Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@03:34:59 GMT

روزانه 9 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند!

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۳۸۴۰۰

روزانه 9 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند!

چرخه‌ای تاریک که روز به روز بر شمار قربانیان و ابعاد شوم آن افزوده می‌شود و هیچ تدبیری برای مقابله با آن اتخاذ نمی‌شود، جز روش هایی قدیمی که شاید روزگاری موثر بودند اما سالهاست حتی توان محدود کردن این چرخه سیاه را هم ندارند! به گزارش جهان نيوز، به رغم آنکه کشورمان در صف نخست کشورهای جهان در مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و در این راه، هزینه‌های فراوانی جانی و مالی پرداخته، متاسفانه اوضاع جامعه ایرانی در خصوص مصرف مواد مخدر و آفات‌های فراوان سنجاق شده به آن، اصلا مناسب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این را آمارهایی نشان می‌دهند که حکایت از افزایش گرایش هموطنانمان به مصرف مواد مخدر دارند و به دنبالشان، انبوه مشکلات دیگر بروز و ظهور می‌یابند.
اعداد و ارقامی ناخوش که متاسفانه هر ساله افزایش می‌یابند و گاه آنقدر نگران کننده هستند که می‌توان بحرانی خواندشان اما اغلب نادیده گرفته شده و کمتر به اتخاذ تدابیری همه جانبه برای مقابله با آنها یا حتی تغییر شیوه مبارزه با این آفت زندگی مدرن منجر می‌شوند.
مثل آماری که امروز سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد و بر مبنای آن، شمار افراد جان باخته بر اثر سوءمصرف مواد مخدر افزایش یافته و به سه هزار و 190 نفر در سال رسیده است. یعنی مرگ روزانه حدود 9 تن از هموطنانمان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر که در سال 95، سرنوشت دو هزار و 847 مرد و 343 زن ایرانی شد.
آماری که به نسبت سال قبل تر، افزایش نشان می‌دهد و بر مبنای آن، استان های تهران با 775،‌ فارس با 254 و خراسان رضوی با 241 نفر بیشترین و استان ‌های خراسان جنوبی با نه، ایلام با 10 و بوشهر با 17 نفر کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشته‌اند. با افزودن این نکته که در سال 1395 بیشترین آمار تلفات سوء مصرف مواد مخدر با 318 فوتی در اسفند ماه و کمترین آن با 215 نفر در فروردین ماه گزارش شده است.
البته این آمار حتی قادر به نشان دادن بخش کوچکی از بلایی که اعتیاد بر سر جامعه ایرانی می‌آورد نیز نیست چراکه می‌دانیم تنها شمار بسیار اندکی از معتادان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند و مابقی، به واسطه اعتیاد و بسته به شرایطی که بدان مبتلا هستند، در رنجی مدام گرفتارند و روند تدریجی نابود سازی خودشان و نزدیکانشان را پی می‌گیرند.
وضعیتی که گاه حاد و بحرانی هم می‌شود و بر آسیب های اعتیاد می‌افزاید. این را انبوه پرونده های قضایی با موضوعات مختلف نشان می‌دهد که به واسطه افعال مختلف افراد معتاد گشوده شده و می‌شوند. از ضرب و شتم خانواده و کودکان گرفته تا سرقت، نزاع، قاچاق، دزدی و حتی قتل. پرونده هایی که شمارشان قابل قیاس با آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر نیست و به قدری زیادند که دستگاه قضا را برای رسیدگی دچار مشکلات فراوان نموده‌اند.
این در حالی است که اگر به روند رشد آمار ارائه شده توسط پزشکی قانونی دقت کرده و این آمار را مشتی نمونه خروار بدانیم، پی به رشد معضل اعتیاد در سال گذشته به نسبت سال قبل از آن خواهیم برد که مهر تاییدی بر دیگر آمارهای ارائه شده در خصوص اعتیاد در کشورمان خواهد بود. از کاهش سن اعتیاد و افزایش گرایش زنان به مواد مخدر گرفته تا افزایش شمار بی خانمان و بزه کاران و دیگر نتایج شوم اعتیاد در جامعه.
حقیقتی تلخ که حکایت از پیوستن روزانه چند ده ایرانی -با میانگین سنی کاهش یافته- به جرگه معتادان، دود شدن و مصرف روزانه حدود 2 تن مواد مخدر در کشور، قدرتمندتر شدن باندهای قاچاق مخدر و تولیدکنندگان مخدرهای صنعتی، افزایش دشواری های نیروهای انتظامی برای مقابله با این چرخه، از هم پاشیدن خانواده های بیشتر، افزایش جرایم و به دنبال آن، پرونده های قضایی، اتلاف عمر مردم و سرمایه های کشور و دست آخر، ختم شدن زندگی روزانه 9 ایرانی به گورستان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر دارد.
چرخه‌ای تاریک که روز به روز بر شمار قربانیان و ابعاد شوم آن افزوده می‌شود و هیچ تدبیری برای مقابله با آن اتخاذ نمی‌شود، جز روش هایی قدیمی که شاید روزگاری موثر بودند اما سالهاست حتی توان محدود کردن این چرخه سیاه را هم ندارند!

منبع: تابناک

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۳۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  در چند روز گذشته چند شهرستان استان بدخشان افغانستان شاهد تجمع و اعتراضات مردمی بود اعتراضاتی که به دنبال تخریب مزارع کشت شده خشخاش آغاز شد نا آرامی‌ها تا جایی پیش رفت که حکومت سرپرست افغانستان هیاتی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داد و گفت: از تصمیم خود برای مقابله با کشت خشخاش کوتاه نخواهد آمد در همین حال مبارزه طالبان با کشف مواد مخدر و انهدام آن نیز در افغانستان ادامه دارد مسئولان حکومت سرپرست افغانستان می‌گویند: هیچ همکاری از ناحیه جامعه جهانی و کشور‌های منطقه و همسایه برای کشت جایگزین خشخاش در افغانستان انجام نشده است از سویی دیگر به نظر می‌رسد هنوز برخی کشور‌ها به جدیت طالبان برای مقابله با خشخاش با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند آمار‌ها از افزایش کشفیات مواد مخدر به ویژه صنعتی از مبدا افغانستان در کشور‌های همسایه و منطقه حکایت دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 


شات لیست
-مولوی حمدالله (معاون فرماندهی پلیس شهرستان غورک استان قندهار)
- عبدالمتین قانع (سخنگوی وزارت کشور افغانستان)
-----

دیگر خبرها

  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • ۱۴ کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • (ویدیو) ادعای میرسلیم درباره ترفند افراد صادق خلخالی برای ریختن داخل خانه‌ها؛ پرت کردن مواد مخدر!
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • به قاچاقچیان مواد مخدر رحم نمی‌کنیم
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!