Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای تسهیلات تا سقف 45 میلیون تومان با سود 4 درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا خبر داد شرکت‌های دانش‌بنیان بدحساب مشمول این حمایت نخواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی در حاشیه افتتاح دفتر نمایندگی شورای عتف در پنجره واحد مجتمع نوآوری و شکوفایی با اشاره به فعالیت‌های این صندوق در حوزه وزارت علوم افزود: در حال حاضر 1869 طرح مصوب شده است که برای این تعداد طرح مصوب حدود 1500 میلیارد تومان اختصاص یافته است که نیمی از آن پرداخت و نیمی دیگر به صورت تعهد پرداخت اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: تعداد پروژه‌های خاتمه‌یافته موفق 402 طرح و تعداد پروژه‌های خاتمه‌یافته ناموفق 22 طرح است که در مجموع 424 طرح خاتمه یافته است.

به گفته وی، طرح‌های خاتمه‌یافته ناموفق طرح‌هایی هستند که یا درصدی از آن به هدف مورد نظر رسیده و یا به طور کلی به اهداف تعیین‌شده نرسیده‌اند و این شرکت‌ها باید تسهیلات دریافتی از صندوق نوآوری و شکوفایی را بازپرداخت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های این صندوق از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از 15 سال گذشته در کشور ایجاد شده و قرار بود این مراکز ابزارهای توسعه کشور باشند ولی به اندازه کافی نتوانستیم از این نهادها برای توسعه کشور بهره‌برداری کنیم.

سلطانی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت مستقیم به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تسهیلات اعطا می‌کند، اضافه کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی دولت، 30 درصد منابع صندوق نوآوری و شکوفایی به پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مناطق ویژه اقتصادی و علم و فناوری اختصاص می‌یابد که تاکنون 27 درصد آن محقق شده است.

وی از افزایش این میزان در سال جاری خبر داد و گفت: در سال 96 این میزان به 35 درصد افزایش می‌یابد و این افزایش در چارچوب مقررات صندوق اعطا خواهد شد.

به گفته وی، طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در صورتی که توجیه اقتصادی داشته باشند مشمول حمایت‌های صندوق می‌شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها به طور غیرمستقیم از حمایت‌های این صندوق برخوردار می‌شوند، توضیح داد: در حال حاضر در پارک‌ها حدود سه هزار شرکت مستقر شده‌اند که 1100 شرکت دانش‌بنیانی آنها احراز شده و مابقی شرکت‌های فناور هستند.

سلطانی با تاکید بر اینکه طبق قانون شرکت‌های فناور نمی‌توانند به صورت مستقیم از اعتبارات صندوق بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: به منظور حمایت از این نوع شرکت‌ها به صندوق‌های پژوهش و فناوری وام کرده‌ایم و این صندوق‌ها می‌توانند براساس اساسنامه از فعالیت‌های شرکت‌های فناور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از طریق اعطای وام حمایت کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس همه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری می‌توانند از منابع صندوق به طور مستقیم و یا غیرمستقیم رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند.

رفع مشکل وثیقه شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها در زمینه تهیه وثیقه گفت: در این زمینه گام‌هایی برداشتیم به‌گونه‌ای که به صورت تمرینی با یکی از شرکت‌ها آغاز کردیم که در این طرح شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد مشروط بر آنکه ساختمان محل کار آنها به نام شرکت باشند می‌توانند شرکت‌های خود را به عنوان وثیقه در رهن صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دهند.

سلطانی همچنین از ارائه خدمت جدیدی به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس با توافقی که با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شده است برای شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان تا سقف 45 میلیون تومان تسهیلاتی با نرخ 4 درصد اعطا می‌شود.

به گفته وی، منابع این تسهیلات از سوی این بانک تامین شده و شرکت‌های بدحساب مشمول این حمایت نمی‌شوند.

رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش‌بنیان

سلطانی به بیان نحوه رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و توضیح داد: در صورتی که شرکتی از نحوه ارزیابی طرح خود و قراردادهای منعقد شده شکایت داشته باشد در ابتدا در معاونت این صندوق مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که این شرکت در این مرحله به نتیجه مورد نظر دست نیافت شکایت او در واحد امور مشتریان که زیرنظر رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت می‌کند، مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله سوم در صورتی که شرکت احساس کرد که حق با اوست می‌تواند شکایت خود را به دفتر نمایندگی شورای عتف که در پنجره واحد مجتمع نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شده است، ارجاع دهد.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حال حاضر راه‌اندازی چهار صندوق خطرپذیر مصوب شده است، گفت: علاوه بر آن 5 طرح مشارکتی با این صندوق‌ها مصوب شده است و این در حالی است که فضای اقتصادی کشور آمادگی لازم را برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های کوچک نگرانی زیادی از اجرای طرح‌های مشارکتی با صندوق‌های خطرپذیر دارند و این در حالی است که در صورت اجرای طرح‌های مشارکتی با صندوق‌های خطرپذیر، این صندوق‌ها 49 درصد سرمایه شرکت‌ها را تامین خواهد کرد.

حمایت صندوق شکوفایی از شرکت‌های دانشگاهی

سلطانی با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی گفت: پایان‌نامه‌های دکتری و تحقیقات کاربردی دانشگاه‌ها مشروط بر اینکه دارای بازار باشند می‌توانند ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اساتید و دانشجویان و دانشگاه‌ها سهامدار چنین شرکت‌هایی هستند، افزود: در حال حاضر ما با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال مذاکره هستیم تا این نوع شرکت‌ها بلافاصله بعد از تشکیل شدن به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شوند.

وی با تاکید بر اینکه احراز دانش‌بنیان بودن این شرکت‌ها بدون انجام بوروکراسی خاصی است، اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز هزینه‌های تجاری‌سازی طرح‌ها را اعطا خواهد کرد.

به گفته وی، در صورتی که 10 درصد پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها به محصول و تجاری‌سازی نزدیک شوند کشور توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۳۱۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز پژوهش، فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌نیان رئیس‌جمهور با بیان این که تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، اولین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است، گفت: اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است.

وی در همین راستا افزود: همچنین از ۱۰ دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می‌شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

دهقانی با اشاره به نقش برجسته و‌ پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد.

وی افزود: در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و‌ به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رئیس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و‌ توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است.

وی ادامه داد:  در همین راستا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی ۱۱۰ استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران گفت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم.

وی در همین راستا ادامه داد: انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه و‌نوآورانه گام برمی‌دارند.

 معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه فراتر از آن‌که که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل ۱۰۰۰ امتیاز است که تا ۴۰۰ امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است