Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی سال گذشته 65 هزار و 397 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های دام ذبح و روانه بازار مصرف این استان شد.

محمد رشید کرمی افزود: استان زنجان 2 کشتارگاه دام دارد که یک دامپزشک و یک کاردان دامپزشک از بخش خصوصی، یک ناظر شرعی و یک دامپزشک از بخش دولتی بر دام ها، قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار نظارت ویژه ای دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشتار دام در این استان طی در روز و طیور نیز هر شب انجام می شود این نیروهای کنترل و نظارت بهداشتی در زمان های بیان شده نسبت به کشتار نظارت جدی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی سال گذشته از 65 هزار و 397 راس دام کشتار شده، 23 هزار و 72 راس دام گاو و گوساله، 35 هزار و 798 راس گوسفند و 6 هزار و 527 راس دیگر نیز بز بود.

کرمی تاکید کرد: از این تعداد دام کشتار شده 40 هزار و 861 کیلوگرم لاشه و 33 هزار و 718 کیلوگرم نیز اندام های لاشه های کشتار شده ضبط و به دلیل موارد غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شد.

وی، وزن لاشه های سالم 65 هزار و 397 دام سبک و سنگین کشتار شده در کشتارگاه های استان زنجان را پنج میلیون و 830 هزار و 39 کیلوگرم بیان کرد و افزود: بیشترین وزن سالم به ترتیب مربوط به گاو و گوساله با چهار میلیون و 702 هزار و 935 کیلوگرم، 831 هزار و 595 کیلوگرم برای گوسفند و 148 هزار و 509 کیلوگرم نیز برای بز بود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از انجام پنج هزار و 340 بازدید از خودروهای حمل فرآورده های خام دامی طی سال گذشته در این استان خبرداد و گفت: در این مدت یکهزار و 179 مورد از این فرآورده ها نمونه برداری، 34 هزار و 39 کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و 27 هزار و 231 کیلوگرم دیگر نیز معدوم و از چرخه مصرف خارج شد.

کرمی یادآورشد: این بازدیدها و ضبط و معدوم فرآورده های خام دامی از مراکز تولید، مراکز نگهداری و بسته بندی، کشتارگاه ها مراکز عرضه مواد خام دامی استان زنجان بوده است.

وی متذکرشد: مصرف کنندگان هنگام خرید فرآورده های خام دامی به تاریخ آن توجه جدی داشته باشند، چرا که این فرآورده بایدها به حتم با تاریخ همان روز تهیه شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان باید نسبت به پاک شدن تاریخ مصرف بر روی بسته های فرآورده های خام دامی دقت لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده با چنین مواردی مورد را به شبکه های دامپزشکی جهت رسیدگی به موضوع اطلاع دهند.

کرمی خاطرنشان کرد: لاشه ای که فاقد برچسب یا مهر دامپزشکی باشد، بیانگر غیر مجاز بودن لاشه در قصابی است.

وی اظهارکرد: همشهریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، در سطح استان زنجان مورد را با شماره 1512 در سراسر این استان در میان گذاشته و مورد را وی جهت بررسی گزارش دهند.

استان زنجان دارای 2 کشتارگاه دام در شهرهای ابهر و زنجان و چهار کشتارگاه طیور است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۱۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: کشتار غیر مجاز دام در معابر و منازل ضمن گسترش آلودگی و ایجاد رعب و وحشت در افراد علی الخصوص کودکان، باعث انتشار بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بروسلوز وسیاه زخم می‌ شود
وی افزود: با توجه به اینکه دام ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو فاقد هر گونه علائم بالینی است، آگاهی افراد جامعه از راه‌های انتقال این بیماری (گزش کنه، له کردن کنه‌ها با دست، تماس با خون و ترشحات دام آلوده، تهیه گوشت قرمز از مراکز غیر معتبر، کشتار خانگی، مصرف گوشت و جگر خام و نیم پز) و روش‌های پیشگیری مانند سم پاشی دام و جایگاه نگهداری دام، استفاده از تجهیزات فردی در زمان مراجعه به دامداری ها، نگهداری گوشت تازه گرم در بسته بندی بدون نشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، تهیه گوشت قرمز صرفا از مراکز عرضه معتبر و دارای مهر و لیبل دامپزشکی نقش موثری در کنترل این بیماری در جوامع انسانی دارد.

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام