Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام روز گذشته در دیدار باغلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و هیات همراه به سفر 7 ماه پیش هیات ایرانی به هانوی و دیدارهای روسای جمهوری دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از این دیدارها وظایف ما به دلیل پیگیری کارهای عملیاتی سنگین‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: سطح مبادلات تجاری 100 میلیون دلاری سال 2016 میان ایران و ویتنام مناسب نیست و هدف ما در آینده نزدیک، افزایش حجم مبادلات دوجانبه به 2 میلیارد دلار است.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام افزود: همان طور که رئیس جمهور ایران هم تاکید داشته ‌اند، ظرفیت میان دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی حتی بیش از 2 میلیارد دلار است.

کائو کوک هانگ از ایران به عنوان اقتصاد بزرگ خاورمیانه است یاد کرد و گفت که ویتنام قطب شیلات و کشاورزی جنوب شرق آسیا است و دو کشور در مدت زمان کم می‌ توانند سطح مبادلات را افزایش دهند.

وی با تاکید بر روابط چندجانبه همچنین خواستار سرمایه‌ گذاری ایران در ویتنام شد و گفت که با افزایش حجم روابط تجاری می ‌توانیم به بازار بزرگ منطقه تبدیل شویم.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام همچنین اقتصادهای دو کشور را مکمل یکدیگر دانست و گفت: ما فرصت‌های توسعه همکاری بسیاری داریم و باید چارچوب‌ های حقوقی برای توسعه همکاری تجاری را آماده کرده و توافقنامه‌ تجارت ترجیحی را امضا کنیم.

وی در خصوص توافقنامه تجارت ترجیحی پیشنهادی ایران، گفت: دولت ویتنام به وزارت صنعت و تجارت دستور توسعه همکاری داده و ما به طور جدی در حال بررسی نحوه همکاری دو جانبه هستیم و به زودی بررسی‌ها در مورد موضوع تجارت ترجیحی نهایی شده و پاسخ مناسبی خواهیم داد.

وی اظهار امیدواری کرد این توافقنامه به توسعه و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور کمک کند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار، سفر کنونی فعالان بخش خصوصی کشورمان را به هانوی را در راستای توافق روسای جمهوری ایران و ویتنام برای تبادل هیات ‌های تجاری بین دو کشور دانست.

وی با اشاره به افزایش 22 درصدی حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و ویتنام، گفت: سفرهای روسای جمهوری دو کشور، نقطه عطفی در روابط اقتصادی ایران و ویتنام بود و اکنون شاهد ارتقای روابط اقتصادی- تجاری میان دو کشور هستیم.

رئیس اتاق ایران به ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت اقتصادی ایران و ویتنام بسیار بالاست و رقم‌ های موجود راضی کننده نیست.

وی گفت که وزارت صنعت و تجارت ویتنام می ‌تواند مهمترین اثرگذاری را در تسهیل روابط اقتصادی بین دو کشور داشته باشد.

شافعی همچنین به حضور 5 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیات اتاق ایران در سفر به هانوی اشاره کرد و این همراهی را نشانه اهمیت افزایش روابط تجاری ایران با ویتنام و حمایت مجلس ایران از این تصمیم دانست.

حمیدرضا فولادگر، محمدمهدی مفتح، اسدالله قره‌ خانی، حسین امیری خامکانی و ولی ملکی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای هیات پارلمانی ایران هستند که در هانوی به سر می برند.

وی همچنین برقراری روابط بانکی میان ایران و ویتنام را ضروری دانست و گفت که در جریان سفر دکتر روحانی رئیس‌ جمهوری ایران به ویتنام، تفاهم نامه ‌ای بین بانک‌ های مرکزی دو کشور امضا شد و قرار شد کمیته مشترک همکاری بین بانک‌ های مرکزی ایران و ویتنام تشکیل شود.

رئیس اتاق ایران گفت که بانک مرکزی ایران، در این مورد پیگیری زیادی انجام داده اما پاسخ مورد انتظار هنوز دریافت نشده است.

وی از وزارت صنعت و تجارت ویتنام خواست برای به سرانجام رسیدن این موضوع وارد عمل شود.

شافعی در خصوص موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دو کشور نیز گفت: پیش از این مذاکراتی انجام شده و متن پیشنهادی ایران برای موافقت ‌نامه تجارت ترجیحی با ویتنام تهیه شده و ارسال شده است. امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم به این توافق جامه عمل بپوشانیم.

به گفته وی، ایران به ویتنام فقط نگاه روابط دوجانبه اقتصادی ندارد بلکه ویتنام را دروازه ورود به بازار آ.سه.‌آن می‌ داند و از این نظر ارتقای روابط دو کشور بسیار بااهمیت است.

شافعی با اشاره به تعاملات اقتصادی دو کشور، گفت: براساس بررسی‌ های انجام شده در ایران، کیفیت برنج ویتنام برای ذائقه ایرانی بهتر از برنج هندوستان است و به یقین در آینده به این مورد توجه خواهیم کرد تا بتوانیم این محصول را بیشتر از ویتنام تهیه کنیم.

وی در خصوص مبادله محصولات کشاورزی نیز گفت: باید موافقتنامه ‌هایی بین دو کشور امضا شود تا استانداردهای دو طرف مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران در پایان از برنامه این اتاق برای تشکیل اتاق مشترک ایران و ویتنام خبر داد و گفت که تشکیل این اتاق مراحل پایانی خود را طی می‌ کند.

وی از همتای ویتنامی خود خواست روند تشکیل اتاق مشترک در هانوی نیز از سوی اتاق بازرگانی ویتنام دنبال شود تا هرچه سریع‌ تر هدف ارتقای مبادلات تجاری تا مرز 2 میلیارد دلار محقق شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و هیات همراه روز پنجشنبه در هانوی با چان دای گوآنگ رئیس جمهوری ویتنام نیز دیدار و گفت وگو کرد.

هیات ایرانی امروز جمعه به شهر هوش مین سفر کرده است تا در نشست مشترک با بازرگانان این شهر ویتنام شرکت کند.

انتهای پیام/


منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۰۴۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار

بذرپاش امارات وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و امارات از آماده‌سازی ۲۲ سند همکاری بین ۲ کشور در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و امارات برای امضا شدن خبر داد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در حاشیه نشست این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در ابوظبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: بعد از حدود ۱۰ سال نشست کمیسیون مشترک همکاری بین دو کشور برگزار شد و در ابتدای آن ۲ سند در جهت رسمیت بخشی به خود کمیسیون به امضا رسید.

وی با بیان این که در مجموع ۲۲ سند از گذشته و در پی نشست‌های مقدماتی آماده شده که بین دو کشور به امضا برسد، گفت: در این نشست در بخش‌های مختلف گردشگری، تسهیل تردد تجاری، نقش هر کشور در کریدور شمال - جنوب، توسعه فعالیت‌های بندری، افزایش تعداد پرواز‌ها بحث و گفتگو شد.

بذرپاش ادامه داد: توسعه فعالیت‌های بندری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی در بنادر ایران یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود. موضوع دیگر تسهیل فرآیند‌های بانکی بود که یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های تجارت و خواسته تجار ایرانی از امارات است که تبادلات مالی بانکی تسهیل شود و قول‌های خوبی در این زمینه داده شد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که در سال گذشته تجارت بین دو کشور ۲۷ میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ما کشور امارات است، گفت: امارات نقش به سزایی به عنوان مقصد صادراتی کالا‌های ما دارد و به همین دلیل فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

وی افزود: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور موضوع گردشگری است و هر دو کشور زیرساخت‌های مطلوبی را برای توسعه گردشگری ایجاد کرده‌اند.

به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت دو طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین دو کشور بود.

بذرپاش ادامه داد: مجموعاً با همه فشار‌هایی که کشور آمریکا ایجاد کرده که کشور‌های منطقه و به ویژه کشور امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهد، مانعی برای توسعه همکاری‌ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت‌های دو کشور باشد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خصوص توسعه بخش ترانزیت بین دو کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده‌ای و ریلی باید هم‌زمان رخ دهد و کلان پروژه ایران راه که در کشور این روز‌ها در دستور دولت است، در کنار تکمیل مسیر‌های شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم‌افزار‌های ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی افزود: زمینه‌های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه صورت گرفت و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می‌توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده‌کننده‌های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خاتمه در خصوص پیش‌بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد پیش بینی می‌شود که این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

دیگر خبرها

  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران