Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@04:54:29 GMT

رشد ۵۰ درصدی فروش سینما در ۲ ماه پایانی سال ۹۵

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۵۱۷۰

رشد ۵۰ درصدی فروش سینما در ۲ ماه پایانی سال ۹۵

سینما یکی از حوزه‌های مهم است که در دولت یازدهم تحولات بسیاری داشته است؛ تغییراتی که مسئولان در این عرصه ایجاد کردند، هم معطوف به مسائل کیفی است و هم کمّی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، از بازگشایی خانه سینما و فراهم کردن بستری برای گفت‌و‌گو میان اهالی سینما و مسئولان، تا بهتر شدن کیفیت محتوایی فیلم‌ها و از سکه افتادن فیلم‌های سطحی با مضامین طنز که در دولت‌های نهم و دهم بسیار روی پرده می‌رفتند، از جمله مهم‌ترین تغییراتی است که در 4 سال گذشته در سینمای ایران ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این تفاسیر، زمانی که کیفیت فیلم‌ها خوب باشد و سینماگران بدون دغدغه و با آرامش آثارشان را روانه پرده سینما کنند، محصول نهایی هم قطعاً با اقبال تماشاگران روبه‌رو خواهد شد؛ همان چیزی که اعداد و ارقام در 4 سال گذشته آن را به وضوح ثابت می‌کند.

گزارش تازه معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی نشان می‌دهد که فروش سینماها در بهمن و اسفند سال 95 نسبت به ماه‌های مشابه در 5 سال گذشته رشد 50 درصدی داشته است. در این دو ماه دو فیلم «سلام بمبئی» و «خوب، بد، جلف» بیشترین میزان فروش را به‌دست آوردند و از ٢٩٤ سالن سینمای کشور در بهمن 95، یک میلیون و ٢١٩ هزار و ٨٦٦ نفر به سینما رفتند. میزان فروش سینماهای کشور در بهمن‌ماه 95 هم بالغ بر 75 میلیارد ریال بوده است. همچنین استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و قم هم بیشترین تعداد تماشاگر را در یکی از ماه‌های پایانی سال جذب کردند.

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در این گزارش اعلام کرده است: با وجود اینکه جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه برگزار شد، اما بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه مشابه در سال قبل، رشدی 47 درصدی داشته‌اند. این در حالی است که بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه گذشته 29 درصد کاهش داشتند.

در بهمن ماه 95 تعداد 27 اثر در 47839 سانس در 294 سالن به نمایش درآمد که «سلام بمبئی» با فروش بیش از 21 میلیارد ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت و 28 درصد از کل فروش بهمن را به دست آورد. رتبه دوم فروش مربوط به فیلم «هفت ماهگی» با مبلغی بالغ بر 14 میلیارد ریال و 19 درصد از کل فروش است. در نمودار بالا سهم هر یک از آثار به نمایش درآمده در ماه بهمن 95 به صورت درصدی نشان داده شده است.

در بهمن ماه و بین استان‌های مختلف کشور، «بیشترین حجم فروش سینما در استان تهران» بود که با در اختیار داشتن 43 درصد از سالن‌های سینمایی کشور، 54 درصد از کل فروش سینمای کشور را به خود اختصاص داد و پس از آن با فاصله‌ای قابل توجه استان‌های خراسان رضوی با 13 درصد و اصفهان با 8 درصد قرار دارند. «کم‌ترین فروش این ماه» مربوط به استان های اردبیل و سمنان بود که 0/1درصد از فروش کل کشور به دست آمد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از نسبت تماشاگر/سالن، مشاهده می‌شود که استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و قم با توجه به تعداد سالن، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای خود جذب کرده‌اند تا بالاتر از استان تهران که در رده اول فروش بوده قرار بگیرند. همچنین قابل توجه است که به نسبت، مردم استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، البرز و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت در استان‌های اردبیل و کرمان مشاهده می‌شود.

همچنین اسفندماه 95 نیز از بیشترین میزان فروش طی 5 سال گذشته برخوردار بوده است. سینمای ایران در این ماه بیش از 92 میلیارد و 800 میلیون ریال فروش داشته است و توانسته بیش از یک میلیون و 377 هزار نفر تماشاگر را به خود جذب کند. اسفند 95 شاهد افزایش سالن‌های سینما نیز بوده است. در اسفند 303 سالن فعال و مجهز به سیستم مکانیزه فروش داشته که این تعداد در بهمن رقم 294 سالن بوده است. در اسفند 95 سینماهای کشور 28 اثر را به نمایش گذاشتند که پرفروش‌ترین فیلم «خوب، بد، جلف» با فروش بیش از 48میلیارد و 965 میلیون ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت. این فیلم ۵۳ درصد از کل فروش اسفند 95 را به دست آورد.

پس از این فیلم، انیمیشن «مبارک» میزان 10 درصد از کل فروش این ماه را به دست آورد. مجموع سانس‌هایی که طی این ماه به نمایش 28 اثر سینمایی اختصاص یافت بالغ بر 510/51 سانس بوده است. اما بالاترین نسبت تماشاگر/سالن در استان‌ها، استان زنجان با جذب 915/7 نفر برای هر سالن بود و بالاترین نسبت جمعیت و تماشاگر، استان تهران با 6درصد از کل جمعیت بوده است. سینماهای ایران در اسفند 95 در حالی فروش خود را به 9 میلیارد تومان رساندند که این میزان فروش، رشدی 50 درصدی نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته را نشان می‌دهد.

در اسفندماه نیز مانند ماه‌های گذشته، وضعیت سینما در استان‌های کشور بر اساس شاخص‌های مختلفی چون تعداد بیننده، تعداد سالن، تعداد صندلی، فروش/بیننده، فروش/صندلی، سهم از فروش، سهم از بیننده، سهم از سالن و سهم از صندلی تقریباً با تغییرات در رتبه‌ها همراه است و استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در بالاترین رده‌ها قرار دارند. استان‌های زنجان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری با توجه به تعداد سالن خود، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای استان جذب کرده‌اند تا بالاتر از استان تهران که در رده اول فروش بوده قرار بگیرند.

بر اساس آمار، 6درصد از جمعیت استان تهران در اسفندماه به سینماها رفتند که به نسبت میانگین کل کشور رقم بالایی است زیرا در کل کشور به طور میانگین، 8/1 درصد از مردم در این ماه به سینماها رفتند. همچنین قابل ذکر است مردم استان‌های خراسان رضوی، البرز، اصفهان و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت هم در استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود. همچنین تعداد تماشاگران سینما در این ماه نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۵۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی

خبرگزاری مهر -گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۲:۳۰ شنبه شب ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۳ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۶ نفر در ۱۰۰ هزار و ۸۱۳ سانسی که ۸ فیلم سینمای ایران در سالن‌های سینمایی به نمایش گذاشته شده‌اند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۲۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آورده‌اند.

در هفت روز گذشته، فیلم‌های سینمای ایران فرصت نمایش در ۲۱ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۸۷۱ هزار و ۷۴ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران در این هفته تجربه افزایش نزدیک به ۳ هزار سانس برای نمایش فیلم را تجربه کرده و با افزایش ۳ هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۵۸ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلم‌های سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۲ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۳۲ نفر بود.

«مست عشق»؛ سبقت از همه رقبا تنها در سه روز

«مست عشق» از ۵ اردیبهشت به صورت همزمان بر پرده سینماها در ایران و ترکیه نقش بسته است، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده بود و نه تنها تا قبل از اکران بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پیش فروش کرده و رکورد قابل توجهی در پیش فروش از خود برجای گذاشته بود بلکه این اثر تاریخی و غیر کمدی در رقابت با فیلم های سینمایی سال ۱۴۰۳ رکورد فروش روز نخست سینما را نیز از آن خود کرد.

فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، در یک رکوردشکنی بی سابقه توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش روز نخست این فیلم ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

از همین رو «مست عشق» پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته محسوب می‌شود زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۵۷ هزار تومان دست پیدا کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۴۶۵ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲۸۷ هزار نفر تماشا شده است، بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۶۵ نفر است.

به این ترتیب این فیلم سینمایی تنها با گذشت سه روز از اکران خود توانسته است با سبقت از فیلم کمدی «تمساح خونی» که در تمام سال ۱۴۰۳ رتبه اول فروش هفته را در اختیار داشته است، پرفروش ترین فیلم هفته گذشته باشد. جهت آشنایی بیشتر «با مست عشق» می‌توانید گزارش «نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر» را بخوانید.

«تمساح خونی» همچنان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود اما در رده دوم جدول فروش هفتگی قرار می‌گیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان دست پیدا کند.

«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۴۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ است.

«سال گربه» دی گر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار می‌گیرد. ۹ میلیارد و ۳۵۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تفی زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.

«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۴۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۴۹۲ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۹ میلیاردی در هفته گذشته به فروشی بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.

چه فیلم‌هایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند

«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروش معادل با ۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۶۴۷ را به نام خود ثبت کرده است.

«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۹۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۱۴ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان رسیده است.

افزایش مخاطب فیلم‌ها در هفته ای که گذشت

«آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به هفته قبلی فروش خود را افزایش داده است به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش‌ هفته‌ای که گذشت قرار می‌گیرد.

فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۳۱ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار می‌گیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۳۱ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسیده است.

«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۱۰ هزار و ۶۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی بیش‌تر از ۵۰۴ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش‌ قرار دارد.

«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۴۲ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۳۳۸ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۳۶ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول پرمخاطب‌ترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار می‌گیرد.

«پرویز خان» به تهیه‌کنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۱ هزار و ۸۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۸۲ میلیون تومان و ۵۴۲ هزار تومان رسیده است. به این ترتیت این اثر همچون هفته گذشته در انتهای جدول فروش هفته‌ای که گذشت قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد برخلاف ۲ فیلم «نوروز» و «پرویز خان» که در هفته گذشته کاهش فروش داشتند سایر فیلم های سینمایی افزایش فروش و مخاطب را تجربه کرده اند و می توان گفت هفته گذشته، هفته خوبی برای سینمای ایران بوده است.

کد خبر 6090451

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • قیمت طلا وسکه امروز یک شنبه 9 اردیبهشت/قیمت سکه در سراشیبی
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی