Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سخنگوي شوراي نگهبان گفت: مي‌توان مشروح مذاکرات شوراي نگهبان را پخش کرد و من معتقدم آراي اعضاي شورا علني شود، اما اين وضعيت هنوز پذيرش عام ندارد.

به گزارش مشرق، عباس علي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان امشب (شنبه 2 ارديبهشت) در برنامه جهان‌آرا درباره مسئله عدم احراز و رد صلاحيت‌ در انتخابات مجلس و رياست جمهوري گفت: در انتخابات مجلس در ماده 28 قانون انتخابات شرايطي ذکر شده و در ماده 30 اين قانون موانعي داريم، شرايط عبارتست از: التزام به اسلام، مدرک تحصيلي و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..
وي افزود: در قانون انتخابات مجلس اگر شرايط در کسي موجود باشد و مانعي نباشد تاييد صلاحيت مي‌شود، اما اگر مانعي وجود داشته باشد مي‌گوييم رد يا عدم تاييد صلاحيت، که ممکن است فردي سابقه محکوميت يا اقدام عليه نظام داشته باشد.
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اين که در انتخابات رياست جمهوري ما صرفاً شرايط را داريم و به موانع اشاره نشده است، گفت: به همين خاطر در رياست جمهوري رد صلاحيت نداريم و از تعداد ثبت‌نامي‌ها افرادي که واجد شرايط باشند به وزارت کشور اعلام مي‌کنيم.
کدخدايي خاطر نشان کرد: ممکن است کسي در گذشته واجد شرايط بوده اما حالا با راي اعضاي شورا ديگر واجد شرايط نباشد.
وي با بيان اين که شوراي نگهبان حد نصاب کمترين راي 7 راي است، گفت: کساني که ثبت‌نام مي‌کنند پرونده‌شان در شورا مطرح مي‌شود و اعضا اظهار نظر مي‌کنند و نظر خودشان را مطرح کرده و اگر لازم باشد تحقيق بيشتري صورت مي‌گيرد. هر ابهامي که بوده بايد بطرف شود و اگر فردي 7 راي يا بيشتر داشته باشد واجد شرايط شناخته مي‌شود.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال که آيا گرايش و سليقه سياسي اعضا در رايشان موثر است يا خير، گفت: افراد براساس تشخيصي که دارند راي مثبت يا منفي مي‌دهند و در هر جا که يک گروهي تعيين مي‌شود همه آنها براساس نظر خودشان راي مي‌دهند و در دادرسي و حکميت نيز همينطور است.
کدخدايي در پاسخ به اين پرسش که آيا مصلحت نظام نيز در راي دادن افراد مدنظر قرار گرفته مي‌شود، اظهار داشت: تعبيري از امام(ره) است که شوراي نگهبان مصالح عالي نظام را مد نظر قرار دهد. طبعاً من ممکن است با آن معيار راي بدهم. اما اين که بنشينيم و بگوييم فلاني ممکن است راي بياورد يا نياورد هرگز اينطور نيست.
وي درباره تاثير رخدادهايي مانند حوادث سال 88 در تصميمات شوراي نگهبان گفت: به عنوان تصميم جمعي اين مسئله بعيد است. اما ممکن است افراد با توجه به جميع جهات راي مثبت يا منفي بدهند. وقتي شما از رجال يا مدير و مدبر بودن حرف مي‌زنيد سکانداري کشور را در اختيار يک شخص مي‌خواهيد قرار دهيد و اعضا همبا همين نگاه کلان تصميم‌گيري مي‌کنند.
سخنگوي شوراي نگهبان درباره اعتراض به صلاحيت‌ها اظهار داشت: در انتخابات رياست جمهوري چون رد صلاحيت نداريم، فرصت اعتراض در نظر گرفته نشده است. اما افراد مي‌توانند مدارک مثبته را در طول رسيدگي ارسال کنند. اما مرحله‌اي براي اعتراض بعد از رسيدگي در نظر گرفته نشده است، اعتراض‌ها اثري ندارند و بعيد است اين 6 نفر، 7 نفر شوند.
کدخدايي درباره مهم‌ترين مسئله در اين دوره بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان گفت: تاکنون مسئله خاصي نداشتيم و شوراي نگهبان براساس وظيفه قانوني وارد بررسي شد. در دوره‌هاي قبل هم از طرف شورا مسئله مهمي مطرح نبود، اما در بيرون برخي مسائل مهم به نظر مي‌رسيد.
وي افزود: در سال 88 و 92 وقت بيشتري از ما گرفته شد، تا سال 96. در اين دوره زماني که صرف شد از آن 2 دوره کمتر بود و چالش خاصي نداشتيم.
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اين که ما درباره افراد همه جوانب را بررسي مي‌کنيم خاطر نشان کرد: براي مثال مقام معظم رهبري بحث‌هايي راجع به نفوذ يا انقلابي‌گري مطرح کردند که اينها در شورا مطرح شد و هنگام بررسي صلاحيت‌ها به اين نکات توجه شد.
کدخدايي با بيان اين که شاخص مهم در همه ادوار مطرح بود مشارکت گسترده مردم است، اظهار داشت: انتخابات يک مرحله تعيين کننده است و در سال‌هاي اخير تاثير زيادي در دفع تهديدات دشمن و ثبات سياسي کشور داشته رهبر معظم انقلاب دغدغه عمده‌شان مشارکت گسترده مردم بود که اميدواريم شاهد اين مشارکت باشيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا صلاحيت رئيس جمهور مستقر هم بررسي مي‌شود، گفت: طبق قانون در همه انتخابات‌ها صلاحيت افراد براي همان دوره است و در رياست جمهوري نيز اينگونه است. ما بررسي صلاحيت‌ها را براي همان دوره انجام مي‌دهيم و همه ثبت‌نام کنندگان بررسي مي‌شوند.
سخنگوي شوراي نگهبان درباره موضوع کف صلاحيت يا سقف صلاحيت که از زبان برخي فقهاي شورا مطرح شده گفت: اين بحث درباره شرايط حداقلي کانديداهاست، ما اگر شايستگي افراد را مد نظر قرار دهيم شرايط سخت‌تر مي‌شود اما اگر حسب ظاهر شرايط را در نظر بگيريم مقصود از کف صلاحيت اين است.
کدخداي درباره تاثير نگاه مثبت مردم به يک شخص در انتخابات و رد صلاحيت وي اظهار داشت: قانون‌گذار در قانون اساسي مکانيزم‌هايي پيش‌بيني کرده و ما بايد در آن چارچوب حرکت کنيم، که همان مُرّ قانون است. طبيعي است تا زماني که اين چارچوب‌هاي قانوني تعيين شده نمي‌توان سراغ روش‌هاي ديگري رفت.
وي افزود: در بحث انتخابات روش دوگانه‌اي در نظر گرفته شده که اگر شرايط حاصل شد مردم هم گزينه‌شان را انتخاب کنند.
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اين که اگر مسائل خلاف عفت مطرح نشود و حرمت افراد هتک نشود مي‌توانيم مشروح مذاکرات را پخش کنيم گفت: من معتقد بودم حتي آراي اعضاي شورا نيز علني شود، اما اين وضعيت هنوز پذيرش عام ندارد.
کدخدايي درباره مسئله کسرت افراد ثبت‌نام کننده در انتخابات گفت: اصل 115 قانون اساسي زماني تدوين شد که تعداد داوطلبان ثبت‌نام کننده از انگشتان يک دست تجاوز نمي‌کرد. اما اکنون به 1600 داوطلب رسيديم.
وي خاطر نشان کرد: شرايط اصل 115 شخصيت برجسته‌اي را مثال مي‌زند که سابقه مديريت در حوزه‌هاي مختلف داشته باشد و قالب افراد اين ويژگي‌ها را نداشته‌اند و شرط رجل سياسي و مذهبي در آنها نيست. ما بايد شاخص‌ها را اعلام کنيم و مجلس قانوني وضع کند که بازدارنده باشد.
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اين که شرايط بايد احراز شود و در شخص موجود باشد گفت: صلاحيت رئيس جمهور مستقر هم مطرح شد و راي‌گيري کرديم.
کدخدايي با بيان اين که خاص مردم مد نظر شورا هست، خاطر نشان کرد: ما اين نگاه مردم را در چارچوب قانون تشخيص مي‌دهيم و شرايط را هم قانون تعيين کرده است. اگر روزي مشروح مذاکرات منتشر شود خواهند ديد همه مباحث در شورا مطرح شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا نهي رهبري از نامزدي يک کانديدا در انتخابات موثر بوده يا خير، گفت: شورا تا زماني که قانون موجود است نگاه ديگري ندارد، مگر اينکه توصيه رهبري حکم حکومتي باشد.
سخنگوي شوراي نگهبان در پايان درباره رد صلاحيت‌ها در انتخابات شوراها، گفت: من فقط خبر آن را شنيده‌ام و چون اين مسئله ارتباطي با ما ندارد بايد وقتي با هيئت مرکزي نظارت در انتخابات شوراها داشته باشيد تا توضيحاتي ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۵۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه حجاب بار دیگر از مجلس به شورای نگهبان ارسال شد

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب رفع شد، از ارسال مجدد این لایحه به شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم اکنون منتظر اظهار نظر شورای نگهبان هستیم.

وی افزود: عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد ۴۷ تا ۴۹ این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازات‌ها پرداخته است.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته شده برای تخلفات ذکر شده در مواد ۴۷ تا ۴۹ لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم.

 

با توجه به اینکه در جلسه علنی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ مجلس، نمایندگان به اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف برای مدت ۳ سال رای دادند، در صورتی که شورای نگهبان، این لایحه را تایید کند، لایحه مذکور بلافاصله برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود.

دیگر خبرها

  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • لایحه حجاب بار دیگر از مجلس به شورای نگهبان ارسال شد
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • ◄ تعیین حق توقف کامیون ها وظیفه سازمان راهداری است/ محکومیت شورای عالی هماهنگی ترابری
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان