Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@17:11:34 GMT

غذاهاي مفيد براي کودکان بيش‌فعال

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۱۰۲۳۸

خبرگزاري آريا -
اختلالات توجه يا بيش فعالي، يکي از مشکلات رفتاري کودکان مي‌باشد

پيش فعالي در کودکان
اختلالات توجه يا attention deficit disorder) ADD) يکي از مشکلات رفتاري کودکان مي‌باشد که متأسفانه در سال‌هاي اخير بر تعداد آن به طور چشم‌گيري افزوده شده است.

در اين مطلب تصميم داريم غذاهاي مفيد براي کودکان بيش فعال را معرفي نماييم با ما همراه باشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



غذاهاي مفيد براي کودکان بيش فعال
* اسيدهاي چرب امگا - 3، امگا -6 و آراشيدونيک اسيد
برخي از اسيدهاي چرب که در بدن ساخته نمي‌شوند، ولي در حفظ سلامت انسان نقش حياتي به عهده دارند، اسيدهاي چرب ضروري ناميده مي‌شوند. اسيدهاي چرب ضروري عبارتند از: اسيدهاي چرب امگا - 3، امگا -6 و آراشيدونيک اسيد.

مغز انسان حدود 6 درصد چربي دارد که اسيدهاي چرب امگا - 3 سهم بيشتري را به خود اختصاص داده است. يکي از نقش‌هاي مهم اسيدهاي چرب ضروري، ارتباط و انتقال بين سلول‌هاي مغز است. اسيد چرب امگا - 3 که براي رشد و عملکرد مغز ضروري است ممکن است رفتار، حافظه و کمبودهاي رفتاري و شخصيتي را بهبود بخشد.

يافته‌هاي مطالعات نشان داده است کودکان مبتلا به بيش فعالي داراي سطح پايين‌تري از اسيدهاي چرب ضروري هستند که در نتيجه مشکلاتي در يادگيري، رفتار، خواب و عملکرد ايمني آنان ايجاد مي‌کند؛ به طوري که در پسران 6 تا 12 سال که داراي سطح پايين اسيدهاي چرب امگا -3 بودند، مشکلات کم خوابي بيشتري ديده شده است.

- کنجد، تخم کدو تنبل و تخم گل آفتابگردان، منابع خوب اسيدهاي چرب امگا 6 هستند. ثابت شده است که بيش‌فعالي با افزايش مصرف اسيدهاي چرب ضروري بهبود مي‌يابد.

- ماهي تن، قزل‌آلا، ساردين و ماهي کولي و نيز تخم کتان همگي تأمين‌کننده اسيدهاي چرب امگا- 3 هستند. مصرف دو عدد ماهي در هفته براي اين کودکان توصيه مي‌شود.

کودکان مبتلا به بيش فعالي داراي سطح پايين‌تري از اسيدهاي چرب ضروري هستند

* کلسيم
کمبود کلسيم ممکن است بيش فعالي را به وجود آورد. بنابراين مي‌توان با تنظيم يک برنامه غذايي مناسب حاوي کلسيم نظير شير، پنير، ماست، نان، بستني، سبزيجات برگ سبز مانند کلم، برگ‌هاي سبز شلغم، يا مکمل‌هاي کلسيم، اين کمبود را بر طرف کرد.
کمبود کلسيم ممکن است بيش فعالي را به وجود آورد

* منيزيم
نتايج برخي از بررسي‌ها نشان داده‌اند که کمبود منيزيم در کودکان بيش فعال وجود دارد، به طوري که با دريافت منيزيم بيش فعالي در آنان به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است.

منابع غذايي منيزيم عبارتند از: مغزها، حبوبات، غلات آسياب نشده و نيز سبزيجات برگ تيره و شير.

نتايج برخي از بررسي‌ها نشان داده‌اند که کمبود منيزيم در کودکان بيش فعال وجود دارد

* روي
يافته‌هاي مختلف ارتباط بين کمبود روي و بيش فعالي را نشان داده است، به طوري که سطح سرمي روي در کودکان مبتلا به بيش فعالي به طور قابل توجهي پايين‌تر از کودکان طبيعي بوده است.

کمبود روي در کودکان مشکلاتي از قبيل خشونت، کج خلقي، گريه‌هاي زياد، بيزاري و نفرت و ناتواني در تمرکز را ايجاد مي‌کند.

گوشت، ماکيان، شير و محصولات لبني 80 درصد کل ميزان روي مواد غذايي را تشکيل مي‌دهند. جگر، پنير، غلات کامل، لوبياهاي خشک، مغزها و محصولات سويا نيز منابع نسبتاً خوب روي هستند.

يافته‌هاي مختلف ارتباط بين کمبود روي و بيش فعالي را نشان داده است

* ويتامين‌هاي گروه B
کمبود ويتامين‌هاي گروه B در کودکان بيش فعال شايع است. نتايج يک مطالعه روي 27 کودک مبتلا به بيش فعالي نشان داد که مصرف روزانه 200 تا 300 گرم فسفاتيديل سرين به مدت 2 ماه منجر به بهبودي قابل توجهي (92 درصد) در ظرفيت يادگيري و رفتاري آنان شده است.


کمبود ويتامين‌هاي گروه B در کودکان بيش فعال شايع است

توصيه‌هاي تغذيه‌اي براي کودکان مبتلا به بيش فعالي
استفاده بيشتر از پروتئين‌ها مثل مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز

درمان کمبودهاي تغذيه‌اي و استفاده از مکمل‌هاي غذايي

استفاده از ميوه و سبزي تازه

افزايش مصرف آب

برخي از غذاهاي آرام بخش که توصيه مي‌شود در رژيم غذايي فرزندانتان بگنجانيد
1) سبزي‌هاي ترد مانند کرفس، هويج، فلفل دلمه‌اي، کلم بروکلي و گل کلم به همراه سس کم چرب، ماست و سالاد.

2) ماست کم چرب يا پنير کم چرب مخلوط شده با ميوه يا آب ميوه غليظ.

3) تخمه يا ميوه مغزدار مانند بادام، بادام زميني، بادام هندي، گردو، تخمه آفتاب گردان، تخمه کدو و سويا.

4) ميوه‌هاي تازه و خشک.

5) کراکرهاي سبوس دار با پنير کم چرب، کره بادام زميني، کره بادام.

6) غلات سالم با حداقل 3 گرم فيبر، شير کم چرب، بستني تهيه شده از ميوه تازه و شيريني‌هاي خانگي را که سالم‌تر است جايگزين شيريني‌جات ناسالم کنيد.

7) قبل يا نزديک به ساعت خواب کودکان از شير کم‌چرب، فرآورده‌هاي سويا، کره بادام زميني و پنير استفاده نماييد تا خواب آرامي داشته باشند.

منبع:tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۰۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور از جایزه یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین تقدیر از 100 استاد شاگردپرور - نخستین دوره جایزه شیخ مفید، - با حضور روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان، سید سلیمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از استادان منتخب 50 دانشکده از برترین دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در این مراسم با تأکید بر رسالت تحول آفرینی و تاریخ‌سازی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های ما همواره مبدا تحول بوده‌اند و رسالتی تاریخ‌ساز بر عهده داشته‌اند؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از جریان‌های انقلاب در دل دانشگاه‌ها شکل گرفت و بعد از انقلاب نیز این دانشگاه‌ها بودند که نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور را تربیت کردند.

دهقانی با اشاره به پررنگ‌تر شدن برخی از نقش‌ها در دانشگاه‌ها و توجه کم‌تر به دیگر رسالت‌های استادان عنوان کرد: طی دو، سه دهه قبل، ماموریت‌هایی در دانشگاه‌ها پررنگ شده‌اند که یکی از آن‌ها تولید علم بود؛ بر همین اساس، استادانی که در حوزه تولید علم، مقالات بیش‌تر، بهتر و باکیفیت‌تری تنقش آفرینی داشتند، مورد تشویق و حمایت قرار گرفتند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر، نقش استادان دانشگاهی در تحقق ارتباط با صنعت و حل مسائل صنایع کشور پررنگ‌تر شد و دانشگاه‌ها و استادان در این مسیر گام برداشتند. هرکدام از این رسالت‌ها، برکاتی را برای کشور به ارمغان آورده و برای استمرار در ایفای با کیفیت این نقش‌ها، جوایز و مشوق‌هایی نیز معین شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با تأکید بر رسالت اصلی دانشگاه‌، مبنی بر تربیت نیروی انسانی و انسان‌پروری گفت: دانشگاه کارخانه علم آفرینی، خلق نوآوری و فناوری است، در عین حال یکی از اصلی ترین مسئولیت‌های دانشگاه‌ها انسان‌سازی است. این مسئولیت که نباید مورد غفلت قرار گیرد، فراتر از سایر وظایف دانشگاه‌ها است.

دهقانی، جایزه شیخ مفید با حمایت معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان را گامی در راستای توجه‌بخشی و تأکید بر رسالت اصلی دانشگاه‌ها و استادان، مبنی بر انسان‌سازی دانست و گفت: تمام برنامه‌ها، جوایز و اقدامات دانشگاه‌های ما تحت عناوین گوناگون، یک هدف در پس خود دارند که پرورش انسان‌ها و شاگردانی است که استادان نخبه و انسان‌پرور را تکثیر کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که در فرآیند انتخاب استادان برگزیده و شاگردپرور، هیچ فراخوانی اعلام نشد و برگزیدگان توسط دانشجویان نخبه و مستعد برتر، انتخاب شدند، ادامه داد: یک جامعه 20 هزار نفری از دانشجویان مستعد برتر و نخبه از 50 دانشکده در دانشگاه‌های مطرح سراسر کشور، بر اساس معیارهای مشخص، این استادان را انتخاب کردند. این افراد، گروه‌های مختلف از جمله برگزیدگان مسابقات مختلف بنیاد ملی نخبگان و یا نفرات برتر کنکور هستند.

وی با اشاره به علت غیر فراخوانی بودن فرآیند انتخاب برترین‌ها در جایزه شیخ مفید عنوان کرد: مساله‌ای که همواره برای من دغدغه بوده، این است که به عنوان مثال هنگامیکه جایزه‌ای برای استاد نمونه تعریف کرده‌ایم و کلی فرم باید برای آن تکمیل و جمع‌آوری شود،  برترین‌های واقعی و کسانی که حقیقتا اثرگذارند و مشغول به کار واقعی هستند کمتر به دنبال تکمیل این فرم‌ها و مطرح کردن خودشان بوده‌اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، افزود: بر این اساس ما به دنبال راهکاری بودیم که چگونه می‌توانیم در یک برنامه نخبگانی مخاطب خود را پیدا و بدانیم که از چه اساتیدی باید تقدیر کنیم.

وی ادامه داد: در یک ماموریت دانشگاهی پرسش‌هایی بر مبنای مؤلفه‌های کارشناسی شده، برای دانشجویان تدوین شد تا با در نظر گرفتن این معیارها، دانشجویان بتوانند استادان شایسته را برگزینند.

جایزه یک میلیارد تومانی برای 100 استاد منتحب شاگردپرور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان این‌که ارزش جایزه فاخر شیخ مفید به احترام این معلم بزرگ، برای استادان مفید بسته‌ای متنوع از جایزه نقدی، حمایت‌ها و اعتبارات به ارزش 10 میلیارد ریال در سال است، ادامه داد: این جایزه یک هزار امتیازی، متشکل از بسته متنوعی از حمایت‌ها است که استادان برگزیده، بدون هیچ محدودیت و در یک فرآیند کاملاً تسهیل شده، می‌توانند حسب نیاز خود از این جایزه در شکل‌های مختلفی بهره ببرند.

دهقانی، با بیان این‌که جایزه 10 میلیارد ریالی شیخ مفید، علاوه بر بخش مالی، بسته‌ای شامل 16 حمایت متنوع معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان است، ادامه داد: استادان می‌توانند تا 400 امتیاز این جایزه معادل 400 میلیون تومان را مستقیماً به شکل نقدی دریافت کنند. همچنین تسهیلات متنوع دیگری از بسته حمایتی بنیاد نخبگان و معاونت علمی، شامل امکان کسر خدمت یا معافیت خدمت سربازی برای دانشجویان، استفاده از تسهیلات پسا دکتری، فرصت مطالعاتی خارج از کشور، گرنت‌های پژوهشی، استفاده از فرصت حضور در کنفرانس‌ها، فرصت بازدیدهای علمی از جمله این 15 تا 16خدمتی است که در معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان در قالب یک سبد و به ساده‌ترین شکل در اختیار 100 برگزیده جایزه شیخ مفید قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اهمیت نقش انسان‌سازی و نخبه‌پروری دانشگاه‌ها، این جایزه را حمایتی در راستای تأکید و اعتلای این فرهنگ دانست و گفت: بر این باور هستم که هیچ کسی مثل استادانی که با شاگردان در تعامل هستند نمی‌تواند افراد با استعداد و توانمند را شناسایی کرده، پرورش داده و مدیریت کند و به اعتقاد من یکصد نفر از اساتید برگزیده این جمع، حتما بهتر از من، معاون من و هرکس دیگری می‌تواند دانشجویان شایسته را پرورش داده و تکثیر کنند.

دهقانی: مجوز استخدام سه هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی اخذ شده است

دهقانی در پایان ابراز امیدواری کرد که در پایان دوره اول جایزه شیخ مفید بتوانیم یکصد نفر استاد برگزیده فعلی را با نگاه و تربیت شما به 500 تا 700 نفر افزایش دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟
  • حذف گوشت از بیشتر غذاهای میزبان در المپیک پاریس!
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • جایزه یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور
  • حس خوب حمایت
  • غذاهای ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه خواهد بود؟
  • اعطای جایزه شیخ مفید به ۱۰۰ استاد شاگردپرور
  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست