Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@07:47:44 GMT

مصرف‌کنندگان از حقوق خود چه می‌دانند؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۳۵۳۸۹

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ملایر گفت: از منظر اتحادیه اروپا، ۵ حق بنیادی مصرف‌کننده شامل حق حمایت از بهداشت، سلامت و ایمنی، حق حمایت از منافع مالی، حق حمایت از منافع حقوقی، حق حمایت از نمایندگی در مشارکت و حق اطلاعات و آموزش است.

مهدی بیات در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در کشورمان نیز مطابق آئین‌نامه اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، حقوق مصرف‌کننده، حقوقی است که کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت کیفیت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف باید در معاملات رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: رعایت حقوق مصرف‌کننده و چند و چون آن، از زوایای گوناگون باید تعریف شود چرا که اگر حد، حدود و گستره آن مشخص نشود، نمی‌توان گفت وقتی از حقوق مصرف‌کننده، سخنی به میان می‌آید منظور چیست و چه مواردی در این چارچوب قرار می‌گیرد.

بیات خاطرنشان کرد: نظام مقدس اسلام، برای امور اقتصادی و مالی قواعدی درنظر گرفته که با رعایت آنها، هیچ‌گونه زیانی متوجه فروشنده و خریدار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه کم‌فروشی، امری کلی است و شامل نقص و کم گذاشتن در هرگونه اندازه‌گیری می‌شود، یادآور شد: خداوند در قرآن عظیم‌الشأن، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم‌فروشی امر می‌کند که پیمانه و وزن را تمام بگذارند و کم‌فروشی نکنند، سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم‌فروشان نازل شده است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ملایر گفت: آنچه از تاریخ برمی‌آید آن است که در گذشته مصرف‌کنندگان از جنبه‌های گوناگون در معرض بی‌عدالتی و آسیب دیدگی قرار داشتند؛ مانند ناآگاهی از فرأیند تولید کالاها و ترکیبات آنها، عوارض و خطرهای ناشی از مصرف کالاهای زیان بار، ناآگاهی از شیوه صحیح مصرف کالا و شرایط نگهداری آن، تبلیغات نادرست، شرایط غیرمنصفانه معامله و قیمت، ضعف خدمات پس از فروش، عدم پایبندی تأمین‌کننده و تولیدکننده کالا به تعهداتی نظیر گارانتی، ضمانت.

بیات افزود: در چند دهه گذشته در کشورهای مختلف تلاش وسیعی در تعریف و تبیین حقوق مصرف‌کننده و حمایت از آن مبذول شده و هر روز نیز بر تقویت آن افزوده می‌شود، به تبع در ایران نیز در بسیاری از موارد مصرف‌کننده، حتی نمی‌داند قانون چه حمایت‌هایی تحت عنوان حقوق مصرف‌کننده از او به عمل می‌آورد بنابراین پرسش مطرح، آن است که مصرف‌کننده چه حقوقی دارد؟

وی ادامه داد: تمامی افراد بشر به عنوان مصرف‌کننده، دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات باید آن را رعایت کنند، امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد.

وی اظهار کرد: حق برخورداری از ایمنی، حق برخورداری از اطلاعات کامل، حق انتخاب آزادانه کالاها، حق معامله منصفانه، حق دادرسی برای جبران خسارت، حق جبران آسیب‌های وارده، حق برخورداری از حمایت دولت در صورت وقوع برخی تخلفات از سوی صاحبان واحدهای صنفی، حق استفاده از محصولات دارای کیفیت مناسب و متناسب با انتظارات مصرف‌کننده، حق در اختیار داشتن مشخصات تولیدکننده کالا و… همگی از حقوق مسلم مصرف‌کنندگان به شمار می‌آیند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۳۵۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل پلیس ازراننده تاکسی که به بانوان باحجاب خدمات رایگان می دهد

سرهنگ عبدالعلی شعبانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با بررسی عوامل انتظامی با خبر شدیم یک راننده تاکسی اینترنتی به شهروندانی که حجاب خود را رعایت می‌کنند خدمات رایگان ارائه می‌کند و آنها را بدون اخذ کرایه به مقصد می‌رساند که با توجه به همکاری ایشان در تشویق افراد جامعه به رعایت حجاب و عفاف توسط عوامل انتظامی از ایشان دعوت به عمل آمد و مورد تجلیل قرار گرفتند.

فرمانده انتظامی شهرستان آستارا با اشاره به اینکه طرح نور، ضامن صیانت از ارزش‌های دینی و اسلامی است، گفت: اجرای این طرح نیاز به مشارکت همگانی مردم عزیز دارد تا با عوامل انتظامی همگام و همسو باشند و با روشنفکری آگاهانه قوانین جامعه ایران اسلامی را رعایت کنند.

وی افزود: اجرای طرح نور تاکنون رضایت عمومی را به دنبال داشته است و بر اساس وظایف محوله به پلیس به عنوان مجری قانون در کنار دیگر مأموریت‌های امنیتی و انتظامی، تداوم خواهد داشت.

تشویق بانوان به رعایت حجاب

«رشید رستم پی» راننده تاکسی اینترنتی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر هدف از این اقدام را تشویق بانوان به رعایت حجاب و ترویج این فرهنگ اعلام کرد و گفت: ضمن خدمت رایگان به مسافرانی که حجاب خود را رعایت می‌کنند به مسافرانی که به نوعی حجاب و پوشش مناسب ندارند نیز تذکر لسانی می‌دهم تا سهمی در راستای نهادینه سازی این فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشم.

کد خبر 6088432

دیگر خبرها

  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • آتش سوزی دو انبار کالا در شهر ری
  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی
  • تجلیل پلیس ازراننده تاکسی که به بانوان باحجاب خدمات رایگان می دهد