Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد آزاد گفت: در شرق آران و بیدگل حفره‌هایی به دلیل فرونشست زمین ایجاد شده است و این پدیده وسعت بسیاری از شهرستان را تهدید می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازخطب شکن؛ رئیس کارگروه مصرف کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه با بیان این که تنها 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد آب‌های کره زمین شیرین است اظهار کرد: از این میان 1.7 درصد در یخچال‌ها محصور شده و در دسترس نیست، از این رو تنها هفت دهم درصد آب‌های زمین قابل استفاده است.

محمد آزاد منابع آب تجدیدپذیر کشور را 80 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: سرانه آب شیرین کشور تنها یک هزار متر مکعب است.

مدیر طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به این که تغییر اقلیم موجب خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور شده است تصریح کرد: تعدادی از دشت‌های استان اصفهان به دلیل برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی دچار افت قابل توجه سطح آب و شوری منابع شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق سطح آب بیش از 20 متر پایین تر رفته و زمین نشست کرده است، تصریح کرد: در شرق آران و بیدگل حفره‌هایی به دلیل فرونشست زمین ایجاد شده است و این پدیده وسعت بسیاری از شهرستان را تهدید می‌کند.

مدیر طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیش روی آب‌های شور به لایه‌های آب شیرین شهرستان را خطرناک توصیف کرد و ادامه داد: ای‌سی آب آران و بیدگل در چند سال گذشته از دو هزار به پنج تا هفت هزار افزایش یافته است.

آزاد به تشریح فعالیت‌های طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پرداخت و گفت: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از سال 84 آغاز به کار کرد و از بهمن 93 و پس از تصویب شورای عالی آب کشور با شدت بیشتری به فعالیت خود ادامه داد.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین پروژه‌های این طرح شامل نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز استان با هدف رسیدن به تعادل آبی در استان است.

مدیر طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان 57 هزار چاه عمیق و نیمه عمیق داریم که 15 هزار چاه غیرمجاز و 42 هزار چاه مجاز است، گفت: هماهنگی‌هایی با دادگستری انجام شده که برای مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز اقدام کنیم.

آزاد عنوان کرد: با توجه به فتوای مراجع تقلید، آب‌های غیرمجاز نباید برداشت شوند و برداشت آب در مناطق غبرمجاز از نظر شرعی نیز جای اشکال دارند.

رئیس کارگروه مصرف کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در مورد برنامه این پروژه تا پایان سال جاری، گفت: سهم استان اصفهان تا پایان سال جاری 2 هزار چاه است که با توجه به پراکندگی چاه‌های غیرمجاز استان، در هر شهرستان تعدادی از چاه‌های غیرمجاز مسدود خواهند شد.

آزاد گفت: در اصفهان بیشترین مصرف آب یعنی حدود 88 درصد سهم کشاورزی بود که با توجه به خشکی حوضه زاینده رود فعلا بخش‌های صنعت و شرب بیشترین مصرف را دارند.

وی مهم ترین راهکارهای کنترل مصرف آب‌های زیرزمینی را مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های مجاز استان دانست و افزود: کشاورزان استان باید متناسب با سهمیه آب خود، کشاورزی کنند.

وی تاکید کرد: ما باید به فکر نسل‌های آینده باشیم، باید از فرونشست زمین و تخریب تاسیسات و ساختمان‌ها که اموال همه مردم هستند جلوگیری کنیم و جلوی شورشدن بیش از حد آب‌های زیرزمینی را بگیریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب بردگی ۲ دستگاه کامیون در نائین

محمدنوید متقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به باران سیل آسا، به توضیح جزئیات گزارش اولیه حادثه سیل و آب‌گرفتگی پرداخت و اظهار کرد: امروز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت ماه، گزارش سیل و آب‌گرفتگی در شعب شهرستان‌های نائین، کاشان و آران و بیدگل استان اصفهان اعلام شد.

وی ادامه داد: سیل ۲ دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برد و باعث آسیب و خرابی به ۳ باب خانه در شهرستان آران و بیدگل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان افزود: تیم‌های عملیاتی در شعب نائین و آران و بیدگل، درحال امدادرسانی و امدادگران در شهرستان کاشان در حال ارزیابی اولیه آسیب وارده هستند.

کد خبر 6086901

دیگر خبرها

  • پر شدن سیل بند‌ها بر اثر بارش باران شهروندان آران و بیدگل را شگفت زده کرد + فیلم
  • اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول ۴۶ کیلومتر
  • امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد
  • امدادرسانی هلال‌احمر به مناطق متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در اصفهان + عکس و فیلم
  • آب بردگی ۲ دستگاه کامیون در نائین
  • وقوع سیل در کاشان؛ امدادرسانی ادامه دارد
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • حضور امدادگران در سیل کاشان
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد