Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نماينده مستعفي مجلس ششم اظهاراتي درباره انتخابات داشته است که شايد محل تأمل بيشتر براي بررسي از سوي نهادهاي ناظر باشد

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به نزديک شدن به روزهاي داغ انتخابات، 7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

***

اطلاعات جريان خاص از ذهن قاليباف...
روزنامه اعتماد در شماره شنبه گذشته خود و در انتهاي مطلبي به قلم «جواد دليري» سردبير اين نشريه که با عنوان «رقيب اصلي روحاني کيست: رئيسي يا قاليباف؟» منتشر شد، نوشت:
«قاليباف اين بار با سه هدف وارد صحنه انتخابات شده است: اول آنکه مناظره هاي سال 92 را جبران مافات کند و با روحاني تسويه حساب کند، حتي اگر پيروز ميدان نباشد. دوم آنکه حمله کند تا مسايل شهرداري تهران مطرح نشود و سوم اينکه حاميان اصولگرايش را متقاعد کند که فقط اوست که مي تواند در برابر رقيب تاب بياورد و از شکست نهراسد. زيرا او مي داند نجابت رييسي نمي تواند مناظره هاي 88 را براي احمدي نژاد و مناظره 92 را براي شهردار بازتوليد کند. به اين ترتيب قاليباف جنگي داخلي را در ميان اصولگرايان راه انداخته تا نظر آنها را براي کنارگذاشتن رييسي و جا انداختن خود جلب کند و در اين کارزار رقيب اصلي حسن روحاني شود. او اين را مي خواهد چه پيروز انتخابات باشد چه بازنده. اما برنده اين رقابت درون جناحي هر که باشد، حسن روحاني کار سختي براي رقابت با او پيش رو نخواهد داشت!»[1]

*از 3 ادعاي مطرح شده درباره قاليباف مورد اول (جبران مافات مناظره 92 با روحاني) امريست که هيچ دليلي بر اثبات آن وجود ندارد و سردبير اصلاح‌طلب روزنامه اعتماد در واقع اقدام به ذهن‌خواني کرده است.
کاري که اصلاح‌طلبان همواره خود را منتقد شماره يک آن قلمداد کرده و در اظهارات خود تأکيد مي‌کنند که بايستي با «فَکت» و دليل سخن گفت.
مورد دوم (حمله براي عدم طرح مسائل شهرداري تهران) نيز با اشکالات فلسفي مواجه است.
به اين معني که طرح يا عدم طرح مسائلي که اصلاح‌طلبان در اشاره به مسئله «فساد» مي‌گويند در شهرداري تهران وجود دارد؛ ربطي به انتخابات ندارد و نهادهاي ذيربط، دستگاه‌هاي نظارتي و حتي فعالان اجتماعي و رسانه‌اي در هر برهه‌اي قادر به طرح اين مقولات هستند.
(کما اينکه اصلاح‌طلبان چند ماه قبل به زعم خود مسئله‌اي به نام املاک نجومي را در شهرداري تهران مطرح کردند اما بعداً مشخص شد که پاي يک «دروغ نجومي» در کار است و هيچ فساد سازمان‌يافته‌اي هم اثبات نشد)
از طرفي اگر واقعاً سازمان تحت امير قاليباف و ذيل نظر شوراي شهر تهران مشحون از فساد باشد، مناظره و حتي حمله هيچ کمکي به قاليباف نخواهد کرد و اصطلاحاً مشت طرف مقابل قاليباف پُر خواهد بود و لذا نبايد ترسي از رفتارهاي انتخاباتي قاليباف داشت!
درباره مورد سوم هم مي‌توان به تحليلگر حق داد که چنين نظري داشته باشد. اگرچه هيچ فکت يا اظهار نظري از جانب قاليباف و حتي نزديکان مبرّز وي در اين زمينه وجود ندارد و نويسنده روزنامه اعتماد هم ترجيح داده دليلي بر صحبت‌هاي خود ارائه نکند...
نگاهي به اين اظهارات همچنين اثبات‌گر اين معناست که جريان سياسي خاص پس از مطرح شدن پخش مناظرات غيرزنده نامزدهاي انتخاباتي، طبيعتا به رفتارهايي مثل ذهن‌خواني از نامزدهاي رقيب و اظهار ادعاهاي اثبات نشده روي خواهد آورد.

***
مطالبه عمومي بر نقشه اتاق فکر دولت پيروز شد
چراغاني اصلاح‌طلبان و دولت براي «مرگ مناظره‌ها»
اگرچه در نهايت کميسيون تبليغات زنده برگزار شدن مناظرات را تصويب کرد اما بررسي چند روز مباحثات و واکنش ها به اين موضوع سر نخ هاي قابل اعتنايي از مشي فکري و دموکراسي خواهي جريان خاصي سياسي به دست مي دهد.

جريانات دولتي و اصلاح‌طلب عليرغم اينکه اظهار مي کردند مخالف لغو مناظرات زنده انتخاباتي هستند اما در رفتارهاي سياسي آنها اثر جدي در زمينه اين مخالفت ديده نشد.
قضاوت در اين زمينه هنگامي سهل‌تر مي‌شود که به ياد بياوريم اصلاح‌طلبان و دولتي‌ها در اثناي حادثه پلاسکو و در نخستين شنبه پس از حادثه چه مواضعي گرفتند و چه تيترهاي اول و عکس‌هاي درشتي را منتشر کردند تا به زعم خود شهردار تهران را مقصر حادثه جلوه دهند...
اما گويا لغو مناظرات زنده انتخاباتي بعنوان اصلي‌ترين جذابيت انتخابات در ايران و سمبل شفافيت و پاسخگويي در انتخابات هرگز جذابيتي براي ستاد مشترک اصلاحات و دولت نداشته است!
در همين رابطه «نجفقلي حبيبي» از فعالان اصلاح‌طلب در گفتاري که مي‌توان آنرا يک لاپوشاني براي مرگ مناظرات زنده ارزيابي کرد به سايت جماران گفته است:
«انتخابات فرصت خوبي براي گفت و گو است. خوشبختانه چند دوره است که صدا و سيما شروع کرده و باب گفت و گو را باز مي کند. اصل اين کار خيلي خوب است که رقباي انتخاباتي حرف هاي خود را بزنند اما بايد دقت کنند که هر دوره بهتر شود. هر اندازه بتوانيم اين امر را تصحيح کنيم که باب گفت و گو باز شود خيلي برکت دارد...فرصت خيلي خوبي است که اگر کانديداهاي محترم از اين فرصت درست استفاده کنند و فقط براي کوبيدن رقيب استفاده نکنند، بلکه براي تبيين مسأله استفاده کنند تا مردم بتوانند بهتر به مسائل آگاه شوند»[2]
در همين زمينه دو پست توييتري از جانب دو چهره نزديک به رئيس‌جمهور و در دفاع تلويحي از مرگ مناظره‌ها نيز منتشر شده است.
نفر اول، حسين فريدون برادر رئيس‌جمهور است که درباره لغو مناظرات نوشته است: مناظره زنده احتمال مشکلات امنيتي انتخابات را چند برابر مي‌کند تصميم هيئت نظارت بر انتخابات بسيار خردمندانه است.(گفته مي‌شود اين پست چند ساعت بعد حذف شده است)[3]
نفر بعدي نيز «حسام‌الدين آشنا» مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور بود که در همين باره طي پستي کوتاه نوشت: اگر همه داوطبان خواستار پخش زنده مناظره‌ها هستند تکليف اعتماد به بي‌طرفي معاونت سياسي صدا و سيما چه مي شود![4]
آشنا اگرچه مصاحبه‌اي هم در زمينه مخالفت رئيس جمهور با لغو مناظرات زنده انجام داد اما در اين پست، به زعم خود اينطور وانمود کرده بود که اگر هم مناظره‌ها زنده پخش شود هيچ اعتمادي به عدم بي‌طرفي معاونت سياسي سازمان صدا و سيما نيست.
در همين رابطه روزنامه‌هاي شرق، اعتماد و آرمان‌امروز بعنوان پرمخاطب‌ترين رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نيز در روز شنبه گذشته هيچ عکس يا تيتر اولي را درباره لغو مناظرات زنده انتخاباتي در دولت آقاي روحاني منتشر نکردند و فقط در لابه‌لاي مطالب خود به اين مسئله نيز اشاراتي داشتند.

*بديهيست که لغو مناظرات زنده يک امتياز بزرگ براي دولتي بود که براي وعده‌هاي خود نظير دستاوردهاي برجام، رفع مشکلات اقتصادي و توجه به مردم در مظانّ سؤالات فراواني قرار دارد. اما در عين حال نه تنها اينطور وانمود مي‌کند که هيچ سؤال خاصي وجود ندارد بلکه از چند ماه قبل نيز خبرهايي شنيده مي‌شد مبني بر اينکه رئيس‌جمهور روحاني قصد دارد در مناظره‌ها حضور پيدا نکند.
به اين معني که ستاد دولت به زعم خود تمام مقدمات يک برد بي سر و صداي انتخاباتي را فراهم آورده بود.
نکته قابل تأمل آنکه برخي حاميان دولتي لغو مناظرات زنده از اين گفتند که قرار است در مناظره‌ها تخريب‌ها و تهمت‌ها حذف شود و براي همين با مناظره‌هاي زنده مخالفت کرديم!
جاي سؤال اينجاست که مردم قرار است حتي در مناظره‌هاي ضبط شده چه چيزي را بشنوند هنگاميکه دولت و اصلاح‌طلبان هرگونه نقدي از بي‌دستاوردي برجام، از رفتارهاي دولت و از اوضاع پر انتقاد اقتصادي را توهين و تخريب رئيس‌جمهور مي‌پندارند!
جالب آنکه همين چهره‌ها اقدام به تقلا براي تصويب «قانون زندان» براي منتقدان کرده و حتي صراحتاً به منتقدان گفته‌اند: برويد به جهنم...
به نظر مي‌رسد شوک بزرگ آقاي روحاني به انتخابات 96 و لغو مناظرات زنده انتخاباتي، نتايج تلخي را مي توانست به دنبال داشته باشد که با هوشياري رسانه ها و مطالبه عمومي و حرکت نخبگان سياسي، اين پروژه گروه هاي مشورتي امنيتي-رسانه اي ناکام ماند.

***

شايد در انتخابات، اتفاقاتي بيافتد و موسوي فکّ حصر شود!
محمد نعيمي‌پور از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت ايران اخيراً در اظهاراتي گفته است:
«مواضع ما در قبال رفع حصر و زندان مشخص است و يقينا اين را به نفع کشور نمي‌دانيم يک عده از عزيزان ما که با تمام وجود در خدمت نظام و انقلاب بودند حالا در حصر باشند. ما تمام تلاش خودمان را براي رفع حصر خواهيم کرد، شايد اتفاقاتي در جريان برگزاري انتخابات بيافتد و اين فضا را ايجاد کند، اما همواره بايد بر فرمايشات رهبري اصرار و پافشاري کرد»!
به گزارش ايلنا، او همچنين در کنايه به شهردار تهران نيز بيان مي‌کند: از شهرداري گله‌مند هستيم. فرصت تبليغات آغاز شده اما هنوز در سطح شهر نمي‌بينيم که نزديک به انتخابات مي‌شويم. ظاهرا به دنبال اين هستند که بر خلاف فرمايشات رهبري حضور حداکثري مردم صورت نگيرد. ما به شهرداري اعلام کرديم که قصد ايجاد فضاي انتخاباتي را داريم که گفتند فعلا لازم نيست خودمان اقدام مي‌کنيم![5]

*نعيمي‌پور از نمايندگان مستعفي مجلس ششم است و چندي قبل نيز طي يادداشتي در اشاره تلويحي به اجبار اصلاح‌طلبان براي حمايت از روحاني نوشته بود: «حتي اگر حسن روحاني اعلام مي‌کرد که من نمي‌خواهم اصلاح طلبان از من حمايت کنند ولي اصلاح طلبان راه خود را مي‌رفتند و از او حمايت مي‌کردند.»[6]
منظور او از «شايد اتفاقاتي در جريان برگزاري انتخابات بيافتد و فضاي رفع حصر را ايجاد کند» نيز بر ما مکشوف نيست.
البته تحليلگران معتقدند در انتخابات ارديبهشت ماه، به فضل الهي و با کنشگري مطلوب نيروهاي سياسي و امنيتي کشور، هيچ فتنه‌اي وقوع نخواهد يافت اما با اين وجود به نظر مي‌رسد اظهارات اين چهره جنجالي اصلاح‌طلب بايستي مورد مداقّه بيشتر نهادهاي ناظر قرار بگيرد.
کنايه‌هاي نعيمي‌پور به شهردار تهران نيز بخشي از پروژه يکساله اصلاح‌طلبان براي تخريب «محمدباقر قاليباف» ارزيابي مي‌شود.


***

1_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3545773
2_ http://rooydad24.com/13014552
3_ http://www.dana.ir/news/1088507.html
4_ http://namehnews.ir/fa/news/401163
5_ http://www.sobhmellat.com/?p=6235
6_ http://www.mashreghnews.ir/news/706209

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۶۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جامعه اسلامی مهندسین درخصوص فهرست منتخب برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیانیه ای را صادر کرد.

آنگونه که فارس روایت کرده، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

خدای متعال را شاکریم که علیرغم تمامی جوسازی ها در مایوس کردن ملت ایران از حضور در پای صندوق های رای، مردم بصیر و هوشیار ایران عزیز، چشم طمع دشمنان را کور کردند و دیگر بار حضور خود را در صحنه انتخابات به نمایشی تحسین برانگیز مبدل ساختند.

جامعه اسلامی مهندسین پس از بررسی نفرات راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، و به دنبال مباحث عمیق در شورای مرکزی و هیات اجرایی این تشکل، و ضمن احترام به همه کاندیداهای منتخب برای دور دوم، فهرست زیر را به مردم عزیز حوزه انتخابیه تهران معرفی می نماید.

امید است با حضور پرشور واجدان شرایط در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل عظیم الشان و شهدای گلگون کفن، شاهد انتخاباتی پرشور و دشمن شکن باشیم.

اسامی به ترتیب بالاترین آراء ماخوذه در دور اول عبارتند از:

احمد نادری، سمیه رفیعی، حسین نجابت، عبدالحسین روح الامینی، ابوالقاسم جراره، زهره سادات لاجوردی، علیرضا سلیمی، صالح اسکندری، محمدحسین حسین زاده بحرینی، سمیه گلپور چمرکوهی، علی اصغر پورمحمدی، علی طهرانی مقدم، سیدنظام الدین موسوی، مجتبی رحماندوست، مهدی شریفیان، غلامحسین رضوانی.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901277

دیگر خبرها

  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران اعلام شد
  • دومین ماراتن نامزد‌ها در قاب تلویزیون
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مازندران از فردا
  • آغاز پخش مناظره نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس از فردا
  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • خالص سازها به سراغ قالیباف رفتند /حمله همه جانبه برای جلوگیری از ریاست مجدد قالیباف بر مجلس /پایداری ها پشت متکی می ایستند؟
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست