Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:49:26 GMT

کاهش چشمگیر هزینه خدمات درمانی از جیب مردم

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۲۲۰۶۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان گفت: در دولت یازدهم هزینه 37 درصدی خدمات درمانی از جیب مردم به سه درصد در جمعیت روستایی و شش درصد در جمعیت شهری رسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسین داودی در نشستی خبری با اشاره به آغاز هفته سلامت از اول اردیبهشت با شعار "زندگی سالم با نشاط و امید" اظهار کرد: این آخرین هفته سلامت در دولت یازدهم است و عمده فعالیت‌های ما در سه سال گذشته این دولت با اجرای طرح تحول سلامت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 93 و اجرایی شدن طرح تحول سلامت سالانه 700 هزار نفر به دلیل هزینه‌های بهداشت و درمان زیر خط فقر می‌رفتند، افزود: تا قبل از این 40 درصد از درآمدهای مردم صرف هزینه‌های بهداشت و درمان می‌شد و این هزینه‌ها بسیار کمرشکن بود.

دکتر داوودی با اشاره به اینکه تا قبل از اجرایی شدن طرح تحول سلامت 37 درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم بوده است، اضافه کرد: به‌عنوان یک کارشناس بهداشت که در دوره‌های مختلفی فعالیت کرده‌ام در هیچ دوره‌ای به ‌اندازه این دولت بحث حمایت از سلامت را ندیده‌ام.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با بیان اینکه در دولت یازدهم هزینه 37 درصدی خدمات درمانی از جیب مردم به سه درصد در جمعیت روستایی و شش درصد در جمعیت شهری رسیده است، عنوان کرد: طرح تحول سلامت با هدف کاهش هزینه درمانی از جیب مردم، توسعه خدمات تخصصی و توسعه منابع فیزیکی بوده است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه خدمات تخصصی 375 پزشک متخصص را در دوران طرح تحول سلامت به استان هرمزگان اضافه کرده‌ایم که از این تعداد 131 نیروی متخصص را مقیم در بیمارستان‌های استان کرده‌ایم.

دکتر داوودی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای و توسعه منابع فیزیکی در این دوره هزار و 490 پروژه تجهیز، تکمیل و احداث در سطح استان، اضافه شدن 200 تخت بیمارستانی و 45 تخت مراقبت‌های ویژه، ساخت و راه‌اندازی 17 اتاق زایمان یک نفره، تهیه سه دستگاه ام‌آرآی، یک دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی، سه دستگاه سی‌تی‌اسکن، 7 دستگاه رادیولوژی دیجیتال، تکمیل و ساخت و تجهیز 252 محل زیست پزشکان، ماماها و مراکز روستایی، را داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با اشاره به اینکه در راستای منویات مقام معظم رهبری در بحث سیاست جمعیتی، 57 هزار و 795 زایمان طبیعی در طول دوران طرح تحول سلامت داشته‌ایم، عنوان کرد: برای اولین بار کاهش سه‌درصدی زایمان غیرطبیعی را در طول دوران طرح تحول سلامت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت که مهم‌ترین رویکرد اجتماعی دولت یازدهم بوده است بدون حمایت مقام معظم رهبری، شخص رئیس‌جمهور و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حاصل نمی‌شد، ابراز کرد: در کنار این‌ها سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان وزیری مدیر، مدبر، عالم و جهادگر بسیار وزین عمل کرد.

دکتر داوودی با اشاره به حواشی که در خصوص حقوق نجومی پزشکان ایجاد شد، اظهار کرد: در این خصوص مستنداتی را در سال 95 منتشر کردیم که از کل هزینه‌های طرح تحول سلامت تنها 19 درصد به دستمزد پزشکان و پرسنل اختصاص پیدا کرد، 51 درصد به کاهش هزینه‌های از جیب مردم و مابقی به توسعه فضای فیزیکی و تجهیزات اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت و توسعه فیزیکی و تجهیزاتی تا 42 درصد قیمت تجهیزات پزشکی در کشور شکسته شد، اضافه کرد: همچنین دسترسی به داروها در سطح کشور و استان منطقی‌تر شد.

دکتر داوودی با اذعان به اینکه طرح تحول سلامت نیز مانند تمامی طرح‌ها بی‌نقص نبوده و نیاز به کمی اصلاحات نیز دارد اما سیاه نمایی در خصوص این طرح ارزشمند به‌هیچ‌عنوان منصفانه نیست، تصریح کرد: با اجرای این طرح 11 میلیون نفر از افرادی که بیمه نبودند بیمه شدند که رقم کمی هم نیست.

وی، حذف همپوشانی بیمه‌ها توسط سازمان‌های بیمه را بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در این سه سال متوجه طرح تحول سلامت بوده تأمین منابع مالی بوده است اما بااین‌حال نگذاشته‌ایم این مشکلات خدشه‌ای به اجرای این طرح وارد کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با بیان اینکه امیدواریم منابع طرح تحول سلامت در آینده پایدار شود، ابراز کرد: سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به افراد تحت پوشش خود و پرداخت‌هایشان متعهدتر باشند.

دکتر داوودی با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوبی که در سال 95 با مداخله دکتر روحانی به نتیجه رسید بحث رسیدگی به سهم نه بیست و هفتمی سازمان تأمین اجتماعی بود، افزود: در نه بیست و هفتم سهمی که سازمان تأمین اجتماعی از مردم می‌گرفت تا برای درمانشان هزینه کند دو اشکال وجود داشت یکی اینکه تمام این نه بیست و هفتم را هزینه نمی‌کرد و دوم اینکه همان مقدار را هم بیشتر برای بیمارستان‌های خود هزینه می‌کرد درصورتی‌که سهم تأمین اجتماعی در خصوص تخت‌های بیمارستانی بسیار جزئی و اختصاص اعتبار به آن بسیار زیاد بود بنابراین تصمیم گرفته شد این نه بیست و هفتم به‌صورت حساب مجزایی باشد و سازوکار مجزایی برای آن تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه ما وظیفه‌داریم سواد سلامت مردم را بالا برده تا انتظارات و مطالباتشان منطقی‌تر شود، اضافه کرد: مرم باید ضمن یاد گرفتن خودمراقبتی بدانند چه چیزی را از مسئولین اجرایی مطالبه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با بیان اینکه طرح‌ها بسیاری برای بهره‌برداری داریم که حداکثر تا هفته دولت آماده خواهند شد، خاطرنشان کرد: مرکز غربالگری سرطان، بیمارستان توسعه‌یافته در جاسک، توسعه اورژانس به‌خصوص اورژانس شهید محمدی بندرعباس، اورژانس حاجی‌آباد، بندرخمیر و جاسک، افزایش تخت‌های روانی، توسعه اورژانس روانی و اورژانس اطفال بیمارستان ابن‌سینا و غیره تا هفته دولت آماده بهره‌برداری خواهند شد.

دکتر داوودی با اشاره به اینکه بیمارستان شریعتی طبق تفاهم‌نامه‌ای که داریم به مدت سه سال فعالیت‌هایش به بیمارستان خلیج‌فارس منتقل شده و تعمیر این بیمارستان سه سال به طول خواهد انجامید، تصریح کرد: گفته شده که قرار بوده است شرکت نفت بیمارستانی را در بندرعباس بسازد و سپس منتفی و ساخت آن در شیراز آغاز شده که تا به این لحظه درخواست مکتوبی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

وی با اذعان به اینکه همه بیمارستان‌های استان هرمزگان زباله‌سوز دارند، عنوان کرد: زباله‌های ما به‌صورت بیمارستانی خارج نشده و در دستگاه زباله‌سوز به زباله سالم تبدیل می‌شوند و با توجه به قراردادی که با شهرداری داریم هیچ زباله عفونی از بیمارستان خارج نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان در خصوص افزایش مبتلایان مالاریا در استان خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان سال 95 نسبت به سال 94 افزایش داشته اما تا 80 درصد سقف انتقال بومی آن کاهش پیدا کرده است به گونه‌ای که در سال 94، 15 مورد انتقال بومی بیماری مالاریا و در سال 95 تنها دو مورد داشته‌ایم.

دکتر داوودی با اشاره به اینکه در هفته سلامت 89 پروژه را با اعتباری بالغ‌بر 84 میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهیم رساند، اظهار کرد: بهره‌برداری از 43 خانه بهداشت، 22 محل زیست پزشک ماما و در مراکز روستایی، 6 مرکز دندانپزشکی، 7 آزمایشگاه تشخیص طبی، دو مرکز فوریت پیش بیمارستانی شهری و روستایی را در هفته سلامت خواهیم داشت.

وی در تشریح برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی در هفته سلامت افزود: اجلاس مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان، غبارروبی از گلزار شهدا، برپایی جشنواره ورزشی، برپایی ایستگاه سلامت در پارک غدیر (مشاوره، آموزش غربالگری) همراه با ویزیت رایگان پزشک و حضور اتوبوس تشخیص ایدز در محل به مدت یک هفته، همایش سفیران سلامت در شهرستان‌ها از برنامه‌های شاخص این هفته دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود.

تهیه و تنظیم از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد

به گزارش جام جم آنلاین همدان، به مناسبت هفته سلامت، سه مرکز جامع سلامت خانواده در همدان با حضور مسئولین استانی کلنگ زنی و افتتاح شد.

محمد ربیع یگانه، در مراسم کلنگ زنی مرکز سلامت خانواده امام سجاد(ع)، اظهار داشت: مرکز خدمات جامع سلام امام سجاد(ع) در سال ۱۴۰۳ و امروز کلنگ زنی شد که عرصه آن سه هزار و ۵۰۰ متر و اعیان این مرکز یک هزار مترمربع خواهد بود.

سرپرست مرکز بهداشت همدان با اشاره به اینکه این مرکز ۱۹ هزار و ۲۶۱ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد، افزود: این مرکز در چهار طبقه احداث خواهد شد و محل تامین اعتبار آن از سفر ریاست جمهور، منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعتبار مورد نیاز ۳۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین در آیین افتتاحیه مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد سلطانی صحت، بیان کرد: این مرکز از سال ۱۳۹۶ شروع و در اسفند ۱۴۰۲ به متراژ یک هزار ۵۰۰ متر مربع عرصه و ۶۰۰ متر مربع اعیان با جمعیت تحت پوشش ۲۰ هزار نفر به پایان رسید.

ربیع یگانه با اشاره به اینکه برای مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد سلطانی صحت مبلغ ۱۱ و نیم میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ۵۰۰ میلیون تومان از اعتیار هزینه شده توسط خیر نیک اندیش زنده یاد نعمت الله سلطانی صحت پرداخت و مابقی از سفر ریاست جمهوری، منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است.

سرپرست مرکز بهداشت همدان همچنین در آیین افتتاحیه مرکز سراج همدان، عنوان کرد: سال شروع ساخت این مرکز در سال ۱۴۰۳ بوده و بیماران دارای اختلال روانپزشکی شهرستان همدان را تحت هدف خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز سراج همدان ۵ الی ۷ نفر پرسنل دارد، اظهار داشت: هزینه ساخت این مرکز دو میلیارد تومان و هزینه تجهیزات ۷۰۰میلیون تومان می باشد که از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی همدان تامین اعتیار شده است.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • افتتاح ۲ خانه بهداشت روستایی در تالش
  • عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی
  • ۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد
  • هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته