Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه کرگدن - اسم نويسندگان، به متن رجوع شود: درباره سريال بريتانيايي تابو، جايي که همه چيز حول محور تام هاردي مي چرخد؛ داستان سريال تابو در اوايل قرن نوزدهم روايت مي شود، زماني که هنوز کمپاني هند شرقي قدرتمند است.

تک و پاتک کمپاني و پسر سرکش

الميرا حسيني: پيش از ديدن سريال «تابو» که يک پاي ثابتش کمپاني هند شرقي است، خوب است اطلاعاتي درباره اين کمپاني داشته باشيد و بدانيد جيمز دليني، قهرمان دوست داشتني سريال، با چه دم و دستگاه عظيمي سر جنگ دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کمپاني هند شرقي بريتانيا يک شرکت سهامي عام بود که در ابتداي کار خود 1256 سهام دار و 72 هزار پوند سرمايه داشت. ملکه اليزابت اول در اواخر سال 1600 ميلادي امتيازنامه اي سلطنتي را با هدف کسب امتيازهاي تجاري در هندوستان به اين کمپاني اعطا کرد؛ امتيازنامه اي که سبب شد اين کمپاني تا زمان انحطاط خود يعني در سال 1858، به نوعي همه کاره هندوستان باشد؛ تجارتش را در دست بگيرد و با پشتيباني هاي حکومتي و نظامي خود، مانع دست اندازي ساير کشورها به اين منطقه شود.





يکي از مهم ترين محصولاتي که کمپاني هند شرقي روي آن تمرکز داشت، چاي بود. از آن جا که در آن زمان تجارت از طريق مسيرهاي آبي انجام مي شد، مالکيت بر اين مسيرها و جلوگيري از دزدي دريايي برايشان اهميت ويژه اي داشت. به همين دليل اين کمپاني بيست سال بعد از دريافت امتيازنامه، ادعاي مالکيت بر منطقه کوه ميز در آفريقاي جنوبي را مطرح کرد.

سپس دست به اشغال و فرمانبر کردن جزيره سنت هلن زد؛ جزيره اي که سال ها بعد تبعيدگاه ناپلئون در سال هاي پاياني عمرش بود. البته اين ها تنها مکان هايي نبودند که کمپاني براي افزايش سود اقتصادي خود با تکيه بر قدرت سياسي و اقتصادي اش آن ها را مستعمره بريتانيا کرد. سود عظيمي که از محل تجارت ها نصيب کمپاني و کشور بريتانيا مي شد، همراهي سلطنت حاکم بر اين کشور را نيز به دنبال داشت.

به طوري که شاه جيمز اول امتيازنامه کمپاني را براي زماني نامحدود تمديد کرد. اين امتيازنامه نامحدود بندي داشت که تاکيد مي کرد اگر اين کمپاني براي سه سال پياپي سود نداشته باشد، امتيازنامه براي هميشه مانعي مي شود.

داستان سريال تابو نيز در اوايل قرن نوزدهم روايت مي شود؛ زماني که هنوز کمپاني هند شرقي قدرتمند است و توانايي اقتصادي و سياسي فراوان دارد. براي همين هم درافتادن تام هاردي، در نقش جميز دليني، با اين کمپاني که علي رغم همه اختلافات با دربار هنوز دست راست پادشاه محسوب مي شود و بيش از دويست سال خون مردم نقاط مختلف دنيا را در شيشه کرده، اهميت بيشتري مي يابد.

اين ها را که بدانيد، متوجه مي شويد چرا کمپاني روي قطعه زميني در امريکا که براي دليني پدر بوده و در کنار اقيانوس و پس از مرگ پدر به پسر ارث رسيده، حساس است و نمي خواهد اين بخش به دست نااهلان امريکايي بيفتد که چند وقتي است با بريتانيا سر جنگ دارند و نمي خواهند مثل مردم نقاط مختلف دنيا برده بي چون و چراي بريتانيا باشند.

اين است که براي کمپاني و شاه عياش دربار مهم مي شود که جيمز دليني طرفدار بريتانياست يا امريکايي ها که حسابي قدرت گرفته اند و ساز مخالف کوک کرده اند. دليني پسر هم همان ابتداي کار آب پاکي را روي دستشان مي ريزد و نشانشان مي دهد که حاضر نيست زير يوغ کسي برود و مي خواهد دم و دستگاه خودش را راه بيندازد و هيچ چيزي هم جلودارش نيست.

تابو در فصل اول خود نمايش دهنده همين درگيري هاي جذاب و تک و پاتک ها با چاشني عشق و جادو است که در همان ابتداي کار قلابش مخاطب را مي گيرد و راغب به ديدن فصل هاي آتي آن مي کند.

برخاستن پس از مردن

روناک حسيني: يکي از خوبي هاي زندگي در جامعه اي که آدم ها در همه رده ها براي قانون ارزش قائلند، اين است که مي تواني خيلي چيزها را پيش بيني کني؛ برعکس زماني که همه چيز در هرج و مرج محض است و سخت است آدم بداند بعد از هر اتفاق، چه اتفاقات ديگري با چه ميزان احتمالي ممکن است روي دهد.





تصويري که سريال «تابو» از لندن در قرن نوزدهم ارائه مي دهد، تصويري است که در آن حداقل بعضي معذورات قانوني، حتي از طرف اعيان و اشراف هم وجود دارد و براي نفع آتي و آبروي حرفه اي شان هم که باشد، حاضرند لااقل به رعايت قانون تظاهر کنند و نگران شکستن آن باشند.

اين است که وقتي يک مرد دورگه سرخپوست، بعد از سال ها به خانه بر مي گردد، مي تواند روي بند باريک تعهدات قانوني راه برود و نقشه هايش را عملي کند. مرد از سفري دريايي به خانه باز مي گردد، در حالي که پدرش به تازگي مرده و خواهر ناتني و نوکر خانه شان و آشناهاي گذشته، تمام سال هاي غيبت او خيال مي کردند لباس هاي تنش هم خوراک ماهي هاي اقيانوس شده است.

دارايي هاي پدر به او ارث رسيده است، از جمله زميني در امريکاي شمالي که پادشاه و کمپاني قدرتمند هند شرقي و ايالات متحده امريکا بر سر آن در جنگند. کشتي هاي امريکايي ها و انگليسي ها در اقيانوس درگير نزاع هستند و يکي از شروط صلح، توافق بر سر همان زميني است که پيرمرد مرده، سال ها پيش آن را از سرخپوست ها خريده است. وارث با نشاني از کلاغ بر تنش براي پس گرفتن آمده است و در اين ميان به هزار ترفند در مقابل قدرت هاي سه گانه مي ايستد؛ دنياي که او در آن مي جنگد، دنيايي است قابل پيش بيني. بازي بازيگرانش براي دليني پسر، ساده تر از چيزي است که خودشان خيال مي کنند.

موقع تماشاي هشت قسمت فصل اول اين سريال، با غافلگيري هاي شرلوک هولمزي هيجان انگيزي مواجه مي شويد. از همان دست حقه هايي که موقع تماشاي سريال شرلوک هولمز يا خواندن کتاب هايش آدم را سر ذوق مي آورد. آدم ها مدام به هم رودست مي زنند و دسيسه ها يکي پس از ديگري خنثي مي شوند. در ميان داستان عشقي ممنوع، در پس زمينه تمام رويدادها، ما را به جيمز دليني، مرد خشن نيمه سرخپوست، نزديک و نزديک تر مي کند.

در تابو مي توان آن نوع از آزادي را تماشا کرد که با رنج در هم آميخته است. شايد همان جور که بعضي فيلسوف ها معتقدند آزادي براي آدم ها بيشتر از هر چيز دردسر است. دردرسري که هم درد را به آدميزاد تحميل مي کند و هم خيلي چيزها را از آدمي مي گيرد. با اين همه، سوال بنياديني وجود دارد که هر کس شايد وظيفه داشته باشد در طول زندگي اش با شمار زيادي از انتخاب ها به آن پاسخ دهد. بايد براي آزادي و زخم هايش جنگيد يا بخشي از آزادي يا همه اش را در ازاي زندگي آسوده تري با کساني معاوضه کرد که زورشان بيشتر مي چربد؟ شايد هم راهي بينابين يا روشي خودساخته. شايد هم زندگي به روش جيمز دليني تابو که البته نوعي ديوانگي است.

قصه اي از استعمار با چاشني فانتزي، خشونت و خون

رحمان حسيني: پيشخوان؛ سريال بريتانيايي «تابو» در نخسيتن روزهاي سال 2017 پخش خود را در شبکه بي بي سي وان و شبکه اف ايکس (براي امريکا) آغاز و در عرض چند هفته گروه هاي مختلفي از مخاطبان و منتقدان را ميخکوب خود کرد. البته در آن روزهاي ابتدايي، تابو هنوز تحت الشعاع بزرگ ترين پروژه تلويزيوني سال اخير يعني «دنياي غرب» بود، اما حالا کم کم جاي خودش را به عنوان يکي از مهم ترين آثار دوران اخير تلويزيون باز کرده است.





جالب اين جاست که برخلاف سيار پروژه هاي موفق تلويزيوني سال هاي اخير که با طرح هاي بزرگ شروع شده اند و بعد با جذب غول هاي سينمايي ادامه پيدا کرده اند، اين يکي پروژه شخصي و کوچکي است از يک غول سينمايي که با هزينه و ايده خودش آن را به محلي براي به چالش کشيدن خود تبديل کره است؛ چالشي شخصي که حداقل تا دو سال ديگر و براي دو فصل ديگر از اين سريال ادامه دارد.

هويت و ساختار؛ در اين جا همه چيز حول محور «تام هاردي» شکل گرفته است؛ پسرک لاغراندام سريال جوخه برادران که در طول دو دهه بعد تبديل به يکي از بزرگ ترين بازيگران نسل خودش شد و در دو، سه سال اخير همه جوره سينما و تلويزيون را به تسخير خودش درآورده.

داستان از اين جا شروع مي شود که تام هاردي يک روز با طراحي از يک داستان کوتاه به سراغ پدرش، ادوارد چيپس هاردي، مي رود؛ نويسنده اي کهنه کار که علاوه بر شهرت، به عنوان يکي از ايده پردازان بزرگ بازار تبليغات در بريتانيا، در کارنامه اش چند رمان و نمايشنامه و فيلمنامه هم دارد. پدر و پسر با هم اين داستان را مي نويسند و بعد به سراغ «استيون نايت» مي روند که در اين چند سال شريک نزديک کارهاي هاردي بوده؛ اين دو پيش از اين علاوه بر فيلم سينمايي «لاک»، در سريال درخشان «پيکي بلايندرز» هم تجربه مشترکي داشته اند که کمابيش حال و هواي تاريخي، ساخت و شخصيت پردازي اش به همين تابو شباهت هايي دارد.

در نهايت «ريدلي اسکات» کارگردان نامدار هاليوود و کمپاني کوچکش اسکات فري لندن هم به عنوان يکي ديگر از تهيه کننده ها به تام هاردي، چيپس هاردي و استيون نايت اضافه مي شود تا تابو شکل بگيرد.

علاوه بر پرد و پسر و استيون نايت به عنوان سازندگان سريال، کارگرداني تلويزيوني تابو را دو فيلمساز ميانسال از اسکانديناوي با امضاء و روش شخصي خودشان برعهده داشته اند؛ کريستوفر نيهولم دانمارکي (چهار اپيزود اول) و آندرس انگستروم فنلاندي (چهار اپيزود دوم) از لحاظ فني، فضايي متفاوت با سريال هاي رايج بي بي سي ساخته اند.

داستان؛ داستان تابو آن قدر جزئي، پيچيده و غيرعادي است (خود اسم سريال همين را فرياد مي زند) که خلاصه کردنش، هم بخشي از داستان را لو مي دهد و هم ممکن است برداشت اشتباهي به ذهن مخاطب برساند. جالب ترين بخش قابل توصيف داستان آن جاست که- همان طور که خود سازندگان اشاره کرده اند- تابو در کنار داستان شخصيت ها، آن دوران و اتفاقات غريب ميان اين ها، در اصل تابويي بسيار بزرگ تر را مي شکند؛ تابوي صحبت درباره استعمار بريتانيا توسط هنرمندان بريتانيايي و سريالي که از شبکه بي بي سي پخش مي شود.

شايد اين نخستين باري است که تصويري واقع گرايانه و صادقانه از اين امپراتوري و ساختار ظالمانه اش در قرن هاي گذشته ترسيم شده و يک نورافکن بزرگ بر چهره «کمپاني هند شرقي» انداخته شده؛ نورافکني که چهره کمپاني را به عنوان پيشگام سازمان هايي چون «ام. آي 6»، «سي. آي. اي» و شرکت هاي فرامليتي و قدرتمندي روشن مي کند که فراتر از اقتدار دولت ها، سرنوشت بسياري از اتفاقات دنيا را رقم مي زنند.




شخصيت ها و بازي ها؛ باز هم همه چيز تحت الشعاع تام هاردي و نقش آفريني خارق العاده اش است. در حقيقت تابو تنها يک شخصيت اصلي دارد و بقيه هم درحاشيه او تعريف مي شوند. اجراي هاردي از نقشش آن قدر چشمگير بوده که درخشش ديگر بازيگران را کمسو کرده؛ بازيگران بزرگي چون مايکل کلي (ستاره سريال خانه پوشالي در نقش داگ استمپر)، مارک گيتيس (سازنده سريال «شرلوک» با گريمي عجيب و غريب در نقش پادشاه جرج چهارم)، ديويد هيمن (در نقش بريس، نوکر خانواده دليني)، تام هالندر (در نقش دکتر چامنيِ شيميدان) و البته جاناتان پرايس (که اخيار با نقش گنجشک اعظم در «بازي تاج و تخت» درخشيده، در نقش سِر استورات استرنج، رييس کمپاني هند شرقي).

در اين ميان اونا چاپلين- بعد از حضور موفق در «بازي تاج و تخت»- در نقش زيلفا، خواهر جيمز دليني، به عنوان مهم ترين شخصيت زن سريال، اجرايي درخور تحسين داشته و نشان داده همچنان به روند رشد قابل توجهش ادامه مي دهد.

مختصر و مفيد درباره سريال «تابو»

تهيه و ترجمه: مستانه تابش

• اولين قسمت از سريال «تابو»، هفتم ژانويه امسال، از شبکه بي بي سي وان پخش شد و از هفدهم همان ماه در امريکا از شبکه اف ايکس روي آنتن رفت. اولين قسمت اين سريال در امريکا يک ميليون و 839 هزار بيننده داشت و پس از آن هر قسمت از فصل اول آن به طور متوسط توانست 1.33 ميليون بيننده داشته باشد. به طور کلي فصل اول اين سريال حدود 6 ميليون بيننده داشته است.

• سريال تابو و به ويژه بازي تام هاردي توانست نظر بسياري از منتقدان را به خود جلب کند. سايت اينترنتي روتن توميتوز که نقدهاي سينمايي و تلويزيوني را بررسي مي کند، به اين سريال 7.03 امتياز از 10 امتياز موجود را داد. در متاکريتيک نيز امتياز سريال تابو 67 از 100 است.





بن لاورنس، منتقد تلگراف، 3 ستاره از 5 ستاره خود را به تابو داد و در نقدي که روي آن نوشت تاکيد کرد که اگرچه اين سريال تا حدودي وامدار فيلم هاي وسترن و گانگستري، حتي ديکنزي است، با اين حال سريال اصيلي از کار درآمده است. سم وولستون نيز در نقدي در گاردين به اين نکته اشاره کرد که با وجود بعضي ديالوگ هاي تند و تيز سريال که مخاطب را پس مي زند، بازي و حضور هاردي در صحنه بيش از آن چيزي است که انتظار مي رفته است.

• اين دومين باري است که تام هاردي و استيون نايت، فيلمنامه نويس و کارگردان انگليسي، در يک پروژه تلويزيوني با هم همکاري کرده اند. در سال 2013 ميلادي درام جنايي پيکي بلايندرز توسط اين دو نفر ساخته و پخش شده است. البته فيلمنامه اين سريال توسط تام و پدرش چيپس هاردي نوشته شده که نقش مهمي در رهايي تام از اعتياد به الکل و مواد مخدر در جواني و موفقيت در زمينه مدلينگ و بازيگري داشته است.

• ماجراهاي سريال تابو در لندن قرن نوزدهم مي گذرد و کريستوفر نولان و همکارانش به خوبي توانسته اند از پس خلق فضاي سرد و تيره و تار آن روزهاي لندن در اين سريال برآيند و به همين خاطر هم هست که مخاطب با سريالي به شدت تيره و تاريک طرف است.

• با وجود همه تحسين ها، بعضي مورخان معتقدند که نويسندگان اين سريال (استيون نايت، چيپس هاردي و اميلي بالو) در به تصوير کشيدن کمپاني هند شرقي ناکام بوده اند. تريتانکار روي، مورخ اقتصادي دانشگاه اقتصاد لندن، نيز معتقد است که اين سريال تصويري به شدت منفي از اين کمپاني ارائه کرده است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۱۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در ایالات متحده اتهامات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اداره اطلاعات اصلی ستاد کل روسیه (GRU) "فعالیت سایبری مخرب" در آلمان، چک، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و سوئد انجام می‌دهد را رد کرد. 

آنتونوف گفت که واشنگتن باید هرگونه سوء ظن را از طریق کانال‌های رسمی "با ارائه حقایق و شواهد خاص" هدایت کند.

آنتونوف ادعا کرد که "چنین داستان‌های جعلی تحریک آمیز تنها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تشدید خواهد شد" تا "توجه رای دهندگان را از مسائل فوری منحرف کند. " 

وی افزود که "اکثریت قریب به اتفاق" حملات سایبری از قلمرو ایالات متحده انجام می‌شود. 

گفته می‌شود همزمان با فرارسیدن موعد انتخابات در آمریکا، این کشور با تمام قوا به اتهام‌زنی و دروغ علیه روسیه و چین می‌پردازد و سعی دارد با تکرار چندباره یک دروغ آن را به حقیقت تبدیل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اینجا «ایالات متحده اسرائیل» است!
  • ظریف: دانشجویان معترض آمریکایی بر خادمان حرم‌های شریف شرف دارند
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • (تصاویر) مقایسه بمب افکن چینی Xi’an H-۲۰ و B-۲۱ آمریکایی؛ کدام بهتر است؟
  • صبر امریکا لبریز شد؛ اگر حماس آتش‌بس را نپذیرید از قطر اخراج می‌شوند؟
  • نشست «نسل تیک‌تاکی و خیزش دانشگاه‌های ایالات متحده» برگزار می‌شود
  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند