اثر دیگری از «العطاس» در بازار کتاب/ عرضه «مسئله فساد» به فارسی
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۱۱۷۹۰
کتاب «مسئله فساد» اثر سید حسین العطاس، اندیشمند شهر مالزیایی، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه و با همکاری شورای اجتماعی کشور از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب را وحیده صادقی با همکاری سیدجواد میری و نظارت عبدالله بیچرانلو ترجمه کرده است. «مسئله فساد»، نخستین ترجمه The Problem of Corruption، اثر سید حسین العطاس است که سومین ویراست آن با مقدمه سید فرید العطاس، جامعهشناس شهیر مالزیایی در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کتاب در سه فصل با عناوین جامعهشناسی فساد، فساد در آسیا: بهای انسانی ومبارزه علیه فساد تدوین شده است. نویسنده معتقد است: «فساد، تنها معضلی اقتصادی و سیاسی نیست؛ بلکه باید آنرا نقصانی در شخصیت انسانی دانست که ریشه در ضعف اخلاقی و عوامل کلیدی دیگر دارد».
العطاس پس از تعریف ماهیت فساد و بررسی علل آن، به عملکرد فساد و پیامدهایش با ذکر نمونههای بسیاری در کشورهایی نظیر مالزی، چین، هند، پاکستان و ... میپردازد.
اندیشمند شهیر مالزیایی، فساد را چنین تعریف میکند: «ارجحیت منافع خصوصی به منافع عمومی که شامل نقض هنجاریِ وظیفه و رفاه است که با اختفا، خیانت، فریب و بیاعتناییِ سنگدلانه در مورد انواع پیامدهای وارده به عموم همراه است».
سید فرید العطاس، در مقدمهای که بر این کتاب نوشته، موضوع این کتاب را مساعدتی میداند در توانمندسازی روشنفکران و فعالانی که خواهان حذف «دزدسالاران» از سیستم هستند.
هارولد لاسول، نظریهپرداز معروف علوم سیاسی و ارتباطات، نیز در دیباچهای که بر چاپ این کتاب نوشته با توصیف «فساد» بهعنوان سرکشترین شاخصه زندگی عمومی و فردیِ دیروز و امروز بشر، بر این نظر است که سیدحسین العطاس، نویسنده کتاب مسئله فساد، بیهیچ تردید بیان میکند که پدیده فساد را تنها در صورتی میتوان درک کرد که آشکارا به آن محیط فرهنگی که فساد در آن پدیدار شده، مرتبط و به شکل پیوسته با محیط فرهنگی در تعامل باشیم. بهعبارت دیگر لاسول، همچون العطاس، معتقد است برای درک مسئله فساد در یک جامعه، باید با زمینه فرهنگی آن جامعه در تعامل بود.
نویسنده کتاب «مسئله فساد»، با بیان اینکه کارآمدی به تنهایی تضمینی در برابر فساد نیست، تأکید میکند که در بحث مبارزه با فساد «یکپارچگی مقامات اداری باید به منزله شرطی مطلق برای صلاحیت یک کار در نظر گرفته شود» او همچنین تصریح میکند که: «دولت باید بر عامل اخلاقی در سیاست آموزشی خود تأکید کرده و مذهب را همپیمانی در جنگ علیه فساد در نظر گیرد.»
العطاس همچنین با بیان اینکه در مبارزه با فساد، اقدامات قانونی و اجرایی به خودیخود کافی نیستند، تأکید میکند باید برنامهریزی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مناسبی با در نظر گرفتن کلیت رفتار انسانی صورت گیرد.
نویسنده کتاب «مسئله فساد» تصریح میکند که «ما در این کتاب از جیبهای فسادی که در تمام جوامع وجود دارند سخن نمیگوییم، بلکه در مورد کل سیستم اجرایی تحت سلطه فسادی صحبت میکنیم که در تمام سطوح فرایند تصمیمگیری رسوخ کرده و بر زندگی مردم تأثیرگذار است». العطاس این نوع فساد را «فساد کل» توصیف میکند که بر نظم اجتماعی چنگ میزند.
او همچنین فساد را پدیدهای بهغایت پیچیده توصیف میکند و در بحث مطالعه مسئله فساد تأکید میکند: «جامعهشناسی که پدیده فساد را مطالعه میکند، باید به صورت جامع از تاریخ، فرهنگ، زبان و حداقل شرایط یک مورد غنی و پیچیده، آگاه باشد تا بتواند دادههای خود را از آن اخذ کرده و نظریههای خویش را مورد محک قرار دهد.»
در فصل اول با عنوان جامعهشناسی فساد، به موضوع جامعه فساد، ماهیت فساد، کارکردهای فساد، مراحل فساد، علل فساد و ممانعت از فساد میپردازد و متذکر میشود که هدف این فصل، بررسی توصیفی فساد در زمینه خاصی نیست؛ بلکه بررسی نظری پدیدهای است که توسط دادههای معاصر موجود درباره فساد تأیید شده است. او همچنین تصریح میکند که هدف این کتاب ارائه راهحل عینیِ ویژه برای این مسئله(فساد) که بتوان آنرا در کشور خاصی به کار برد، نیست. او تأکید میکند که آنچه در این کتاب درخصوص پیشگیری از فساد مورد بحث قرار میگیرد، به «شرایط کلی» اشاره دارد. او به نقش دولت در مبارزه با فساد اهمیت میدهد و تأکید میکند که راهحل مبارزه با فساد برای هر کشور خاص، باید پیش از هر مطالعه موردی متمرکز، با همکاری دولت مدّ نظر قرار گیرد و دولت باید به جزئیات مربوط به وجوه اجرایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فلسفی و اخلاقی فساد به شکلی بپردازد که در مورد کشور خاصِ موردِ بررسی، یافت شده است.
نویسنده در ادامه مباحث خود، به مبارزان بزرگی همچون وانگ انشیه، اصلاحطلب بزرگ چینی، و نیز عبد الرحمان ابن خلدون، محقق بزرگ اسلامی اشاره میکند و مینویسد: «وانگ انشیه نظریهپردازی پشت میزنشین نبود. وی شخصیت اجتماعی بسیار فعالی بود که زمانی به بالاترین مقام وزارتی چین رسید و تشخیص درستی از فساد داشت. او به دو پیشنیاز مطلق در برابر فساد باور داشت: «صاحبان قدرت دارای سطح بالای اخلاقی» و «قوانین کارآمد و منطقی».»
عبد الرحمان ابن خلدون نیز به عنوان محقق فساد همانند وانگ انشیه، نظریهپردازی پشت میزنشین نبود. او شخصیت اجتماعی فعالی بود که چندین بار به مقام رسید، به زندان رفت و سرنوشتش فراز و نشیبهای متعددی داشت. وی در طول انتصابش به عنوان قاضی، تلاش کرد فساد و رشوهخواری را حذف نماید، اما نتوانست و از مقامش برکنار گردید.
العطاس تصریح میکند که: «ابن خلدون در تلاش بود علل فساد را توضیح داده و همچنین شرح دهد که چرا اصلاحطلبان در مواقع خاص شکست خوردهاند و در مواقع دیگری موفق شدهاند. بینش وی در مورد موضوع جالب است. او علت ریشهای فساد را تمایل به زندگی تجملی در گروه حاکم در نظر میگیرد. تأمین هزینه زندگیِ تجملی است که موجب شده حاکمان به معاملات مفسدانه متوسل گردند. سایر علل، اثرات دیگری بودند که مولود فساد بیشتر بودند.»
نویسنده کتاب «مسئله فساد» در جمعبندی مباحث خود در فصل اول تصریح میکند که «در مجموع، محققان اجتماعی توجه نسبتاً کمی به «جامعهشناسی فساد» داشتهاند و بسیاری از آثاری که به فساد اشاره کردهاند، تجزیه و تحلیل مفهومی و علی انجام ندادهاند.»
العطاس از سه نوع پدیده که به نام فساد وجود دارند، نام میبرد: رشوهخواری، اخاذی و خویشاوندسالاری. او تأکید میکند که: «اگرچه اینها کاملاً یکسان نیستند، اما میتوان آنها را تحت یک عنوان دستهبندی نمود: «ارجحیت منافع خصوصی به منافع عمومی، شامل نقض هنجارهایِ وظیفه و رفاه که با اخفاء، خیانت، فریب و نادیدهگرفتن سنگدلانه هر نوع پیامد آن برای مردم همراه است.» نویسنده البته تصریح میکند که «برای تحلیل فساد، ضروری است فساد را از رفتار مجرمانه و سوءاداره یا سوءمدیریتِ متمایز سازیم».
نویسنده در ادامه به مشخصات فساد میپردازد و آنها را به این شرح برمیشمرد:
(الف) فساد همیشه شامل بیش از یک فرد میشود.
(ب) فساد در کل شامل پنهانکاری است، جز در مواردی که بسیار شایع است و ریشههای آن، چنان عمیق شده است که برخی از افراد قدرتمند یا افرادی که تحت حمایت آنها هستند، در مورد اختفای فعالیت خود نگرانی ندارند.
(ج) فساد شامل عنصری از تعهد دوسویه و مزیتی دوجانبه است.
(د) معمولاً افرادی که از شیوههای فساد استفاده میکنند، در تلاشاند تا فعالیتهای خود را با توسل به صوری از توجیهات قانونمند پنهان سازند و از هرگونه برخورد آشکار با قانون اجتناب میورزند.
(ه) افرادی که در فساد مشارکت دارند، افرادی هستند که خواهان تصمیمهای قطعی و افراد تأثیرگذار بر آن تصمیمها هستند.
(و) معمولاً هر نوع عمل مفسدانه، شامل فریب ارگان دولتی یا جامعه بهطور اعم میشود.
(ز) هر نوع فساد خیانت به اعتماد است.
(ح) هر نوع فساد شامل کارکرد دوگانه و متناقض افرادی است که این عمل را مرتکب میشوند.
(ط) فعالیت مفسدانه، هنجارهای وظیفه و مسئولیتپذیری در نظم اجتماعی را نقض میکند.
العطاس نتیجه میگیرد که اگر بخواهیم کارکردهای فساد را در بستر خاصی ارزیابی نماییم، باید هر کدام از سه مورد اخاذی، خویشاوندسالاری و رشوهخواری را با توجه به پیشزمینه فرهنگی و موقعیت هر کشور به شکل مجزا ارزیابی نماییم. او تأکید میکند که «فساد به فعالیتهای تصمیمگیریهای خاص محدود نیست، بلکه فرایندی است شامل ایجاد نگرش، برنامهریزی سنجیده، پیشینه تاریخی، تحرک اجتماعی، همبستگی گروهی و سایر عوامل جامعهشناسی. بنابراین باید بستر را به صورت جامع بررسی نماییم.»
او همچنین بحث پیرامون فساد را به سه حوزه تقسیم میکند: (الف) کارکرد فساد، (ب) علل فساد و (ج) روشها و ابزار حذف یا جلوگیری از تأثیر فساد. نویسنده همچنین مراحل فساد را در سه مرحله تقسیم میکند:
الف) مرحلهای که در آن فساد بدون تأثیرگذاری بر زمینه گستردهای از زندگی اجتماعی، به نسبت محدود گشته است.
در این مرحله، فساد به بخشی از رده بالا در دولت و کسبوکارهای بزرگ محدود میشود.
ب) مرحله دوم، مرحلهای است که فساد، شایع و فراوان شده است.
ج) مرحله سوم فساد زمانی است که فساد، خود ویرانگر میشود و بافت جامعه را ویران میسازد.
العطاس با بیان اینکه از هر دیدگاهی که بررسی کنیم، فساد نقشی مثبت در توسعه ندارد، در تحلیل آخر خود، کارکرد فساد را قابل مقایسه با بیماری میداند و هشدار میدهد که اگر این بیماری اگر تحت کنترل نباشد، مرگآور است.
نویسنده در فصل اول به علل فساد نیز میپردازد و به ۱۰ علت اشاره میکند:
(الف) فقدان یا ضعف رهبری در مقامهای مهمی که باید قابلیت رفتار الهامبخش و تأثیرگذار در کاهش فساد داشته باشند.
(ب) ضعف آموزههای دینی و اخلاقی
(ج) استعمار
(د) فقدان تحصیلات
(ه) فقر
(و) فقدان مقررات شدید کیفری
(ز) فقدان محیط مساعد برای رفتار ضد فساد
(ح) ساختار دولت
(ط) تغییر بنیادی آنگاه که سیستم ارزشی دچار تغییر بنیادی میشود، فساد همچون بیماری موقت ظهور میکند
(ی) حالت جامعه
العطاس در بخش پایانی فصل اول کتاب به موضوع ممانعت از فساد اشاره میکند و مهمترین عامل در پویاشناسی فساد را اهمیت اخلاقی و فکری رهبران جامعه بیان میکند. او به شرایطی اشاره میکند که به زعم او شاید تأثیری بر امحاء آن نداشته باشد:
(الف) دلبستگی مثبت به دولت و مشارکت معنوی در وظیفه پیشرفت ملی از نظر عمومی و بوروکراسی.
(ب) مدیریت کارآمد و تعدیل ساختاری مناسب تشکیلات و مقررات دولتی
(ج) شرایط مطلوب تاریخی و جامعهشناختی
(د) کارکرد سیستم ارزشی ضد فساد
(ه) رهبری امیدبخش گروهی با استانداردهای اخلاقی و فکری بالا
(و) آموزش عمومی با درایت کافی برای ارزیابی و دنبال کردن جریان رویدادها.
العطاس به نقش مهم افراد منصوب در موقعیتهای کلیدی در مبارزه با فساد اشاره و تأکید میکند: «هیچ نوع تغییرات ساختاری یا قانونی در مدیریت اجرایی دولت که برای مبارزه با فساد طراحی شده است، به موفقیت نمیانجامد؛ مگر آنکه به حد کفایت، تعدادی از افراد حقیقیِ منصوب در موقعیتهای کلیدی ضروری، برای موفقیت تلاش کنند.
او توصیه میکند در جامعهای که تمایل دارد از فساد رهایی یابد، باید به این مهم بپردازد که چگونه از صلاحیت کافی چنین مردانی اطمینان یابند و چگونه انتصاب آنان در موقعیتهای حیاتی را تسهیل نمایند.
العطاس در فصل دوم کتاب به موضوع فساد در آسیا و بهای انسانی پرداخت شده در راه مبارزه با فساد میپردازد و با تبیین موضوع فساد و شخصیت انسانی تصریح میکند که «رواج فساد کامل سیستماتیک، به عنوان یکی از اثرات خود، تضعیف اراده برای مبارزه با فساد را به همراه دارد». نویسنده، تضعیف اراده در برابر جو فاسد، تلاش برای ربطدادن فساد به هنجارهای فرهنگی و نهادی قبلی و توسعه سریع یا حتی مواردی مانند ایجاد طبقه متوسط را نتایج رواج فساد کامل سیستماتیک در جامعه بیان میکند و فرار مغزها را نیز یکی از مهمترین اثرات فساد که به شدت بر توسعه تأثیرگذار است، برمیشمرد. العطاس معتقد است: فساد به همراه عوامل دیگر، شرایطی را ایجاد میکند که منجر به فرار مغزها میشود. وی، ناکارآمدی مزمن و شخصیسازی بوروکراتیک را نیز از مخربترین اثرات فساد تلقی و تأکید میکند که قوانین منطقی و کارآمد به تنهایی برای جلوگیری از شیوع فساد کافی نیستند. بلکه برای موفقیت در جلوگیری از فساد، به صاحب منصبان با فضایل اخلاقی نیاز است.
نویسنده در فصل سوم و پایانی کتاب خود به موضوع «مبارزه علیه فساد» میپردازد و تلاش برای ریشهکن کردن فساد را یک «طراحی ساده از برنامه عملیاتی» نمیداند، بلکه آن را «مبارزهای علیه فسادِ افرادی که به مقام خود وابستهاند و در اقدامات علیه فساد، خرابکاری میکنند» تلقی میکند: «مبارزهای برای بقای دو گروه مخالف، گروه فاسد و افراد مخالف آن، مشابه حالتی از میدان جنگ در جنگلی تاریک که در آن دشمن مشاهده نمیشود، اما با این حال با تمام توانایی خود مبارزه میکنند.»
العطاس، تأخیر بوروکراتیک و ناکارآمدی را منبع بسیار غنی فساد بیان و تأکید میکند: مبارزه موفقیتآمیز علیه فساد، بیش از هر چیز دیگری به اراده طبقه حاکم بستگی دارد.»
العطاس با توصیف فساد به «پدیدهای خوشهای» تأکید میکند که باید کلیت پدیده و اثرات غیرانسانی فساد را نیز درنظر بگیریم زیرا «فقط جامعه انسانی نیست که قربانی آن میشود، محیط زیست نیز تحت تأثیر آن قرار میگیرد.» اودر توضیح تأثیر خوشهای فساد، که بیشترین و پایدارترین تأثیر را دارد، بیان میکند که پدیدههای همراه فساد مانند غفلت، ناکارآمدی، سستی، و اخلاق فاسد با فرایند فساد درهم میآمیزند و در طول سالها ادامه مییابند.
اندیشمند شهیر مالزیایی، شکستن روند مبارزه با فساد را وظیفه نسلهای کنونی و آتی میداند که دغدغه سعادتمندی و آینده بشریت را دارند. او تأکید میکند که: «زیانهای حاصل از فساد در کل تاریخ شناخته شدهاند. محیطهای تاریخی متفاوت هستند اما اثرات جدی باقی ماندهاند و خود را به شکلهای مختلف نشان میدهند.»
کتاب «مسئله فساد» در ۲۰۲ صفحه و با همکاری شورای اجتماعی کشور از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بهای ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه چه بخواهیم یا نخواهیم، درگیر جنگ اقتصادی و فرهنگی هستیم، گفت: باید جایگاه خود را در عرصه نبرد فرهنگی باید در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی جایگاه خود را در دنیا به گونهای تثبیت کنیم که هیچکس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.
آیتالله لطفالله دژکام امروز، ۷ اردیبهشت در خطبههای نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: چاره کار بشریت برای حل مشکلات دنیا و آخرت خود این است که با تقوا باشد و خدا را در نظر بگیرد که اگر خدا فراموش شد و هرکس به فکر خود، منافع و لذات خودش باشد و باعث مزاحمت برای دیگران باشد، جامعه بشری روی سعادت را نخواهید دید.
وی با ذکر این نکته که ما چه بخواهیم یا نخواهیم در عرصه یک جنگ قرار گرفتهایم، جنگی که یک طرف آن طرفداران اسلام، قرآن و ارزشهای اصیل انسانی هستند و طرف مقابل هم دشمنان خدا، شیطانپرستها، خودپرستها و دنیا پرستها قرار دارند، افزود: در این عرصه جنگ یک نوع مبارزه نداریم بلکه دشمن جنگ ترکیبی در هر عرصهای از زندگی مسلمانان ایرانی به راه انداخته است.
امام جمعه شیراز یادآور شد: در عرصه جنگ نظامی به دلیل دفاع مقدس، مقداری با تجربه هستیم و دستمان جلو است، اما جنگ اقتصادی جنگی است که امروز به شدت درگیر آن هستیم و هنوز راه بسیاری داریم تا بتوانیم در جهان جایگاه خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی تثبیت کنیم و تا زمانی که به آن نقطه نرسیدیم، این جنگ به ما تحمیل خواهد شد.
آیتالله دژکام عرصه دیگر جنگ را، نبرد فرهنگی دانست و افزود: در این عرصه هم دشمن تلاش خودش را میکند و ما هم مقاومت خودمان را نشان میدهیم. البته در عرصه جنگ فرهنگی گاهی پیشرفت داریم و گاهی دشمنان خود را نشان میدهند و باید در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی جایگاه خود را در دنیا به گونهای تثبیت کنیم که هیچکس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.
وی در ادامه کارگران را سربازان جنگ اقتصادی و معلمان را سربازان جنگ فرهنگی عنوان کرد و از آنان خواست تا میدان مبارزه در جنگ اقتصادی و فرهنگی را به نفع کشورمان تغییر دهند.
امام جمعه شیراز در عرصه جنگ اقتصادی آیات قرآن کریم را یادآور شد و گفت: طبق آیات قرآن باید بدانیم که دشمنی که امروز علیه ما وجود دارد، بسیار قدیمی است و مختص زمان امروز نیست و هر زمان امت اسلامی خواسته مستقل باشد، این جنگ شروع شده است.
آیتالله دژکام با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان اظهار کرد: آمریکا به پاکستان میگوید ایران تحریم است و با آنان معامله نکنید و رسماً وزارت خارجه آمریکا به پاکستانیها تذکر داد که با ایرانیها معامله نکنید و همین مسئله را در آیه ۷ سوره منافقون میخوانیم که کافران گفتند با مسلمانان معامله نکنید تا از اسلام دست بردارند. بنابراین جنگ طولانی است و بیش از ۱۴۰۰ سال که با جهان کفر میجنگیم البته معلوم است که نتوانستند امت اسلامی را نابود کنند و بعد از این هم پرچم اسلام برافراشتهتر، عزت مسلمانان روزافزونتر و دشمنان اسلام هر روز خوارتر و زبونتر خواهند شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری نخستین نکته در جنگ اقتصادی را خداباوری دانست و افزود: باید باور داشته باشیم که در این جهان همه کاره خداست. آمریکاییها و صهیونیستها گمان میکنند که این ثروتها متعلق به خودشان است اما ما به آنان نشان میدهیم که ثروتشان در دست خداست و اگر کسی این باور را تقویت نکند، در میان جنگ کم میآورد.
۸ راهکار رهبری در جنگ اقتصادی
وی با بیان اینکه برای داشتن استقلال و آزادی چارهای جز مقاومت و ایستادگی وجود ندارد، گفت: در عرصه جنگ اقتصادی رهبر معظم انقلاب ۸ کار را به عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی دستور فرمودند که در کشور اجرایی شود پس برای اینکه بخواهیم در این عرصه تلاش کنیم باید این ۸ کار را دنبال کنیم و در صورت انجام آنها، مسلما پیروز خواهیم شد.
آیتالله دژکام نخستین کار را حمایت مسئولان از تولید ملی عنوان کرد و افزود: مدیران در کشور هر جنسی را که میخواهند مصرف کنند، از اجناس ایرانی باشد. در برخی از جلسات مشاهده میکنیم که از اجناس خارجی استفاده میشود در صورتی که این اقدامات به کشور آسیب میزند بنابراین باید از تولید ایرانی استفاده کنیم و یکی از راههای جهش تولید همین است.
وی یادآور شد: گاهی بحثی مطرح است که کیفیت جنس ایرانی مناسب نیست اما تجربه کردهایم وقتی مصرف یک کالا جدی میشود خریدار میتواند به تولید کننده بگوید که جنست باید بهتر شود و تولید از نظر کیفی هم رشد میکند.
امام جمعه شیراز، راهکار دوم را افزایش بهرهوری برشمرد و گفت: در رابطه با بهرهبرداری مناسب از سرمایههای خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود.
وی سومین مورد توجه به بحث سرمایهگذاری در تولید دانست و گفت: اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایهگذاری تولیدی بپردازد. مدیریت باید سرمایهگذاری در بحث تولید را تثبیت و دلالی را تعطیل کند و این نکته قابل توجه بانکها و همه مدیران باشد.
آیتالله دژکام همچنین از مردم خواست تا از اجناس داخلی استفاده کنند و سپس ادامه داد: امسال، سال جهش تولید با مشارکت مردم است. اگر مردم ما جنس ایرانی بخرند به معنی این است که به تولیدکننده ایرانی کمک میکنند. اگر کسی قدرت سرمایهگذاری در تولید ندارد حداقل از جنس ایرانی استفاده کند. شاید بهرهمندی از جنس خارجی در مواردی بیشتر باشد اما با استفاده از آن ضرر به خودمان میزنیم. برای این موضوع باید برنامهریزی داشته باشیم و مردم هم مصرف کالای داخلی را جدی بگیرند و جلوی جنس قاچاق گرفته شود تا بتوانیم به تولید یک سروسامانی دهیم.
امام جمعه شیراز پنجمین راهکار را اصلاح الگوی مصرف و ششمین مورد را ترویج فرهنگ عنوان کرد و افزود: فرهنگ کار در عرصه جنگ فرهنگی هم مطرح است و باید سند فرهنگ کار به میدان آورد.
وی با بیان اینکه هفتمین راهکار ایجاد اشتغال است، افزود: وضع ما در ایجاد اشتغال بد نیست اما باید فارغالتحصیلان جویای شغل تلاش زیادی کنیم تا اشتغال ایجاد شود.
آیتالله دژکام با تصریح اینکه هشتمین راهکار هم مبارزه با فساد اقتصادی است، گفت: در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان ۸ مادهای صادر کردند. روز گذشته هم رئیس جمهور گفتند که در مبارزه با فساد با هیچکس تعارف نداریم و باید جدی دنبال شود. رهبر معظم در این فرمان ۸ مادهای فرمودهاند همه حتی کسانی که منصوب از طرف رهبری هستند، باید کارشان شفاف باشند و پاسخ دهند. فساد یکباره رخ نمیدهد و اژدهای هفت سر است و یک سر آن را بزنیم یک سر دیگر در میآورد و باید با فساد مبارزه شود.
امام جمعه شیراز تأکید کرد: از این جهت در چارچوب فرمان ۸ مادهای رهبر معظم، حامی دولت و دستگاههای قضایی و مقننه برای مبارزه با فساد هستیم و محکم با مفسدان و کسانی که وضع اقتصادی کشور را بههم میریزند مخالف هستیم و اعلام انزجار میکنیم.
وی با بیان اینکه اگر میخواهیم به این موارد عمل کنیم، باید تقوا داشته باشیم و تقوا هم یعنی دست پاکی گفت: کسانی که در مدیریتهای نظارتی و مبارزه با فساد قرار دارند، مراقب باشند که شیطان خیلی فریب دهنده است، برخی اوقات یک تغییر اولویت بیشتر داده نمیشود.
مبارزه با فساد را جدیتر دنبال کنیم
آیتالله دژکام برخی از منویات رهبر معظم انقلاب در فرمان ۸ مادهای که تأکید دارند با کسانی که فساد بزرگ میکنند، مبارزه جدی شود، یادآور شد و گفت: گاهی اوقات یک مورد کوچک را در بوق و کرنا میکنیم اما فساد بزرگ را ندیده میگیرید و اسم این کار را با مبارزه با فساد میگذاریم که این کار اشتباه است و اگر از روی غرض باشد، خود مظهر فساد است.
وی در خطبه دوم نماز جمعه شیراز برخی از مناسبتهای پیشرو را مثل روز فرهنگ پهلوانی، روز شوراها، روز جهانی کار و کارگر و روز معلم را یادآور شد: ارج و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست اما سئوال اینجاست که چرا معلم آنقدر مهم شد؟ مسلما اهمیت جایگاه معلم بهخاطر نقش تعلیم و تربیت است. اگر آنها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی میشود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان میدهد. از این جهت باید به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.
به گفته امام جمعه شیراز، در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئلهای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. اگر فرزندان ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزشها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزشهای اصیل انسانی بودهاند، را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند، ضرر بزرگی کردهایم.
وی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی تأکید کرد: نباید فرزندان خود را مطابق فرهنگ کسانی که به اسرائیل موشک میدهد تا سفارت ایران را خراب کند، تربیت کنیم بلکه باید مطابق فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خودمان تربیت کنیم و این کار معلمان است.
آیتالله دژکام با ابراز امیدواری از اینکه سند تعلیم و تربیت و سند نقشه مهندسی استان فارس اجرایی شود، بر ضرورت توجه به این مسئله در سال ۱۴۰۳ تأکید کرد و افزود: مسلما از نظر صنفی هم معلمان و هم کارگران خواستههایی دارند که در راستای عدالت است و باید هر چه در راستای عدالت است، حمایت کنیم چون اگر حمایت نکنیم پیرو قرآن نیستیم.
انتهای پیام