Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:09:52 GMT

لزوم پايبندي به انتخابات سالم‌

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۰۶۸۱۶

خبرگزاري آريا - برخي افراد چنين جلوه مي‌دهند که با نبود آن‌ها فضاي کشور به سمتي مي‌رود که بايد ترسيد و تلاش مي‌کنند که با ايجاد ترس، مردم را به سمت خود متمايل کنند.

به گزارش مشرق، با نزديک شدن به ايام رقابت‌هاي انتخاباتي و شروع تبليغات رسمي، نياز و اهميت اخلاق انتخاباتي، ويژگي خاص خود را پيدا مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآيند تبليغات انتخاباتي البته فرايندي است که در معرض لغزش‌هاي فراواني قرار دارد. در دنياي کنوني روند تبليغات انتخاباتي به‌صورت يک کار حرفه‌اي در جهت بازاريابي سياسي و حتي در حد فروش ايده و کانديدا به مردم به هر طريق ممکن تنزل يافته است. به‌عنوان مثال در بسياري از کشورها، پول‌هاي کلان و سرمايه‌گذاري‌هاي جدي در عرصه تبليغات انتخاباتي صورت مي‌گيرد و با استفاده از روش‌ها و ابزارهاي ناسالم، کانديدايي را براي مردم بزک مي‌کنند و يا از کانديداي رقيب ديو مي‌سازند.

انتخابات نقشي اساسي در نظام جمهوري اسلامي ايران دارد اما نظام اسلامي در عرصه انتخابات نيز نبايد مقلد و پيرو الگوهاي ناسالم غربي باشد و ازاين‌رو در تبليغات انتخاباتي نيز بايد از برخي از شيوه‌ها و روش‌هاي رايج در غرب خودداري کند و با رعايت معيارهايي، زمينه بداخلاقي تبليغاتي و انتخاباتي را از ميان بردارد. شايسته آن است که همه کانديداهاي انتخاباتي آتي چه در سطح رياست جمهوري و چه در سطح شوراها با در پيش گرفتن شيوه‌هاي صحيح تبليغاتي از گرفتار کردن خود و کشور به بداخلاقي انتخاباتي خودداري کنند و اميد است که با رعايت اخلاق و قانون به‌گونه‌اي عمل کنيم که شيوه‌ي تبليغاتي و اقدامات تبليغاتي در نظام اسلامي الگويي خوب و مناسب براي تبليغات ايجاد شود، نه آن‌که با پيروي از شيوه‌هاي ناسالم غربي کشور خود را دچار گرفتاري‌هايي از سنخ نظام ناسالم تبليغاتي غربي نماييم.

با نزديک شدن به ايام رقابت‌هاي انتخاباتي و شروع تبليغات رسمي، نياز و اهميت اخلاق انتخاباتي ويژگي خاص خود را پيدا مي‌کند. در اين ايام طرفداران هر يک از کانديداهاي انتخاباتي سعي خواهند کرد تا نظر عموم مردم را به‌سوي کانديداي مورد نظر خويش جلب کنند و خود کانديداها نيز با استفاده از ابزارهاي مختلف به‌دنبال کسب نظر مثبت مردم و در نهايت جلب راي آن‌ها دارند. اين امر به خودي خود امري منفي و سلبي نيست و مي‌تواند منجر به گرم شدن فضاي انتخاباتي و نيز افزايش مشارکت مردم و حتي آگاهي آن‌ها نسبت به نقاط قوت و توانايي‌هاي کانديداها شود و زمينه شناخت اصلح را فراهم آورد.

فرآيند تبليغات انتخاباتي البته فرايندي است که در معرض لغزش‌هاي فراواني قرار دارد. در دنياي کنوني روند تبليغات انتخاباتي به‌صورت يک کار حرفه‌اي در جهت بازاريابي سياسي و حتي در حد فروش ايده و کانديدا به مردم به هر طريق ممکن تنزل يافته است. به‌عنوان مثال در بسياري از کشورها پول‌هاي کلان و سرمايه گذاري‌هاي جدي در عرصه تبليغات انتخاباتي صورت مي‌گيرد و با استفاده از روش‌ها و ابزارهاي ناسالم کانديدايي را براي مردم بزک مي‌کنند و يا از کانديداي رقيب ديو مي‌سازند.

به‌عنوان يک مثال از اخلاق ناسالم نهادينه‌شده‌ي انتخاباتي مي‌توان به انتخابات اخير آمريکا اشاره کرد که در آن هيچ حد و مرزي رعايت نشد. هر دو طرف انواعي از دروغ را بيان کردند. زشت‌ترين افشاگري‌هاي را عليه هم مطرح نمودند. سوابق فساد يکديگر را برملا کردند. از يکديگر فيلم و صوت مخفي منتشر کردند. زشت‌ترين تعبيرهاي به‌کاررفته از ديگري در جلسات مخفي را منتشر کردند. انواعي از تهمت‌ها ازجمله جاسوسي و دزدي و خيانت و فرار مالياتي و فساد جنسي و رابطه با دشمن و فعاليت براي روسيه و... را در مورد يکديگر علني بيان کردند. کانديداها به‌صراحت عليه هم بددهني کردند و فحش و ناسزا به‌کار بردند و از هر ابزار ديگري نيز استفاده کردند تا يکديگر را از ميدان به در کنند. حتي بعد از انتخابات مشخص شد که دولت اوباما جلسات داخلي ستاد ترامپ را شنود مي‌کرده است و در مناظرات سوالات را از قبل در اختيار کلينتون قرار داده بودند و صدها کار ضداخلاقي و مفسدانه‌ي ديگر که هدف همه آن‌ها اثرگذاري بر راي مردم بود.

اين فرآيند ظاهري انتخابات آمريکا بود. در پشت پرده چه در سطح رسانه‌اي و چه در سطح اطلاعاتي مسائلي ديگر در کار بود که بخش‌هايي از آن‌ها در فرآيند انتخابات مطرح شد. پول گرفتن رسانه‌هايي خاص براي تخريب يک کانديدا عليه ديگري و دست داشتن نهادهاي اطلاعاتي مانند سيا و اف‌بي‌آي در تخريب يا ترويج يک کانديدا از مسائل ديگري بود که در فرآيند انتخابات مشخص شد.

اين وضعيت آمريکا به‌عنوان قبله‌ي انديشه‌اي و تمدني عده‌اي است که تصور مي‌کنند آمريکا و ديگر کشورهاي غربي در تمدن‌سازي و شکل‌دهي به ساختارهاي اجتماعي در اوج افتخار هستند.

از سوي ديگر انتخابات نقشي اساسي در نظام جمهوري اسلامي ايران دارد. اما نظام اسلامي در عرصه انتخابات نيز نبايد مقلد و پيرو الگوهاي ناسالم غربي باشد و ازاين‌رو در تبليغات انتخاباتي نيز بايد از برخي از شيوه‌ها و روش‌هاي رايج در غرب خودداري کند و با رعايت معيارهايي، زمينه بداخلاقي تبليغاتي و انتخاباتي را از ميان بردارد.

برخي از ممنوعيت‌هاي عرصه تبليغات انتخاباتي به شرح زير است:

* استفاده از ابزار فريب‌

هرگونه فريب مردم به اسم تبليغات انتخاباتي خلاف، ممنوع و ناقض اخلاق صحيح انتخاباتي است. ارائه آمارهاي غلط، ارائه تصويرها و تصورات غلط نسبت به اوضاع کشور (چه سياه‌نمايي باشد و چه سفيدنمايي) ، ارائه تصوير نادرست و قهرمان‌تراشي از کانديداي خود، ايجاد تصورات غلط و نادرست و تهمت‌زني نسبت به کانديداي رقيب و... مواردي از فريب مردم و استفاده از ابزار فريب است که بايد از آن خودداري کرد.

* منابع و ابزارهاي نامشروع‌

اصولا هزينه کردن اموال کلان در انتخابات، خود عامل فساد و زمينه‌ساز تخلف و خارج شدن از مدار حق و حقيقت است. بدترين حالت آن خريد و فروش راي است که حتي قانونا نيز خلاف محسوب مي‌شود اما شيوه‌هاي ديگر تبليغات پر خرج و به‌کار گرفتن متخصصان گران‌قيمت تبليغاتي که به‌دنبال رنگ کردن و بزک کردن کانديداها و يا ديگرگون جلوه دادن آن‌ها هستند، خود از مصاديق تدليس و فريب و از منابع و ابزارهاي نامشروع است. اشکال در استفاده از متخصصان نيست بلکه اشکال در نوع کاري است که از متخصصان خواسته مي‌شود که اگر کار خواسته شده قلب حقيقت و تدليس و فريب باشد، خلاف اخلاق انتخاباتي است.

* بمب‌هاي خبري و موج‌سازي‌هاي دورغين‌

يکي از شيوه‌هاي متاسفانه رايج در تبليغات انتخاباتي، ايجاد بمب‌هاي خبري و موج‌سازي‌هاي دروغين انتخاباتي است. چنين رفتارهايي از مصاديق بارز تخلف انتخاباتي و بداخلاقي تبليغاتي است. ايجاد جو رسانه‌اي دروغين و دامن زدن به شايعات و يا تخريب رقيب بر اساس شايعه‌ها و موج‌هاي خبري و استفاده از تبليغات دامنه‌دار دروغين براي جا انداختن يک دروغ يا ترويج يک شايعه از مصاديق اين‌کار است.

* تخريب جريان مقابل‌

يکي ديگراز نمونه‌هاي بداخلاقي انتخاباتي و اقدامات خلاف شرع و اخلاق و تقوا اين است که تخريب رقيب به‌عنوان شيوه انتخاباتي و تبليغاتي انتخاب شود. اين‌کار گاه با مطرح کردن يک دروغ و گاه با مشوه جلوه دادن و تحريف يک واقعيت صورت مي‌گيرد. مثلا سابقه کانديداي رقيب را سياه جلوه دهند و يا خدمات او را بي‌ارزش نمايش داده و يا تلاش‌هاي او را خيانت و... جلوه دهند. تخريب از تخريب شخصيت يا تخريب سوابق و خدمات و... انواع مختلفي مي‌يابد که همه انواع آن بر خلاف اخلاق انتخاباتي است.

* وعده‌هاي دروغ يا غير قابل تحقق‌

يکي از مصاديق متاسفانه رايج تخلف و بداخلاقي انتخاباتي، وعده‌هاي فريبنده و دروغين است. وعده‌هايي که حتي احتمال تحقق آن‌ها نيز وجود ندارد و گاه حتي خارج از اختيارات قانوني و يا توان واقعي فرد وعده‌دهنده است. گاه برخي از وعده‌دهندگان خود نيز معترف مي‌شوند که چنين وعده‌هايي پوچ و خلاف عقل و قانون است اما در عرصه انتخابات تصور مي‌کنند که هرچه بيشتر وعده بدهند، زمينه راي بيشتري پيدا مي‌کنند. اين وعده‌هاي دروغ و پوشالين البته بعدها موجب آبروريزي همان افراد و نيز بدگماني مردم به آن‌ها مي‌شود و از اين‌جهت لازمه تقوا و عقل، پرهيز از وعده‌هاي دروغين و فريبنده است.

* استفاده از ابزارهاي جنگ رواني عليه ملت

متاسفانه برخي تصور مي‌کنند که بايد عليه ملت خود و رأي‌دهندگان از ابزارهاي جنگ رواني و تبليغاتي خاص استفاده کنند. اين افراد با طراحي‌هاي خاصي که گويي به‌دنبال مغزشويي و ذهنيت‌سازي در مردم هستند به اقدامات پيچيده امنيتي و تبليغاتي دست مي‌زنند تا بتوانند مردم خود را به مانند مردم کشور دشمني که در زمان جنگ تلاش براي اثرگذاري بر روي آن‌ها صورت مي‌گيرد، تحت تأثير قرار دهند. مشخص است که عمده‌ي اين شيوه‌هاي جنگ رواني و عمليات رواني خلاف اخلاق و خلاف قانون است و به‌کارگيري آن‌ها عليه ملت خويش نشان‌دهنده اوج‌ بي‌تقوايي و بي‌ديني افراد است. ازاين‌رو بايد از آن خودداري شود.

* فضاسازي‌هاي دروغين و ايجاد ترس و شوق‌هاي خيالي‌

از ديگر شيوه‌هاي تبليغاتي خلاف اخلاق، ايجاد ترس يا شوق خيالي يا دروغين است. برخي افراد چنين جلوه مي‌دهند که با نبود آن‌ها فضاي کشور به سمتي مي‌رود که بايد ترسيد و تلاش مي‌کنند که با ايجاد ترس، مردم را به سمت خود متمايل کنند. همين کار گاه با ايجاد شوق‌هاي خيالي صورت مي‌گيرد که به وعده‌هاي دروغين که در بالا ذکر شد، نزديک مي‌شود. ايجاد ترس و شوق خيالي و تهديدهاي تبليغات‌ساخته، از ديگر شيوه‌هاي خلاف اخلاق انتخاباتي است. در بسياري از موارد اين فضاسازي‌ها و ايجاد ترس‌ها و هيجان‌ها دروغين و خلاف واقع هستند.

آنچه ذکر شد فقط بخشي از مصاديق ممنوعيت‌ها و اقدامات خلاف اخلاق انتخاباتي بود. شايسته آن است که همه کانديداهاي انتخاباتي آتي چه در سطح رياست جمهوري و چه در سطح شوراها با در پيش گرفتن شيوه‌هاي صحيح تبليغاتي از گرفتار کردن خود و کشور به بداخلاقي انتخاباتي خودداري کنند و اميد است که با رعايت اخلاق و قانون به‌گونه‌اي عمل کنيم که شيوه‌ي تبليغاتي و اقدامات تبليغاتي در نظام اسلامي، الگويي خوب و مناسب براي تبليغات ايجاد شود، نه آن‌که با پيروي از شيوه‌هاي ناسالم غربي، کشور خود را دچار گرفتاري‌هايي از سنخ نظام ناسالم تبليغاتي غربي نماييم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۰۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس در ملایر

در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه اجرایی و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن به پیوست اسامی و مشخصات نامزد‌های انتخاباتی حوزه انتخابیه ملایر در دوره دوم اعلام شد.

احمد آریائی نژاد فرزند شمس اله مشهور به دکتر آریائی با کد نامزدی ۱۱ و حسین احمدی فرزند احمد با کد نامزدی ۲۲ به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان ملایر راه یافته اند.

تبلیغات انتخاباتی از امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شد و تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز اخذ رای ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات انتخاباتی دور دوم در آبادان
  • تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود
  • رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود
  • تبلیغات داوطلبان دور دوم انتخابات مجلس در گنبد آغاز شد
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس در ملایر
  • آغاز تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از فردا در کرمانشاه
  • فردا تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز می‌شود
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مازندران از فردا
  • آغاز پخش مناظره نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس از فردا