Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


استاندار ایلام ضمن تشریح معضلات استان در حوزه گردشگری تأکید کرد: دولت باید بیشتر در این زمینه کمک کند، ما امیدوار به جذب سرمایه گذار خارجی نیستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به استان ایلام، محمدرضا مروارید استاندار استان ایلام در نشست خبری با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی که پیش از ظهر دوم اردیبهشت ماه در ساختمان استانداری برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره استفاده از رویدادهای مختلف برای جذب گردشگران بیان کرد: ما جشنواره‌هایی از جمله جشنواره فرامرزی مطبوعات را با شرکت ۵ استان ایران و ۶ استان در عراق برگزار کردیم که بازتاب گسترده ای داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین قرار است یک کنفرانس بین المللی در این استان برگزار شود.

مروارید در ادامه درباره گردشگری مذهبی در استان ایلام و استفاده از این ظرفیت برای مردم استان گفت: سالی ۴ میلیون نفر در اینجا رفت و آمد می کنند کسانی که برای سفر اربعین به عراق می روند وارد استان ایلام می شوند بسیاری از گردشگران نوروزی ما کسانی بودند که به عراق رفته بودند ولی در نوروز با خانواده به این استان آمدند و جاذبه های استان را دیدند. در حوزه سفر راهیان نور استان ایلام کارش را خیلی دیر آغاز کرد ما در حال آماده کردن زیربناهای چند نقطه در استان هستیم.

وی گفت: گردشگران مذهبی ما سه تیپ افراد هستند، افرادی که از طریق سازمان حج به صورت کاروانی می‌آیند یک شب در مهران اقامت دارند، بعضی هم به صورت آزاد رفت و آمد می کنند، این افراد برای استان خیر بیشتری دارند برخی هم عراقی هستند که در مرز مهران می مانند به تازگی مرکز ساماندهی مسافر افتتاح شده تا سعی شود گردشگران در قالب تورها ساماندهی شوند.

وی گفت: ما تا چهار سال پیش تور گردشگری در استان نداشتیم اما اکنون این تورها راه‌اندازی شده است ایجاد زیرساخت‌ها معمولا باید بر همین اساس باشد. بالاخره باید افرادی رفت و آمد کنند تا همزمان با توسعه سایر بخش ها این بخش نیز توسعه پیدا کند.

مروارید ادامه داد: سد سیمره سدی نیست که استان برای آن تصمیم گیری کرده باشد این یک سد برق آبی است و از سال ۷۵ کارش را آغاز کرده. سازمان میراث فرهنگی باید ۲۰ سال پیش و یا تا قبل از آبگیری این سد تلاش می‌کرد تا آثار زیر آب نرود. سود سد سیمره بسیار زیاد است ۴۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند. ۶۵ کیلومتر ساحل دریاچه نیز دارد که در آن می‌توان فعالیت های گردشگری انجام داد. بحث کشت ماهی در قفس نیز در حال انجام است. این سد البته مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است. با این وجود یکی، دو سال است که علیه سدسازی صحبت زیاد می شود.

مروارید درباره سرمایه گذاری در بخش گردشگری گفت: سرمایه گذاری در این حوزه ریسک بالایی دارد زمانی که سرمایه‌گذار آبگرم دهلران کارش را آغاز کرد من هم نگران این بودم که آیا این سرمایه گذاری جواب می دهد یا خیر. کارها در حوزه سرمایه گذاری در گردشگری کند انجام می شود دولت باید بیشتر در این زمینه کمک کند. ما امیدوار به جذب سرمایه گذار خارجی نیستیم مشکلات فرهنگی آنقدر زیاد است که گردشگران خارجی کمتر به ایران می آیند.

استاندار ایلام همچنین درباره وجود مشکلات بسیار در مرز مهران به واسطه اعزام مسافران ایرانی به عتبات نیز گفت: هیچ مشکلی در این مرز وجود ندارد و همه چیز آرام است.

استاندار ایلام همچنین درباره ریزگردها نیز گفت: این مساله آنقدر سیاسی شده است که همه فکر می کنند خانم ابتکار خودش ریزگرد تولید می کند، بحث ریزگردها از زمان کودکی ما مطرح بوده اما آن زمان این مشکل کمتر بود در کنار ما کشور عراق وجود دارد که فقط در استان همجوارش ۶۰۰ زمین بیابانی است. ۹۰ درصد این ریزگرد در استان ما منشا خارجی دارد، این مشکلات در یک پروسه طولانی مدت حل خواهد شد. ۴۰ هزار هکتار از زمین ها در استان ایلام و در مسیر مهران- دهلران به صورت جنگل درآورده ایم. امسال با همکاری کشور عراق کار بیابان زدایی را شروع کرده ایم چون این کار از عهده یک سازمان برنمی آید. برخی از کارها نیز مانند توزیع ماسک یا شیر انجام می شود اما خیلی مهم نیست. بحثی داریم که قرار است در مدارس و مراکز عمومی پنجره ها دو جداره شوند در این زمینه تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است اما ابعاد حل این مشکل وسیع تر است. امیدواریم با کمک سازمان های دیگر این مشکل نیز ساماندهی شود.

در ادامه این نشست عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز گفت: در حوزه حمایت از سرمایه‌گذاران برنامه‌هایی در دستور کار است، منتهی تسهیلاتی که به سرمایه گذاران داده می شود برای همه استان‌ها یکسان است. این برای استانی مانند ایلام کافی نیست. در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی موفق شده ایم کلنگ یک هتل ۴ ستاره تا پایان اردیبهشت ماه به زمین زده شود. سازمان مرکزی باید بیشتر در این حوزه به ما کمک کند متاسفانه اعتبارات ما قطره چکانی است.

وی درباره فعالیت هنرمندان صنایع دستی در استان ایلام نیز گفت: در استان ۳۳ رشته فعال صنایع دستی و ۸ هزار صنعتگر دارای کارت داریم که بیشتر در حوزه گلیم برجسته فعالیت می کنند ۶۰ کارگاه فعال در کارگاه وجود دارد و دو بازارچه صنایع دستی در دو شهرستان ایوان و سرابله وجود دارد. بازارچه اصلی صنایع دستی نیز در شهر ایلام افتتاح خواهد شد. ما حمایت بانک ها را برای صنعتگران صنایع دستی می خواهیم.

شنبه زاده همچنین در مورد مشکلات این اداره کل در استان ایلام نیز گفت: پیشنهاد ما این است یگان حفاظت استان مقتدرتر شود متاسفانه یگان حفاظت استان خودرو و نیروی انسانی لازم را ندارد.

شنبه زاده همچنین با انتقاد از اجرای طرح هادی در روستاها نیز گفت: به اسم طرح هادی بافت تاریخی روستاها را از بین برده‌اند یکی از مشکلات ما این است که دیگر روستایی که دارای بافت تاریخی اصیل باشد نداریم. این طرح بسیاری از این بافت ها را از بین برده است. اما فعالیت‌های بومگردی آرام‌آرام می تواند ما را به احیای سنت‌های قدیم امیدوار کند. بنیاد موظف است در طرح هادی به معماری روستاها توجه کند. بانک، شهرداری و سازمان‌های دیگر موظف هستند در این حوزه کارهایی انجام دهند، اما الان هر اتفاقی می‌افتد دوستانه حل می شود و تکلیفی بر عهده سازمان و یا نهادی در این زمینه نیست.

وی گفت: ما اکنون در سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سه قانون سر و کار داریم که خودمان هم برای پرداختن به آن دچار مشکل می شویم باید از این پراکندگی دور شویم.

شنبه زاده در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر ضعف اطلاعات کارشناسان در این استان نیز گفت: ما یکی از استان‌های خوب در حوزه نیروی انسانی هستیم. سازمانی که باید ۱۷۰۰ نیرو داشته باشد اکنون ۸ هزار نیرو دارد که ۶۰ درصد تحصیلات آنها دیپلم و زیر دیپلم است. در این زمینه در استان آموزش های مختلفی را انجام می دهیم چون امکان جذب نیرو برای ما وجود ندارد. در حوزه باستان شناسی نیز بالاخره شک و شبهه زیاد است و نمی دانم چرا اطلاعات اشتباه داده اند.

در ادامه مروارید استاندار ایلام نیز گفت: زمانی که به دره شهر رفته بودم از آثار آن دیدن کردم و کارشناس آنجا گفت که سابقه تاریخی آن به دوره اسلام برمی گردد من گفتم به نظر نمی رسد چنین سابقه ای داشته باشد در پاسخ شنیدم که از دولت قبل به ما گفته اند اگر این آثار را به دوره اسلامی ربط دهیم می توانیم برای آن بودجه بگیریم.

مروارید درباره گازرسانی به روستاهای اطراف شهر تاریخی سیمره که موجب توسعه روستایی در این حوزه و به خطر افتادن شرایط ثبت جهانی آن شده است، گفت: نمی دانم نظر قانون میراث جهانی درباره گازرسانی به این مناطق چیست و چه نقصی در آن وجود دارد، تنها کاری که کردیم گرفتن تعهد ثبتی بود که اگر خواستیم خانه ای تخریب شود مالک آن ادعایی نداشته باشد اگر مشکلات اساسی حل شود مساله گازرسانی چندان مهم نیست.

شنبه زاده در پاسخ به این مطلب گفت: مشکل ما بهمن آباد بوده است، ۲۴ واحد مسکونی در آنجا بود که ۹ واحد آن خریداری شد، در زمانی که بقیه قصد فروش داشتند با آن‌ها برخورد بدی صورت گرفت مردم آنجا دیگر حاضر به فروش خانه‌ها نشدند، فضای روستایی باز است و در نظر گرفته نشد که خانه ای دو هزار متر است و به همین منظور آن را ۲۰۰ متری در نظر گرفته و برای آن قیمت تعیین کردند به همین دلیل مشکلات زیاد شد و الان ۵۰ میلیون تومان پول تنها ۷ متر زمین است.

شنبه زاده درباره اشیا سد سیمره و اینکه هنوز موزه ای برای آن ایجاد نشده است گفت: پژوهشکده متولی ایجاد موزه ای برای اشیا تاریخی سد سیمره است که هنوز کاری برای آن انجام نداده است.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۶۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین تجلی، ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال با توجه به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید و مشارکت مردم عنوان شده است، ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری میراث فرهنگی تجهیز شده است.

وی افزود: افرادی که علاقه مند سرمایه گذاری در این حوزه هستند می‌توانند به معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری استان کرمان مراجعه و ضمن دریافت فهرست بسته‌های سرمایه گذاری برحسب میزان سرمایه و علاقه خویش بسته مورد نظر را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: ویژگی بسته‌های سرمایه‌گذاری در این است که حجم بسته‌های سرمایه گذاری با دقت محاسبه گردیده است و همچنین مکان یابی و اینکه در چه منطقه‌ای از استان واقع شده است مشخص شده است.

تجلی، گفت: از دیگر ویژگی‌های بسته‌ها این است که نوع فعالیت گردشگری کاملاً مشخص و معین است.

کد خبر 6087968

دیگر خبرها

  • مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره پرداخت شود
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • پرداخت مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره/ بی‌توجهی در حوزه پسماند زیبنده استان ایلام نیست
  • فعالیت ۱۰ هزار نفر در طرح‌های صنعتی ایلام
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخهشای گردشگری و کشاورزی
  • آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد
  • ۱۰ هزار نفر در طرح های صنعتی ایلام مشغول به کار هستند
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان