Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت گفت: مصرف لبنیات مردم ایران در مقایسه با کشورهای جهان و منطقه، بسیار پایین است اما در استفاده از لوازم آرایشی مقام اول دنیا را داریم!

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی دیروز در همایش تغذیه سالم؛ سفیران سلامت که به مناسبت دومین روز از هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: مصرف بالای نمک، چربی و شکر زمینه‌های بروز بیماری‌های مختلفی را فراهم می‌کند و کارشناسان معتقدند که ممکن است تا 30 سال آینده، یک سوم مردم ایران به دیابت مبتلا شوند بنابراین باید از امروز شروع کنیم تا نتیجه آن را در 30 سال آینده ببینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هاشمی میزان اضافه وزن و چاقی در سنین میانسالی در ایران را 70 درصد عنوان کرد و افزود: فرهنگ سلامت مردم نیز باید تغییر کند و والدین، مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند. برای ایران زیبنده نیست که سالانه حدود 18 هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را به دلیل بی‌توجهی به قوانین از دست بدهند. زمانی که به مسئولان اعتراض می‌کنیم، عنوان می‌کنند که تولید خودرو، اشتغال ایجاد می‌کند اما این نه تنها اشتغال نیست بلکه گرفتن جان مردم است.
وی ضمن انتقاد از برخی رودربایستی‌ها و تردید‌ها در تصمیم گیری برای کاهش حوادث جاده‌ای در کشور، گفت: متاسفانه فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه به طور کامل در کشور شکوفا نشده و مردم ممکن است با امن‌ترین خودروها نیز تلفات زیادی در حوادث داشته باشند.
وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت کاهش مصرف نمک، افزود: وقتی به نانواها می‌گوییم که از نمک کمتری در نان استفاده کنند، می‌گویند گندم داخلی کیفیت مناسبی ندارد و برای افزایش کیفیت آن، باید نمک زیادی به آرد اضافه شود، بنابراین از مسئولان جهاد کشاورزی می‌خواهیم که به حرف نانوایان توجه کنند، تقاضا داریم تا زمینه‌های صادرات گندم داخلی و واردات گندم خارجی و ترکیب گندم داخلی و خارجی را فراهم کنند چرا که در این صورت هر قدر هم که ویتامین دی به آرد اضافه شود اما حاوی مقدار زیادی نمک خواهد بود.
هاشمی افزود: حتما باید به مصرف منطقی روغن، شکر و نمک و نیز تحرک کافی و فعالیت فیزیکی توجه داشته باشیم و همیشه سعی کنیم که نه به غذاها و رفتارهای نامناسب بلکه به رفتارها و غذاهای مناسب، معتاد شویم.
وی وضعیت مصرف لبنیات در کشور را بسیار نامناسب عنوان کرد و گفت: مصرف لبنیات مردم ایران در مقایسه با کشورهای جهان و منطقه، بسیار پایین است اما در استفاده از لوازم آرایشی مقام اول دنیا را داریم.
درباره قسمت پایانی سخنان وزیر بهداشت مبنی بر اول بودن رتبه ایران در مصرف لوازم آرایش ضمن تایید سرانه بالای مصرف لوازم آرایشی در کشور، باید گفت: رئیس‌سازمان غذا و دارو سال گذشته اعلام کرد: «برخی شایعات مبنی بر اینکه ایران بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی در سطح جهان را دارد کذب است و چنین آماری وجود ندارد.»
به گفته رسول دیناروند، «ما از نظر جمعیت کشور هفدهم جهان هستیم ولی از نظر مصرف لوازم آرایشی کشور هفتم دنیا هستیم.»
 همچنین رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز پارسال اعلام کرد: «ایران رکورددار مصرف لوازم آرایشی نه در خاورمیانه نه در آسیا و نه در جهان و نه در هیچ سطح دیگری، نبوده و نیست.»
به گفته مصطفی اسماعیلی‌مطلق، «آمارهای اعلام شده در مورد میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور و اینکه گفته می‌شود ایران رتبه نخست مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد، اشتباه است.»
مردم در زمان خرید روغن
 به برچسب راهنمای آن توجه کنند
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت: مردم باید روزانه 10 هزار قدم پیاده روی و یا روزانه 30 دقیقه و هر هفته 150 دقیقه به صورت منظم ورزش کنند تا وزن آنها کنترل و سلامت آنها تامین شود.
علی اکبر سیاری با بیان اینکه تغذیه ناسالم و کم تحرکی زمینه بروز بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی، مغزی، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی را فراهم می‌کند، افزود: توصیه می‌شود که افراد کمتر از پنج سال، روزانه پنج گرم و افراد بیشتر از پنج سال، روزانه سه گرم نمک مصرف کنند اما مردم ایران در حال حاضر روزانه به طور متوسط 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند.
سیاری تصریح کرد: مصرف استاندارد روزانه روغن 35 گرم است اما در ایران مردم روزانه 46 گرم روغن مصرف می‌کنند ضمن اینکه روغن مصرفی باید مایع، فاقد اسید چرب ترانس و دارای حداکثر 10 درصد اسید چرب اشباع باشد بنابراین مردم حتما در زمان خرید روغن، به برچسب راهنمای آن توجه کنند.
وی ضمن تاکید بر مضرات قند و شکر، یادآور شد: مصرف روزانه 25 گرم قند به مردم توصیه می‌شود، ضمن اینکه یک قوطی نوشابه حاوی 30 گرم قند است و اگر مردم ایران هر روز یک قوطی نوشابه مصرف کنند، هر سال 7 کیلوگرم اضافه وزن خواهند داشت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد بجای مصرف نوشابه، از دوغ‌های کم نمک و آب استفاده کنند.

-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۵۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سد مهم کشور پُر شد؛ مردم مراقبت کنند

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان با اشاره به پرشدن ۸۱ درصدی مخازن سد‌های خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر گفت: ۱۰۰ درصد مخزن سد دز پر شد.

به گزارش ایرنا، عباس صدریان‌فر بیان کرد: شاهد ۲ موج قوی بارشی در روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبشهت‌ماه در خوزستان بودیم که حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه سامانه‌های بارشی از ۱۰ روز گذشته مورد رصد کارشناسان سازمان آب وبرق خوزستان قرار گرفت، افزود: بررسی سامانه‌های بارشی به دلیل نوسانات زیاد دشوار بود که با مدیریت خوب و ایجاد ظرفیت در سد توانستیم سیلاب اخیر را به درستی مدیریت کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، نقطه بحرانی بارندگی اخیر را سد دز دانست و گفت: ورودی سد دز حدود ۲هزار متر مکعب بر ثانیه بود لذا خروجی سد را از روز‌های قبل به حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیتی حدود ۶۵ میلیون مترمکعب ایجاد کنیم.

صدریان‌فر تصریح کرد: اگر خروجی سد افزایش نمی‌یافت مجبور بودیم آب ورودی به سد دز را خارج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با این ظرفیت توانستیم از سیل پایین دست جلوگیری کنیم، افزود: همزمان با این بارش، در پایین‌دست سد دز، حوضه‌های میانی از جمله سیلاب‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دبی حدود ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه تولید کردند که اگر مقاومت ما برای خروجی سد نبود همپوشانی این ۲ خروجی می‌توانست برای مردم مشکلاتی ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: وضعیت مدیریت شده و حوضه‌های پایین‌دست در حال فروکش کردن هستند و احتمال دارد خروجی سد دز را در ساعت‌های آتی بیشتر کنیم.

وی از مردم تقاضا کرد در پایین‌دست مراقبت کنند و فرمانداران مربوطه نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان پر شد

صدریان‌فر درخصوص آبگیری انجام شده نیز گفت: حدود ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان آبگیری شده است؛ میزان آبگیری سد کارون به ۹۱ درصد و سد دز به ۱۰۰ درصد رسیده است.

بارش بیش از ۱۷۵ میلیمتر باران طی روز‌های پنجشنبه و جمعه باعث آبگرفتگی معابر و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی شهرستان دزفول شد.

دیگر خبرها

  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • مردم ایران عصبانی و بیش از اندازه حسود هستند، اگر به زنی نگاه کنی کشته می‌شوی!
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • عریانی مقدمه بی‌حیایی است
  • فرآیند ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی در کارخانه‌های مشهور (فیلم)
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • یک سد مهم کشور پُر شد؛ مردم مراقبت کنند