Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،مختار باقری در جلسه شورای اداری شهرستان شهرضا، عنوان کرد: آرشیو ملی اسناد و کتابخانه ایران فعالیت خود را با هدف جمع آوری و حفظ اسناد ملی ایران، فراهم آوردن شرایط و امکانات مناسب برای دسترسی عموم به این اسناد، تمرکز پرونده‌های راکد و امحاء اوراق زائد در تمامی دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت، از سال 1349 آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه در تشریح جایگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، اظهار کرد: سازمان اسناد ملی کتابخانه‌ مرکزی تنها مرجع جمع‌آوری نسخ قدیمی کشور است، از طرف دیگر پس از چاپ هر کتاب، ناشر براساس قانون و براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است 2 نسخه از کتاب را به کتابخانه ملی تحویل دهد و در تیراژ بیش از 1000 نسخه باید 4 نسخه را به کتابخانه ملی تحویل دهد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور ادامه داد: این مدیریت بر اساس مصوبه سازمان امور اداری و استخدامی کشور عهده دار جمع آوری اسناد ملی و امحای اوراق زائد دستگاههای دولتی و وابسته به دولت در استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و مرکزی شد.

باقری در ادامه افزود: منطقه اصفهان همواره در تاریخ کشورمان جایگاه ویژه‌ای داشته و با وجود استعداد و توانمندی‌های زیاد این منطقه که از دیر باز پایگاه مهم اسلامی و هویت ملی بوده تصمیم گرفته شد که در این منطقه مدیریت اصفهان تأسیس شود.

وی اضافه کرد: با توجه به وسعت زمینه فعالیت‌های آرشیوی و ایجاد فرصت برابر برای تمامی نقاط کشور، سازمان اسناد ملی در سال 1371 تصمیم به تأسیس مدیریت‌های منطقه‌ای گرفت.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور گفت: در سال 1385 بر اساس مصوبه هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مدیریت منطقه مرکزی کشور به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان تغییر نام داد و این مدیریت متولی امر اسناد و کتابخانه ملی شد.

باقری بیان کرد: اکنون سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با هدف جمع آوری، حفظ و نگهداری اسناد دولتی و غیر دولتی، آثار مکتوب چاپی و خطی و غیر مکتوب در ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور فعالیت وسیع خود را رقم زده است.

وی در ادامه این مطلب، در تشریح حوزه فعالیتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور بیان کرد: این سازمان در 2 بخش کتابخانه ملی و اسناد ملی فعالیت می‌کند که در حوزه کتابخانه ملی عمده شرح وظایف و رسالت آن به این صورت است که قبل از اینکه برای هر کتاب توسط ارشاد مجوز چاپ صادر شود باید یک شناسه فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی دریافت کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور تصریح کرد: در حال حاضر 70 کتابخانه بزرگ در کشور وجود دارد که کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی و کتابخانه وزارت امور خارجه از جمله آنها هستند اما تفاوت کتابخانه‌ ملی با سایر کتابخانه‌ها این است که هر کتابی که چاپ می‌شود باید 2 نسخه آن در کتابخانه ملی نگهداری شود.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود، درباره کارکرد بخش اسناد مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور اظهار کرد: میراث مستند نماد هویت فرهنگی هر کشور است، این اسناد در 3 سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی به ثبت می‌رسند و تاکنون 59 اثر در 3 سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: اسناد حافظه تاریخی و هویت ملی یک کشور به شمار می‌رود، امروزه ارزش اسناد تا حدی است که در یونسکو حتی یک برگ سند نیز به ثبت می‌رسد، در سال 1371 یونسکو یک برنامه را به عنوان برنامه حافظه جهانی معرفی کرد که اسناد را به عنوان میراث مستند بشری معرفی می‌کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور گفت: در حال حاضر اسناد و نسخ قدیمی در دست افراد و بزرگان دیده می‌شود که به دلیل شرایط بد نگهداری این آثار به مرور زمان از بین می‌رود، این آثار به چهار روش جمع‌آوری و برای استفاده مردم در مرکز اسناد کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

باقری اذعان کرد: متاسفانه بسیاری از این کتب در دست مردم است و به مرور زمان از بین می رود، یک کتاب یا اثر چاپی اگر در شرایط استاندارد نگهداری نشود از بین می رود.

وی اضافه کرد: جمع‌آوری کتب خطی و دست نویس قدیمی یکی دیگر از وظایف این سازمان است، اسناد و نسخ قدیمی به 4 روش خرید کتب و نسخ قدیمی، اسکن نسخ قدیمی، نگهداری به شکل امانت و اعطای کتاب توسط مالک نگهداری می‌شود و 4 روش اهدایی، فروش، امانت، اسکن اثر نیز برای جمع آوری این کتب دسته بندی شده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور با بیان این مطلب که «پس از بایگانی اسناد به 2 گروه اسناد انتقالی و اسناد امحایی تقسیم می‌شوند»، بیان کرد: از جمع آوری کتب و اسناد قدیمی 2 هدف عمده را دنبال می‌کنیم یکی اینکه اصل اسناد و کتب از بین نرود و آنها را در مخزن استاندارد نگهداری کنیم و دوم اینکه اطلاعات این کتب و اسناد بر روی سایت سازمان برای استفاده جامعه محققان، پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد.

باقری گفت: ترغیب مردم نسبت به تحویل آثار در حوزه کتب خطی و اسناد قدیمی به منظور حفظ آنها، یکی از خواسته‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر قدیمی ترین سند موجود در کتابخانه ملی منطقه مرکزی اصفهان مربوط به 523 سال پیش است»، اظهار کرد: 11 هزار برگ سند اهدایی در مخزن منطقه مرکزی کشور نگهداری می‌شود، این در حالی است کخ قدیمی‌ترین سند در سازمان اسناد ملی کشور نیز مربوط به 723 قمری یعنی 716 سال قبل است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور از تشکیل کمیته استانی حافظه جهانی در اصفهان خبر داد و افزود: یک NGO به عنوان حامیان اسناد و میراث مکتوب اصفهان تأسیس کردیم که افراد علاقه‌مند می‌توانند در این NGO ثبت‌نام کنند.


انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ظهر پنج شنبه در دیدار با محمدباقر هنربر معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه با اشاره به آمار عضویت، امانت، سرانه فیزیکی و تعداد منابع کتابخانه های عمومی شهرستان میانه در سال ۱۴۰۲ افزود: شهرستان میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی در این شهرستان را دارد و برنامه ریزی برای ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی در شهرستان میانه به عنوان مطالبه مردم و اعضای کتابخانه های عمومی، همکاری و تعامل همه ادارات و سازمان‌های ذیربط را می‌طلبد.

محمدباقر هنربر معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه با بیان اینکه با وجود غالب شدن فضای مجازی در زندگی امروزی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان، عملکرد خوب اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سال‌های اخیر باعث افزایش مطالعه در کتابخانه های عمومی استان به ویژه کتابخانه های میانه و آشتی مردم با کتاب و مطالعه شده است.

محمدباقر هنربر در دیدار با اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، فراهم کردن زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی را سبب گرایش روزافزون مردم به مطالعه خوانده، گفت: مطالعه، فکر انسان را روشن و سطح آگاهی و فرهنگ جامعه را ارتقا می‌دهد و به تبع آن آسیب پذیری مردم نسبت به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد لذا لازم است در کنار فراهم نمودن زیرساخت‌های فیزیکی، در زمینه فرهنگ سازی، ترغیب و تشویق به مطالعه نیز تلاش جدی صورت پذیرد.

فرماندار میانه با تقدیر و تشکر از همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور از تبدیل کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه اجتماعی برای رجوع همه اقشار مردم، افزود: در دوره مدیریت کنونی کتابخانه های عمومی در سطح استان مردم استقبال بیشتری از کتابخانه های عمومی داشته و با کتاب و کتابخوانی انس بیشتری گرفته‌اند.

گفتنی است اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در سفر یک روزه خود به شهرستان میانه با کتابداران، کارکنان و اعضای کتابخانه های عمومی دیدار و گفتگو کرده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات موجود قرار گرفت.

کد خبر 6088616

دیگر خبرها

  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است