Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع) با کانون خبرنگاران ایکنا،‌نبأ، به گفت‌وگو پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع) به امام زمان(عج)، مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری و امت اسلامی گفت: واژه کاظم یعنی کسی که خشم خود را فرو می‌برد و با بردباری در برابر کسی که او را به خشم آورده واکنش مثبت نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ادامه داد: واژه کاظم به چوبی گفته می‌شود که در دهانه مشک می‌گذارند تا محتوای آن خارج نشود گویا انسان خشمگین دندان‌ها و لب‌های خود را بره م می‌نهد تا التهاب روحی او نمودار نگردد.
این خطیب اصفهانی در پاسخ به این سؤال که کاظمین الغیظ چیست و چطور آن را در خودمان نهادینه کنیم؟ گفت: کاظمین‌الغیظ در آیه 134 سوره آل‌عمران «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ، همان‌ها كه در توانگري و تنگدستي انفاق مي‏‌كنند؛ و خشم خود را فرو مي‏‌برند؛ و از خطاي مردم مي‏‌گذرند، و خدا نيكوكاران را دوست دارد.» تبیین شده است.
حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور گفت: مسئله زندان بودن و گرفتاری امام در طول 7 تا 10 سال آن هم در بدترین شرایط نشانگر این معناست که حضرت موسی بن جعفر(ع) مبارزه با دشمنان اهل‌بیت(ع) را در زندگی خود یک اصل در زیست اجتماعی، سیاسی می‌دانستند و تا شهادت ایشان ادامه داشت و در زندان هم امام به هارون‌الرشید پیام می‌دادند.
وی افزود: امام به یکی از یارانشان به نام صفوان جمال گفتند: شترهایت کجا هستند؟ صفوان گفت: هارون کرایه کرده برای سفر خانه خدا، حضرت گفتند: آیا می‌خواهی هارون برگردد و اجرت آن را بدهد؟ صفوان گفت: بله؛ حضرت گفتند تو آرزوی بقاء ظالم را داری و صفوان بعد از بازگشت شتران، آنها را فروخت تا در ظلم و ستم هارون شریک نباشد.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان گفت: در مورد شخصیت علمی و فرهنگی امام کافی است نگاهی کوتاه داشته باشیم به سخنان حکیمانه امام(ع) به هشام بن حکم که محدثان بزرگ آن را در کتاب‌های روایی خود آورده‌اند و به فرهنگ فرزانگی مشهور است و در آغاز هر جمله تعبیر یاهشام آمده است.
وی ادامه داد: امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرماید: «الزم العلم ما دلّک علی صلاح قلبک و اظهرلک فساده» «لازم‌ترین دانش‌ها؛ دانشی است که تو را به اصلاح قلب(خودسازی و تهذیب نفس) رهنمون گردد و فساد و بیماری‌های باطنی(رذایل اخلاقی) را برای تو آشکار نماید.»
حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که ولایت‌مداری امام در ماندگاری دین چیست؟ تشریح کرد: امام پیرو راستین مکتب قرآن و ولایت است و مطیع فرمان پدر و از خدا و رسول (ص) و امام قبل از خود فرمان می‌برد.
استاد حوزه علمیه تشریح کرد: ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم، فرهنگ آموزی و تربیت اخلاقی، شکیبایی و صبر و تحمل سختی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی، درس عبودیت و بندگی در هر شرایطی بزرگترین درسی است که مردم به ویژه نسل جوان باید از امام موسی کاظم(ع) بیاموزند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌‌پور سخن خود را با ابیاتی در مصیبت امام موسی کاظم(ع) به پایان رساند:
ای هفتمین خورشید تابان ولایت
جانان مایی جان ما بادا فدایت
ای کاظمینت خوشتر از باغ بهشتم
مهر تو از روز ولادت سر نوشتم
تو یوسف زندانی عصر وجود
تو کشتی غفرانی و دریای جودی
جانها فدای ذکر یارب یارب تو
در ظلمت زندان یکی روز و شب تو
دردا که از زنجیر کین آزرده گشتی
در باغ دین گُل بودی و پژمرده گشتی
صلی الله علیک یا ابا ابراهیم یا موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته
علیرضا برومند






منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۶۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم را مسموم کرده است و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این نا امیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، دوره توانمندسازی معرفتی شناختی فرماندهان پایگاه‌های بسیج ادارات و شورای حوزه‌های هفت‌گانه مشهد مقدس با همت سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) در عرصه‌های نقش‌آفرینی بسیج در تسهیل امور در دوایر دولتی استان و با محوریت جهاد تبیین در مشهد برگزار شد.

سردار سید هاشم غیاثی طی سخنانی در این دوره اظهار داشت: رسالت اصلی مدیران و فرماندهان بسیج کمک و یاری رساندن و تسهیل امور خدمت رسانی بهتر به مردم است، مردمی که نسبت به آرمان‌های انقلاب در همه زمانها وفادار هستند.

وی ضمن تبریک و گرامیداشت مقام معلم و کارگر و اشاره به اینکه اینان دو قشر خدوم نظام و انقلاب اسلامی هستند، عنوان کرد : معلمان بسیجی برای بصیرت افزایی به منظورخنثی سازی توطئه ها و تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری دشمن همیشه در تمامی مراحل انقلاب در صحنه بوده اند و کارگران نیز با روحیه انقلابی و ملی در راه دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب حرکت می کنند.

غیاثی خاطرنشان کرد: در مسئله اقتصاد، باور علمی و قلبی داریم که راهکار حل مسائل اقتصادی، شعار سال است که مقام معظم رهبری فرمودند: «جهش تولید با مشارکت مردم»؛ این یعنی همان الگوی بسیج، این بار در مسائل اقتصادی و تولید که تمامی بسیجیان باید در خدمت و عمل به این حکم معظم له باشیم.

وی با بیان اهمیت و جایگاه پایگاههای مقاومت بسیج در ادارات ، تصریح کرد: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم را مسموم کرده است و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این ناامیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است.

احمد زارعی، مسئول سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) نیز ضمن بزرگداشت مقام معلم و نیز هفته کار و کارگر، اظهار داشت: فلسفه این مراسم به عنوان دوره آموزشی و توانمندسازی فرماندهان بسیج ادارات یک نگاه کاملاً تخصصی در حوزۀ تعریف کار در جهت وظیفه مشترک با تسهیل امور مردم در ادارات، بیان دیدگاه‌ها، تعامل و هم‌افزایی بین دستگاهی دولتی است.

زارعی با تأکید بر رفع مشکلات و مسئله‌ها کمک و خدمت رسانی به جامعه و اقشار مختلف مردم، یادآور شد: فرماندهان بسیج در ادارات حافظان ارزش‌های اصلی انقلاب اسلامی هستند و پایه مهم آن فقط مردم می‌باشند که هدف اصلی از این دوره های آموزشی تبیین مشارکت و جلب رضایت مردم است.

وی بیان کرد: بسیجیان ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) یکی از آن قشرهاست که وظیفه هماهنگی بین دستگاهی در احصای مأموریت‌های بر زمین است که مردم عزیز از آن محرومند و برای جهت نیل به سمت تعالی و پیشرفت با استفاده از ظرفیت درون سازمانی که اعضای بسیج ادارات در واقع همان کارکنان، مسئولان، معاونین و کارشناسان خود دستگاه‌هاست، دارد.

گفتنی است؛ دوره توانمندسازی معرفتی شناختی فرماندهان پایگاه‌های بسیج ادارات و شورای حوزه های هفت گانه مشهد مقدس با همت سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) در عرصه‌های نقش‌آفرینی بسیج در تسهیل امور در دوایر دولتی استان و با محوریت جهاد تبیین در مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • شهید مطهری اخلاق مداری در سیاست را به ما آموخت
  • دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای مردم تبیین شود
  • نصب کتیبه ها و پرچمهای عزا در حرم مطهر امامین کاظمین (ع)
  • اعزام ۵۲۰ مبلغ به مناطق مختلف خراسان جنوبی
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است