Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@02:25:48 GMT

توسعه شهری در تمدن اسلامی معاصر جامعه جهانی اجرایی می شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۲۹۵۴۸

توسعه شهری در تمدن اسلامی معاصر جامعه جهانی اجرایی می شود

قزوین- رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی گفت: توسعه شهری در جوامع امروز با توجه ویژه به تمدن اسلامی معاصر در جامعه جهانی اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود نصرتی روز یکشنبه در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد اظهار کرد: مطمئنا این الگوی مشارکتی برای اتحاد دولت های مرکزی با مدیران شهری مورد بهره برداری نمایندگان محترم سازمان ملل و شهرداران شهرهای اسلامی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: خوشحالیم که این برنامه در استانه مبعث رسول گرامی اسلام برگزار می شود، ما امروز در این اجلاس می خواهیم از ابتکار عمل شکوفایی شهری و فرصت ها و چالش های آن مطلع شویم.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جمعیت زمین در شهرها ساکن هستند و سازمان ملل بیش از ۸۰ درصد زندگی بشر آینده را شهرنشینی می داند که افزایش فقر در شهرها، دسترسی ناکافی به امکانات شهری، مسکن، رقابت شغلی و اقتصادی نا برابر و نارسایی امکانات شهریف ویرانی محیط زیست، ناکافی بودن خدمات بهداشتی اصلی، اب و بحران های اجتماعی نظیر اعتیاد از چالش های جدی پیش روی جهان است.

نصرتی گفت: در حال حاضر بیش از یک، چهارم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل داده اند که شهرهای اسلامی در همه این شرایط دارای میراث فرهنگی و تمدن اسلامی و سبک زندگی خاص خود را دارد و از این رو جلوگیری از بروز چالش های جهانی و برنامه ریزی برای رفع این معضلات در آینده نزدیک در برنامه های این چنینی مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکید بر حقوق سکونت انسان در اسلام و ایجاد نهضت جهانی شهرهای اسلامی، توجه به هویت و ارزش های مشترک و توجه به رویکردهای جدید بر مبنای سکونتگاه های اسلامی از رویکردهای این اجلاس است.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی افزود: مکزیکوسیتی از پاک ترین شهرهای جهان بود که در یک بازه زمانی به شکلی به آلودگی مبتلا شد که اسم آن جزو آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفت و با برنامه ریزی مدیران در مدت زمان کوتاهی توانست به شکل اولیه خود بازگردد.

نصرتی بیان کرد: سئول در دهه ۸۰ که حمل و نقل آن توسط اتوبوس ها انجام میشد سطح رفاه و خدمات شهری بسیار پایینی داشت اما با برنامه ریزی های درست و اجرای سیاست های حمل و نقل پاک سئول به یکی از پاک ترین شهرهای جهان تبدیل شده است.

وی افزود: سنگاپور شهری که در فقر و آلودگی به سر می برد در آستانه ۵۰ سالگی استقلال خود امروز به سرزمینی با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار جمعیت سال گذشته توانست بیش از ۳ برابر جمعیت خود گردشگر جذب کند و این شهر اکنون رتبه دوم سرمایه گذاری سرانه بین المللی را جذب کرده است و این شهر کوچک سال گذشته ۱۴ صادر کننده موفق جهان معرفی شد.

شهردار قزوین گفت: امروز راه حل های متفاوتی برای حل معضلات در جوامع شهری است و نگاه ویژه به توسعه پایدار در هزاران مثال و تجربه شهرهای دیگر نتایج خوبی داشته است و ایجاد شهرهای با هویت و سرمایه های ایرانی و اسلام با تکیه بر شاخص های توسعه پایدار امکان پذیر است.

نصرتی تصریح کرد: ما با همه محدودیت ها ثابت کرده ایم که می توانیم با درایت و تدبیر در مقابل سعی و خطا از ۲۷ هزار تجربه های خوب و عالی که از سال ۱۹۹۶ توسط سازمان ملل انتخاب گردیده است و پروسه اجرایی هر یک از آن ها دقیقا راه حل های موضوعی است استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این تجربیات سبب شده است تا ما در بین ۶۴ شهر از ۳۸ کشور بتوانیم پایلوت شکوفایی شهری باشیم و با ۱ سال و نیم فعالیت نیز در مرداد ماه سال ۹۵ سند توسه شکوفایی شهری قزوین به تصویب رسید.

شهردار قزوین گفت: ما شهرداران با بهره برداری از توانایی مجمع جهانی شهرهای اسلامی که با اطمینان سازمان ملل مسئله ورود شهرهای اسلامی به طرح های شکوفایی شهری را عهده دار شده است توانستیم بدون فروش شهر بیش از ۲۰ پروژه کلان مدیریت شهری را با بهره برداری از جدید ترین دستور کارهای شهری در دولت تدبیر و امید اجرایی کنیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۲۹۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد

به گزارش حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد، به تفسیر آيه ۷۷ سوره مبارکه قصص پرداخت و گفت: خداوند متعال در چندین آيه قرآن کریم در مورد شخصیت قارون به عنوان فردی ثروتمند، جاه طلب و بخیل یاد می کند که در زمان حضرت موسی علیه السلام وطبق چندین روایت از اقوام و نزدیکان این پیامبر الهی بوده (وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) و در آنچه خداوند به تو داده است [اصلاح ] سراى آخرت را بجوى و بهره ات از دنيا را [نيز] فراموش مكن و چنان كه خداوند به تو نيكى كرده است نيكى كن و در زمين در پى فساد مباش. كه خداوند فساد پيشگان را دوست نمى دارد.

وی تصریح کرد: این آیه چندین پیام بسیار مهم وارزشمند را می رساند: علم، ثروت، جایگاه اجتماعی و مسئولیت در راه خدمت به مردم و ذخیره برای قیامت باشد،  استفاده صحیح از نعمت های الهی، نیکی کردن به دیگران همچانکه خداوند به ما نیکی نموده، سعی کنیم عامل و مسبب فساد و تباهی در سرزمین نباشیم.

امام جمعه دهگلان عنوان کرد: اصول و پایه تمدن اسلامی را می توان در چهار مقوله انجام عمل صالح در جهت سعادت آخرت، عمارت و آبادانی دنیا، خدمت صادقانه به مردم و مبارزه با فساد خلاصه کرد.

ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه ها به مناسبت روز معلم اشاره و اظهار کرد: تعلیم و تربیت از اهداف مهم انبیای الهی بوده که در چندین جای قرآن به آن اشاره شده است.( یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه) ضمن تشکر و تقدیر از زحمات معلمین دلسوز که مروج فکر و اندیشه هستند باید به این مهم اشاره کرد که مدارس ما در باب آموزش خوب عمل کرده و شاهد آن وجود نخبگان و دانش آموزان زیرک در المپیاد های علمی است اما در زمینه پرورش و تربیت ضعف بسیاری وجود دارد که مستلزم همکاری معلمین و والدین دانش آموزان و برنامه خوب در باب فرهنگی است.

امام جمعه دهگلان افزود: تسلیم شدن جوانان امروزی ما در مقابل نیرنگ دشمن، دوری از مراکز دینی، بیکاری، فقر، ضعف برنامه مدارس، مساجد، صداوسیما، تجمل گرایی از عوامل هجمه فرهنگی و جنگ رسانه‌ای دشمن در برنامه ریزی بلند مدت علیه جوانان و امت اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: بهره گرفتن از معلم و عالم دینی و شخصیت های متفکر و نیک اندیش در کارهای فرهنگی و تربیتی و مخصوصا در رسانه ها می تواند تأثیر بسیار مهمی داشته باشد، صدا و سیما به عنوان یکی از مهمترین سازمان ها و نهادهای فرهنگ‌ساز چه برنامه هایی در جهت ایجاد تمدن اسلامی و تقابل با هجمات دشمن داشته؟ روشنگری، گفتمان دینی، اطلاع رسانی صحیح، مطالبه گری، و بیان مشکلات مردم و پیگیری آنها توسط صدا وسیما می تواند در بهبود وضع موجود بسیار تأثیرگذار باشد.

امام جمعه دهگلان در پایان گفت: یکی از مطالبات مردم متدین این شهرستان از مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان مشکل پوشش (HD) در شهرستان است که سال گذشته و در سفر ریاست سازمان صدا و سیما این طرح به اسم و ظاهری افتتاح شد اما عملا هیچ نوع تغییری ایجاد نشده است، امیدواریم مسئولین ما هر گاه در رسانه ها وعده و ایجاد توقع می کنند پیگیر وعده خود باشند که چه مقدار تحقق پیدا کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • پیش‌ بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • پیش‌بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری | شهر هوشمند چگونه شهری است؟
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد