Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهراب قاسم خاني در بخشي از نوشته اين هنرمند آمده: اخبار رسيده حاکى از آن است که هم‌اکنون مهراب قاسم‌خانى نويسنده‌ي بسيار ارزنده‌ي کشورمان براى نام‌نويسى در انتخابات رياست جمهورى وارد وزارت کشور شد. وى که مورد استقبال شديد خبرنگارانِ مشتاق قرار گرفته بود، با گشاده‌رويى و لبخندى زيبا به برخى از پرسش‌هاى آنان پاسخ […]

مهراب قاسم خاني
در بخشي از نوشته اين هنرمند آمده:
اخبار رسيده حاکى از آن است که هم‌اکنون مهراب قاسم‌خانى نويسنده‌ي بسيار ارزنده‌ي کشورمان براى نام‌نويسى در انتخابات رياست جمهورى وارد وزارت کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وى که مورد استقبال شديد خبرنگارانِ مشتاق قرار گرفته بود، با گشاده‌رويى و لبخندى زيبا به برخى از پرسش‌هاى آنان پاسخ داد.
(در پاسخ به اينکه به نفع چه کسى کنار مي‌رود) از آنجا که ساختار شکنى شعار اصلى دولت من است، اگر تصميم به کناره‌گيرى گرفتم ترجيح مي‌دهم به ضرر کسى کنار بروم تا به نفعش!
(در پاسخ به رويکرد تلويزيون نسبت به انتخابات) تلويزيون به خوبى، برنامه‌هاى عدالت محورى را براى انتخابات تدارک ديده. براى مثال به جاى برنامه بى‌محتواى کلاه قرمزى برنامه‌اى ساخته‌اند به نام تريبون آزاد که جوانانى برومند و برازنده در آن با جسارت و آگاهى به تخريب بى‌طرفانه دولت مي‌پردازند که اين اقدام‌شان شايسته تقدير است….
(در پاسخ به نظرش در مورد ثبت‌نام آقاى احمدى‌نژاد) به نظرم پس از بنده، ايشان و اون آقايى که کراوات زده بودند و اون يکى که لباس کاراته پوشيده بود، قابليت و سطح توانايى مطلوب جهت اداره امور کشور را دارند و من اينها را رقيب اصلى خودم در اين انتخابات مي‌دانم….
شعار انتخاباتى من «من آمده‌ام، واى واى» است که پيام مستتر در آن اشاره دارد به اين که «من آمده‌ام، واى» و رنگى که براى ستاد انتخاباتى‌ام انتخاب کرده‌ام خاکى مات است چون خيلى چرکتاب است و لک نمي‌گيرد. وى در ادامه صحبت‌هاى بسيار زيبا و آموزنده‌اى نيز انجام داد که متعاقباً منتشر خواهد شد!

مهراب قاسمخاني پيش از اين از دوران ممنوع الکاري، ترسو شدن مديران و جذابيت شوخي هاي توييتر گفت

به نظر مي‌رسد مخاطبان به راحتي و فقط با فشردن يک دکمه و تغيير شبکه به خوبي ثابت کرده‌اند که اگر هنرمند همان هنرمند هم باشد، اما حرفي براي گفتن نداشته باشد، ارزش تماشا ندارد. از سوي ديگر برخي از هنرمندان نيز بر اين باورند که اگر آثار نمايشي طنز نمي‌تواند همانند گذشته در جذب مخاطب موفق باشد، به اين خاطر است که فضاي تلويزيون همانند سال‌هاي گذشته باز نيست و مديران تلويزيون دل و جرات سال‌هاي گذشته را ندارند.
به همين منظور در گفتگويي با مهراب قاسمخاني که تجربه سال‌ها حضور در تيم نويسندگان سريال‌هاي طنز را دارد، اين پرسش مطرح شده است که چرا آثار طنز تلويزيوني با وجود حضور همان تيم‌هاي قبلي، همچون گذشته در جذب مخاطب موفق نيستند؟

مديران تلويزيوني هر روز محافظه‌کار تر مي‌شوند
او با اشاره به سريال‌هاي «پاورچين» و «شب‌هاي برره»، اظهار کرد: اين مجموعه‌ها بالاي 90 درصد بيننده‌اي داشتند که بالاي 80 درصد از آنها هم راضي بودند؛ اما امروز شرايط تغيير کرده است. عوامل بسياري در رخ دادن اين اتفاق دست به دست هم داده‌اند که فکر مي‌کنم مهمترين آنها به مديران صداوسيما برمي‌گردد که هر روز بيشتر از گذشته محافظه‌کار تر مي‌شوند و ريسک‌پذيري آنها کاهش پيدا مي‌کند.
قاسم خاني ادامه داد: بچه‌هايي که امروز به عنوان قديمي‌ها در تلويزيون مشغول به کار هستند، روزي اين فرصت را پيدا کرده‌اند که در اين عرصه حضور پيدا کنند و بعد ديده و شناخته شوند؛ ولي الان مدت‌ها است که ما اين اتفاق را در تلويزيون نديده‌ايم. ترسي ميان مديران و حتي تهيه‌کنندگان به‌وجود آمده که از همان ابتدا به سراغ مهره‌هايي
مي‌روند که امتحان خود را پس داده‌اند و در نتيجه خيلي کم اتفاق مي‌افتد که گروه‌ها و افراد جديدي وارد اين حوزه شوند و بدنه اصلي کار را تشکيل دهند. در واقع عملاً بار اصلي بر دوش همين قديمي‌ترها است؛ البته ممکن است چند جوان اين فرصت را پيدا کنند که چند نقش کوچک را در مجموعه‌هاي طنز ايفا کنند، اما معمولاً ديده‌ نمي‌شوند.
اين نويسنده که معتقد است «عدم ورود جوان‌ها به عرصه طنز در تلويزيون اتفاق بدي است»، گفت: اين در حالي است که در سريال‌هاي خارجي در هر مجمومه‌اي که توليد مي‌شود، تقريباً يک گروه جديدي وارد مي‌شوند که همه از استانداردهايي خوبي هم برخوردارند و کاملاً مشخص است که براي آنها زمان گذاشته شده است؛ اما الان مدت‌ها است که تلويزيون به اين موضوع خيلي ساده نگاه مي‌کنند و براي توليد آثار به سراغ اسامي ثابتي که در ليست وجود دارند، مي‌روند.
 
چرا قديمي‌ها ديگر موفق نيستند؟
نويسنده سريال‌هاي «مرد هزار چهره» و «پاورچين» در پاسخ به اين پرسش که چرا قديمي‌هاي عرصه طنر هم ديگر در جذب مخاطب چندان موفق نيستند، گفت: عوامل مهمي در اين اتفاق تاثيرگذارند. يک نکته مهم اين است که دسترسي مردم به آثار خارجي زياد شده است و از طرفي هم تلويزيون رقابت کردن را بلد نيست و فقط نشان مي‌دهد که فلان شبکه يا فلان برنامه چقدر بد است؛ در واقع مي‌خواهيم با زدن بقيه، خودمان را بالا ببريم. اين درحالي است که در کار فرهنگي، اصلاً مسير اين نيست و بايد کار بهتري براي پيشرفت انجام دهيم. اگر آن سريال‌ها و برنامه‌ها بد هستند، ولي موفق شدند که مخاطب را جذب کنند، بنابراين نمي‌توان در برابر آنها به اين شيوه مقابله کرد. ديگر نمي‌شود ديش‌ها را از بالا به پايين انداخت و فکر کرد که موضوع حل شده است.

قاسمخاني با بيان اينکه «ما بايد بتوانيم مخاطب جوان و نيازهاي او را بشناسيم» يادآور شد: اين اتفاقي است در تلويزيون نمي‌افتد. از طرفي هم فضاي مجازي به شدت به‌ روز شده و الان شوخي‌هاي بسيار جذاب‌تري در توئيتر پيدا مي‌شود تا در تلويزيون؛ شوخي‌هايي که براي نسل ديگري است و ما هنوز آنها را نشناخته‌ايم و حتي تلاش هم نکرده‌ايم که بشناسيم؛ حتي مقاومت هم مي‌کنيم و مي‌خواهيم آنها را ناديده بگيريم. بنابراين کاملاً طبيعي است که جوان‌ها هم ديگر تلويزيون نگاه نکنند. وقتي هم که مخاطب نباشد، انگيزه در ميان گروه‌هاي سازنده کاهش پيدا مي‌کند، چون به عنوان مثال فقط براي 20 درصد از مخاطبان کار مي‌کنند. ديگر آن هيجان انگيزه سابق وجود ندارد که براي حجم زيادي از مخاطبان برنامه‌ مي‌ساختيم. الان اين تصور به وجود آمده که من دستمزدم را مي‌گيرم و ساير آثار تلويزيون هم خيلي بهتر از برنامه ما نيستند.

او در پاسخ به اين پرسش که آثار طنز تلويزيوني را تماشا مي‌کند، بيان کرد: من ديگر آنچنان بيننده تلويزيون نيستم و از هر مجموعه فقط چند قسمت را مي‌بينم. ديگر در تلويزيون آن احترامي که بايد به مخاطب گذاشته نمي‌شود. زماني که در برنامه «دورهمي» حضور داشتم، شاهد بودم که يک مقاومت جدي براي اينکه برنامه ديده نشود، وجود دارد. خيلي ساده است، وقتي قرار است در برنامه‌اي مهماني حضور داشته باشد، بايد کساني باشند که مردم آنها را دوست دارند؛ اين در حالي است که از ليست مهمان‌هايي که به تلويزيون داده مي‌شود، افرادي را که مردم بيشتر دوستشان دارند، حذف مي‌شوند.
نويسنده سريال «دزد و پليس» ادامه داد: به نظرم تلويزيون بايد از افرادي که مردم دوستشان دارند، خواهش کند تا در برنامه‌اي حضور پيدا کنند. موفقيت تلويزيون نياز به حضور اين افراد دارد، چراکه مردم اين ستاره‌ها را دوست دارند. هنوز برخي از مديران تلويزيوني متوجه نشده‌اند که بايد از برخي از هنرمندان در عرصه‌هاي مختلف خواهش کنند تا در تلويزيون حضور يابند؛ چون مفهوم تلويزيون مردمي همين است و بايد به مردم و علايق آنها احترام گذاشته شود. نمي‌شود در تلويزيون از حضور افرادي که با مجوز در عرصه‌هاي گوناگون فعاليت مي‌کنند به صرف اينکه با سليقه برخي جور در نمي‌آيد، جلوگيري شود؛ من فکر مي‌کنم اين شکلي از قلدري است؛ يعني من قدرت دارم و به جاي همه شما تصميم مي‌گيرم که اين اصلاً کار درستي نيست.
 
مردم ديگر به شوخي‌هاي تکراري نمي‌خندند
قاسمخاني با بيان اينکه «رويکرد غلط تلويزيون و گسترش فضاي مجازي تنها دلايل موفق نبودن مجموعه‌هاي طنز تلويزيوني در سال‌هاي اخير نيستند»، گفت: بخشي هم به خود ما هنرمندان برمي‌گردد؛ به عنوان مثال من 45 سالم است و 20 سال است که در اين حوزه فعاليت مي‌کنم و طبيعي است که ديگر آن انرژي سابق را نداشته باشم. ديگر برايم اين فرصتي پيش نمي‌آيد که در پروژه‌اي حضور داشته باشم که مثل «پاورچين» دوستش داشته باشم. در واقع من اوج سريال‌هاي طنز تلويزيوني را تجربه‌ کرده‌ام و ديگر به آن ميزان، هيجان‌زده نمي‌شوم.

او اضافه کرد: الان قطعاً يک مجموعه هر شبي با نصف بينندگان سريال «پاورچين»، براي يک نويسنده جوان بسيار جالب و پُرهيجان خواهد بود.ما نسلي هستيم که انگيزه‌هايمان را از دست داده‌ايم؛ بخشي از ما هم بدون تعارف آنطور که بايد به‌روز نيستند و سعي مي‌کنند که با همان تکنيک‌هاي سابق مردم را بخندانند؛ اما اين تکرارها تکراري مي‌شود و مردم ديگر به شوخي‌هاي تکراري نمي‌خندند. تلويزيون بايد سرمايه‌گذاري جدي براي کمدي تلويزيوني بکند تا نيروي تخصصي در اين عرصه پرورش بدهد.
نويسنده سريال «شب‌هاي برره» در پاسخ به اين پرسش که چقدر براي شناسايي استعدادهاي طنز تلاش کرده است، بيان کرد: در اين سه سالي که در تلويزيون ممنوع‌الکار هستم و هنوز هم علت آن را نمي‌دانم، فرصت داشتم که با تيمي کار کنم و به سراغ افرادي بروم که استعداد داشتند؛ از طنزنويسان مطبوعاتي گرفته تا افرادي که از طريق فراخوان خودشان را معرفي کردند و با امتحان قبول شدند. الان از آن گروه 15 نفره، 6 نفر مشغول به کار هستند. اين کاري است که بايد تلويزيون انجام بدهد، ولي هنوز اين نياز را احساس نکرده است.
 
مديران ميانه تلويزيون نگران ميز خود هستند
قاسخاني با اشاره به حضور خود در اوايل برنامه «دورهمي» يادآور شد: ساختار و شکل اوليه برنامه «دورهمي» پيسنهاد من بود؛ طرحي توسط تهيه‌کننده و بر اساس يک تاک شوي هندي در شبکه نسيم تصويب شده بود و از من براي کارگرداني و سرپرستي نويسندگان دعوت شد و قرار بود دقيقاً همان برنامه ساخته شود که براي من جذاب نبود. ما شخصيت‌ها را تغيير و شخصيت‌پردازي جديدي انجام داديم و شکل متفاوتي براي پلاتو ها در نظر گرفتيم که قرار بود مجري برنامه نقش اصلي بخش‌هاي نمايشي را هم بازي کند. پس از پيوستن آقاي مديري به گروه بازيگران، ايشان تمايلي به مشارکت در بخش نمايشي نداشتند و ترجيح مي‌دادند فقط در نقش مجري در برنامه حضور داشته باشند و همين مسئله باعث شد که تا انتها ارتباط درستي بين بخش نمايش و پلاتو شکل نگيرد و تلاش و اصرار من براي چسباندن اين در بخش به هم از همان ابتدا اشتباه بود و کار با آن شکل يکدست نمي‌شد.
او درباره برنامه‌هاي تالک‌شو با محوريت طنز که مدتي است در تلويزيون باب شده است، گفت: ما خيلي افراد توانمندي نداريم که بتوانند يک برنامه تاک‌شو را بگردانند؛ غير از مهران مديري و رامبدجوان مگر چند نفر ديگر مي‌توانند برنامه تاک‌شوي طنز را بگردانند؟ من فکر مي‌کنم کلاً چهار يا پنج نفر ديگر هم هستند که شايد برايشان جذاب نباشد يا دلشان نخواهد اين کار را انجام دهند.
نويسنده سريال «مسافران» افزود: تالک‌شو موفقي برنامه‌اي است که بتواند مهماني را که مردم دوست دارند، دعوت کنند و حرف‌هايي که مردم دوست دارند را بزند. به عنوان مثال وقتي ما مجيد مظفري را براي حضور در برنامه «دورهمي» دعوت کرديم، اين گفت‌وگو براي پخش کامل حذف شد. اينکه چرا مردم از ديدن يک گفت‌وگوي خوب محروم شدند، سوالي است که من هيچ گاه جواب آن را متوجه نشده‌ام. يا مصاحبه امير آقايي که بخش‌هاي جذاب آن گفت‌گو حذف شد. متاسفانه من فکر مي‌کنم خط قرمزها مرتب تغيير مي‌کنند.

قاسم خاني با بيان اينکه «فکر مي‌کنم مديران ميانه به شدت ترسو شده‌اند و بسيار نگران ميز خود هستند»، گفت: بعد از 20 سال فعاليت ما ديگر خط قرمزها را مي‌شناسيم. الان موضوع اين است که نکند برنامه‌اي پخش شود و بعد دچار مشکل شويم؟ و اين رويکرد که سري را که درد نمي‌کند دستمال ببنديم وجود دارد؛ برخي خيلي علني مي‌گويند که اين مشکلي ندارد ولي نه!
او همچنين در بخشي از سخنانش به سريال «ليسانسه‌ها» و «همسايه‌ها» که اين روزها پخش مي‌شوند، گفت: سريال سروش صحت را مي‌بينم و خيلي کار خوبي هم هست. فکر مي‌کنم اگر تلويزيون هم در دوارن اوج مخاطب خود بود، سريال «همسايه‌ها» هم بيشتر از الان ديده مي‌شد.

بيوگرافي مهراب قاسمخاني
مهراب قاسم‌خاني در 16 آذرماه سال 1350 در تهران به دنيا آمد.او برادر کوچکتر پيمان قاسمخاني ميباشد .  مهراب طراح دکور و نويسنده مي‌باشد. پس از پاورچين با شقايق دهقان ازدواج کرد که حاصل اين ازدواج پسري است به نام نويان.

سينماسينما
اخبار مرتبط:
عکس قديمي و جديد مهراب قاسم‌خاني و پسرش و توصيف عجيب مهراب از اين عکس!
نامه مهراب قاسم‌خاني به رئيس جديد صداوسيما + عکس
عکس و متن جالب مهراب قاسمخاني بعد از دربي
علت جدايي مهراب قاسمخاني و شقايق دهقان ازبرنامه مهران مديري +عکس
عکسي جالب از مراسم عقدکنان مهراب قاسمخاني

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۲۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا خمسه که ۱۳ سال قبل نخستین بار مقابل دوربین سیروس مقدم قرار گرفت تا نقش بابا پنجعلی را بازی کند. او حالا ۷۱ ساله است و در ادامه دو تصویر از تیپ و چهره جدید او را می بینید.

پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون

منبع: فرادید

کد خبر 849261 برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران

دیگر خبرها

  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس