Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@07:47:43 GMT

آیا ترامپ منفورترین رئیس جمهور آمریکا می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۱۸۹۳۵

آیا ترامپ منفورترین رئیس جمهور آمریکا می‌شود؟

ادامه کاهش محبوبیت دونالد ترامپ تنها ظرف سه ماه حضور در کاخ سفید، نشان دهنده شکاف جدی سیاسی در آمریکا و افزایش نارضایتی طرفداران حزب دموکرات از عملکرد اوست. به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو» روسیه در تحلیلی نوشته است: میزان محبوبیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ظرف نخستین سه ماه ورود خود به کاخ سفید، به پایین ترین میزان آن در کل تاریخ ایالات متحده رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه معتبر بنیاد سنجش افکارعمومی «گالوپ» نشان داده است که اقدامات دونالد ترامپ در سمت ریاست جمهوری طی سه ماه نخست آغاز به کار دولت وی، مورد تایید فقط ۴۱ درصد از شهروندان آمریکایی است. این پایین ترین میزان محبوبیت رئیس جمهوری در این مدت در تاریخ آمریکاست.

میزان محبوبیت باراک اوباما رئیس جمهوری قبلی آمریکا در پایان سه ماه نخست آغاز به کار دولتش، ۶۴ درصد بود. این شاخص حتی برای بیل کلینتون که چندان محبوب نبود، هم ۵۵ درصد بود. بالاترین میزان محبوبیت در سه ماه نخست ریاست جمهوری هم متعلق به «جان کندی» است که ۷۴ درصد آمریکایی ها از عملکرد او حمایت می کردند.

نظرسنجی موسسه «گالوپ» در مورد محبوبیت ترامپ، تقریبا با ارزیابی آژانس اجتماعی (Public Policy Poling) که به محافل چپگرا در آمریکا نزدیک است، همزمان بود. بر اساس اطلاعات آنها هم عملکرد ترامپ تنها مورد تایید ۴۰ درصد از مردم آمریکاست.

نشریه «پولیتیکو» یادآور شده است که کاهش محبوبیت دونالد ترامپ نشان دهنده «شکاف جدی سیاسی در آمریکا و نارضایتی شدید اقدامات وی از سوی طرفداران حزب دموکرات است. لازم به یادآوری است که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در مجموع دارای آرای بیشتری نسبت به ترامپ بود، ولی او از لحاظ تعداد رای دهندگان از او عقب افتاده و شکست خورد.

ایوان کوریلا استاد دانشگاه اروپایی سنت پترزبورگ معتقد است که کاهش محبوبیت دونالد ترامپ اصلا عجیب نیست. این کارشناس در گفتگو با «گازیتا. رو» توضیح داد: «ترامپ در لحظه ای که سوگند یاد می کرد هم در مقایسه با سایر روسای جمهور آمریکا، دارای محبوبیت بسیار پایینی بود و عملکرد او این عدم محبوبیت را افزایش داده است. »

کوریلا در عین حال یادآور شد که ارقام اعلام شده در نظرسنجی‌ها، همچنین نشان دهنده عمیق تر شدن شکاف در جامعه آمریکاست که دیگر برای کسی پوشیده نیست و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در این کشور بوجود آمد.

تلاش برای اتحاد آمریکا با استفاده از تهدیدات خارجی
این در حالی است که بعد از حمله موشکی آمریکا به سوریه و همچنین تهدید به استفاده از توان نظامی در رابطه با کره شمالی، با رشد نسبی حمایت از ترامپ در آمریکا روبرو شده بودیم. علت آن این است که در ایالات متحده بعد از اقدامات نظامی، پدیده ای به نام «متحد شدن زیر پرچم» رخ می‌دهد. بعد از حادثه سوریه، کاخ سفید اظهارات بسیار تندی در قبال کره شمالی داشته و این کشور را نیز به خاطر نقض رژیم عدم گسترش هسته‌ای به حمله نظامی تهدید کرد. علاوه بر این، دولت آمریکا از امکان تجدیدنظر در توافقنامه هسته ای با ایران نیز صحبت به میان آورده است.

الکساندر پرنجییف عضو جامعه کارشناسان نظامی روسیه معتقد است که افزایش اظهارات جنگ افروزانه از سوی مقامات آمریکایی برای آن است تا جامعه آمریکا را در مقابل تهدیدات در عرصه سیاست خارجی، متحد کنند. این کارشناس در عین حال یادآور شد، این در حالی است که دونالد ترامپ راهکار دقیقی را در سیاست خارجی آمریکا ارائه نداده و مردم آمریکا در این زمینه اعتماد زیادی به عملکرد معقول وی ندارند.

فقدان رئیس جمهور و فقدان سیاست خارجی مشخص
زبیگنف برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در زمان «جیمی کارتر» پیش از این به این روزنامه گفته بود: «زمان آن رسیده که ترامپ بعنوان یک رئیس جمهور و نه مانند یک «شومن سیاسی» عمل کند. ایالات متحده آنقدر کشور مهمی است که نمی توان آن را بدون حضور رئیس جمهور، اداره کرد. »

در رابطه با همین اظهارات برژینسکی، روزنامه «نیویورک تایمز» جدولی از جزییات «فقدان رئیس جمهور» منتشر کرد که بر اساس اطلاعات آن، ترامپ طی ۸۷ روز نخست ورود خود به کاخ سفید، بیشترین زمان را در مقایسه با باراک اوباما، جورج بوش و بیل کلینتون در زمین گلف گذرانده است. او ۱۹ روز از این مدت را گلف بازی می کرده، در حالیکه این آمار برای اوباما و بوش، هیچ روز و برای کلینتون فقط سه روز بود. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ ترامپ خود از باراک اوباما انتقاد کرده و گفته بود، رئیس جمهوری آمریکا بجای رسیدن به مسائل مهم کشور، بیشتر وقت خود را مشغول بازی گلف است.

مشکل یافتن راهکار مشخصی در عرصه سیاست خارجی از سوی دولت ترامپ به این دلیل است که ترامپ با کمبود «افراد قابل اعتماد» در وزارت امور خارجه مواجه است. در دستگاه دیپلماسی آمریکا هنوز افرادی مشغول کار در سمتهای مهم هستند که از سوی باراک اوباما منصوب شده و تمایلات نسبتا همراه با دشمنی نسبت به رئیس جمهور جدید دارند. به همین دلیل وی در تصمیم گیریها بیشتر از مشاوره افراد خانواده خود بهره می برد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا

سرکوب اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم فلسطین، محاکمه دونالد ترامپ، و منازعات سیاسی بر سر کمک‌های خارجی و مهاجرت، در هفته‌های اخیر تیتر روزنامه‌های آمریکا بوده است ولی ظاهراً در ماه‌های آینده بیشترین موضوع این روزنامه‌ها رقابت بایدن و ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید خواهد بود که از همین حالا این بحث در بین تحلیلگران سیاسی آغاز شده است.

به گزارش الجزیره، «اریک نیسبت»، استاد علوم سیاسی دانشگاه نورث وسترن اعتقاد دارد موضوع انتخابات هنوز در بین مردم داغ نشده است و معمولاً آنها از اواخر تابستان وارد این بحث می‌شوند ولی اتفاقاً همین مرحله برای نامزد‌ها مهم است تا بتوانند پایگاه محکم‌تری در بین مردم کسب کنند.

اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به انتخابات، رقابت تنگاتنگی بین بایدن و ترامپ شکل خواهد گرفت. کارشناسان می‌گویند این رقابت احتمالاً به نحوه عملکرد نامزد‌ها در ایالت‌هایی مثل میشیگان، جورجیا و نوادا بستگی دارد.

نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو نشان داده است که تقریباً نیمی از رای دهندگان ثبت نام شده گفته‌اند که اگر بتوانند هم بایدن و هم ترامپ را در برگه رای کنار گذاشته و جایگزینی برای آنها پیدا کنند. بر اساس این نظرسنجی، حدود دو سوم از رای دهندگان گفتند که اعتماد چندانی به اینکه بایدن از نظر جسمی به اندازه کافی برای رئیس جمهور شدن مناسب است، ندارند، در حالی که تعداد مشابهی گفتند که معتقد نیستند ترامپ در مقام ریاست جمهوری اخلاقی عمل کند.

در مورد نقش رای‌دهندگان جوان‌تر برای اردوی بایدن، پیام تاکنون این بوده است که رای به رئیس فعلی حزب دموکرات تحت تاثیر جنگ غزه و حمایت کاخ سفید از اسرائیل قرار گرفته است. موج اخیر اعتراضات دانشجویان و البته جوانان در حمایت از فلسطین شکاف نسلی را بیشتر ظاهر کرده و این موضوع می‌تواند مشکلی جدی برای بایدن ایجاد کند، چون حساب ویژه‌ای روی رای جوانان باز کرده است. در سال ۲۰۲۰، بایدن حدود ۶۰ درصد از رای اقشار بین ۱۸ تا ۲۹ ساله را به دست آورد.

این امیدواری پایگاه بایدن و دموکرات‌ها در حالی است که نظرسنجی اخیر شبکه سی ان ان نشان داده است که بایدن در میان رای دهندگان زیر ۳۵ سال حدود ۴۰ تا ۵۱ درصد از ترامپ عقب‌تر است و کارشناسان می‌گویند فقدان اشتیاق در میان رای دهندگان جوان می‌تواند برای کاخ سفید نشین‌های فعلی دردسر شود.

حسن پیارالی، رئیس انجمن مسلمانان کالج دموکرات‌های آمریکا، شاخه دانشگاهی حزب دموکرات، گفت: ما می‌دانیم که دانشجویان چه احساسی دارند. من با اطمینان می‌گویم که اگر بایدن سیاست خاورمیانه‌ای خود را تغییر ندهد، در پنجم نوامبر (۱۵ آبان امسال روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) بسیاری از آنها در خانه خواهند ماند. من شک دارم که مردم به ترامپ روی بیاورند، اما مطمئناً به بایدن نیز رای نخواهند داد.

به گفته نیسبت استاد دانشگاه نورث وسترن، کمپین بایدن باید در ماه‌های آینده روی به نظم بخشیدن به خانه دموکرات‌ها تمرکز کند ولی در سمت جمهوری خواه، کمپین ترامپ آشفتگی‌های حقوقی بی سابقه گزارش داده است.

رئیس جمهور سابق با چهار پرونده حقوقی، از جمله دادگاه فعلی نیویورک در رسیدگی به اتهام جعل سوابق تجاری روبروست و هرچند این دادگاه‌ها در میان طرفدارانش اهمیتی ندارند ولی برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر او در هر یک از پرونده‌ها محکوم شود، مردم زیادی از آمریکا به او رای نمی‌دهند.

جان لیلی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی سی اعتقاد دارد که رقابت امسال با توجه به جلسات دادگاه ترامپ و فشار بر بایدن در موضوع جنگ غزه، ممکن است متفاوت باشد.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی اقتصاد ایالات متحده همیشه یک موضوع مهم انتخاباتی در تمام ادوار بوده و هست و امسال نیز موضوع بحث بسیاری از جنجال‌های سیاسی قرار خواهد گرفت.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که علیرغم شاخص‌های مثبت اقتصادی، بسیاری از آمریکایی‌ها بر این باورند که اکنون وضعیتشان بدتر از زمانی است که ترامپ در کاخ سفید بود.

ترامپ مایل است در مورد وضعیت بد اقتصادی صحبت کند، در حالی که تیم بایدن در عوض سعی خواهد کرد گفتگو را تغییر دهد و به موضوعات دیگر بپردازد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ