Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@13:21:29 GMT

تشکیل کمیته حافظه جهانی در اصفهان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۲۳۸۹۷

تشکیل کمیته حافظه جهانی در اصفهان

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور گفت: در حال حاضر قدیمی‌ترین سند موجود در کتابخانه ملی منطقه مرکزی اصفهان مربوط به ۵۲۳ سال پیش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، مختار باقری امشب در جلسه شورای اداری شهرستان شهرضا، اظهار داشت: آرشیو ملی ایران از سال 1349 با هدف جمع آوری و حفظ اسناد ملی ایران، فراهم آوردن شرایط و امکانات مناسب برای دسترسی عموم به این اسناد، تمرکز پرونده‌های راکد و امحاء اوراق زائد در تمامی دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت فعالیت خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با توجه به وسعت زمینه فعالیت‌های آرشیوی و ایجاد فرصت برابر برای تمامی نقاط کشور، سازمان اسناد ملی در سال 1371 تصمیم به تأسیس مدیریت‌های منطقه‌ای گرفت، افزود: منطقه اصفهان همواره در تاریخ کشورمان جایگاه ویژه‌ای داشته و با وجود استعداد و توانمندی‌های زیاد این منطقه که از دیر باز پایگاه مهم اسلامی و هویت ملی بوده تصمیم گرفته شد که در این منطقه مدیریت اصفهان تأسیس شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور گفت: این مدیریت بر اساس مصوبه سازمان امور اداری و استخدامی کشور عهده دار جمع آوری اسناد ملی و امحای اوراق زائد دستگاههای دولتی و وابسته به دولت در استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و مرکزی شد.

وی بیان کرد: در سال 1385 بر اساس مصوبه هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مدیریت منطقه مرکزی کشور به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان تغییر نام داد و این مدیریت متولی امر اسناد و کتابخانه ملی شد.

باقری تصریح کرد: اکنون سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با هدف جمع آوری، حفظ و نگهداری اسناد دولتی و غیر دولتی، آثار مکتوب چاپی و خطی و غیر مکتوب در ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور فعالیت وسیع خود را رقم زده است.

وی با اشاره به حوزه فعالیتی این سازمان در دو بخش کتابخانه ملی و اسناد ملی، اظهار داشت: در حوزه کتابخانه ملی عمده شرح وظایف و رسالت سازمان به این صورت است که قبل از اینکه برای هر کتاب توسط ارشاد مجوز چاپ صادر شود باید یک شناسه فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی دریافت کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشورگفت: پس از چاپ کتاب، ناشر براساس قانون و براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است دو نسخه از کتاب را به کتابخانه ملی تحویل دهد و در تیراژ بیش از 1000 نسخه باید چهار نسخه را به کتابخانه ملی تحویل دهد.

وی با اشاره به وجود 70 کتابخانه بزرگ در سطح کشور، افزود: کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی و کتابخانه وزارت امور خارجه از جمله کتابخانه‌های بزرگ کشور هستند اما تفاوت کتابخانه‌ ملی با سایر کتابخانه‌ها این است که هر کتابی که چاپ می‌شود باید دو نسخه آن در کتابخانه ملی نگهداری شود.

باقری به جمع‌آوری نشریات، روزنامه‌ها، پایان‌نامه‌ها و اسناد قدیمی و تاریخی در کتابخانه اسناد کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اسناد و نسخ قدیمی در دست افراد و بزرگان دیده می‌شود که به دلیل شرایط بد نگهداری این آثار به مرور زمان از بین می‌رود، این آثار به چهار روش جمع‌آوری و برای استفاده مردم در مرکز اسناد کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

وی تصریح کرد: اسناد و نسخ قدیمی به چهار روش خرید کتب و نسخ قدیمی، اسکن نسخ قدیمی، نگهداری به شکل امانت و اعطای کتاب توسط مالک نگهداری می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور با اشاره به اینکه سازمان اسناد ملی کتابخانه‌ مرکزی تنها مرجع جمع‌آوری نسخ قدیمی است، افزود: پس از بایگانی اسناد به دوگروه اسناد انتقالی و اسناد امحایی تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه میراث مستند نماد هویت فرهنگی هر کشور است، بیان کرد: این اسناد در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی به ثبت می‌رسند، تاکنون 59 اثر در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ثبت رسیده است.

باقری جمع‌آوری کتب خطی و دست نویس قدیمی را یکی دیگر از وظایف این سازمان دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از این کتب در دست مردم است و به مرور زمان از بین می رود، یک کتاب یا اثر چاپی اگر در شرایط استاندارد نگهداری نشود از بین می رود.

وی ترغیب مردم نسبت به تحویل آثار در حوزه کتب خطی و اسناد قدیمی به منظور حفظ آنها را یکی از خواسته‌های این سازمان از دست اندرکاران حوزه فرهنگ و اطلاع رسانی دانست و افزود: چهار روش اهدایی، فروش، امانت، اسکن اثر برای جمع آوری این کتب دسته بندی شده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور بیان کرد: از جمع آوری کتب و اسناد قدیمی دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم یکی اینکه اصل اسناد و کتب از بین نرود و آنها را در مخزن استاندارد نگهداری کنیم و دوم اینکه اطلاعات این کتب و اسناد بر روی سایت سازمان برای استفاده جامعه محققان، پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اسناد حافظه تاریخی و هویت ملی یک کشور به شمار می‌رود، اظهارداشت: امروزه ارزش اسناد تا حدی است که در یونسکو حتی یک برگ سند نیز به ثبت می‌رسد، در سال 1371 یونسکو یک برنامه را به عنوان برنامه حافظه جهانی معرفی کرد که اسناد را به عنوان میراث مستند بشری معرفی می‌کند.

باقری با بیان اینکه در سال گذشته، کمیته استانی حافظه جهانی را در اصفهان تشکیل دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر قدیمی ترین سند موجود در کتابخانه ملی منطقه مرکزی اصفهان مربوط به 523 سال پیش است.

وی با بیان اینکه 11 هزار برگ سند اهدایی در مخزن منطقه مرکزی کشور نگهداری می‌شود، اظهار داشت: قدیمی‌ترین سند در سازمان اسناد ملی کشور مربوط به 723 قمری یعنی 716 سال قبل است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور گفت: یک NGO به عنوان حامیان اسناد و میراث مکتوب اصفهان تأسیس کردیم که افراد علاقه‌مند می‌توانند در این NGO ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/

R41346/P1377/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۳۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است

محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام اظهار کرد: مولفه اصلی قدرت و اقتدار نظام اسلامی مردم هستند که در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها به ویژه در حوزه مدیریت بحران پای کار هستند.

وی با بیان اینکه تلاش و مدیریت همه دست اندرکاران استان برای مدیریت بحران در ۲ سال اخیر شایسته قدردانی است، ابراز کرد: برخی افراد متاسفانه زباله‌ها و نخاله‌ها را در مسیر گذرگاه‌های آبی و مسیل‌ها رها می‌کنند و همین مسأله موجب بروز برخی مشکلات در هنگام بارش‌های شدید در سطح کشور می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه کسانی که اقدام به رهاسازی نخاله در حاشیه شهر‌ها می‌کنند در واقع مثابه نادیده گرفتن حقوق شهروندی است، افزود: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در کشور برای پاکسازی مسیل‌ها و جمع آوری نخاله‌ها هزینه شده است که در صورت رعایت قانون از سوی برخی افراد، این هزینه‌ها در راستای مدیریت بحران و کاهش مخاطرات ناشی از سیل کاهش خواهد یافت.

نامی با بیان اینکه کار مردمی در حوزه مدیریت بحران بسیار ضروری است و به کاهش مخاطرات در حوادث غیرمترقبه کمک شایانی خواهد کرد، یادآور شد: قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده که بتوان در راستای فرهنگ سازی، کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از سوانح طبیعی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۳ بر استفاده صنایع از پساب تاکید شده است، گفت: صنایع کشور در راستای حفظ منابع آبی بایستی به سمت استفاده از پساب و تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد حرکت کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز در کشور بنا بر تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کاشت درخت و نهال، ابراز کرد: نگهداری و توسعه فضای سبز در کشور باید فرهنگ سازی شود که این امر می‌تواند برای آینده کشور بسیار موثری و سازنده باشد.

نامی با اشاره به اینکه آبخیزداری در سطوح بالا و آبخوان داری در پایین دست نیز در حوزه مدیریت منابع آبی بسیار مهم است، گفت: احداث سد‌های زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک در سطح کشور در دستور کار قرار دارد و از وجود و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه حفاظت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی در کشور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به هدایت زیست محیطی و آمایش سرزمین در حوزه مدیریت بحران در استان گفت: پیوند مدیریتی بسیار خوب در استان وجود دارد که این موضوع در مدیریت بحران و حوادث بسیار ارزشمند است که فصلی مفید و پرفایده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: لازم است که نقشه دیجیتالی شهر ایلام تدوین شود که لایه‌های مکان محور در معرض خطر از نظر سیلاب در مسیر مسیل‌ها مشخص باشد تا بتوان بر اساس شیب در راستای ساماندهی این مسیل‌ها و مسیر رودخانه‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است