Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@23:18:47 GMT

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۷۲۹۶

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در یک نگاه

به گزارش خبرگزاری برنا، در سال ۱۳۴۳ کانون شکار ایران این منطقه را با وسعت ۳۷ هزار هکتار به عنوان حفاظت شده اعلام کرد. سپس در سال ۱۳۵۰ شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید نیز منطقه مزبور را مشتمل بر سه منطقه امن و ممنوع التعلیف به عنوان حفاظت شده به تصویب رساند.

پس از آن منطقه سیاهکوه نجف آباد و عمرکوه در مجاورت منطقه حفاظت شده به عنوان منطقه شکار ممنوع تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در سال ۱۳۷۴ طبق مصوبه ۱۴۳ مورخ ۶/۷/۷۴ شورایعالی حفاظت محیط زیست با الحاق دو منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع، پناهگاه حیات وحش قمیشلو با مساحت ۸۶۶۸۵ هکتار به تصویب رسید و در نهایت در سال ۱۳۸۶ بر اساس مصوبات بیست و هشتمین جلسه شورایعالی حفاظت محیط زیست با الحاق ۳ منطقه امن کرلیاس،کهوک و لاسمیان، ۳۰۰۶۹ هکتار از این پناهگاه به پارک ملی ارتقاء یافت و در نهایت در سال۱۳۸۹ بخشی بالغ بر ۲۶ هزار هکتار به پناهگاه الحاق و مساحت آن به ۱۱۳ هزار هکتار افزایش یافت. مشخصات منطقه این منطقه با مساحت حدود ۱۱۳ هزار هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان قرار دارد. منطقه قمیشلو به دلیل دارا بودن ارزش زیستگاهی ویژه و به سبب وجود قلعه ها و بناهای مربوط به عصر قاجار حائز اهمیت می باشد. این منطقه شامل کوهها، تپه‌ماهورها و دشتهای متعدد است، مهمترین ارتفاعات منطقه عمرکوه، موستان، زنگاری، دم زرد، اتابکی، دربند، کپه پلنگی و دم دراز است. بخش عمده اقلیم منطقه نیمه خشک بیابانی و قسمتهای کوچکی در ارتفاعات دارای اقلیم نیمه مرطوب است. میانگین دمای سالیانه منطقه ۱۱.۵ درجه سانتیگراد، میانگین سردترین ماه سال ۱.۶- و گرمترین ماه سال ۲۳.۹ درجه سانتیگراد می باشد، در این منطقه پر باران ترین ماه اسفند است. قمیشلو شامل دو بخش ارتفاعات و دشت می باشد. ارتفاعات منطقه بصورت پراکنده دیده می شود لیکن تراکم آن در بخش جنوبی منطقه بیشتر است. حداقل ارتفاع منطقه ۱۶۸۷ متر از سطح دریا در بخش غربی و حداکثر ارتفاع آن ۲۷۶۷ متر در بخش جنوبی می باشد. بخش غربی منطقه دشتی و کم ارتفاع می باشد ولی مناطق دشتی نیز محدود به بخش غربی نبوده بلکه در سایر نقاط حوزه و به خصوص در قسمتهای میانی در بین ارتفاعات مختلف در سطح منطقه قرار گرفته اند. منابع آبی منطقه شامل چشمه ها، چاهها و تعدادی قنات می باشد. از چشمه های مهم منطقه می توان به چشمه های کرلیاس، کهوک، موشی، چاله آبی،ون، مو،بید، سنجد، خداداد، لاسمیان، دره فراخ، گرم و لامو و از چاههای معروف به چاه محمودی، چاه محمدی، چاه خرسک، چاه میرزا قاسم بیک و چاه دم زرد اشاره کرد. پوشش گیاهی منطقه شامل انواع گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ای است. از گونه های شاخص گیاهی منطقه می توان به درمنه دشتی، انواع گون، بادام کوهی، خارشتر و جاشیر اشاره نمود. تاکنون تعداد ۳۴۴ گونه گیاهی متعلق به ۲۲۳ جنس و ۵۵ خانواده در منطقه قمیشلو شناسایی و ثبت شده است. همچنین تعداد ۳۷ گونه پستاندار، ۸۲ گونه پرنده، ۳۲ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه می باشد. قوچ و میش اصفهان گونه شاخص جانوری منطقه قمیشلو محسوب می شود. از گونه های جانوری دیگر می توان به گرگ، کفتار، شغال، قوچ و میش، کل و بز، آهو، انواع جوندگان، انواع پرندگان بخصوص کبک، تیهو، دلیجه، دلیجه کوچک، عقاب صحرایی، عقاب طلائی، انواع چکچک و انواع چکاوک اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۷۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد

عبدالله حیدری با بیان اینکه معاونت املاک و حقوقی اداره راه و شهرسازی وظایف بسیار مهمی برعهده دارد، گفت: تامین زمین، تعیین‌ تکلیف اراضی موات، انطباق زمین‌های محدوده شهری و حراست و حفاظت از اراضی ملی از وظایف مهم این معاونت است.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار هکتار از اراضی ملی استان زنجان تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن است، گفت: یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن استان حفاظت از این اراضی را بر عهده دارد.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در چند سال اخیر واگذاری زمین در بخش مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به صورت خیلی گسترده و قابل توجه در استان اتفاق افتاده است.

حیدری با بیان اینکه ۷۸۰ پرونده حقوقی در این معاونت در دست اقدام است، تاکید کرد: این معاونت با حداقل نیرو برای انجام وظایف سازمانی خود به بهترین نحو تلاش می کند.

وی یادآور شد: با کارهای انجام گرفته زمین مورد نیاز استان برای پروژه های نهضت ملی مسکن تامین شد که بخشی از زمین در دستور الحاق به محدوده شهری زنجان است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • (ویدئو) واکنش عجیب «احمدی‌نژاد» به طرح حفاظت از قوچ ارمنی؛۴۰ هزار هکتار؟ برای قوچ؟! اون هم ارمنی؟!
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • ماجرای حصار‌کشی در پارک لاله چیست؟ شهرداری درختان لاله را هم قطع می‌کند؟