Web Analytics Made Easy - Statcounter

استارتاپ‌ها یا رویدادهای کارآفرینی واژه‌هایی هستند که این روزها زیاد با آن‌ها برخورد کرده‌ایم؛ رویدادهایی که اگرچه شاید بیش از سه، چهار سال از مطرح‌شدن نام آن‌ها در فضای جامعه ما نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی در هدایت ایده‌های خلاق برای ورود به بازار و تجاری‌سازی فناوری حاصل و اعتماد جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را تا اندازه زیادی جلب کنند و به ایجاد کسب‌وکارهای نو منتهی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری موفق چند دوره رویدادهای استارتاپی در خوزستان، اکنون مفهوم «اکوسیستم کارآفرینی» را در سطح استان مورد توجه قرار داده است تا نهادهای حاکمیتی و حمایتی درصدد ایجاد و راه‌اندازی اجزای مختلف این محیط کسب‌وکار برآیند و شرایط لازم برای تسهیل این مسیر به‌ویژه برای توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر ICT را فراهم کنند.

برپایی اولین نمایشگاه تخصصی الکامپ‌استارز (ویژه کسب‌وکارهای نوپا در حوزه ICT ) در خوزستان، رویداد مبارکی است که شاید بتوان گفت اولین نمود تشکیل اکوسیستم کارآفرینی در این حوزه را به بوته نقد و تجربه گذاشته است. رویدادی که حاصل همکاری استانداری، اداره‌کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و جهاددانشگاهی خوزستان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حاشیه اولین نمایشگاه تخصصی الکامپ‌استارز که از 28 فروردین تا یکم اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز برپا شد، برای بررسی نقش نهادهای متولی و خروجی این نمایشگاه در توسعه کسب‌وکارهای نوپا، میزگردی با عنوان «شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی خوزستان در حوزه فاوا» با حضور طیبه اسماعیلی مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان، علی صالح‌نساج مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات خوزستان، مسعود آرامی دبیر نظام صنفی رایانه‌ای استان، سیدرضا علوی مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان و علی فرج به‌عنوان نماینده کسب‌وکارهای نوپا حوزه فاوا در این نمایشگاه، برگزار شد.

سه چالش عمده فراروی کسب‌وکارهای نوپا در خوزستان

در این میزگرد علی فرج نماینده کسب‌وکارهای استارتاپی حاضر در نمایشگاه الکامپ‌استارز٬ در خصوص چالش‌های فراروی کسب‌وکارهای نوپا و انتظارات این واحدها از نهادهای حمایتی، با بیان اینکه چالش‌های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: هر شرکت نوپا در بستر موجود نیاز به کمک‌هایی دارد که بتواند فعالیت خود را رشد دهد؛ بنابراین اولین نیاز، آموزش‌های متعدد است؛ چراکه اگر بداند چالش بعدی چیست، ساده‌تر می‌تواند پروسه رشد را طی کند.

وی افزود: چالش دیگر حمایت است٬ برخی شرکت‌ها در ابتدای امر نیاز به یک سرمایه‌گذاری اولیه و حداقل هزینه‌هایی دارند تا بتوانند کار خود را آغاز کنند که ممکن است این هزینه‌ها برای تامین مکان باشد٬‌ برخی شرکت‌ها در ابتدای کار برای آموزش نیروهای موردنیاز فضای لازم را در اختیار ندارند و تامین مکان به‌صورت اجاره و ... هزینه‌های بالایی دارد. این مشکلات سبب می‌شود که برخی شرکت‌ها کلاس‌های آموزشی خود را به‌صورت مجازی برگزار کنند؛ درحالی‌که برگزاری کلاس‌های حضوری سبب شناخت بهتری از مشتری می‌شود. پس از اینکه مشتری شناسایی شد، شرکت‌ها برای معرفی نیاز به حمایت دارند.

فرج در خصوص اینکه نهادهای حمایتی٬ حاکمیتی و ... چه تسهیلات و حمایت‌هایی می‌توانند از این کسب‌وکارها انجام دهند، به صدور مجوزهای لازم اشاره کرد و گفت: اگر مجوزهای موردنیاز برای کارهای مختلف با انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه شود، بسیاری از مسائل به شکل ساده‌تری حل خواهد شد؛ به‌طور مثال ارائه آموزش با پشتوانه استانداری بسیار ساده‌تر خواهد بود.

سازوکار حمایتی اداره‌کل فناوری اطلاعات از نوپاها

همچنین در ادامه این میزگرد علی صالح‌نساج مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان، درباره حمایت‌ها و پشتیبانی‌های این نهاد از کسب‌وکارهای نوپا، اظهار کرد: در زمینه‌های حمایتی و ارائه مجوز٬ اداره‌کل ارتباطات و ارتباطات خوزستان با همکاری وزارت‌خانه٬ آمادگی ارائه مجوزهای لازم با توجه به معیارهای فعالیت موردنظر شرکت را دارد؛ به‌طور مثال اگر شرکتی بخواهد کار تخصصی در حوزه کامپبوتر انجام دهد، باید تخصص لازم را داشته باشد‏. تنها داشتن ایده کافی نیست و باید آموزش‌های لازم را نیز ببینند.

وی افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای که با مجموعه این اداره‌کل٬ استانداری و جهاد دانشگاهی خوزستان منعقد شده٬ قرار است در زمینه آموزش برای افرادی که می‌خواهند فعالیتی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز یا شرکتی را تاسیس کنند یا نیاز به بسته حمایتی داشته باشند٬ سازوکار لازم تسهیل شود که بتوانند از طریق گذراندن آموزش‌های لازم این خدمات را دریافت کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان تصریح کرد: همچنین در زمینه حمایت از شرکت‌های نوپا وام‌های وجوه اداره‌شده را داریم که در این زمینه به شرکت‌های نوپا اهمیت بالایی داده می‌شود. این ظرفیت با توجه به کاری که شرکت‌ها می‌خواهند توسعه دهند، وجود دارد که هم از طریق صندوق کارآفرینی امید خوزستان و هم از طریق پست بانک تسهیلات مالی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما شرایطی ایجاد می‌کنیم که این شرکت‌ها شناخته شوند، با اشاره به نمایشگاه الکامپ استارز گفت: به‌طور مثال همین نماشگاه فرصتی است که شرکت‌ها خود و محصولات‌شان را معرفی کنند و بتوانند با شرکت‌های دیگر در زمینه‌های مختلف آشنا شوند؛ چراکه شاید بخواهند در آینده محصولی را با همکاری چند مجموعه تولید کند که بتوانند خدمتی نوین به جامعه ارائه دهند.

ارائه وام‌های وجوه اداره‌شده و تسهیلات طرح‌های فناورانه

صالح نساج در خصوص وام‌های ارائه‌شده، عنوان کرد: در زمینه طراحی و تولید اپلیکیشن موبایل در اولین مرحله اعلام این تسهیلات، تمام افرادی که تقاضای وام کرده بودند پس از تاییدیه کارگروه از صندوق کارآفرینی امید با اعتباری که وزارت در اختیار گذاشته بود، این وام‌ها را دریافت کردند و مرحله دوم این وام‌ها نیز پس از تاییدیه وزارت‌خانه پرداخت خواهد شد؛ همچنین در خصوص تسهیلات طرح‌های فناورانه٬ شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که طرح داشتند، در سایت ثبت نام کردند و پس از تایید کارگروه وام خود را دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اپلیکشین‌های موبایلی وام‌های با سقف ۱۵ میلیون تومان از طریق صندوق کارآفرینی امید دریافت می‌کنند، اما وام طرح‌های فناورانه از ۲۰۰ میلیون تا سه میلیارد تومان از طریق پست‌بانک قابل پرداخت است. در خوزستان سال گذشته ۱۲ وام به‌صورت حقیقی و حقوقی در زمینه تولید اپلیکیشن‌ها پرداخت شد؛ همچنین یکی از شرکت‌های استان در زمینه طرح‌های فناورانه موفق به دریافت وام یک میلیارد تومانی شد.

کسب‌وکارهای نوپا برای سرمایه‌گذاری به شرکت‌های معتبر معرفی می‌شوند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان در خصوص وضعیت کسب‌وکارهای نوپا در حوزه ICT نسبت به سال‌های گذشته، تصریح کرد: در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که شرکت‌های جدیدالتاسیس بیشتر به تولید محتوا یا توسعه تکنولوژی‌های جدید روی می‌آورند؛ این جنبش در استان‌های مختلف ایجاد شده است. خوزستان نیز سومین استانی بود که طرح تکاپو را اجرا کرد؛ این طرح در راستای حمایت از شرکت‌های نوپا درون استان با همکاری شرکت‌های معتبری است که می‌توانند در خوزستان سرمایه‌گذاری کنند.

صالح نساج ادامه داد: می‌توان گفت شرایط ما در سطح کشور پس از استان تهران، در جایگاه مطلوبی است؛ هرچند که شرکت‌ها نیز باید توانمندی‌های خود را به‌گونه‌ای ارائه دهند که قابل رقابت با شرکت‌های داخلی و خارجی بوده و استانداردهای لازم را داشته باشد.

لزوم ایجاد رشته بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌سازی

برگزاری مستمر برنامه‌های آموزشی و استارتاپی در دانشگاه‌ها

وی گفت: البته معتقدم باید طوری عمل کنیم که دانشجو هنگام فارغ‌التحصیلی شغل خود را پیدا کرده باشد. اگر دانشگاه‌های ما به این سمت حرکت کنند که آموزش‌ها هدفمند باشد٬ می‌توانیم مشکل بیکاری جوانان را حل کنیم. بسیاری از رشته‌ها مانند تولید بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌سازی می‌توانند در دانشگاه ایجاد شوند و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها به‌راحتی می‌توانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان عنوان کرد: اگر رؤسای دانشگاه این دغدغه را داشته باشند که دانشجویان علایق خود را هدفمند دنبال کنند - مانند همکاری اخیر برخی دانشگاه‌ها برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها - در زمینه خلق ثروت و اشتغال‌زایی بسیار مفید خواهد بود. ما به‌صورت دوره‌ای در دانشگاه‌های استان برنامه‌های استارتاپی و آموزشی برگزار می‌کنیم تا دانشجویان به سمت پیاده‌سازی ایده خود هدایت شوند.

ایجاد هم‌افزایی بین بخش‌های فاوا، مهم‌ترین اقدام استانداری

همچنین در این نشست، طیبه اسماعیلی مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان، درباره حمایت‌های و سیاست‌های استانداری برای توسعه این کسب‌وکارها با توجه به ثروت‌آفرینی بالای فعالیت‌های حوزه ICT ، اظهار کرد: استانداری به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی در حوزه دولت ‌مهم‌ترین کاری که در این زمینه انجام داده، ایجاد یک هم‌افزایی بین بخش‌هایی است که در حوزه کسب‌وکارهای فاوا می‌توانند مؤثر باشند که شاید سه ضلع اصلی این کار استانداری٬ اداره‌کل فناوری اطلاعات و نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان نماینده بخش خصوصی است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ دولت کارگروهی به‌صورت استانی تشکیل شده است که برای توسعه اقتصاد دیجیتال استان برنامه‌ریزی کند. طی جلساتی که وزارت اطلاعات و مدیریت کلان استان با این حوزه داشته‌اند٬ این سیاست‌ها ابلاغ شد و برنامه‌هایی برای اجرای آن در استان تدارک دیده شده است.

برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال در خوزستان اجرا می‌شود

مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان ادامه داد: هدف از این برنامه، آن است که بخش خصوصی حوزه فاوا را تقویت کنیم تا به پایداری برسند و کسانی که به‌صورت نوپا می‌خواهند وارد این عرصه شوند، حمایت شوند و بتوانند در این راستا با اطمینان قدم بردارند که منجر به اشتغال پایدار شود؛ به همین منظور برنامه کسب‌وکاری به‌صورت یک طرح گویا در نظر گرفته شده است که برای شکل‌گیری و پیاده‌سازی آن به یک اکوسیستم نیاز است تا این شرکت‌ها از نظر آموزشی تربیت شوند و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

اسماعیلی گفت: در این زمینه بر رویدادهای مختلف کارآفرینی کار کردیم که این بخش با همکاری جهاد دانشگاهی خوزستان در حال برنامه‌ریزی است. بخش بعدی این است که شرکت‌ها پس از فراگیری آموزش‌های لازم به سوی شتاب‌دهنده‌ها هدایت شوند و بتوانند در آن مدت محصولاتی تولید کنند و نحوه کار و تجاری‌سازی را فرا بگیرند.

راه‌اندازی 2 یا سه شتاب‌دهنده و ارائه وام‌های کم‌بهره

وی از برنامه‌ها برای راه‌اندازی ۲ یا سه مرکز شتاب‌دهنده در استان به این منظور خبر داد و گفت: همچنین در راستای حمایت‌های مادی و معنوی اعطای وام‌های کم‌بهره و آموزش در دستور کار قرارگرفته است که بخش آموزشی با جهاد دانشگاهی عملیاتی می‌شود و برای وام‌های کم‌بهره از منابع استانی استفاده خواهد شد.

مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در جلساتی که به این منظور با استاندار برگزار شد، تفاهم شده است که این برنامه برای سال ۹۶ اجرایی شود و نتیجه آن منجر به اشتغال پایدار در حوزه فاوا و توسعه اقتصاد دیجیتال خوزستان خواهد شد.

الکامپ‌استارز؛ نمونه‌ای از تعامل موفق دولت و بخش خصوصی

همچنین مسعود آرامی دبیر نظام صنفی رایانه‌ای خوزستان، در ادامه این میزگرد درباره نقش نظام صنفی در شکل‌گیری این اکوسیستم کارآفرینی، اظهار کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات متولی شرکت‌ها، افراد حقیقی و کسانی است که می‌خواهند در حوزه فاوا فعالیت اقتصادی داشته باشند؛ به عبارت دیگر هم شرکت‌ها و هم افراد حقیقی یا کسب‌وکارهای نوپا را در بر می‌گیرد.

وی افزود: واقعیت این است که اگر قرار باشد، کاری انجام شود که نتیجه‌بخش باشد تا زمانی‌که پای بخش خصوصی در میان نباشد، نتیجه‌ای در کار نخواهد بود و اگر تنها دولت متولی برنامه‌ریزی و اجرا باشد، نتیجه نخواهیم گرفت. در چند سال اخیر تعامل خوبی میان دولت و بخش خصوصی اتفاق افتاده و نمایشگاه الکامپ و الکامپ‌استارز یکی از نمونه‌های مثال‌زدنی در این زمینه است. این نمایشگاه شاید سال‌های گذشته هم برگزار می‌شد، ولی چنین پتانسیلی نداشت. امسال که بخش خصوصی و دولت با همکاری یکدیگر این کار را انجام دادند، شاهد افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه هستیم.

نقش‌آفرینی نظام صنفی رایانه‌ای در حوزه آموزش و سرمایه‌گذاری

دبیر نظام صنفی رایانه‌ای خوزستان گفت: در زمینه آموزش و سرمایه‌گذاری که از چالش‌های کسب‌وکارهای نوپا هستند، صحبت از پول و در نتیجه، بخش خصوصی در میان است؛ چراکه دولت تا اندازه‌ای می‌تواند حمایت کند و با توجه به اینکه دولت‌ها معمولا دچار کسری بودجه هستند، حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در اولویت‌های پایین آن‌ها قرار می‌گیرد.

آرامی ادامه داد: خوشبختانه تفکر حاکمیتی اکنون به این سطح از بلوغ رسیده است که تا زمانی‌که بخش خصوصی را وارد میدان نکند، برنامه‌هایش اجرایی نمی‌شود، اما بخش خصوصی هم به‌دنبال منافع است و در جایی که منفعت نداشته باشد، حضور پیدا نمی‌کند. بر این اساس سازمان نظام صنفی هم‌اکنون در حال عقد تفاهم‌نامه با بسیاری از بخش‌های حاکمیتی است و بسیاری از برنامه‌هایی را که دولت از آن‌ها صحبت می‌کند، اجرا می‌کند.

وی عنوان کرد: ما اکنون با استانداری٬‌ اداره‌کل فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه داریم و با جهاددانشگاهی نیز در همین خصوص مذاکراتی شده است؛ بخش خصوصی به‌دلیل اینکه به‌دنبال کسب منفعت است، تا زمان حصول نتیجه فرآیند کار را پیگیری می‌کند. در این نمایشگاه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یک فضای حدود ۱۰۰ متری را به کسب‌وکارهای نوپا اختصاص داده است تا خود را معرفی کنند؛ درحالی‌که اگر بخش دولتی می‌خواست این نمایشگاه را برگزار کند، شاید نمی‌توانست بودجه لازم را تامین کند که این فضا را به‌رایگان در اختیار بگذارد.

ایده‌ای برای یک چالش؛

شرکت‌های خصوصی می‌توانند استارتاپ‌ها را در دل خود جای دهند

دبیر نظام صنفی رایانه‌ای خوزستان با بیان اینکه ICT صنعتی است که بیشترین پتانسیل را برای اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی دارد، تصریح کرد: شاید ثروت‌آفرینی این صنعت پررنگ‌تر از وجه اشتغال‌زایی آن باشد و بدون آورد اولیه زیاد بتواند درآمد بالایی داشته باشد، اما استمرار آن مهم و به عبارتی یک فعالیت زمان‌بر است تا یک ایده به نتیجه برسد. به همین دلیل برای آنکه یک استارتاپ در این مدت بتواند حیات خود را حفظ کند، به منابع مالی نیاز دارد. در این خصوص دولت وام‌هایی ارائه می‌دهد که شاید همه نتوانند آن را دریافت کنند یا پرداخت آن طول بکشد و برخی شرکت‌های نوپا به‌دلیل شرایط ارائه تسهیلات بانک‌ها موفق به دریافت این وام‌ها نشوند.

آرامی افزود: بسیاری از شرکت‌های توانمند بخش خصوصی، این پتانسیل را دارند که این استارتاپ‌ها را در دل خود جای دهند و نقش سرمایه‌گذار را داشته باشند، اما مشکل این است که استارتاپ بر روی ایده خود حق مالکیت می‌بیند و سرمایه‌گذار نیز می‌خواهد مالیکیتی نسبت به آن داشته باشد. طرح ما این است که سازمان نظام صنفی به‌عنوان متولی بخش خصوصی این راه را هموار کند.

بخشی از شهرک ICT می‌تواند به استارتاپ‌ها تعلق گیرد

وی افزود: ما کمیسیون کسب‌وکار را راه‌اندازی کردیم که در این کمیسیون استارتاپ‌ها خود را معرفی می‌کنند و ما آن‌ها را به شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری معرفی و سازوکاری را تعریف می‌کنیم که حق و حقوق هر دو طرف استارتاپ و شرکت حفظ شود. این فرآیند به‌تازگی در حال شکل‌گیری است و اکنون به‌طور جدی‌تر به آن نگاه می‌شود و دلیل آن فعالیت‌های استارتاپی و اقداماتی است که در سال‌های گذشته انجام شده است.

دبیر نظام صنفی رایانه‌ای خوزستان عنوان کرد: کار مهم دیگری که استاندار در کارگروه توسعه کسب‌وکار قول آن را داد و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود، راه‌اندازی شهرک ICT در استان است که در صورت تحقق این طرح، بخشی از آن می‌تواند به استارتاپ‌ها تعلق گیرد و این کسب‌وکارها در بخشی از فضای این شهرک مستقر شوند.

جهاددانشگاهی در تلاش برای شکل‌دهی اکوسیستم کارآفرینی

همچنین در ادامه این میزگرد، سیدرضا علوی مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان، به تبیین نقش این نهاد در شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی در استان در حوزه ICT پرداخت و با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است و مانند بخش خصوصی چندان به‌دنبال منافع مالی نیست و کمتر دچار معضلات موجود در دولت است، اظهار داشت: در سال ۷۹ در تهران دفتر سازمان اشتغال فارغ‌التحصبلان راه‌اندازی و مأموریتی در زمینه اشتغال به جهاددانشگاهی واگذار شد. این دفتر در سال ۹۲ به دفتر تجاری‌سازی فناوری تغییر نام داد که در خوزستان یکی از قدیمی‌ترین شعبه‌های آن وجود دارد.

وی افزود: این دفتر با توجه به جایگاه و مأموریت خود سعی می‌کند اکوسیستم کارآفرینی را شکل دهد. ما در گذشته تنها کارآفرین را در نظر می‌گرفتیم و آموزش‌ها و تسهیلات با محوریت کارآفرین نعریف می‌شد که این طرح‌ها چندان موفق نبودند. اکنون جهاددانشگاهی سعی دارد در بخش تجاری‌سازی و کارآفرینی، یک اکوسیستم را در خوزستان شکل دهد. ما در ابتدا یک فرآیند تجاری‌سازی را شکل دادیم که در مرحله اول آن بحث شناسایی و جذب عوامل این اکوسیستم در میان است.

امسال مباحث شتاب‌دهی به‌صورت منسجم پیگیری می‌شوند

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های مختلف امضا و رویدادهایی برگزار شد تا این ارکان را به‌هم نزدیک کند و استعدادهای استان شناسایی شود. امسال قرار است مباحث شتاب‌دهی و رویدادها به‌صورت منسجم پیگیری شوند و استانداری و ارگان‌های دولتی مانند اداره کار عوامل این برنامه هستند.

علوی گفت: آنچه امروز می‌بینیم، نتیجه کارهایی است که دفتر تجاری‌سازی جهاددانشگاهی در سال‌های گذشته انجام داده است. کانون کارآفرینی به‌عنوان یک NGO ٬ صندوق کارآفرینی٬ دانشگاه‌ها٬ مراکز رشد و پارک‌ علم و فناوری نیز نهادهای دیگری هستند که در برگزاری این رویدادها همکاری می‌کنند. ما اکنون توانسته‌ایم زیرساخت این اقدام را ایجاد کنیم تا بستری برای گام دوم که بحث شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی است، باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه الکامپ‌استارز خروجی رویدادهایی هستند که در گذشته برگزار شده است، گفت: وجه علمی و آموزشی جهاددانشگاهی در این خصوص پررنگ‌تر است؛ به همین دلیل برگزارکنندگان الکامپ (‌استانداری٬ اداره‌کل فاوا و نظام صنفی) جهاددانشگاهی را برای مدیریت بخش علمی نمایشگاه دعوت کردند.

تعریف «فضای کار اشتراکی»، ایجاد مراکز شتاب‌دهی و رشد

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: مراکز شتاب‌دهی قست دوم این کار هستند؛ ما همچنین در خصوص تأمین مکانی برای شرکت‌ها با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم و مفهومی تحت عنوان «فضای کار اشتراکی» ارائه دادیم؛ این از برنامه‌های سال ۹۶ است که استقبال خوبی هم از آن شد.

علوی با بیان اینکه گام سوم راه‌اندازی مراکز رشد است، عنوان کرد: در این زمینه جهاددانشگاهی خوزستان امسال موفق به اخذ مجوز مرکز رشد فناوری‌های نوین در حوزه سلامت شد که پس از ابلاغ رسمی در سال جاری راه‌اندازی می‌شود؛ بسیاری از فناوری‌های نوین حوزه سلامت نیز مرتبط با بخش‌های IT و ICT هستند و از این نظر راه‌اندازی این مرکز بستر خوبی برای فعالیت این شرکت‌ها خواهد بود.

چشم‌انداز فضای کسب‌وکار خوزستان در حوزه ICT

همچنین علی صالح‌نساج مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری خوزستان، در جمع‌بندی این میزگرد در خصوص چشم‌انداز حوزه ICT در استان و وجود بسترهای لازم برای ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این حیطه از فضای کسب‌وکار،‌ گفت: در اصل این حرکت آغاز شده است و جوانان به این سمت حرکت می‌کنند. بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا که در این نمایشگاه شرکت کردند، کار خود را از سال گذشته شروع کرده‌اند و این جنب‌وجوش بین جوانان متخصص استان در حوزه ICT شکل گرفته است.

وی افزود: در سال ۹۵ وزارت‌خانه برای تمام کارهایی که انجام شد٬ ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری کرده بود و ۷۵ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام شد؛ قطعاّ این حرکت رو به رشد خواهد بود. هدف ما در خوزستان این است که شرکت‌ها بتوانند برای خود و استان و تولید ناخالص استان خلق ثروت کنند و محصولات خود را در سایر استان‌ها و کشورها نیز عرضه کنند و به فروش برسانند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۸۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد

نخستین نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت، با حضور معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری و دست‌اندرکاران این حوزه تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد دیروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌) در نخستین نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت، با بیان اینکه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نفت امروزه به بحثی مهم در جهان بدل شده است، گفت: این فناوری به‌قدری مهم است که مقام معظم رهبری در سخنان خود در سال ۱۴۰۰ تأکید کردند ایران باید جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته مجموعه اقدام‌های مثبت انجام‌شده در صنعت نفت و در کشور در زمینه توسعه استفاده از هوش مصنوعی، هنوز با خواسته‌های مقام معظم رهبری فاصله دارد. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این فاصله، وجود بوروکراسی اداری و ملاحظه‌های امنیتی درباره جلوگیری از حمله‌های سایبری باشد. البته رعایت دستورعمل‌های سازمان حراست صنعت نفت و سازمان پدافند غیرعامل کشور در این زمینه نیز اهمیت بسیاری دارد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، توسعه هوش مصنوعی در صنعت نفت ایران را نیازمند عزم جدی مدیران و دست‌اندرکاران این صنعت دانست و افزود: برای تحقق این موضوع نیازمند نقشه‌راه واحد و عملیاتی، با درنظرگرفتن ملاحظات موجود هستیم. وزیر نفت اواخر پارسال دستور لازم برای تشکیل کارگروه راهبری به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت را ابلاغ کرد که امروز، پس از فعالیت‌های مقدماتی، شاهد تشکیل نخستین نشست این کارگروه هستیم. به نظر می‌رسد پس از این نشست به‌سرعت با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دیگر نهادهای ذی‌ربط، برنامه‌های راهبری تدوین و سیاست‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی در صنعت نفت انجام شود.

زیدی‌فرد با تأکید بر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای تدوین برنامه‌های راهبردی و سیاست‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی در صنعت نفت با رعایت الزامات امنیتی بیان کرد: هم‌اکنون سه اداره ‌کل‌ زیرمجموعه معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، با متولی‌گری اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها در حال تحقیق و بررسی برای توسعه هوش مصنوعی در این صنعت هستند.

در ادامه این نشست، پرویز سنگین، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت با اشاره به دستور وزیر نفت مبنی بر تشکیل کارگروه راهبری به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت تصریح کرد: در دو سال اخیر سه بانک اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف همچون اعضای کارگروه راهبری، متخصصان و فعالیت‌های انجام‌شده از سوی شرکت‌های اصلی در حوزه هوش مصنوعی تهیه شده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی صنعت نفت در حوزه هوش مصنوعی

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی صنعت نفت در حوزه هوش مصنوعی با استفاده از استادان مطرح داخلی کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: تلاش می‌شود که در این حوزه مسائل و موارد مهم ازجمله ملی‌سازی استانداردهای تخصصی بین‌المللی، مطالعه تطبیقی و بهینه‌کاوی راهبردها و نقشه‌راه شرکت‌های برتر نفت و گاز دنیا (۱۲ شرکت برتر)، احصا و تجمیع پروژه‌ها و اقدام‌های انجام‌شده و در حال اجرا از سوی شرکت‌های اصلی، اداره‌های کل ستادی و سازمان‌های تابع (نظیر پژوهشگاه صنعت نفت، پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، ...) و امنیت سایبری نیز به‌طور کامل مدنظر قرار گیرد. انتظار می‌رود راهبرد کلان و نقشه‌راه توسعه و به‌کارگیری هوش مصنوعی با مشارکت همه ذی‌نفعان داخل و خارج از صنعت نفت تهیه و تدوین شود.

عظیم کلانتری‌ اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نشست با اعلام آمادگی این مرکز علمی برای اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی در سطح صنعت نفت در مقیاس کوچک، گفت: در حوزه هوش مصنوعی در این صنعت در ابتدای راه هستیم، ازاین‌رو باید بدون فوت وقت در این زمینه آغازبه‌کار کنیم.

وی با بیان اینکه بهتر است در صنعت نفت برای استفاده از هوش مصنوعی سراغ بخش‌های کم‌ریسک‌تر همچون منابع انسانی و بهداشت و درمان برویم و بعد آن را در بخش‌های صنعتی همچون پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها توسعه دهیم، گفت: برای اجرای بهتر این فناوری باید فرهنگ‌سازی‌های لازم میان نیروی انسانی نیز در دستور کار قرار گیرد.

براساس این گزارش، در نخستین نشست «کارگروه راهبری به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت»، نمایندگانی از امور استانداردها و ضوابط فنی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و روباتیک، معاونت علمی، فناوری و اقتصادی دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، امور پژوهش وزارت نفت، امور فناوری وزارت نفت، مدیریت توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و دولت هوشمند وزارت نفت، پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، امور پژوهش و فناوری چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت، اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مرکز رصد شرکت ملی نفت ایران و سازمان حراست، به بیان دیدگاه‌ها و چالش‌های موجود در بحث توسعه هوش مصنوعی در صنعت نفت پرداختند.

دیگر خبرها

  • اکوسیستم جدید «چری» صنعت خودرو را متحول می‌کند؟
  • شناخت توانمندی‌ها در حوزه آی‌تی در استان زنجان ضروری است
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است
  • نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی