Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل – با وجود اینکه مسکن مهر قرار بود گرهی از مشکلات اقشار کم‌درآمد بگشاید؛ کمبود مدرسه به دغدغه ساکنان شهرک‌های مهر تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: در یک حساب‌وکتاب سرانگشتی نزدیک به ۱۰ هزار دانش‌آموز در شهرک‌های مهر اردبیل ساکن هستند.

این در حالی است که به غیر از مجموعه آموزشی شهرک مهر پارس‌آباد و دو مدرسه در شهر اردبیل فضای آموزشی برای دانش‌آموزان ساکن در شهرک‌های مهر فراهم نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عواقب تحصیل در مدارس دور از خانه، در وضعیتی در سال تحصیلی جاری تجربه شد که گفته می‌شود استان اردبیل از استان‌های پیشتاز در امر مدرسه‌سازی است.

صرف هزینه‌های گزاف برای تحصیل دانش‌آموز کم برخوردار

اغلب ساکنان در شهرک مهر از وضعیت درآمدی ضعیف و متوسط برخوردار هستند. این اظهارات که از سوی یکی از ساکنان مطرح می‌شود تأکیدی به ضرورت حمایت از معیشت ساکنان مسکن مهر است.

مرتضایی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه در محل سکونت با کمبودهای متعددی مواجه هستیم که یکی از آنها کمبود مدرسه است.

وی افزود: برخی والدین مجبور به نقل‌وانتقال روزانه دانش‌آموز خود به مدارس مناطق مرکزی شهر هستند و این موضوع موجب شده که هزینه‌های قابل‌توجهی برای تحصیل دانش‌آموز متحمل شوند.

مرتضایی معتقد است از سویی امنیت سفر روزانه دانش‌آموز به مدرسه نیز مورد تأکید است و برخی از دانش‌آموزان که خود به مدرسه می‌روند، به دلیل دوری راه دل‌نگرانی هایی را برای والدین دارند.

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل۱۱ هزار و ۷۸۱ واحد در مسکن مهر استان احداث شده است.

دولت لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: جمعیت سرانگشتی با احتساب تقریبی خانواده‌های چهارنفری نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۷ هزار و ۱۲۴ نفر در شهرک‌های مهر سکونت دارند.

وی افزود: اگر تنها ۲۰ درصد از این جمعیت دانش‌آموز باشند، ما با آماری نزدیک به ۹ هزار و ۴۲۴ نفر دانش‌آموز مواجه هستیم و حداقل کلاس درس موردنیاز برای این تعداد ۲۹۰ کلاس است.

جانمایی اشتباه به زیان تحصیل نسل آینده تمام شد

کمبود مدرسه یکی از پیامدهای پروژه مسکن مهر است که جانمایی نادرست اغلب شهرک‌ها موجب شده این کمبود به ویژه در مرکز استان بیشتر عیان شود.

به عینه می توان تأثیر جانمایی که در سال‌های گذشته با نظرات غیر کارشناسی برخی مسئولان همراه بوده را در مشکلات تحصیل دانش‌آموزان شهرک‌های مهر مشاهده کرد بطوریکه در مقایسه پروژه مهر در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر و شهرهای بزرگ می توان به سادگی تأثیرات جانمایی را لمس کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به جانمایی مطلوب مسکن‌های مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و واقع شدن در محدوده داخل شهر مشکلی به لحاظ امکانات و زیرساخت‌هایی از جمله درمانگاه و مدرسه وجود ندارد.

فرهاد سبحانی تصریح کرد: سهمیه مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، پنج هزار و ۵۰۰ واحد است که بیش از ۹۰ درصد به اتمام رسیده و امسال نیز به صورت کامل تکمیل می‌شود.

وی در خصوص مشارکت بنیاد مسکن برای توسعه امکانات زیرساختی از جمله مدرسه، درمانگاه، مسجد و... اضافه کرد: بنیاد مسکن به صورت مستقیم در این امر دخالتی ندارد و اعتبارات در اختیار راه و شهرسازی است.

در عین حال استاندار اردبیل در جلسه شورای مسکن سال گذشته با تأکید بر مشکلات مسکن مهر تصریح کرد: احداث مسکن مهر در ابتدا بی‌توجه به زیرساخت‌های ضروری بوده و بسیاری از نیازمندی‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با تأکید به نیاز مبرم ساکنان شهرک‌های مهر اردبیل به مدرسه ادامه داد: لازم است اعتبار مالی احداث مدرسه از محل اعتبارات ملی پیگیری شود.

استاندار اردبیل با اذعان به اینکه احداث ۸۹ مدرسه با اعتبار ۶۲۰ میلیارد ریال موردنیاز است، متذکر شد: تأمین این مبلغ از محل اعتبارات استانی امکان‌پذیر نیست و لازم است ردیف اعتباری از مجلس به واسطه نمایندگان استان درخواست شود.

خدابخش به ضرورت احداث مدرسه در شهرک‌های مهر اردبیل، پارس‌آباد، مشگین شهر، نمین، خلخال و کوثر تأکید کرد و گفت: به دلیل کمبودهای مالی ضروری است احداث مدرسه با اولویت‌بندی بر اساس نیازها در دستور کار قرار گیرد.

وضعیت مبهم اعتبارات

تأکید به جذب اعتبارات به واقع ضروری است اما با گذشت پنج ماه از اظهارات استاندار اردبیل، تحرکی در جذب اعتبارات ملی مشاهده نمی‌شود و پروژه‌های در دست اجرای مدرسه‌سازی تنها بخش اندکی از نیازهای دانش‌آموزان را تأمین می‌کند.

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان در پارس‌آباد مجموعه آموزشی با اعتبارات دولتی احداث و تحویل شده و دو مدرسه در شهرک‌های پیله سحران و شام اسبی نیز تحویل شده است.

وی افزود: با توجه به رقم قابل توجه مدارس موردنیاز، بر اساس اولویت‌بندی احداث مدرسه در دستور کار قرار گرفته است.

لطفی تأکید کرد: دو مدرسه در مشگین شهر، یک مورد در نمین، یک مورد در خلخال احداث می‌شود و احداث دو مدرسه نیز در شهرک‌های مهر برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان متذکر شد: دو مدرسه نیز از سوی خیرین در شهرک پنج آذر و مخابرات در دست احداث است.

وی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه تحویل سالانه ۷۴۸ کلاس درس در استان برنامه‌ریزی شده است، اضافه کرد: یک بخش از اعتبارات با کمک فرمانداران و یک بخش اعتبارات ملی تأمین خواهد شد.

نیازمندی به مدرسه در وضعیت مبهم اعتبارات به سر می‌برد؛ از یک طرف اعتبارات ملی خاصی برای مدرسه‌سازی به استان جذب نشده و از سوی دیگر فرمانداران در جلسات بارها به کمبود اعتبارات و ناتوانی مالی خود اعتراف می‌کنند.

این در حالی است که خیرین مدرسه‌ساز نیز نقش چندانی در احداث مدرسه شهرک مهر به عهده نگرفته‌اند.

خیرین به نیاز مرکز استان توجه کنند

از ابتدای فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان هزار و ۳۹۸ کلاس درس در قالب ۳۵۲ مدرسه احداث و تحویل شده است.

اما در شهرک‌های مهر چنانکه ذکر آن رفت تنها دو مدرسه از سوی خیرین در دست ساخت است. خیرین می‌گویند به نیازهای مدرسه‌سازی توجه دارند و حتی مکان‌های موردنیاز جهت ساخت مدرسه را بررسی می‌کنند.

از سویی آموزش‌وپرورشی‌ها معتقدند بخش مهمی از مکان مدرسه‌سازی انتخاب خود خیرین است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان نیز معتقد است نمی‌توان به خیر مکان خاصی را جهت احداث مدرسه اجبار کرد و ما تنها می‌توانیم پیشنهاددهنده باشیم.

وی افزود: بخشی از کمک‌های خیرین در محل درخواست شده جهت مدرسه‌سازی صرف می‌شود و بخشی نیز به حساب خیرین مدرسه‌ساز واریز و متناسب با اولویت‌ها برای احداث مدرسه صرف می‌شود.

تعارفات احداث مدرسه در وضعیتی سپری می‌شود که فرصتی به سال تحصیلی جدید باقی نمانده و همچنان ساکنان شهرک‌های مهر دانش‌آموزان خود را از سر ناچاری به مدارس دوردست می‌فرستند.

تأکید به مدرسه‌سازی بارها از سوی مسئولان مطرح شده بطوریکه فرماندار اردبیل احداث مدرسه را ضرورت و حق مردم ساکن در شهرک‌های مهر عنوان کرده است.

جواد زنجانی با بیان اینکه تاکنون تنها دو مدرسه به بهره‌برداری رسیده در حالی که نیاز به احداث مدرسه قابل توجه است، افزود: انتظار می‌رود تعداد مدرسه موردنیاز احصا شده و در ادامه ساخت در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تکمیل سایر زیرساخت‌های خدماتی از جمله خانه‌های بهداشت نیز لازم است دستگاه‌ها پای کار باشند، متذکر شد: اولویت شهرک‌های مهر اردبیل احداث مدرسه است و به ویژه در دو شهرک شام اسبی و پیله سحران نیازها قابل توجه است.

در عین حال مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان نیز با تأکید به ضرورت مشارکت خیرین به خبرنگار مهر گفت: این اداره کل تکلیف قانونی در احداث امکانات روبنایی ندارد و ما صرفاً زمین مشخص با کاربری معین را اختصاص می‌دهیم.

شهرام باباخانی با بیان اینکه احداث مسجد و مدرسه در اولویت شهرک‌های مهر است، اضافه کرد: متولی مدرسه راه و شهرسازی نیست و لازم است اداره نوسازی و خیرین نسبت به احداث اقدام کنند.

وی متذکر شد: هر چند احداث پنج مدرسه در دستور کار است، اما مردم در احداث مساجد مشارکت بیشتری دارند.

تأکید ادارات با محدودیت مالی به مانند سایر پروژه‌ها مشارکت خود مردم به مدرسه‌سازی است و این در حالی است که مسکن مهر یکی از طرح‌های ناتمام دولت قبل است که به بهانه رفع مشکلات معیشتی اقشار کم‌درآمد در دستور کار قرار گرفت و در ادامه نیز با اسکان شتاب‌زده و تبلیغاتی مردم همراه شد. بطوریکه بدون آماده‌سازی تأسیسات روبنایی شهروندان در خانه‌ها ساکن شدند و گلایه‌ها از کمبود امکانات بر زمین ماند.

حجم مدرسه‌سازی در شهرک‌های مهر بالا است و زمان زیادی می‌بایست صرف شود تا هزینه‌ها تأمین شده و بتوان مدارس موردنیاز را تحویل دادامروز برای تأمین حداقل کاربری‌ها هیچ دستگاه اجرایی خود را مسئول و متولی قطعی نمی‌داند و در نتیجه اعتبارات قطره‌چکانی نیز راه به جایی نمی‌برد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان معتقد است حجم مدرسه‌سازی در شهرک‌های مهر بالا است و زمان زیادی می‌بایست صرف شود تا هزینه‌ها تأمین شده و بتوان مدارس موردنیاز را تحویل داد.

در این میان باید پرسید تکلیف وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان ساکن در این مناطق چیست و آیا به مانند مدرسه‌سازی، ادارات مسئولیت اجتماعی برای حمایت تحصیلی دانش‌آموزان را در خود احساس نمی‌کنند؟

از سویی ترغیب خیرین و احداث مدارس با مشارکت چند خیر چندان مورد توجه قرار نگرفته و برخی خیرین نسبت به این موضوع تمایلی نشان نمی‌دهند. موضوعی که جشنواره خیرین مدرسه ساز طی روزهای آینده فرصت مطلوبی برای طرح آن است.

مجموعه آشفتگی‌های جامانده از پروژه مهر امروز تأثیر مستقیم در کیفیت تحصیل دانش‌آموزان ساکن در این شهرک‌ها دارد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پروژه احداث شهرک بازیافت در حال حاضر در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار از تعدادی پروژه‌های عمرانی شهر اصفهانی اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند از ابتدا در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار داشته است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث هاضم بی‌هوازی به‌ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در وضعیت مذاکره با سرمایه‌گذار در خصوص ارائه ضمانت‌نامه ملکی قرار دارد، افزود: فراخوان انتخاب مشاور برای مدیریت طرح اجرای پروژه در مرحله تجدید و مذاکرات با سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه به‌صورت BOO در حال پیگیری است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های اجرایی پروژه هاضم بی‌هوازی گفت: تأمین اعتبار و پرداخت به‌موقع آن توسط شهرداری برای پرداخت گیت فی به میزان تقریبی سالانه ۴۰ میلیارد تومان و تأمین تضامین ملکی برای اجرای پروژه به‌صورت BOO از جمله چالش‌ها است.

ساکتی با اشاره به پروژه هاضم بی‌هوازی به ظرفیت پنج تن در روز تصریح کرد: اسناد طراحی توسط مشاور تهیه شده است و به‌منظور تحویل نهایی نیازمند جلسات نهایی با کارشناسان مربوط به هر حوزه است و اسناد فراخوان انتخاب مجری احداث پروژه تهیه شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این پروژه تاکید کرد: هزینه بالای پروژه بر اساس برآورد نهایی مشاور و تأخیر زیاد شهرداری برای پرداخت هزینه اجرای پروژه، چالش‌ها اجرایی شدن این پروژه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحویل زمین و تجهیز کارگاه برای احداث شهرک بازیافت انجام شده است، ادامه داد: اصلاح نقشه جانمایی، پیاده‌سازی نقاط برای خاکبرداری، عقد قرارداد برای خرید پنل‌های پیش‌ساخته بتنی و تسطیح و رگلاژ مسیر اجرای دیوار برای اجرای بتن انجام شده است، این پروژه در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

ساکتی با اشاره به چالش‌های این پروژه گفت: تأخیر در تولید قطعات بتنی مشکل جمع‌آوری توده‌های کمپوست در مسیر اجرای دیوار، پرداخت نکردن به موقع صورت وضعیت‌ها از سوی شهرداری و تعیین مدال مالی مشارکت، ساخت و واگذاری از جمله چالش‌ها است.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند افزود: احداث نیروگاه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تن در روز، پروژه تولید سوخت مشتق از پسماند RDF به ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن و احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی از جمله سایر پروژه‎‌های شاخص این سازمان است.

کد خبر 748422

دیگر خبرها

  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • شهر صدرا کمبود مدرسه دارد/ آماده استقرار ادارات مختلف هستیم
  • احداث چهار مدرسه خیری در یزد
  • ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است / احداث ۵۳ شهرک جدید استانی
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • کمبود ۲۵۰ میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان