Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@13:26:07 GMT

فصل چهارم شرلوک؛ هرگز نگو هرگز!

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۰۲۷۵۲

خبرگزاري آريا - هفته نامه همشهري جوان - علي مسعودنيا: فصل چهارم سريال شرلوک با وجود اين که نمره متوسطي گرفت اما همچنان جذاب است؛ سريالي که به زودي نسخه دوبله آن از تلويزيون پخش خواهد شد.

فصل چهارم سريال «شرلوک» که مثل هميشه در قالب سه اپيزود نود دقيقه اي توليد شده بود، چندي پيش روي آنتن شبکه هاي تلويزيوني رفت و با استقبال خوبي از سوي مردم و منتقدان روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سريال شرلوک از جمله سريال هاي روز جهان است که تلويزيون خودمان فصول قبلي آن را با فاصله اندکي از پخش جهاني اش، روانه آنتن کرده و تا به حال چندين و چند بار از شبکه هيا سه، نمايش و تماشا پخش شده است.

به احتمال فصل چهارم شرلوک هم در ايام نوروز و در قالب فيلم سينمايي از يکي از شبکه هاي خودمان پخش شود. حالا براي اين که از کم و کيف فصل چهارم و پرونده هايي که شرلوک در اين فصل با آنها درگير شده و نظر منتقدان درباره آنها بيشتر بدانيد، اين مطلب را تا انتها بخوانيد.




يک ماجراي عجيب و غريب

بعيد است کسي در دنيا باشد که تلويزيون در اختيارش باشد و از سريال شرلوک چيزي نداند. اين سريال که اقتباسي مدرن است از رمان هاي سر آرتور کانن دويل، توسط استيون موفت و مارک گاتيس پايه ريزي و طراحي شده و «بنديکت کامبربچ» در آن نقش «شرلوک هلمز» را بر عهده دارد و مارتين فريمن هم بازيگر نقش «دکتر واتسون» است. مارک گاتيس البته همان کسي است که نقش برادر شرلوک را در سريال بازي مي کند و در سرويس امنيتي انگلستان فعال است.

نخستين فصل از اين سريال در سال 2010 روي آنتن رفت و دو سال بعد سري دومش پخش شد و اين روند دو ساله يک بار ديگر هم تکرار شد اما فصل چهارم با يک سال تاخير و بعد از يک تک اپيزود آماده نمايش شد. فصل اخير شامل سه اپيزود است با عناوين «شش تاجر»، «کارآگاه دروغگويي» و «مسئله نهايي».

جنگ اصلي در اين فصل هم ميان شرلوک و موريارتي در مي گيرد. در اين فصل شاهد اتفاقات عجيب و غريبي خواهيد بود که البته براي اين که ماجرا لو نرود، خيلي از آنها را نمي توان تعريف کرد اما در همين حد بدانيد که شرلوک که مرتکب قتلي شده، توسط ماموران امنيتي تبرئه مي شود تا معمايي مرتبط با موريارتي را حل کند. در عين حال دکتر واتسون و مري هم صاحب فرزندي مي شوند. واتسون و شرلوک در پايان اولين اپيزود دوباره با هم قهر مي کنند و البته دوباره در راه آشتي گام بر مي دارند. يک مرگ غيرمنتظره هم در اين فصل گنجانده شده که بسياري از قواعد بازي را عوض خواهد کرد.

ورود يک تازه وارد

«راشل تالالي»، «نيک هوران» و «بنجامين کرون» کارگردانان اپيزودهاي فصل اخير هستند. تالاني در اين ميان تنها تازه وارد جمع است که از سريال موفق «دکتر هو» به سريال شرلوک نقل مکان کرده. اين فصل در دو هفته ابتدايي سال جديد ميلادي به نمايش در آمد. متاکريتيک به اپيزود اخير 89 امتياز داده است و به اين ترتيب در کل فصول شرلوک فصل چهارم در رتبه دوم از نظر امتياز قرار مي گيرد.




نسبت فاميلي عجيب

بنديکت کامبربچ ايفاگر نقش يک شرلوک هلمز پست مدرن است. در آمارهاي بهترين بازيگر نقش اين کارآگاه نيمه ديوانه و عجيب و غريب، کامبربچ در رتبه دوم و پس از جرمي برت جاي دارد. جرمي برت همان شرلوک هلمزي است که ما ايراني ها خوب مي شناسيمش و ساليان سال نقش آفريني او را در سريالي قديمي شاهد بوديم و بعيد است کسي توانايي هاي او را ببيند و تحت تاثير قرار نگيرد اما نسخه ساخته بي بي سي کارآگاه ديگري را براي ما زنده کرد که بنديکت کامبربچ توانست آن را باورپذير کند؛ شرلوک هلمزي که ديگر پالتوي بلند بر تن و کلاه سيلندري بر سر نداشت و پيپ هم نمي کشيد.

به جاي آن قيافه اصيل و موقر، يک موجود دراز چشم آبي را ديديم با انبوهي موي فرفري، بازيگري که به خاطر ريتم سريع صحبت کردنش و بده و بستان درخشانش با مارتين فريمن در نقش دکتر واتسوني تا حدي خنگ و احساساتي توانسته يک شمايل جديد و عالي را در اذهان همگان ثبت کند.

در اپيزودهايي چون «بانکدار کور» (2010) و «نشانه سه» (2014) شيمي شخصيت اين دو بازيگر موقعيتي را پديد آورده بود که نظير نداشت. منتقدان بعدها نوشتند و گفتند که هرگز در هيچ اقتباسي تا اين حد فضا و شخصيت ها و روابط به آنچه آرتور کانن دويل در رمان هايش نوشته، نزديک نشده بود. اين وضعيت عجيب و غريب باعث شد خيلي ها شروع کنند به بررسي شجره نامه بنديکت کامبربچ.

چندي پيش اعلام شد که بازيگر نقش شرلوک هولمز يکي از بستگان سر آرتور کانن دويل خالق داستان هاي شرلوک هولمز در آمده است. بنا بر ادعاي نشريه «هاليوود ريپورتر» مشخص شد که بنديکت کامبربچ با نويسنده اين داستان که يک قرن پيش اين شخصيت را خلق کرد نسبت فاميلي دارد. بر مبناي اين پژوهش، اين بازيگر انگليسي چهل ساله با سر آرتور کانن دويل که سال 1930 درگذشت نسبت فاميلي دارد و شانزدهمين پشت او دايي زاده کانن دويل بوده است.

وب سايتي که اين تحقيق شجره شناسي را اعلام کرد، اطلاعات بيشتري درباره پس زمينه خانوادگي کامبربج و دويل ارائه نکرد اما محققاني که علاقه مند اين سريال و نيز پازل هاي تاريخي هستند، اين بررسي را انجام داده اند. به هر حال چه خويشاوند باشند و چه نه، کامبربچ در اين نقش خوش درخشيده است.




وجه تشابه کامبربچ و کلارکسون

کامبربچ با شرلوک هلمز کاري کرده مشابه کاري که جرمي کلارکسون با برنامه «تخت گاز» کرد؛ بدون حضور او، شرلوک معنايي نخواهد داشت. کاش او هرگز از بازي در اين نقش انصراف ندهد. نظر شما چيست؟ خود او در مصاحبه اي درباره نقشش گفته: «من يک دونده دوهاي استقامت هستم. جوان تر از آن هستم که خودم را با بازيگران بزرگ ديگري که در اين نقش ظاهر شده اند، قياس کنم. با اين نقش راحتم. دلم مي خواهد بازي در اين نقش را ادامه بدهم؛ چيزي است که برايش برنامه ريزي کرده ام. شايد بازيگران ديگر در زمان خودشان کار سخت تري را پيش رو داشته اند.»

خوب، بد، زشت

در مورد فصل چهارم البته همه چيز به اين خوبي ها پيش نمي رود. اولين اپيزود اين فصل به نام «شش تاجر» به عنوان بدترين اپيزود کل تاريخ اين سريال شناخته شده است. چنين شروعي مي تواند براي فصل جديد هر سريالي نابود کننده باشد. فصل چهارم به نظر منتقدان با اين اپيزود زيادي درگير مسائل خانوادگي واتسون شد و به عنوان افتتاحيه يک سريال جذاب چندان قابل قبول نبود. پايان آن هم خيلي توي ذوق زننده و شايد هم کوته فکرانه بوده. بهترين اپيزود اين فصل را کارآگاه دروغگويي دانسته اند که از نظر محبوبيت در رتبه ششم کل اپيزودهاي چهار فصل سريال قرار دارد؛ جايي که شرلوک به دنبال کشف معماي يک قاتل زنجيره اي است و بهترين عملکردش را نشان مي دهد.

اپيزود ديگر اين فصل در رتبه هفتم قرار دارد. با اين معدل مي توان گفت که فصل چهارم از نظر کيفيت و محبوبيت نسبتا درجه متوسطي دارد.

مشکل بزرگ اينجاست که بيشتر داستان هاي درجه يک و داراي قابليت امروزي شدن آرتور دويل هم ته کشيده و تهيه فيلمنامه براي سري هاي جديد مجموعه کار دشواري شده است اما اگر فارغ از اين فصل به دنبال بهترين ها و بدترين ها باشيد، بايد بدانيد بدترين اپيزود «عروس نفرت انگيز» است که در قالب يک تک قسمت ساخته شد و به نمايش در آمد و اصلا نتوانست مخاطبان سريال را راضي نگه دارد. «بازي بزرگ» يعني اپيزود دوم از فصل اول نيز در رتبه نخست کل اپيزودهاي اين سريال محبوب جاي دارد؛ جايي که ديگر نبوغ و استعداد شرلوک هولمز چندان کمکي به او نمي کند و براي نخستين بار با شمايل مستاصل و متفاوتي از او مواجه مي شويم.




حقايق پشت پرده

منظور از اين که قرار است از حقايق پشت پرده حرف بزنيم اين نيست که نکات حياتي و چندان مهمي در اين فصل وجود دارد اما جيزهايي هستند که شايد در نوع خود بانمک باشند؛ مثلا در اين اپيزود شاهد خواهيد بود که واتسون و شرلوک حسابي به شکم خودشان مي رسند و کلي غذا مي خورند.

مرغ، بيکن، پنير چدار، انواع فلفل، پياز قرمز، خيار و سس چيلي از خوراکي هايي است که اين دو کاراکتر در سريال تناول مي کنند اما اگر به دنبال نکته حاشيه اي ديگري باشيم، بايد اشاره کنيم به ويولن زدن شرلوک در سريال. در رمان هاي آرتور کانن دويل هم شرلوک به نواختن ويولن مي پردازد اما نکته اي که وجود دارد اين است که مهارت بنديکت کامبربچ در نواختن ويولن اصلا به آن اندازه اي که در سريال مي بينيد، بالا نيست. در بيشتر صحنه ها او اداي ساز زدن را در مي آورد و صدايي که مي شنويد، موسيقي ضبط شده اي است که يک نوازنده حرفه اي آن را اجرا کرده است.

ترس روس ها از شرلوک

اين سريال شايد در درجه اول تنها يک اثر سرگرم کننده و معمولي به نظر بيايد اما در شبکه هاي معنايي آن چيزهاي عجيب و غريبي نهفته است. منتقدان بسياري روي معاني سياسي، اجتماعي و روانکاوي آن کار کرده اند و به نتايج بسيار جالبي رسيده اند. به همين خاطر حتي اگر سريال را ديده ايد دوباره تماشايش کنيد چون همه چيز در آن معنا دارد؛ حتي فونتي که روي تصوير نقش مي بندد و نشانگر ديتاهاي ذهني شرلوک است نيز براي خودش کارکردي دارد و با برنامه ريزي خاصي طراحي شده.

شايد به همين دليل باشد که خوشايند برخي کشورها مثل چين و روسيه نيست که اين سريال را روي آنتن ببرند چون در هراس هستند که معاني پنهاني در آن باشد که به ضررشان تمام شود. چيني ها و برخي شخصيت هاي داراي تابعيت اروپاي شرقي به طور مشخص در نقش آدم هاي بد داستان ظاهر شده اند. شايد همين امر روس ها را بر آن داشته که نسخه کاملا سانسور شده و با ديالوگ ها و تدوين متفاوتي را در کشورشان به نمايش بگذارند. اين است که مي گويند روس ها شرلوک خودشان را دارند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۰۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد

 دونالد ترامپ در گفتگو گو با مجله تایم با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، گفت: افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند.

به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگو با مجله تایم با انتقاد از نتانیاهو، گفت: انتقادها از "بنیامین نتانیاهو" بجاست، چرا که نتوانست مانع کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی در هفتم اکتبر شود.

رییس جمهور سابق آمریکا با تاکید بر این موضوع که افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند، افزود: خیلی‌ها از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) اطلاع داشتند، اما اسرائیل اطلاع نداشت و نتانیاهو به همین خاطر خیلی ملامت و سرزنش می‌شود.

ترامپ ادامه داد: آنچه در هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) رخ داد، نباید هرگز اتفاق می‌افتاد، همه چیز برای جلوگیری از آن وجود داشت.

دونالد ترامپ پیش از این با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا گفته بود که اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد، سرود معروف هواداران لیورپول / فیلم
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • دنیای بدون معلم، هرگز
  • (ویدئو) لیونل مسی را هرگز با این تیپ خاص ندیده‌اید
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • هرگز به ژاوی نگفتم برادرت را بیرون کن
  • استقبال بی نظیر از میزبانی المپیک 2036!
  • کورت انگل برای بازگشت به WWE اعلام آمادگی کرد
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • کارلو آنچلوتی: هرگز نباید رئال مادرید را در لیگ قهرمانان اروپا دست کم گرفت