Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@09:20:31 GMT

همتای فرانسوی ترامپ در کمین الیزه

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۰۰۴۹۶

همتای فرانسوی ترامپ در کمین الیزه

یکشنبه آینده، فرانسوی‌ها در انتخاباتی متفاوت شرکت می‌کنند؛ انتخاباتی که برای نخستین بار، رئیس‌جمهور فعلی در آن شرکت نمی‌کند و رای‌دهندگان با طیف گسترده‌ای از نامزدها روبه‌رو هستند؛ از چپ افراطی تا راست افراطی.انتخابات فرانسه دومین انتخابات از سه‌گانه انتخاباتی اروپاست که خیلی‌ها منتظرش بودند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از همشهری، همچون انتخابات قبلی در هلند و مانند انتخابات بعدی در آلمان، سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه هم با سرنوشت «اروپای واحد» گره خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر سه‌این کشورها، راست‌های افراطی پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جان تازه‌ای گرفته‌اند و سودای جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا را در سر دارند.

مارین لوپن، رهبر راست‌های افراطی فرانسه با شعارهای ضد مهاجرت و ملی‌گرایانه که شباهت‌های بسیاری به شعارهای تبلیغاتی ترامپ دارد، برای اولین بار این جناح افراطی را در چند قدمی کاخ الیزه قرار داده است. در هلند که حدود 2‌ماه پیش شاهد برگزاری انتخابات سراسری بود، خرت ویلدرز، یکی از افراطی‌ترین چهره‌های احزاب دست‌راستی اروپا شکست سختی خورد تا هلند دچار تغییرات عمده نشود و ماجرای خروج از اتحادیه اروپا فعلا تا 4سال دیگر در این کشور به فراموشی سپرده شود.

در آلمان، راست‌های افراطی پس از سال‌ها قد علم کرده‌اند اما در برابر قدرت آنگلا مرکل حرفی برای گفتن ندارند. آلمان‌ها هفته اول مهر به پای صندوق‌های رأی می‌روند. اما در فرانسه، ماجرا به‌گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. در 2سر طیف نامزدهای انتخابات، 2چهره افراطی دیده می‌شوند که طبق مدل انگلیسی‌ها، به‌دنبال برگزاری رفراندوم برای خروج از اتحادیه هستند؛ ژان لوک ملانشون در سر چپ طیف و مارین لوپن در سر راست طیف.

فرانسوی‌ها در 2مرحله، یکی یکشنبه هفته آینده برابر با 3اردیبهشت و دیگری 2هفته بعد از آن درصورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، به پای صندوق‌های رأی می‌روند. نظرسنجی‌ها 2سالی است که می‌گویند مارین لوپن نامزد پوپولیست، ملی‌گرا و راست افراطی حزب جبهه ملی یک پای دور دوم انتخابات است. باز همان نظرسنجی‌ها می‌گویند که لوپن در دور دوم از امانوئل ماکرون، نامزد مستقل میانه‌رو که زمانی عضو حزب سوسیالیست بود شکست خواهد خورد. مارین لوپن در پی فروپاشی اتحادیه اروپا و ماکرون به‌دنبال حفظ سازوکار اتحادیه است.

تعداد نامزدهای این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، آنقدر زیاد است که طبق آخرین نظرسنجی‌ها هنوز حدود یک سوم رای‌دهندگان در مورد نامزد مورد نظرشان به نتیجه نرسیده‌اند. امسال برای نخستین بار 11نفر نامزد پست ریاست‌جمهوری شده‌اند. در میان این افراد تنها 4نفر هستند که شانس رفتن به دور دوم را دارند: امانوئل ماکرون، مارین لوپن، فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون.

لوپن و ماکرون

طبق بیشتر نظرسنجی‌ها، مارین لوپن و امانوئل ماکرون به دور دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند. در دور دوم اما ماکرون دست‌کم با اختلاف 20 درصدی پیروز میدان خواهد شد.

مارین لوپن 48سال سن دارد و سومین دختر ژان ماری لوپن، بنیانگذار حزب جبهه ملی فرانسه است. لوپن 6سال پیش در یک جنگ قدرت تمام‌عیار به رهبری حزب رسید. او که در پارلمان اروپا هم عضویت دارد، متهم است از بودجه‌ای که در اختیارش قرار می‌گرفته سوءاستفاده کرده است. لوپن شعار «اقتصاد ملی» سر‌می‌دهد و می‌گوید به‌دنبال احیای اقتصاد فرانسه است. او هم مانند ترامپ که شعار می‌داد «اول آمریکا»، شعار «اول فرانسه» سر‌می‌دهد. لوپن سال گذشته بیش از دیگر راست‌های افراطی اروپا از انتخاب ترامپ در آمریکا به‌ وجد آمد و آن را سرآغاز فتح اروپا به‌دست جنبش‌های راست دانست.

امانوئل ماکرون 39ساله در دوره کوتاهی کارمند دولت بود اما خیلی زود به دنیای بانکداری وارد و کارشناس پولی و بانکی شد. او خیلی زود در حزب سوسیالیست فرانسه رشد کرد و به وزارت اقتصاد رسید. او هیچ‌گاه در هیچ انتخاباتی حضور نداشته و انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نخستین تجربه جدی انتخاباتی اوست. او خود را یک «عملگرا» می‌داند و گفته که قصد دارد فضای سیاسی «پوچ» فرانسه را بشکند. او چند سال پیش، پس از جدا شدن از کابینه اولاند، از حزب سوسیالیست هم خارج شد. ماکرون اکنون خود را نه‌طرفدار چپ و نه طرفدار راست می‌داند و به عنوان یک نامزد «مستقل» وارد کارزار انتخابات شده است.

فیون و ملانشون

با عملکرد خوب فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون در مناظره‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های تبلیغاتی، وضعیت آنها طی 2هفته اخیر ناگهان درنظرسنجی‌ها رشد داشته است.

فیون 63ساله در دوره ریاست‌جمهوری نیکلا سارکوزی، به‌مدت 5سال نخست‌وزیر بود. او یک محافظه‌کار تمام‌عیار است و دائما بر ارزش‌های کاتولیک تأکید دارد و خواستار حفظ بنیان خانواده در جامعه فرانسه است. او در مورد اقتصاد فرانسه برنامه‌های رادیکالی دارد که اصلاحات مارگارت تاچر در انگلیس را یادآور می‌شود. افزایش سن بازنشستگی و برچیدن بسیاری از شغل‌های دولتی تنها بخشی از برنامه‌های اقتصادی اوست. فیون که از ابتدا شانس اول ریاست‌جمهوری به شمار می‌رفت، حدود 2‌ماه پیش درگیر یک رسوایی مالی شد و محبوبیتش را از دست داد. او متهم است بابت شغل‌های صوری به همسر و فرزندانش پول پرداخت کرده است.

اگر ماکرون پدیده اول انتخابات فرانسه باشد، ملانشون 65ساله قطعا پدیده دوم است. او یک چپگرای افراطی است که برخلاف تصور بسیاری موفق شده با سخنرانی‌های پرشور و سخنوری‌اش در مناظره‌های انتخاباتی جایگاه خوبی در نظرسنجی‌ها به‌دست آورد. او رهبر جنبش «فرانسه نافرمان» است. او به‌دنبال کاستن از ساعات کاری در طول هفته و کم کردن سن بازنشستگی است. ملانشون وعده افزایش دستمزدها را داده است. او مخالف سلاح‌های هسته‌ای فرانسه است. ملانشون می‌گوید فرانسه باید از ناتو خارج و در مقابل به روسیه نزدیک شود. مخالفان ملانشون می‌گویند او پس از اولاند چپ‌های فرانسه را به وضعیت آشفته خواهد انداخت.

سازوکار انتخاباتی فرانسه چگونه است؟

افراد برای اینکه بتوانند در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نامزد شوند، باید حمایت رسمی دست‌کم 500شهردار، نماینده مجلس و سناتور را داشته باشند. درصورتی که هیچ‌یک از نامزدها نتوانند در دور اول بیش از 50درصد آرا را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و 2نفر اول، در دور دوم باهم رقابت می‌کنند.

برنده دور دوم با هر نتیجه‌ای پیروز انتخابات خواهد بود. این سیستم انتخاباتی از سال 1962 از سوی شارل دوگل اعمال شد. ابتکار دوگل طی همه این سال‌ها باعث شده راست‌ها و چپ‌های افراطی هیچ‌گاه در فرانسه به قدرت نرسند. معروف است که می‌گویند فرانسوی‌ها در دور اول با قلب‌شان رأی می‌دهند و در دور دوم با عقل‌شان. به این معنی که اگر افراطی‌های دست‌‍راستی و دست‌چپی به دور دوم راه پیدا کنند، همه گروه‌ها و احزاب دیگر با هم متحد می‌شوند و از نامزد مقابل آنها حمایت می‌کنند.

رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای

فرانسوا اولاند در میان تعجب همه در سال 2012رئیس‌جمهور فرانسه شد. او از سال 2001تا 2008شهردار تولوس بود و پیش از آن در مجلس حضور داشت. سابقه او به حضور در سمت مشاوره ویژه فرانسوا میتران برمی‌گشت اما فعالیت اجرایی چندانی نداشت. در انتخابات سال 2012 او نیکلا سارکوزی راستگرا را شکست داد و او را به رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای تبدیل کرد. اما اکنون خود او هم رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای است. اولاند سوسیالیست سال گذشته اعلام کرد که قصد حضور دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.

کارنامه ضعیف اقتصادی او در کنار حملات تروریستی که طی 2سال گذشته فرانسه را تکان داد، باعث شده که میزان محبوبیت او به پایین‌ترین حد برسد؛ طوری که برای مدتی این میزان تک‌رقمی شد. اولاند در سال اول شروع به کارش با رسوایی افشای روابط شخصی‌اش با یک خانم بازیگر روبه‌رو شد. یک خبرنگار تصاویری از اولاند را منتشر کرد که او را هنگام ترک کاخ الیزه به‌صورت پنهانی برای رفتن به خانه خانم بازیگر نشان می‌دهد. حزب سوسیالیست فرانسه او را مسئول ناکامی‌های اخیر این حزب و همچنین کاهش محبوبیت این حزب می‌داند.

مهم‌ترین موضوعات انتخاباتی و دیدگاه‌های نامزدها

انتخابات فرانسه تنها حول ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا پیش نمی‌رود. بحث امنیت یکی از مهم‌ترین بحث‌های این روزهای فرانسه است؛ مسئله‌ای که ناتوانی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور کنونی در مدیریت آن به قیمت از دست دادن محبوبیتش و عدم‌حضورش در انتخابات تمام شد.

حملات تروریستی در 2شهر پاریس و نیس که طی سال‌های 2015و 2016جان بیش از 230نفر را گرفت، به مارین لوپن کمک کرده دستور کار انتخاباتی‌اش را بر مبنای امنیت، مهاجرت، اسلام و هویت ملی برنامه‌ریزی کند. او و ژان لوک ملانشون نخبگان حاکم و فساد سیستم سیاسی فرانسه را زیر سؤال برده و طرفداران خوبی هم برای خود دست و پا کرده‌اند. فارغ از اینها، 2بحث‌ محوری انتخابات فرانسه، اقتصاد و اشتغال است. فرانسه جزو کشورهایی است که هنوز از زیر فشار بحران اقتصادی سال 2008اروپا و جهان کمر راست نکرده است. نرخ بیکاری در این کشور از مرز 10درصد گذشته و روزبه‌روز به آمار نیروی جوان بیکار آن هم اضافه می‌شود.

امانوئل ماکرون

اتحادیه اروپا: ماکرون خود را یک اروپایی «معتقد» می‌داند. او به‌دنبال تقویت سازوکارهای اتحادیه اروپاست.
اقتصاد: او دیدگاه‌های لیبرال دارد و به‌دنبال کاستن از مالیات بر درآمد و هزینه‌های عمومی است. طبق برنامه او 120هزار موقعیت شغلی دولتی برچیده می‌شود.
سیاست خارجی: او از حمله موشکی آمریکا به سوریه دفاع کرده است. ماکرون یک چهره ضد‌روسیه به شمار می‌رود و روس‌ها را متهم کرده که به‌دنبال دخالت در انتخابات به ضرر او هستند.
مهاجرت: او به‌دنبال حفظ اروپای واحد و تقویت مرزهای اروپا در مقابل سیل پناهجویان است.
اسلام: ماکرون سیاست‌های دولت علیه اقلیت مسلمان فرانسه را شدیدا مورد انتقاد قرار داده است.

مارین لوپن

اتحادیه اروپا: او وعده داده اگر به ریاست‌جمهوری برسد، فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج کند.
اقتصاد: لوپن مخالف سیاست‌های ریاضتی است. او وعده داده حقوق کارگران را افزایش و سن بازنشستگی را تا 60سال کاهش دهد.
سیاست خارجی: لوپن به‌دنبال توسعه روابط فرانسه با روسیه است. او با دخالت غرب در سوریه مخالف است.
مهاجرت: لوپن به‌شدت با حضور مهاجران در فرانسه مخالف است. او خواستار توقف ورود پناهجویان به این کشور شده است.
اسلام: لوپن مخالف اسلام است. او در این زمینه با دیگر چهره‌های افراطی راستگرای اروپا هماهنگ است.

ژان لوک ملانشون

اتحادیه اروپا: ملانشون منتقد سیاست‌های اتحادیه اروپاست و این سازمان را ابزاری در دست اقتصاد نئولیبرال می‌داند. او به‌دنبال برگزاری رفراندوم برای خروج از اتحادیه اروپاست.
اقتصاد: ملانشون خواستار پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی است. او گفته بر درآمدهای بالاتر از 35هزار دلار، مالیات 100درصدی می‌بندد.
سیاست خارجی: ملانشون مخالف ناتو و سیاست‌های ضد‌مسکو است. او مخالف فشار غرب بر بشار اسد در سوریه است.
مهاجرت: ملانشون می‌گوید برخوردهای کنونی با مهاجران غیرانسانی است.
اسلام: ملانشون حامی سرسخت سکولاریسم است اما منتقد جدی رفتارهای دولت فرانسه با مسلمانان هم هست.

فرانسوا فیون

اتحادیه اروپا: فیون چهره محافظه‌کاری است که از اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. اما با سیستم شنگن مخالف است.
اقتصاد: فیون به‌دنبال کاهش 100میلیارد دلاری هزینه‌های عمومی و برچیدن 500هزار شغل دولتی است.
سیاست خارجی: او حامی ارتباط با مسکو است اما بر همراهی با آمریکا و ناتو هم تأکید دارد.
مهاجرت: فیون معتقد است ورود مهاجران و پناهجویان به فرانسه باید کنترل شود.
اسلام: او حامی «اسلام فرانسوی» است و معتقد است مسلمانان خود باید افراطی‌ها را از میدان به‌در کنند.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۰۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از ماراتون لندن تا انتخابات هند

بارش برف بهاری در آلمان/ DPA حرکت کشتی تفریحی" سیلور ری" به سمت دریای شمال/ آلمان/ DPA بیرون درآوردن صدها جسد مدفون شده توسط نیروهای اسرائیلی در یک گور دسته جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه/ APA پاکسازی ویرانی های ناشی از حمله ارتش اسراییل به اردوگاه "نور شمس" در شهر طولکرم در کرانه باختری/ APA تظاهرات بزرگ حامیان فلسطین در شهر مادرید اسپانیا/ SOPA اعتراض شهروندان ارمنستانی به تسلیم 4 روستای مرزی از سوی دولت ایروان به جمهوری آذربایجان/ تاس مسابقات دو ماراتون لندن/ PA و آسوشیتدپرس کشت مزارع چای در پشت بام ساختمان ها در هانگژو چین/ زوما تخریب کامل یک نیروگاه برق در اوکراین در اثر حمله روسیه/ خبرگزاری فرانسه تصویری هوایی از یک موج شکن که برای جلوگیری از فرسایش ساحلی در امتداد ساحل در استان رایونگ تایلند نصب شده است./ خبرگزاری فرانسه اردوگاه آوارگان سیلزده در بروندی/ خبرگزاری فرانسه انتقال صندوق های آرا انتخابات سراسری هند در کوهستان های صعب العبور ایالت بنگال غربی/ گتی ایمجز فوران کوه آتشفشان "روانگ" در "سیتارو" اندونزی/ گتی ایمجز برگزاری مراسم 2 هزار و 777 اُمین سالگرد تاسیس "شهر ابدی" در روم ایتالیا/ زوما فروش موز در بازاری در بنگلادش/ زوما کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ از محاکمه استاد حقوق اسراییلی تا اعتراضات جهانی ضداسراییل

دیگر خبرها

  • به دلیل مصدومیت: ستاره فرانسه در یورو غایب است
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • سایه ترس از ترور و اعتصاب بر المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • دیدنی های امروز؛ از ماراتون لندن تا انتخابات هند
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلّب در انتخابات
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند
  • آغاز تلاش جمهوری خواهان برای مبارزه با تقلب در انتخابات