Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، هر ساله دوم اردیبهشت ماه و دومین روز از هفته سلامت به مبحث خاصی اختصاص داده می شود که امسال این روز غذای سالم، جامعه سالم نامگذاریشده و مسئولان و مردم برنامه های مختلفی را در این روز برگزار می کنند. تغذیه از ابتدا تا کنون نقش اساسی در زندگی انسان ها داشته است و رعایت آداب تغذیه سالم می تواند باعث سلامتی و نشاط شود و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین یافته های محققان علم تغذیه، پیروی از تغذیه سالم می تواند از حدود 80 درصد موارد دیابت ، 30 تا 40 درصد انواع سرطان ها به خصوص سرطان های دستگاه گوارش و تا 50 درصد بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند.

متاسفانه طی 10 سال گذشته شاهد تغییر الگوی غذایی مردم جهان بوده ایم که ایران نیز از جمله کشور هایی است که از این تغییر الگو جدا نیست و آمار به دست آمده از شیوع بیماری های غیر واگیر ناشی از تغذیه نامناسب مسئولان وزارت بهداشت را نگران کرده است در این راستا در آذر ماه سال گذشته هرم غذایی مطلوب ایرانیان منتشر شده است که در آن فرهنگ غذایی مطلوب ، همچون کاهش مصرف نمک، روغن، شکر و استفاده درست از روغن های مجاز عنوان شده است . همچنین مصرف روزانه، حداقل سه نوبت میوه یا سبزی به عنوان رهنمودهای هرم غذایی مطلوب ایرانیان نیز از موارد مورد تاکید در این کتاب است.

پیروی از تغذیه سالم می تواند از حدود 80 درصد موارد دیابت ، 30 تا 40 درصد انواع سرطان ها به خصوص سرطان های دستگاه گوارش و تا 50 درصد بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند

سلامت غذا از مزرعه تا سفره

شاید جمله سلامت غذا از مزرعه تا سفره را بارها شنیده باشید این شعار سازمان جهانی بهداشت(WHO) در سال 2015 بوده است و بیانگر تاکید بر کیفیت محصولات تولید شده توسط کشاورزان ،تولید کنندگان است.در این زمینه باید تمامی کشاوران،تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات غذایی با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا محصولات با کیفیتی را در اختیار مردم قرار دهند تا الگوی غذایی نامناسب میان مردم جامعه رواج پیدا نکند.

میزان مصرف نمک در ایرانیان 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده است!

یکی از مواردی که توسط تولید کنندگان و کارخانه ها در کشور رعایت نمی شود، استفاده بیش از اندازه از نمک و قند در محصولات است استفاده بیش از حد مجاز نمک و قند علاوه بر مضر بودن باعث بیماری هایی مانند دیابت ، سکته قلبی و... خواهد شد. بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده توسط محققان نشان داده است میزان مصرف روزانه نمک در کشور 15-10 گرم است این میزان 2 تا 3 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت یعنی 5 گرم در روز است.

یکی از بیماری هایی که در اثر مصرف نمک زیاد درکشور ما رایج است فشار خون است بر اساس آخرین آمار 27 درصد ایرانیان به این بیماری مبتلا هستند که در موارد پیشرفته باعث بیماری های قلبی عروقی خواهد شد. در این راستا سازمان جهانی بهداشت با کاهش مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز می توان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش داد.

10 درصد ایرانیان مبتلا به دیابت هستند

همان طور که می دانید مصرف بیش از اندازه مواد قندی زمینه ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت را فراهم می کند بر اساس آخرین آمار حدود 10 درصد ایرانیان مبتلا به دیابت هستند همچنین میزان اضافه وزن وچاقی در زنان و مردان بزرگسال 60-45 ساله کشور حدود 70 درصد است و به ترتیب حدود 65درصد زنان و 57 درصد مردان 45 تا 60 سال دچار چاقی شکمی هستند.

شواهد حاکی از آن است که 27 درصد مردم کشور دچار کلسترول بالا هستند که عامل خطر مهم انسداد و تنگی عروق و بیماری های قلبی است. از سوی دیگر آمار ها می گویند مهمترین علت مرگ و میر در کشور مان بیماری های قلبی عروقی است.

کمپین نه به فست فود/غذاهای فوری ایرانی را جایگزین فست فودها کنیم​

شواهد حاکی از آن است که 27 درصد مردم کشور دچار کلسترول بالا هستند که عامل خطر مهم انسداد و تنگی عروق و بیماری های قلبی است. از سوی دیگر آمار ها می گویند مهمترین علت مرگ و میر در کشور مان بیماری های قلبی عروقی است

متاسفانه امروزه بیشتر مردم ایران بیش از اندازه از فست فود ها استفاده می کنند و شاهد آن هستیم که فست فود فروشی ها طی چندین سال اخیر رشد بسیاری داشتند. در این راستا رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ضمن انتقاد از صدور بی‌رویه مجوز برای راه‌اندازی فست فود فروشی‌ها درباره کمپین نه به فست فود که قرار است از سوی وزارت بهداشت برگزار شود به ایسنا گفت: از نظر ما غذایی سالم است که عوامل خطر تغذیه‌ای مثل قند و نمک و چربی را نداشته باشد. فست فودهای غربی که در الگوی غذایی مردم جای خود را باز کرده اند و زیاد مصرف می‌شوند، چربی و نمک زیادی دارند و با توجه به اینکه همراه با نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شوند، به مشکلات تغذیه‌ای مردم دامن می‌زنند.

دکتر زهرا عبداللهی ضمن انتقاد از صدور بی‌رویه مجوز برای راه‌اندازی فست فودها، بیان کرد: این اقدام باعث می‌شود مردم بیشتر به سمت فست فودها بروند. راه چاره این مشکل نیز این است که صنف اغذیه فروشی تشویق شود که غذای ایرانی عرضه کند.

عبداللهی همچنین اضافه کرد: برای اصلاح الگوی غذایی مردم باید غذاهای فوری ایرانی را جایگزین این فست فودها کنیم و فرهنگ مصرف آنها را رواج دهیم. ما با چالش نه به فست فود، می‌خواهیم جامعه را آگاه کنیم و فرهنگ مصرف غذاها و فست فودهای ایرانی را گسترش دهیم.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: مردم به خصوص کودکان این غذاها را نمی‌شناسند. اغذیه فروشی‌ها نیز می‌توانند به سمت این غذاها مثل انواع کوکوها، املت، آش‌های ایرانی که فوری و مدل فست فود دارند ، بروند.

شایع ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر

در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر علی جعفریان صبح امروز در دومین روز از هفته سلامت و در همایش تغذیه؛ سفیران سلامت از رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف فست فود، نمک، چربی و شیرینی زیاد و همچنین عدم فعالیت فیزیکی مناسب، به عنوان عوامل خطر بیماری های غیرواگیر یاد کرد و افزود: متاسفانه ما با مصرف این مواد غذایی قلب و بدن خود را بیمار می کنیم اما از آن لذت می بریم و خودمان زمینه های جامعه ناسالم را فراهم می کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر اهمیت پیشگیری از بروز بیماری های غیرواگیر، گفت: دولت نمی تواند اقداماتی انجام دهد که مردم لاغر شوند یا در غذای خود از نمک کمتری استفاده کنند بلکه وظیفه اصلی دولت، ارائه اطلاعات و ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به وضعیت سلامت و وظیفه اصلی مردم، پیشگیری از بروز بیماری های مختلف است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: شایع ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در دنیا، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل است اما در ایران مصرف الکل شیوع بالایی ندارد اما رژیم غذایی نامناسب، فوق العاده شایع است.

شایع ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در دنیا، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل است اما در ایران مصرف الکل شیوع بالایی ندارد اما رژیم غذایی نامناسب، فوق العاده شایع است



دکتر جعفریان تاکید کرد: زندگی و کار روزمره، به عنوان تحرک بدنی و فعالیت فیزیکی به حساب نمی آید بلکه باید این تحرکات به صورت منظم در طول زمان مشخص انجام شود

آخرین آمار تعداد افراد دارای سوءتغذیه در جهان

متاسفانه در دنیا افرادی هستند که دسترسی مناسبی به مواد غذایی ندارند و از سوء تغذیه رنج می برند. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط worldhunger تعداد افراد دارای سوءتغذیه در مناطق مختلف جهان به شرح زیر است:

تعداد افراد دارای سوءتغذیه و درصد شیوع آن در بازه های زمانی 1990-1992 و 2012-2014

درصد شیوع سوءتغذیه دربازه 2012-2014

تعداد افراد دارای سوءتغذیه دربازه زمانی 2012-2014

درصد شیوع سوءتغذیه دربازه 1990-1992

تعداد افراد دارای سوءتغذیه دربازه زمانی 1990-1992

10.9

794.6

18.6

1,010.6

جهان

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۰۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟

با پیروی از رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی، نوشیدن آب کافی، کاهش استرس، داشتن خواب کافی و رسیدن به وزن ایده‌آل سطح قند خون را کنترل کنید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت نوع دوم یک بیماری مزمن شایع است که خطر ابتلاء به آن را می‌توان با تغییر سبک زندگی، کنترل استرس و دیگر موارد کاهش داد، افزایش سطح قند خون به صورت کنترل نشده اثرات مضری بر همه اندام‌های بدن دارد و ممکن است عوارض جدی بر سلامت چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب، قلب، کبد و رگ‌های خونی داشته باشد، در ادامه به بررسی روش‌های طبیعی برای کنترل سطح قند خون می‌پردازیم:

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی بی‌تحرک مهمترین عامل ایجاد دیابت یا پیش دیابت است، افزایش فعالیت روزانه و فعال بودن در طول روز باعث کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلاء به دیابت می‌شود.

پیروی از رژیم غذایی سالم

مصرف کربوهیدرات اصلی‌ترین دلیل افزایش قند خون و همچنین نوسانات قندی است، توصیه شده است که به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری دیابت مصرف کربوهیدرات را محدود کنید و از کربوهیدرت‌های با شاخص گلیسمی کمتر استفاده کنید، نان، سیب‌زمینی و شرینی سرشار از کربوهیدرات است؛ بهتر است مصرف فیبر خود را افزایش دهید، زیرا به کاهش میزان گلوکز ناشی از مصرف کربوهیدرات کمک می‌کند؛ علاوه بر این، فیبر به کنترل وزن و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها منابع مناسبی از فیبر هستند.

داشتن فعالیت بدنی

ورزش نقش مهمی در بهبود سلامتی دارد، به استحکام عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند، تعادل را حفظ می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد، باعث کاهش وزن می‏‌شود، همه این موارد به کنترل قند خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی

افراد باید به میزان کافی آب بنوشند، هیدراته شدن بدن به کنترل قند خون کمک می‌کند، البته میزان مصرف آب برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی یا قلبی باید با مشورت پزشک متخصص تعیین شود.

کاهش استرس

استرس خطر بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، توصیه شده است با کاهش استرس از طریق یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی، نقاشی کردن و کمک به دیگر سطح قند خون را کنترل کنید.

داشتن خواب کافی

کمبود خواب ریتم شبانه‌روزی را تغییر می‌دهد و منجر به استرس و همچنین بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی می‏‌شود، بنابراین توصیه شده است هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید؛ به منظور داشتن خواب باکیفیت از نگاه کردن به نمایشگرها قبل از خواب دوری کنید، در یک محیط تاریک و آرام بخوابید و سر ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید.

رسیدن به وزن ایده‌آل

حفظ وزن ایده‌آل خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد؛ همچنین، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند، حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد و خطر بروز دیابت را کاهش دهد.

کد خبر 749919

دیگر خبرها

  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان