهار کرد: به شهرداری تهران اعلام شده است که هر چه سریع‌تر عملیات سنگفرش در نقاطی که پیش از این آغاز شده است را به اتمام رسانده و دیگر در منطقه جدیدی عملیات سنگفرش انجام نشود. اگر قرار است در خیابان‌ها عملیات سنگفرش انجام شود، این کار باید با نظر تخصصی و کارشناسی شورای شهر تهران باشد و هزینه‌های فعالیت‌ها نیز به طور دقیق مشخص شود. چمران در مورد چرایی سنگفرش برخی نقاط در سطح منطقه ۱۲ تصریح کرد: در بخشی از طرح انضباط اجتماعی که به صورت پایلوت در سطح منطقه ۱۲ اجرایی شده در قسمت شهرسازی به موضوع سنگفرش خیابان‌ها نیز اشاره شده است. با وجود این، گرچه عملیات سنگفرش معابر مدت‌های مدیدی است که توسط کشورهای دیگر در حال اجراست و در اصل و درست بودن آن شکی نیست و حتی از زوایای دیگری سودمند است، اما تا زمانی که زیرساخت‌ها مهیا نباشد شهروندان دچار مشکل می‌شوند، چرا که با ناهمواری مسیرها عملا رانندگی در معابر سنگفرش شده امکان پذیر نیست و رانندگان مجبورند راه دیگری را برای تردد خود انتخاب کنند که این مساله بار ترافیکی را به مناطق دیگر اضافه می‌کند.

سنگفرش معابر، راهکاری برای خروج از رکود

در شهرستان نهبندان خراسان جنوبی ۱۰۱ معدن وجود دارد که از این تعداد ۵۰ معدن،۵۰ تن سنگ گرانیت ذخیره دارند. دی سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که جدول گذاری و سنگفرش معابر به ویژه در مناطق سردسیر راهکاری برای خروج معادن سنگ از رکود است. محمدرضا نعمت زاده در بازدید از معادن منطقه شاهکوه نهبندان افزود: کاربرد سنگ‌های معدنی در مبلمان شهری از جمله جدول گذاری و سنگفرش معابر از راهکارهای خروج از رکود است. گرچه هزینه سنگفرش کردن معابر از آسفالت کردن آن کمتر است و با توجه به گفته وزیر صنعت، معادن سنگ را از رکود خارج می‌سازد، اما باید فکری هم به حال خودروی شهروندان کرد. برای مثال سنگفرش خیابان ۳۰ تیر و خیابان صبا در چهار راه ولیعصر آن‌چنان بی کیفیت است که نارضایتی رانندگان را به همراه دارد. البته در خیابان صبا پارک خودرو صورت می‌گیرد، اما این امر در خیابان ۳۰ تیر که به عنوان یکی از معابر اصلی شهر به حساب می‌آید خرابی جلوبندی خودروها را رقم می‌زند، آن‌چنان که بیشتر رانندگان تصمیم گرفته‌اند که مسیر دیگری را برای تردد انتخاب کنند. با وجود این، شاید سنگفرش کردن معابر به نفع بازار معادن سنگ باشد، اما به چه قیمتی؟ به قیمت گرفتن آرامش شهروندان، ترافیک و خرابی خودروها؟ این در حالی است که عملیات سنگفرش کردن معابر نیازمند بررسی‌های همه جانبه است تا در این بین مشکل دیگری ایجاد نشود، چرا که هدف از سنگفرش کردن معابر «آرام سازی» است، در حالی که با وضعیت مطلوب فرسنگ‌ها فاصله داریم و هم رانندگان، هم شهروندان و هم شورای شهری‌ها نیز بدتر ناآرام شده اند، به گونه ای که انگار اجرای سنگفرش کردن معابر توسط شهرداری امری عادی است و رضایت مردم اصلا نقشی ندارد.

سنگفرش کردن معابر بدون استانداردسازی

یکی از اعضای شورای شهر در مورد سنگفرش کردن معابر می‌گوید: آرام سازی معابر و تبدیل آسفالت به سنگفرش که هزینه نگهداری و نوسازی کمتری دارد، در مدل‌های توسعه‌یافته شهری مناسب بوده و به نفع شهر است. محمدمهدی تندگویان می‌افزاید: اما مشکل این است که ما هنوز در تهران استانداردها را رعایت نمی‌کنیم و بی شک کار مقطعی به نتیجه نخواهد رسید. او اظهار می‌کند: با سنگفرش کردن معابر عملا ترافیک مضاعف ایجاد می‌شود که دردسرهایی را با خود به همراه دارد. این عضو شورای شهر می‌گوید: اگر به استانداردسازی معابر شهری که کار سختی در تهران است برسیم آن روز می‌توانیم از آسفالت معابر صرف نظر کنیم و به سمت سنگفرش کردن برویم. تندگویان توضیح می‌دهد: سنگفرش کردن معابر چیز عجیبی نیست؛ در دنیا هم اتفاق می‌افتد، اما سنگفرش کردن معابر پایتخت مشروط بر این است که پیاده راه مناسب داشته باشیم. او اضافه می‌کند: اکنون پیاده روهای شهری در اکثر معابر استاندارد نیستند و با سنگفرش کردن معابر مشکلات مضاعف برای مردم به ویژه معلولان ایجاد می‌شود. از این رو اعتراض رانندگان و مردم بی ربط نیست، چون در شبکه معابر با استانداردها فاصله داریم. تندگویان با بیان اینکه شهرداری پروژه سنگفرش کردن معابر منطقه ۱۲ را بدون هماهنگی با شورای شهر شروع کرد و قصد این را داشت که میدان بهارستان و چهار راه سرچشمه را از سواری خارج و به پیاده راه تبدیل کند، عنوان می‌کند: این اتفاق قبلا هم برای خیابان ۱۷شهریور افتاد، اما اکنون جلوی این کار گرفته و پروژه متوقف شده است. او توضیح می‌دهد: منطقه ۱۲ بخش مشخصی دارد. اگر در بازار این اتفاق افتاده طرح بهینه‌ای است و بنده با آن مخالفتی ندارم، اما اینکه چه میزانی توانستیم این طرح را درست ایجاد کنیم، مدنظر است. او اظهار می‌کند: در بافت‌های سنتی پیاده راه سازی و ممنوعیت تردد خودرو و موتور سیکلت به نفع بافت تاریخی و مردم است، ولی موضوع این است که برای اینکه مردم به منطقه برسند چه مقدار تسهیلات فراهم شده است. تندگویان اضافه می‌کند: چقدر در تهران در محدوده اطراف این سنگفرش‌ها، پارکینگ عمومی، ایستگاه متروی مناسب و شبکه حمل و نقل عمومی وجود دارد؟ تاکسیرانی چقدر کمک می‌کند؟ وقتی زیر ساخت‌های مناسب موجود نیست، سنگفرش کردن معابر تنها مشکل آفرین می‌شود. او اضافه می‌کند: شهرداری طی این سال‌ها موظف بوده پارکینگ عمومی برای دسترسی به مراکز شهر را ایجاد کند که به هر دلیلی این اتفاق آن‌چنان که باید و شاید نیفتاده است. تندگویان ادامه می‌دهد: بنابراین با بهینه سازی فضا عملا در بهره‌برداری دچار مشکل می‌شویم و علت آن عدم استانداردسازی شبکه شهری است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۴۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح دوم جمع‌آوری مخازن زباله از معابر منطقه دو شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛جلیل جعفری گفت: برای بهبود عملکرد خدمات شهری، افزایش کیفیت بهداشت شهری و همچنین کاهش آمار خسارات وارده بواسطه زباله گرد‌ها و افزایش فرهنگ ساعت مقرر بیرون گذاری زباله، خدمات شهری منطقه ۲، مرحله دوم طرح جمع‌آوری مخازن و گاری‌های چهارچرخ سطح منطقه را آغاز کرد.
وی افزود: در مرحله اول اجرای این طرح نزدیک به ۱۰۰ عدد مخزن زباله از معابر اصلی منطقه ۲ جمع‌آوری شد.
مسئول خدمات شهری منطقه دو شهرداری شهرکرد گفت: اگر این طرح به درستی اجرا شود، شاهد مهار پدیده زباله‌گردی خواهیم بود و به دنبال آن، مراکز خرید ضایعاتی که چهره نازیبایی برای بعضی از نقاط شهر ایجاد کرده است نیز جمع‌آوری می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ۲۱۷ هزار تن آسفالت برای سطح معابر قم در سال ۱۴۰۳
  • آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران (فیلم)
  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • فرسودگی روکش آسفالت در معابر دغدغه شهروندان شهریار شد + تصاویر
  • دو منطقه تهران در صدر جدول لیگ تصادفات پایتخت قرار گرفتند
  • دو منطقه تهران در جدول صدر جدول لیگ تصادفات شهر
  • پاکبان زنجانی کیف حامل مدارک قیمتی را به صاحبش برگرداند
  • اجرای طرح دوم جمع‌آوری مخازن زباله از معابر منطقه دو شهرکرد