Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@17:01:57 GMT

آيا کاهش وزن با بهم خوردن قاعدگي ارتباطي دارد؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۲۲۶۲۹

خبرگزاري آريا - عقب افتادن قاعدگي هر 28 روز خانم ها دچار تغييرات احساسي هورموني و پريود مي شوند. قاعدگي نشانه اين است که يک زن باردار نيست. اگر اين چرخه قطع شود به چه معناست؟ اگر دوره قاعدگي تان بدون اينکه انتظارش را داشته باشيد جا بيفتد چه؟ دلايل متعددي ممکن است باعث چنين اختلالي شوند. آيا […]

عقب افتادن قاعدگي
هر 28 روز خانم ها دچار تغييرات احساسي هورموني و پريود مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاعدگي نشانه اين است که يک زن باردار نيست. اگر اين چرخه قطع شود به چه معناست؟ اگر دوره قاعدگي تان بدون اينکه انتظارش را داشته باشيد جا بيفتد چه؟ دلايل متعددي ممکن است باعث چنين اختلالي شوند. آيا کاهش وزن مي تواند يکي از مواردي باشد که روي قاعدگي تان تاثير مي گذارد؟
آيا کاهش وزن مي تواند روي قاعدگي تاثير بگذارد؟
پروژسترون و استروژن دو هورمون اصلي هستند که روي چرخه قاعدگي خانم ها تاثير مي گذارند. استروژن به کامل شدن تخمک ها قبل از تخم گذاري و رشد و کامل شدن پوشش داخلي رحم کمک مي کند. پروژسترون از سوي ديگر به طور عمده ساخت ديواره داخل رحم را کنترل مي کند و در طول بارداري به رشد و تثبيت ديواره ي آن کمک مي کند. اگر بارداري اتفاق نيفتد، سطح سلول هاي پروژسترون افت مي کند و ديواره رحم مي ريزد که همان قاعدگي است.
بنابراين آيا کاهش وزن مي تواند روي قاعدگي تاثير بگذارد؟ کاهش وزن بالا مي تواند باعث شود قاعدگي تان عقب بيفتد. کاهش وزن به دليل رژيم گرفتن يا اختلال تغذيه اي مي تواند باعث ايجاد نوساناتي در غده تيروئيد شود که به نوبه خود منجر به کاهش اين هورمون هاي توليد مثلي مي شوند. همين باعث از دست دادن قاعدگي مي شود، شرايطي که به آن آمنوره ثانويه مي گويند. آمنور با کاهش 10 درصد از وزن بدن در مدت زماني کوتاه ممکن است اتفاق بيفتد. اين يعني کاهش پنج کيلو در کسي که وزن فعلي اش 54 کيلو است و منجر به چنين اتفاقي مي شود.
خانم هايي که کمبود وزن دارند به اندازه کافي استروژن توليد نمي کنند. بعلاوه اگر به اندازه کافي چربي نداشته باشيد سلول ها قادر نخواهند بود کلسترول را تبديل به استروژن کنند. به خاطر داشته باشيد براي ساخت ديواره رحم و منظم شدن قاعدگي به استروژن کافي نياز داريد. بنابراين خانم هايي که چربي کمي در بدن خود دارند کمتر پريود مي شوند و مدت زمان بيشتري بدون تخمک گذاري باقي مي مانند.
اضافه کردن وزن مي تواند تاثيري روي قاعدگي داشته باشد؟
همانطور که در بالا خوانديد کاهش وزن مي تواند روي قاعدگي تاثير بگذارد اما آيا درباره اضافه شدن وزن هم همينطور است؟ پاسخ اين سوال نيز بله است. اما چگونه اين اتفاق رخ مي دهد؟ استروژن ضعيف که استرون نام دارد مي تواند از ترکيبات کلسترول اساسي موجود در چربي ها تشکيل شود. خانم هاي چاق يا داراي اضافه وزن که چربي اضافه زيادي دارند واحد تشکيل استرون کوچکي دارند که تاثيري استروژنيک روي غدد دارند. اين استروژن اضافي مي تواند باعث اختلال در قاعدگي شود. خانمي که اضافه وزن بالا دارد، ممکن است ماه ها تخمک گذاري نکند حتي با وجود اينکه پوشش داخل رحمي در حال انباشته شدن باشد. اين مرحله تا جايي ادامه پيدا مي کند که پوشش بي ثبات شود. در نتيجه يک خانم در اين شرايط ممکن است قاعدگي بسيار سنگين و شديدي را به همراه خونريزي تجربه کند.

چرخه قاعدگي يک خانم مي تواند روي کاهش و افزايش وزن او تاثير بگذارد
آيا قاعدگي روي وزن تاثير مي گذارد؟
چرخه قاعدگي يک خانم مي تواند روي کاهش و افزايش وزن او تاثير بگذارد. با اين حال برعکس اين نيز ممکن است پيش بيايد. بيشتر به نظر مي رسد در اين موعد بخصوص از ماه خانم ها مقدار وزن اضافه مي کنند. با اين حال ممکن است قاعدگي دليل تغيير در وزن نباشد. ممکن است ارتباط ثانويه چرخه قاعدگي باعث افزايش يا کاهش وزن شود و تاثير مستقيم نباشد.
سندروم پيش از قاعدگي (PMS ) با هوس غذايي و بالا رفتن اشتها خود را نشان مي دهد که مي تواند روي وزن تاثير بگذارد. تحقيقات نشان داده خانم ها در فازهاي مختلف قاعدگي کالري بيشتري مصرف مي کنند. برخي خانم ها همچنين ورم کردگي را تجربه مي کنند که يکي از علائم موقت PMS است و باعث مي شود وزن بالاتر برود. غذاهاي نمکي باعث احتباس مايعات در بدن مي شوند که به صورت موقت باعث بالا رفتن اعداد روي ترازو مي شود. بسيار مهم است که در طول قاعدگي و بعد از آن از غذاهايي که خيلي نمکي هستند استفاده نکنيد. به برنامه غذايي خود مقدار زيادي ميوه و سبزيجات اضافه کنيد و همچنين مقدار زيادي آب بنوشيد تا احساس ورم کردگي کاهش پيدا کند.
ديگر عواملي که مي توانند روي قاعدگي تاثير بگذارند:
به غير از کاهش و افزايش وزن، موارد ديگري نيز هستند که مي توانند روي چرخه قاعدگي تاثير بگذارند و اين موارد عبارتند از:
1- داروها: گاهي اوقات داروها با قاعدگي تداخل پيدا مي کنند. اگر در پي استفاده از يک دارو دچار مشکلاتي در قاعدگي شديد حتما با پزشک صحبت کنيد.
2- استرس: چرخه و تکامل قاعدگي گاهي ممکن است به دليل سطح استرس بالا دچار اختلال شود. به تعويق افتادن تخمک گذاري ممکن است باعث پريود ديرهنگام شود. اگر اصلا تخمک گذاري نکنيد ممکن است به کلي قاعدگي را از دست بدهيد.
3- ورزش: چربي پايين بدن يا استرس وارد شده روي بدنتان به دليل فشار بالاي ورزش ممکن است باعث تداخل در چرخه قاعدگي تان شود.
4- بيماري تيروئيد: تيروئيد کم کار مي تواند باعث تغيير در توليد برخي هورمون هاي خاص شود و در نتيجه قاعدگي انجام نشود.
5- تغيير در شيفت کاري: اگر خيلي ناگهاني شيفت کاري خود را از روز به شب تغيير دهيد و يا کارتان طوري بود که دائم در حال تغيير شيفت بوديد، ممکن است تغييراتي در چرخه قاعدگي تان نيز صورت بگيرد.
6- شيردهي: هورمون هايي که توليد شير کمک مي کنند مي توانند گاهي تخمک گذاري را متوقف کنند يا به مرور باعث ايجاد اختلال در چرخه قاعدگي شوند و قاعدگي را متوقف مي کنند.
7- پيشگيري از بارداري: نامرتب بودن قاعدگي همچنين مي تواند به علت پيشگيري از بارداري باشد. برخي از داروهاي ضد بارداري خونريزي را تغيير مي دهند طوري که گويا قاعدگي تان عقب افتاده و برخي نيز باعث مي شوند قاعدگي تان يک يا چند ماه و حتي يک سال عقب بيفتد.
8- داروهاي ضدافسردگي يا ضد روان پريشي: داروهاي ضد افسردگي و ضد روان پريشي باعث افزايش توليد هورمون پرولاکتين مي شوند که با ديگر هورمون هاي مربوط به چرخه قاعدگي تان تداخل به وجود مي آورد.
9- سيگار کشيدن: سيگار کشيدن ممکن است سطح پروژستورن، استروژن، تستوسترون و ديگر هورمون هايي که چرخه تان را تنظيم مي کنند کاهش دهد. خانم هايي که سيگار مي کشند PMS بيشتري را تجربه مي کنند و نسبت به غير سيگاري ها چرخه کوتاه تر و نامنظم تري دارند.
10- ديگر عوامل: ديگر عواملي که باعث قاعدگي نامنظم يا قطع آن مي شوند عبارتند از مشکلات ارگان لگن مانند سندروم آشرمن، سندروم تخمدان پلي کيستيک، روش هاي کنترل بارداري، مسافرت، استفاده از داروهاي غيرمجاز، مشکلات هورموني که با مشکلات هورموني قاعدگي تداخل پيدا مي کنند. نارسايي زودرس تخمدان ناشي از اشعه درماني، شيمي درماني يا جراحي روي شکم يا لگن و بيماري هايي نظير بيماري هاي کبدي، سل، ديابت و سندروم روده تحريک پذير هم تاثير دارند.
دکتر کرماني
اخبار مرتبط:
9 علت بي‌نظمي عادت ماهيانه در دختران و زنان
پريود يا عادت ماهيانه چيست؟
عادت ماهيانه دو بار در ماه به چه علت است؟
چرا خانم ها هنگام قاعدگي بداخلاق مي شوند؟؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم

استفاده از خیار یک راه آسان و سریع برای طعم دار کردن آب و نوشیدن و لذت بردن از آن است. خیار حاوی انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است که ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و دیابت کمک کنند. این ماده غذایی شگفت انگیز در عین حال ممکن است به حفظ سلامت استخوان ها، پوست و ماهیچه‌ها نیز کمک کند.

هیدراتاسیون

به گزارش عصرایران، بدن برای عملکرد صحیح و حفظ سلامت کلی خود به آب کافی نیاز دارد.

با استناد به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، دستورالعمل دقیقی برای مشخص کردن میزان آب مصرفی یک فرد به صورت روزانه وجود ندارد. در واقع نیاز افراد به مصرف مایعات ممکن است در صورت تعریق زیاد، ورزش یا از دست دادن مایعات به دلیل بیماری یا آب و هوای گرم افزایش یابد.

در این میان نوشیدن آب به همراه خیار نه تنها میزان آب مصرفی روزانه فرد را بالا می‌برد، بلکه طعم بهتری نیز به آب می‌بخشد. این راهکار می‌تواند به ویژه برای افرادی که نوشیدن آب بدون طعم را دوست ندارند، بسیار مفید باشد.

کاهش وزن

نوشابه‌های شیرین، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی دارای کالری و قند بالایی هستند. از طرفی کالری آب خیار تقریبا صفر است. این موضوع بدین دلیل است که خیار کالری بسیار کمی دارد. افزودن خیار به آب به فرد این امکان را می‌دهد که از نوشیدنی‌های طعم دار بدون مصرف کالری اضافه لذت ببرد.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرند. در این حالت به جای پاسخگویی به نیاز خود به هیدراتاسیون، فرد شروع به خوردن میان وعده‌های متعدد یا پرخوری می‌کند. وقتی احساس گرسنگی می‌کنید، ابتدا یک لیوان آب همراه با خیار بنوشید تا بررسی کنید که آیا گرسنگی تان برطرف می‌شود یا خیر. بدین ترتیب هیدراتاسیون مناسب می‌تواند به فرد کمک کند تا احساس سیری کند و او را از میان وعده‌های غیر ضروری دور نگه دارد.

آنتی اکسیدان‌ها

آسیب اکسیداتیو می‌تواند منجر به امراض مختلفی از جمله سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی شود. در مقابل آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری و به تاخیر انداختن آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.

خیار سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است. در نتیجه با افزودن آن به آب، لیوان آب خود را به راحتی مغذی‌تر و سرشار از آنتی اکسیدان می‌کنید.

خیار غنی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی زیر است:

– کلسیم

– منیزیم

– پتاسیم

– فسفر

– ویتامین آ

– ویتامین کا

کاهش فشار خون

رژیم غذایی با سدیم بالا و پتاسیم کم می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود؛ بنابراین گنجاندن پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

از آنجایی که خیار منبع خوبی از پتاسیم است، آب خیار به عنوان راهی مناسب برای افزایش پتاسیم، ایجاد تعادل بهتر سدیم و پتاسیم و همچنین کاهش فشار خون در نظر گرفته می‌شود.

پیشگیری از سرطان

خیار سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی است که ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کنند.

طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۲۳ از طریق مجله اروپایی تحقیقات پزشکی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت، فلاونوئید فیستین موجود در خیار ممکن است بتواند روند پیشرفت انواع خاصی از سرطان مانند سرطان پروستات را با اختلال مواجه سازد.

با این حال، شایان ذکر است که این نتایج مربوط به مصرف خیار کامل به صورت خوراکی هستند. بدین ترتیب توصیه می‌شود که پس از نوشیدن آب طعم دار شده با خیار، تکه‌های خیار باقی مانده را نیز میل کنید.

سلامت عضلات

پتاسیم کلید انرژی عضلانی و انقباض عضلات است. همانطور که گفته شد خیار منبع خوبی از پتاسیم است و همین فاکتور آب خیار را به گزینه‌ای مناسب برای حمایت از عملکرد عضلات تبدیل می‌کند.

پوست سالم

بر اساس مقاله‌ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، هیدراتاسیون مناسب می‌تواند به دفع سموم از بدن و حفظ سلامت پوست کمک کند. خیار حاوی ویتامین B۶ است که می‌تواند به درمان درماتیت سبورئیک و سایر مشکلات پوستی یاری برساند.

عوارض مصرف ترکیب آب و خیار

تا به امروز عوارض جانبی قابل توجهی از نوشیدن ترکیب آب و خیار گزارش نشده است. با این حال، برخی از افراد ممکن است خیار را به سختی هضم کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که خیار علائم ۵۹.۷ ٪ از افراد مبتلا به سوء هاضمه را تشدید می‌کند. این پژوهش در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا موجود است.

در حالی که اکثر مردم می‌توانند آب خیار و خیار را به خوبی تحمل کنند، بهتر است اگر پس از مصرف آب خیار دچار مشکلات گوارشی یا سایر عوارض جانبی می‌شوید، برای مشاوره با پزشک و یا داروساز خود تماس بگیرید.

طرز تهیه آب خیار

برای تهیه ترکیب مورد نظر به ۸ لیوان آب و

۲ عدد خیار، نازک برش داده شده نیاز خواهید داشت.

– خیار‌های ورقه شده و مقدار کمی نمک (در صورت عدم ابتلا به فشار خون) را به یک پارچ یا شیشه بزرگ حاوی آب اضافه کنید

– مخلوط را به خوبی هم بزنید

– روی آن را بپوشانید و حداقل ۴ ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید

– نوشیدنی به دست آمده را ظرف حداکثر ۳ روز مصرف کنید

آب خیار در مقابل آب لیمو

برخی از افراد ممکن است نوشیدن آب همراه با تکه‌های لیمو را ترجیح دهند و یا حتی فواید هر دو را با نوشیدن آب خیار و لیمو ترکیب کنند.

آب لیمو فواید مشابهی با آب خیار دارد، شامل محافظت در برابر بیماری‌های مختلف با تکیه بر عملکرد آنتی اکسیدانی و کمک به کاهش وزن با ارائه جایگزینی خوش طعم برای نوشیدنی‌های حاوی کالری بالا.

به گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی آمریکا، برخی از تحقیقات معتبر نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های مرکباتی می‌توانند به محافظت در برابر سنگ کلیه کمک کنند. بدین ترتیب آب با تکه‌های خیار و لیمو یک نوشیدنی خوش طعم و با طراوت است که می‌تواند فواید سلامتی متعددی را ارائه دهد.

دیگر خبرها

  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم