Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر فرهنگسرای هنری کیاوش گفت: گالری مکانی برای آشتی مردم با هنر است و خوشبختانه هنرمندان تبریزی به چنان سطحی رسیده‌اند که می‌توانند آثارشان را به نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانسه و ایتالیا ارائه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، گالری مکانی برای تبادل افکار و تجربیات هنری است، محل ملاقات توده مردم با هنر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گالری همانند یک موجود زنده است که دائما با هنرمندان وعموم جامعه در ارتباط است و لازمه تدام این ارتباط با هر دو قشر مستلزم اخلاقی رفتار کردن است. یعنی داشتن صداقت کامل در ارتباطات با هنرمندان، آثار هنری و عموم مردم می‌باشد. خلاء موجود در فضای شهری تبریز و نبود رابطه مستقیم بین هنرمند و جامعه باعث به وجود آمدن چنین مجموعه‌‌ای شده است.

درِ این گالری به روی همه باز است و به گفت‌وگو و ایجاد ارتباط بستگی دارد و اینکه این نیاز را در شهروندان یک شهر به وجود آورد جای در شهر وجود دارد که می‌‌تواند فضای متفاوت از روزمرگی‌‌ها برای مردمش بگشاید. از این رو گفت‌وگویی با مدیر فرهنگسرای هنری کیاوش ترتیب داده‌‌ایم که در مطلب زیر می‌‌خوانیم.

آناج: خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید؟

سارا نخعی هستم. متولد سال ۱۳۵۹ در شهر تبریز و فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تبریز . طراحی گرافیک را از سال ۱۳۸۰ شروع کردم و در حال حاظر مدیر کانون تبلیغاتی گرافیکا و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و استان و مدیر فرهنگسرای هنری کیاوش می‌باشم.

آناج: فرهنگسرای هنری کیاوش از چه زمانی فعالیت خود را شروع کرده است؟

فرهنگسرای کیاوش در پاییز سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از مشکلات فرهنگی اجتماعی که در شهر تبریز با آن مواجه هستیم و بی‌‌تاثیر در اقدام برای راه اندازی این فرهنگسرا نبود، عدم ارتباط مؤثر و دو سویه بین اصحاب فرهنگ و هنر و جامعه است؛ این شکاف بعضا طوری افزایش یافته که گویی دو طرف زبان هم را درک نمی‌کنند. یکی از دلایل به وجود آمدن این افت و مشکل، نبود اماکن فرهنگی هنری خصوصی مناسب برای ایجاد چنین تعاملاتی است. طوریکه امروز وقتی یک نقاش، یک عکاس، یک خطاط و .. می خواهد نمایشگاهی بگذارد و آثارش را ارائه کند، انتخاب‌‌هایش در تبریز محدود است.

هدف از تاسیس فرهنگسرا هم این بود که به عنوان عضوی از جامعه هنری این شهر قدمی برای حل این موضوع و ایجاد تعامل بین هنرمندان و جامعه ایجاد کنیم. در فرهنگسرای کیاوش در تلاش هستیم فضای ارتباطی نزدیکی میان هنرمندان، صنعت گران با جامعه ایجاد شود تا هنرمندان بتواند برای ارائه تلاش‌‌های علمی و نظری خود به قصد نمایش و فروش با نقد و بررسی در قالب نمایشگاه و برگزاری ورکشاپ و کلاس‌‌های آموزشی تخصصی در زمینه‌‌های گرافیک، معماری، هنر و کنفرانس‌‌ها و کارگاه‌‌های مختلف علمی و هنری فضای مطلوب و دلنشینی در اختیار داشته باشند.

آناج: تا به حال در این گالری چند نمایشگاه نقاشی و عکاسی و ... به صورت انفرادی و گروهی بر پا شده است؟

در طول پنج ماهی که از راه اندازی و افتتاح این فرهنگسرا می‌‌گذرد، با همراهی هنرمندان شهر تبریز موفق به اجرای 12 رویداد فرهنگی و هنری شده‌‌ایم که خوشبختانه این برنامه‌‌ها با استفبال بی‌‌نظیر مردم هنر دوست تبریز مواجه شده است؛ به طوریکه طبق آمار بیش از یک هزار نفر از شهروندان از برنامه‌های این مرکز بازدید کرده و مشارکت داشته‌‌اند.

اگر بخواهم به صورت تیتر وار به این رویدادها اشاره کنم عبارتند از: نمایشگاه یکصد پوستر برای زندگی مسالمت آمیز ( پوستور فورتومارو) که در تاریخ 18 آذر 95 با همکاری گروه هشت پا و به عنوان یک رویداد بین المللی در این فرهنگسرا برگزار شد. این نمایشگاه همزمان با تبریز در 20 شهر دنیا از جمله پاریس، لندن، استانبول، کیوتو، کراچی، بیروت و .. بود. پوسترهای این نمایشگاه توسط داوران بین المللی در شهر پاریس از بین بیش از پنج هزار آثار ارسالی انتخاب شده بودند. این نمایشگاه به نوعی افتتاحیه فرهنگسرا هم محسوب می‌شد و با همکاری خوبی که رسانه‌ها انجام دادند ما شاهد حضور پرشور مردم عزیزمان در این نمایشگاه بودیم. گزارش این نمایشگاهدر رسانه‌هایمختلف از قبیل شبکه سحر،شبکه سهند در قالب مصاحبه و گزارش تصویری اطلاع رسانی گردید.

نمایش نامه خوانی نوای اسرار آمیز یکی دیگر از برنامه‌‌های فرهنگی بود که در تاریخ 26 آذر 95 با همکاری گروه بولتن در فرهنگسرای هنری کیاوش برگزار شد. این اثر نوشته اریک امانوئل اشمیت بود که به کارگردانی علی کاظمی وند به اجرا در آمد. داستان این نمایش درباره یک نویسنده برنده جایزه نوبل است که سال‌ها به تنهایی در جزیره‌ای در کشور نروژ زندگی می‌کند که در این میان خبرنگاری سعی به مصاحبه با وی را دارد که در طی این آشنایی متوجه کشمکش‌های درونی این شخص می‌شود.

نمایشگاه عکس تئاتر ردیف آخر سومین رویداد هنری بود که در فرهنگسرا برگزار شد. این نمایشگاه در تاریخ سوم دی ماه 95 افتتاح شد و عکاس این مجموعه لیلا فیصلی دانشجوی رشته عکاسی بودند. این نمایشگاه از طریق شبکه بین المللی سحر به صورت گزارش تصویری تحت پوشش خبری قرار گرفت.

رویداد فرهنگی دیگری که در دی ماه 95 موفق به برگزاری آن شدیم؛ برگزاری اولین مجلس فضولی خوانی بود. این برنامه با هدف آشنایی بیشتر مردم شهر تبریز با شاعر آذربایجانی حکیم محمد فضولی در فرهنگسرای کیاوش با همکاری فرمان فرضی و شاهرخ نخعی برگزار شد و این مجموعه تمامی توان خود را به کار گرفت تا این مراسم در شان مردم تبریز برگزار شود. این مجلس به صورت آزاد و رایگان و با حضور دوستداران این شاعر برگزار شد، اما متاسفانه بعدا کج رفتاری بعضی از افراد مجری این مراسم باعث شده این برنامه در این مجموعه ادامه پیدا نکند و به صورت مستقل همین برنامه را در مکانی دیگر به اجرا گذاشتند.

اجرای نمایش باغ آرزوها رویداد هنری دیگری بود که در 27 و 28 دی ماه در فرهنگسرا برگزار شد. این اجرا کاری از گروه ولگرد با هنرمندی صمد آذرخش و محسن شکری بود و در دو سانس برگزار شد.

نمایشگاه نقاشی سرگشتگی در اول بهمن 95 با حضور بسیاری از علاقمندان افتتاح شد. دراین نمایشگاه نقاشی های دل آرام کرمانی نمایش داده شد که محور اصلی نقاشی های او در این نمایشگاه از محوریت زن در فضای امروزی و سردرگمی های دنیای مجازی است که به اضافه مشکلات اقتصادی و فرهنگی است و همه اینها گاها به صورت خشم یا افسردگی بروز می کنند. یکی از کارهایی خوب و متفاوتی که در این نمایشگاه انجام دادیم برگزاری جلسه نقد و بررسی آثار توسط استاد بهراد خدایی بود که با شرکت علاقه مندان صورت گرفت.

نمایشگاه عکاسی مامور ابلاغ در پانزدهم بهمن 95 با عکس های مقداد حسین زادگان برگزار شد. عکس‌های این نمایشگاهحکایت از درهایی داشت که ایشان در زمان خدمت سربازی به عنوان مامور ابلاغ ابلاغیه هایی را به این خانه ها تسلیم کرده بود و هر یک داستانی داشت که عکاس برخی از آنها را به صورت طنز گونه نوشته و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود. 75 درصد از عواید حاصل از فروش عکس ها در این نمایشگاه به نفع موسسه حمایت از کودکان سرطانی تسکین قرار گرفت.

ورکشاپ دو روزه تصویرسازی و تکنیک‌های تصویرسازیدر این فرهنگسرا برگزار شد و تاریخ برگزاری این ورکشاپ 22 و 23 بهمن ماه 1395 و با محوریت تصویرسازی بود. از آنجایی که داریوش نخعی در زمینه تصویرسازی ید طولانی دارند و بیش از 800 جلد کتاب طراحی کرده و در حوزهای گرافیک و فضای شهری کارهای ماندگاری برای کشور انجام داده‌اند و در رزومه کاری فوق العاده قوی داشتند، از ایشان خواهش کردیم که این سخنرانی را در دو بخش انجام دهند که اولین جلسه به صورت تئوری برگزار شد و دومین جلسه به زودی به صورت عملی برگزار خواهد شد.

برنامه هنری دیگر ما اجرای پرفورمنس آرت، با عنوان دوئت سازهای ناکوک بود که در تایخ 28 بهمن ماه 1395 برگزار شد. این پرفورمنس که به کارگردانی علیرضا امین مظفری تهیه شده بود، با استقبال بینظیر مردم هنر دوست تبریز روبه رو شد .

نمایشگاه گروهی آبرنگ با عنوان قاب سفید نیز در این فرهنگسرا برگزار شد و این نمایشگاه در تاریخ 20 تا 25 اسفند ماه سال 95 برپا شد. در این نمایشگاه اساتید بنام تبریزی از جمله یعقوب عمامه پیچ که از نقاشان تاثیر گذار و پرتلاش هستند؛ حضور داشتند. در کنار آثار استاد عمامه پیچ؛ هنرآموزان جبار نظری و آقای حسینی صدر هم آثار خود را در این نمایشگاه ارائه کرده بودند و در مجموع 36 اثر آبرنگ در این گالری به نمایش درآمد و استقبال خوبی صورت گرفت.

آخرین برنامه ما در سال 95 نمایشگاه سفال با عنوان تاج سرخ بود که به درخواست شیوا زمانی که در زمینه طراحی سفال فعالیت دارند، برپا شد.

در سال 96 هم اولین نمایشگاهی که در این گالری برگزار شد، نمایشگاه نقاشی انفرادی آیدا تیمورلوئی بود که در تاریخ 25 تا 30 فروردین برگزار شد.

آناج: این گالری بصورت شخصی اداره می‌‌شود یا دولتی؟

فرهنگسرای هنری کیاوش، جزو فرهنگسراهای مشارکتی محسوب می‌شود و به نوعی زیر مجموعه‌ای از شهرداری است که با کوشش معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز صورت گرفته است.

آناج: لطفا به اهداف تاسیس فرهنگسراهای مشارکتی اشاره کنید؟

افزایش مراکز فرهنگی شهر تبریز به منظور سهولت در دسترسی به مراکز فرهنگی و بالا رفتن سهم مشارکت فعالان فرهنگی و مردم در جریان فرهنگی شهر تبریز و همچنین ارتقا قابلیت ها و توانمندی های فردی و جمعی و مشارکت فعال و موثر مردم در اداره امور فرهنگی، هنری و ... در سطح محلات تبریز. ایجاد بستری مناسب برای پذیرش مسئولیت و ایفای نقش از سوی نخبگان، فرهنگیان و الگوهای اندیشمند جامعه از اهداف تاسیس فرهنگسراهای مشارکتی است.

این فرهنگسرا به صورت خصوصی اداره می شود و با هزینه شخصی اقدام به راه اندازی این مرکز کرده ایم و آن را اداره می کنیم و انتظار داریم که نهادها وارگان های دولتی هم در این مسیر از ما حمایت کنند تا ما این مسیر را برای شهرمان ادامه بدهیم.

آناج: شما به عنوان گالری دار در این مدت کوتاه موفقیت‌های بسیاری داشته‌اید و حال برای آینده، این گالری چه برنامه‌هایی را در نظر دارید ؟

جایی که رگ‌های حیاتی در شهر جریان دارد ، گالری هنری است. پس بر همین اساس فرهنگسرای هنری کیاوش، برنامه‌هایی دارد که در نزدیک شاهد خواهید بود .

ظرفیت سازی برای استعدادهای جوان در تمام زمینه های هنری و فرهنگی و مشارکت پذیر کردن گالری توسط تمام لایه های فرهنگی و معرفی و همچنین در اختیار گذاشتن فضا امروزی و در صورت توسعه فضای استاندارد برای ماندگار کردن خاطره ها و اتفاقات و رویدادهای ملی، مذهبی و فرهنگی کشور.

آناج: چگونه با بحران اقتصادی کنونی دست و پنجه نرم می‌کنید؟این بحران ممکن است نهایتا به چه چیز در حوزه‌ی فعالیت شما منجر شود؟

واقع گرایی و احتیاط به همراه توانایی مقاومت در برابر سختی ها و حتی الهام گرفتن از آن‌ها به من کمک کرده است که از همه بحران‌ها گذر کنم. تنها یک پاسخ به سوال شما دارم و آن اینکه آرزو دارم ذهنم از فشارهای مالی آزاد باشد تا بتوانم این مجموعه و اهداف بلند مدتی که در نظر دارم را عملی کنم در فرهنگسرای هنری کیاوش در تلاش هستیم که اهالی و فرهنگ و هنر را بر صدر بنشانیم و به مردم دنیا معرفی کنیم و در سال جدید برنامه های خوبی برای معرفی هنرمندان تبریزی در سطح بین المللی دارم و تمرکز اصلی خودم را بر روی روابط بین المللی و توسعه تعامل هنرمندان تبریز با هنرمندان سایر کشورها گذاشته‌ام. من معتقد هستم که هنرمند تبریزی این استعداد و ظرفیت را دارد که آثارش در بهترین گالری‌های دنیا در ایتالیا و فرانسه و آلمان و ژاپن و .. ارائه شود و امیدوارم که در این مسیر همراه هنرمندان عزیز باشیم.

به جز این در سال جدید در تلاش هستم به هنرمندان برای تجاری سازی آثارشان کمک کنم، باید کاری کنیم که هنرمند بتواند آثارش را بفروشد و با تامین مالی به دنبال بروز هرچه بیشتر استعداد های هنری خود برود. ما در سال 96 باید با همکاری رسانه‌ها و فعالین اجتماعی کمپینی برای خرید آثار هنری تشکیل دهیم و خانواده‌ها را تشویق کنیم به جای خرید صنایع هنری چینی، آثار هنری خودمان را خریداری کنند. این کمپین می‌تواند حامی هنرمندان شهر تبریز باشد و در سال 96 آن را اجرایی خواهیم کرد.

آناج: آیا چیزی در حرفه تان وجود داد که به عنوان گالردار تحمل آن را نداشته باشید؟

برای من تحمل افرادی که بیش از حد بلند پرواز هستند و یا کسانی که قدرت و مقام را بر همه روابط انسانی اخلاقی ترجیج می‌دهند سخت است. دوست دارم با هنرمندانی فعالیت کنم که فروتنانه در پی رشد تخصص خود هستند و بدون هیچ ادعای در تلاش‌اند تا بتوانند در کار خود موفق باشند. وظیفه‌ی من به عنوان گالری‌دار این است که همراه جوان‌های باشم که فعالیت کرده و حال برای دیده شدن اثر خود نیاز به مکان دارند و معتقدم یک هنرمند برای رشد و راه یافتن به مرحله جدید از خلق اثر، نیاز به برگزاری نمایشگاه دارد. برگزاری نمایشگاه را من سکوی پرش می‌دانم. این نظر شخصی و تجربه‌‌ای است که طی سالیان کار در حوزه هنر داشته‌‌ام. زمانی رضایت برای من حاصل می‌شود که ببینم هنرمندان در مسیر حرفه‌‌ای خود به جایی می‌‌رسند. هر نمایشگاهی که در گالری کیاوش برگزار می‌‌شود و مردم با دیدن اثر هنری و گفتگو با هنرمند برایم حس خوبی می دهد. این جوانان نیاز به دیدن و دیده شدن دارند.

آناج: لطفا در خصوص ساعات کاری فرهنگسرا توضیح دهید؟

گالری در خیابان امام، نرسیده به چهارراه منصور از سمت میدان ساعت، کوچه سیدزاده، پلاک ۱۳ واقع شده ودر روزهای هفته شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 18 آماده بازدیدهنرمندان و مخاطبان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۷۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ سعید خیرالهی با بیان این که هنر مردمی و انقلابی بر اساس زیست بوم، محور برنامه‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی در ایلام است، اظهار کرد: در آیبن گرامی داشت هفته هنر انقلاب اسلامی از ۷۰ هنرمند استان تجلیل شد.
وی با اشاره به اجرای عملیات وعده صادق با هدف پاسخ قاطع و مشروع ایران اسلامی به جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در سوریه، شهادت سردار زاهدی و جمعی از مستشاران، اذعان کرد: ریشه این کودک کشی و نگاه ظالمانه به بشریت که مصداق آن رژیم صهیونیستی است باید از بین برود.
سعید خیرالهی با بیان این که هنر انقلاب اسلامی با حلاوت نام شهید سید مرتضی آوینی در سطح استان برگزار می‌شود، ابراز کرد: شهید آوینی تلاش کرد که با هنر و کلامش، اندیشه و فلسفه وجودی دین، انسان و هنر را نشان بدهد و حرکتی انقلابی را در دنیای هنر امضاء کرد و به یادگار گذاشت.
مدیر حوزه هنری استان ایلام با اشاره به این که تلاش شده است ناشناخته‌ها و نقاط قوت هنر انقلاب اسلامی در استان شناسایی شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، سهم استان از زیرساخت‌های هنری از جمله سینما، گالری‌ها و سالن‌های نمایش است و باید با نگاه ویژه‌ای به مقوله زیرساخت‌های هنری در استان انجام شود، تأکید کرد: توجه و گسترش زیرساخت‌های هنری در استان باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان این که تقویت نیروی هنری متخصص و جریان ساز در ساختار حوزه هنری انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های این نهاد در استان است، ابراز کرد: بُرج هنر یکی از نیاز‌های زیرساختی در حوزه هنر استان به شمار می‌رود که لازم است که این طرح با نگاه مسئولان ارشد استان و کشور به سرانجام برسد و مکانی برای حضور هنرمندان باشد.
واحد‌های تجسمی، شعر، عکس، موسیقی، آموزش، پژوهش، هنر‌های تصویری، نمایش، آفرینش‌های هنری و ادبیات پایداری در حوزه هنری انقلاب اسلامی فعال است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نمایش طرح‌های گرافیکی هنرمندان استان همدان با موضوع اقدام تنبیهی وعده‌ی صادق 
  • برپایی نمایشگاه در خیال در قم
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، «روایت باران» برگزار می شود
  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • اعلام آمار بازدید از نمایشگاه نوروزی موزه هنرهای معاصر تهران
  • تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر