Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-04@07:46:06 GMT

من زمینی دیده ام ، یک بام دارد ، دو هوا

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۲۹۱۳۹

من زمینی دیده ام ، یک بام دارد ، دو هوا

امروز 25 رجب سالگرد شهادت باب الحوائج امام موسی کاظم علیه السلام است. به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛امام ابو الحسن موسى بن جعفر(ع)، امام هفتم شیعیان و نهمین معصوم است . آن حضرت که در منطقه ای میان مکه و مدینه به دنیا آمده اند ، به خاطرکثرت زهد و عبادتش معروف به "عبد صالح" و به علت کظم غیظ و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به "کاظم" شدند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام موسى کاظم(ع) هنوز کودک بودند که فقهاى مشهور مثل ابو حنیفه از او مسأله مى‏پرسیدند و کسب علم مى‏ کردند.بعد از رحلت پدر بزرگوارش امام صادق(ع) (148 ه.ق.) در بیست سالگى به امامت رسیدند و 35 سال رهبرى و ولایت شیعیان را بر عهده داشتند. در این روز که سالگرد شهادت ایشان است برگی از زندگی ایشان را را ورق می زنیم .

گفتگو با هارون عباسی

هارون در کنار قبر پیامبر، برای نشان دادن نسب خود به پیامبر، رسول خدا را پسر عمو خطاب کرد، امام کاظم در واکنش به او، پیامبر(ص) را پدر خواند.همچنین بر اساس روایتی، هارون به امام کاظم گفت چرا اجازه می‌دهید که مردم شما را به پیامبر نسبت دهند با این‌که شما فرزندان علی هستید نه فرزندان پیامبر؟ امام در پاسخ گفت: ای خلیفه، اگر پیامبر زنده می‌شد و از دختر تو خواستگاری می‌کرد آیا دخترت را به او می‌دادی؟ هارون گفت بله و با این کار بر عرب و عجم افتخار می‌کردم. امام کاظم گفت: اما پیامبر هرگز از دختر من خواستگاری نمی‌کرد زیرا او پدربزرگ من است. هارون برای بار دوم گفت: چگونه خود را فرزند پیامبر می‌دانید، با این‌که پیامبر فرزند پسری نداشت. امام کاظم هارون را به قبر پیامبر سوگند داد تا او را از پاسخ معاف دارد، اما هارون نپذیرفت و اصرار می‌کرد که باید اثبات کنی که شما فرزند رسول خدا هستید؟ سپس امام کاظم آیه "وَمِن ذُرِّ‌یَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُ‌ونَ وَکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ.و زَکَرِ‌یَّا وَیَحْیَىٰ وَعِیسَىٰ وَإِلْیَاسَ کُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِینَ" را خواند و گفت؛ حضرت عیسی با این‌که پدر نداشت خدا او را طرف مریم، فرزند ابراهیم شمرده است ما نیز از طرف مادرمان فاطمه فرزند پیامبر هستیم سپس آیه مباهله را خواند.

دانلود دانلود

بریده ای از کتاب انسان۲۵۰ساله:

زندگى موسى‌بن‌جعفر یک زندگى شگفت‌آور و عجیبى است.اولاً در زندگى خصوصى موسى‌بن‌جعفر، مطلب براى نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ‌کس از نزدیکان آن حضرت و خواصِ اصحابِ آن حضرت نبود که نداند موسى‌بن‌جعفر براى چه دارد تلاش مى‌کند و خود موسى‌بن‌جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهاى رمزى‌اى که انجام مى‌داد، این را به دیگران نشان مى‌داد. حتى در محل سکونت، آن اتاقِ مخصوصى که موسى‌بن‌جعفر در آن اتاق مى‌نشستند این‌جورى بود که راوى ـ که از نزدیکان امام هست ـ مى‌گوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسى‌بن‌جعفر سه چیز است؛ یکى یک لباس خشن، یک لباسى که از وضع معمولىِ مرفّهِ عادى دور هست. یعنى به تعبیر امروز ما مى‌شود فهمید و مى‌شود گفت لباس جنگ. این لباس را موسى‌بن‌جعفر آنجا گذاشتند، نپوشیدند؛ به‌صورتِ یک چیز سمبولیک. بعد «و سیفٌ مُعَلَّق» شمشیرى را آویختند، معلق کردند یا از سقف یا از دیوار؛ «و مُصحَف» و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانۀ زیبایى است، در اتاق خصوصى حضرت که جز اصحابِ خاصِ آن حضرت کسى به آن اتاق دسترسى ندارد، نشانه‌هاى یک آدم جنگىِ مکتبى، مشاهده مى‌شود. شمشیرى هست که نشان مى‌دهد هدف، جهاد است. لباس خشنى هست که نشان مى‌دهد وسیله، زندگى خشونت‌بارِ رزمى و انقلابى است؛ و قرآنى هست که نشان مى‌دهد هدف، این است، مى‌خواهیم به زندگى قرآن برسیم با این وسائل و این سختی‌ها را هم تحمل کنیم، اما دشمنان حضرت هم این را حدس مى‌زدند. ۱۳۶۴/۱/۲۳

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۹۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در گیلان

همزمان با ایام سوگواری و سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (ع) مراسمات عزاداری در سراسر استان گیلان توسط هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برگزار می شود.‌

مردم مؤمن و ولایتمدار و متدین گیلان در سراسر این استان همگام با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری  خواهند پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل‌ بیت (ع) ابراز خواهند داشت.

مراسم عزاداری خیابانی و دسته سینه‌زنی امروز از مقابل مساجد برخی شهرستان‌های برگزار می شود.

همچنین  امروز ساعت ۱۷ در میدان شهدای ذهاب رشت تجمع عزاداری برپا خواهدشد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • چه افرادی امام صادق(ع) را شهید کردند؟
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • چهارمحال و بختیاری سوگوار شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در دفتر امام جمعه یزد
  • فیلم | ورود پیکر مطهر دو شهید گمنام به کرمان