Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@19:50:31 GMT

جدیدترین واکنش بهمن کیارستمی به پرونده پزشکی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۳۳۹۲۴

جدیدترین واکنش بهمن کیارستمی به پرونده پزشکی

فرهنگ>سینما - ایسنا نوشت: بهمن کیارستمی در جدیدترین واکنش به اظهارات اخیر درباره‌ پرونده پزشکی پدرش عباس کیارستمی متنی را منتشر کرد.

بهمن کیارستمی در جدیدترین واکنش به اظهارات اخیر درباره‌ پرونده پزشکی پدرش عباس کیارستمی نوشت: «در تاریخ ۳۱ فروردین وزیر ارشاد در پاسخ به این که آیا پرونده پزشکی عباس کیارستمی را پیگیری می‌کند، گفت: «وزیر بهداشت نسبت به این پرونده شخصا پیگیر هستند و حساسیت‌های لازم را دارند و می‌توانیم به مردم قول بدهیم که در این خصوص حقی تضییع نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من از وزیر بهداشت می‌خواهم که گزارش رسمی را به ملت بدهد و در چند روز آینده قطعا این درخواست را رسما انجام خواهم داد.»

دو روز بعد سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد در پرونده کیارستمی اختیاری نداریم و گفت: «طبق قوانین موجود رسیدگی به چنین شکایاتی و صدور حکم، مربوط به دادگاه‌های مربوطه با کارشناسی سازمان پزشکی قانونی و نیز مربوط به سازمان نظام پزشکی است و قانون‌گذار به وزارت بهداشت در زمینه صدور حکم اختیار و مسئولیتی واگذار نکرده است.»

تا این جا این اظهارنظرهای متناقض زیاد تعجب‌برانگیز نیستند. وزیر ارشاد از وزیر بهداشت خواسته‌ای دارد که انجامش در توان وزارتخانه تحت امر وزیر بهداشت نیست. پس قائم مقام و سخنگوی این وزارتخانه لازم دیده بلافاصله اعلام کند که امکان تمکین به خواسته وزیر ارشاد وجود ندارد و قانونگذار چنین اختیاری به وزارت بهداشت نمی‌دهد.

اما آن چه باعث سردرگمی ما چه در جایگاه اعضای خانواده یک بیمار و چه در جایگاه شاکی در یک پرونده پزشکی می‌شود دستوراتی است که از سوی وزیر بهداشت با اطلاع یا بدون اطلاع از اختیارات قانونی خود به نهادهای ذیربط داده می‌شود و نه تنها باعث تسریع یا کمک به پیشبرد روند درمان یا دادرسی نمی‌شود، بلکه نهاد ذیربط را وادار می‌کند تا برای اطمینان از استقلال و آزادی عمل خود در پیشبرد کار، کارشکنی نماید تا وزیر و وزارتخانه پایش را از گلیمش درازتر نکند و قدرت نهاد مسئول را به چالش نکشد.

برای مثال وقتی در مرداد سال گذشته وزیر بهداشت به رئیس سازمان نظام پزشکی نامه سرگشاده‌ای نوشت و در آن دستور پیگیری فوری پرونده پزشکی عباس کیارستمی را صادر کرد، رییس دادگاه بدوی نظام پزشکی اعلام کرد: «وزیر بهداشت کارمند دولت است و مجبور است از خودش و وزارت خانه‌اش دفاع کند.» (شماره دوم ماهنامه مروارید ـ آبان ۹۵).

همین رویکرد، رویکردِ کادر بیمارستان جم در مواجهه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت در روند درمان بود و به اعتقاد بنده نامه‌ نه ماه پیشِ وزیر بهداشت به رئیس سازمان نظام پزشکی در روند دادرسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی همان‌قدر موثر بود که دستورات ایشان به تیم درمان عباس کیارستمی هنگامی که او هنوز در قید حیات بود.»

در پایان بهمن کیارستمی به نامه‌ وزیر بهداشت که 9 ماه قبل خطاب به دکتر علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی نوشته اشاره کرده که در آن، با اشاره به این‌ که به‌رغم گذشت یک‌ ماه از زمان ابلاغ قبلی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است، باز تأکید شده، لازم است این پرونده فارغ از این که شاکی خصوصی دارد یا خیر، به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و پاسخ مناسب به پرسش‌های افکار عمومی ارائه شود.

242

کلید واژه‌ها : عباس کیارستمی - کارگردانان سینمای ایران -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۳۳۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مراقب سلامت برای هر کد ملی

طرح پزشک خانواده با پوشش جمعیتی ۵۵ میلیون نفر در کشور یکی از دستاورد‌های بزرگ نظام سلامت و گام اساسی برای دسترسی به تامین عدالت بهداشتی و سلامتی جامعه در دولت سیزدهم است.

به گزارش ایرنا، پزشک خانواده عنوان طرحی است که یک خانواده به طور مستقیم تحت پوشش تیم پزشکی قرار می‌گیرد؛ یعنی این گروه پزشکی علاوه بر اقدامات درمانی مربوط به یک خانواده، اقدامات مربوط به بهداشت جسمی، جنسی و روانی افراد را نیز تحت نظر قرار داده و مشاوره‌هایی در این خصوص به افراد می‌دهند.

پزشکان خانواده با صلاح دید خود می‌توانند افراد را به پزشکان متخصص ارجاع دهند تا در صورتی که نیاز به معاینات بیشتر دارند توسط آن‌ها انجام شود.

این طرح با محوریت نظام ارجاع بیماران، پس از سال‌ها انتظار و طی شدن دوره طولانی اجرای آزمایشی در استان‌های فارس و مازندران، از دی سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا و از اردیبهشت امسال به‌طور گسترده در سایر شهر‌ها عملیاتی شد. در این طرح، مردم برای دریافت خدمات سلامت از یک مسیر تعریف شده و تحت نظر یک تیم مشخص اقدام می‌کنند و از حمایت‌های دولتی برخوردار می‌شوند.

تمام خانواده‌هایی که تحت طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند، ارجاع آن‌ها به متخصصان بالینی هدفمندتر می‌شود؛ به گونه‌ای که ارجاع‌های بیهوده به پزشکان کاسته می‌شود که خود کاهش مراجعات حضوری در کلینیک‌ها را به دنبال دارد.

مزیت این طرح آن است که هزینه‌های تشخیصی و میزان بستری‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و دریافت پول توسط پزشکان هم هدفمندتر می‌شود؛ از سوی دیگر بعضی از بیمه‌ها هزینه‌های زیادی از مردم بابت ارائه خدمات درمانی به آن‌ها می‌گرفتند که اجرای این طرح باعث شد این هزینه‌های اضافی نیز کاهش یابد یا حذف شود.

پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده

حسین فرشیدی روز یکشنبه افزود: مراقبان سلامت در اجرای برنامه کشوری پزشکی خانواده از نقش مهمی برخورد هستند. سوابق درخشان نظام شبکه در سلامت جامعه به ویژه در مناطق روستایی موید جایگاه تاثیرگذار مراقبان و بهورزان در اجرای برنامه‌های حوزه سلامت است.

وی با اشاره به شیوه نامه جدید برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع اظهارداشت: پایگاه پزشکی خانواده تجمیعی متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت و ۲ تا ۳ پزشک برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، پایگاه پزشکی خانواده منفرد متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک برای پوشش ۳ هزار نفر جمعیت و پایگاه سلامت متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت در مناطقی که موفق به جذب پزشک نشده‌اند برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، است.

فرشیدی تصریح کرد: سال گذشته ۲۷ میلیون ایرانی در قالب برنامه پزشکی خانواده تحت پوشش مراقب سلامت قرار گرفتند و امسال پیش بینی می‌شود این رقم به ۵۵ میلیون نفر افزایش یابد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، برنامه پزشکی خانواده تعهد دولت است و از دستاورد‌های بزرگ نظام سلامت بوده که با ارائه بسته‌های خدمتی به ویژه با نیاز‌های مادران باعث ارتقا سلامت و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور شده است.

فرشیدی افزود: دولت سیزدهم به دنبال این است که تحت عنوان «عدالت در سلامت» حداقل خدمات را در اختیار افراد جامعه قرار دهد، اگرچه بخش بهداشت و درمان مستقیم با هم ارتباط دارند، اما آنچه ما در زمینه بهداشت کار می‌کنیم به صورت مستقیم بر آینده درمان تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها در حوزه خدمات سلامت و بهداشت بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: مردمی سازی سلامت بیشتر بر حقوق شهروندان و عدالت اجتماعی تاکید دارد و تلاش می‌کند تا از طریق طرح‌های مشارکتی مردم محور، از تسلط یک گروه خاص دارای نفوذ محلی یا محروم ماندن برخی اقشار از خدمات و امکانات، جلوگیری کند.

برنامه پزشک خانواده، یکی از آن برنامه‌های مهم نظام جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر ایران است که حداقل ۵ دولت درگیر اجرای آن شدند. مسئولان در همه این دولت‌ها بر اولویت و اهمیت این برنامه تاکید داشتند و مصوبات و ابلاغیه‌های متعددی برای تسریع در روند اجرای این برنامه داشتند.

این برنامه برای اولین بار در قانون برنامه توسعه چهارم (۱۳۸۸- ۱۳۸۴) مطرح شد و اکنون در ۹۵ شهر در حال اجراست و در این برنامه تیم‌های سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی مشارکت دارند.

دیگر خبرها

  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • جدیدترین نتایج اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی کشور اعلام شد