Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-02@22:43:34 GMT

بازدهی بورس نسبت به بازار پول بیشتر می شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۲۸۵۰۸

بازدهی بورس نسبت به بازار پول بیشتر می شود

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه را نقدینگی جدید دانست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) بهنام بهزادفر ادامه داد: پیش بینی می‌شود در هفته‌های آتی هر چقدر بازار سرمایه به ترافیک مجامع نزدیک‌تر می‌شود، از رفتارهای هیجانی خود بکاهد و نقدینگی در این بازار به سوی شرکت هایی برود که سودهای معقول تکرار شونده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بازدهی شاخص کل بورس و اوراق بهادار که در محاسبات آن، شرکت‌ها بر اساس سهام منتشر شده، وزن دارند برای امسال مثبت ۱. ۸ درصد شد، اما بازدهی شاخص کل هم وزن که در آن همه شرکت‌ها هم وزن به شمار می‌روند، حدود ۹ درصد بود که نشاندهنده بازدهی بیشتر شرکت‌های کوچک بورسی است.وی گفت: وضع کنونی به این معناست که نقدینگی در بازار به میزان استاندارد نرسیده و بیشتر روی سهم‌های کوچک تری متمرکز است که فروشنده حقوقی پیگیر ندارد.استاد دانشگاه اضافه کرد: در پایان سال ۱۳۹۵ و روزهای آغازین سال ۱۳۹۶ بورس یک رکورد هفت ساله برجای گذاشت و برای ۲۰ روز کاری متوالی که بیشتر آن در فروردین ماه امسال بود، مثبت شد.وی سه دلیل را سبب بروز این شرایط دانست: یک دلیل آن افت بازار در زمستان پارسال بود؛ زیرا به طور عموم پس از ریزش و رکود به نسبت طولانی در بازار سرمایه، رشدهای مقطعی نیز جزیی از روند طبیعی می‌شود.بهزادفر گفت:: پارسال شاخص بورس از آذرماه تا نیمه اسفندماه ریزش ۶ درصدی داشت و از دیدگاه تکنیکالی (تحلیل فنی شاخص) نیاز به مقداری رشد، طبیعی است.وی افزود: این روند ریزش و رکود در این دوره زمانی، مقداری سابقه تاریخی نیز دارد.بهزادفر افزود: این روز‌ها فضای بازار توام با خوشبینی می‌شود و بازار سرمایه به وعده‌های افزایش تولید و حمایت از تولیدات داخلی و افتتاح طرح‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهد.این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین، ورود پول‌های جدید به این بازار بی تاثیر نبوده است؛ چنانچه بازدهی اوراق خزانه موجود در بورس را معیاری برای بازدهی بازار پول بدانیم این بازار از آغاز سال تاکنون حدود ۱. ۶ واحد بازدهی داشت که کمتر از بازدهی بازار سرمایه است.سرمایه گذاری در بورس بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بازار موازی پول داشته است که این موضوع به طور خودکار، موجب جذب پول می‌شود.
فصل جدید بازار سرمایه در راه است
سعید اسلامی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری هم با بیان اینکه اصلاح میزان دامنه نوسان و حجم مبنا یکی از مشکلات مهم ساختاری بازار سرمایه را حل خواهد کرد، گفت: این اقدام گام مهم سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه بازار سرمایه است.سعید اسلامی بیدگلی گفت:: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با شجاعت برنامه‌ای مشخص برای اصلاح حجم مبنا و محدوده نوسان اعلام کرد.سعید اسلامی بیدگلی اظهار داشت: قوانین مربوط به حجم مبنا و دامنه نوسان سال‌ها است که مشکلاتی برای بازار سرمایه ایجاد کرده بود و با اعلام رییس سازمان بورس مبنی بر اصلاح قوانین مربوط به دامنه نوسان و حجم مبنا فصل جدید بازار سرمایه آغاز شد.این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سال‌ها فعالین بازار سرمایه در خصوص این مشکل صحبت می‌کردند، ادامه داد: با همت دکتر شاپور محمدی پنجره جدیدی برای بازار سرمایه گشوده شده است.سعید اسلامی با بیان اینکه اصلاح میزان دامنه نوسان و حجم مبنا یکی از مشکلات مهم ساختاری بازار سرمایه را حل خواهد کرد، افزود: این اقدام گام مهم سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه بازار سرمایه است.به گفته دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تغییر تدریجی دامنه نوسان و حجم مبنا ممکن است با ریسک‌های اندکی مواجه شود، اما قطعا در مقابل این ریسک‌های اندک آینده روشنی وجود دارد و مشکلی که طی ۱۰ سال اخیر بازار سرمایه با آن روبرو بوده با این اقدام حل خواهد شد.وی ادامه داد: از آنجا که فعالین بازار سرمایه همواره با مشکل دامنه نوسان و حجم مبنا روبرو بوده اند خیلی زود با آن منطبق خواهند شد.سعید اسلامی با اشاره به اینکه ریسک اصلاح میزان دامنه نوسان و حجم مبنا متوجه حرفه ای‌های بازار سرمایه نخواهد بود، افزود: فعالین بازار سرمایه با مشاهده عزم جدی سازمان برای اصلاح این روند همکاری خواهند کرد.دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد: این اقدام علاوه بر توسعه بازار سرمایه شفافیت بیشتر نیز به همراه دارد و یکی از کارویژه‌های مهم آن تسهیل فرآیند کشف قیمت است.وی همچنین برنامه‌های کانون در سال ۹۶ را تشریح کرد و گفت: در سال جدید تلاش می‌شود تعامل کانون با سیاست گذاران و نهادهای سیاست گذاری نزدیک‌تر شود.اسلامی بیدگلی؛ تقویت ارتباطات ببن المللی از طریق افزایش تعامل با نهادهای بین المللی و از سرگیری آزمون‌های ASAF در ایران و همچنین راه اندازی نسخه انگلیسی وب سایت کانون نهادهای سرمایه گذاری را از دیگر برنامه‌های کانون عنوان کرد.دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری، همکاری با سازمان و نهادهای خیریه و مردم نهادی که از ساختار مالی شفاف برخوردارند را از جمله مسوولیت‌های اجتماعی کانون خواند و گفت: افزون بر این همکاری، کانون مد نظر دارد در سال پیش رو در خصوص آموزش‌های عمومی و فرهنگ سازی در بازار سرمایه گام‌های استواری را بردارد.وی افزود: بهبود روابط با سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان بازار سرمایه از طریق فعال سازی کارگروه‌های تخصصی و تعامل بیشتر سازمان‌های مرتبط با بازار سرمایه از دیگر برنامه‌های مهم این کانون است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جریان معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت بازار سرمایه شاخص کل بورس با کاهش ۳ هزار و ۹۰۱ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۴۲ واحدی در تراز ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز بازار سرمایه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومانی ثبت شده است. امروز همچنین ۲۳۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد.

او افزود: امروز ۶۰ درصد بازار به عبارتی ۴۲۴ نماد در محدوده مثبت و ۴۰ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان پایان دادند. امروز تعداد خریداران حقیقی در بازار ۹۸ هزار کد و تعداد فروشندگان حقیقی ۱۰۴ هزار کد بود. همچنین امروز صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد ورود بیشترین میزان نقدینگی بودند و بیشتر خروج نقدینگی حقیقی‌ها به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

غفوری می‌گوید: این روز‌ها بازار کاملا بی رمق دنبال می‌شود و بازار در حالت بی میلی است و هیچ موتور محرکی با وجود ارزان بودن بازار دیده نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد