Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@07:54:17 GMT

تغذيه | اختلال خورد خوراک و علائم مختلف آن در بدن

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۴۰۳۴۵

خبرگزاري آريا - اختلال خورد و خوراک اختلال هاي خورد و خوراک موضوعي شايع در سراسر جهان است و شايد کنجکاو باشيد از دلايل اين روابط ناسالم با غذا و آينه اطلاع داشته باشيد. در پاسخ مي توان به دو عامل ژنتيک و تاثيرات اجتماعي اشاره کرد. ژنتيک در واقع اسلحه را پر مي کند، و شرايط محيطي […]

اختلال خورد و خوراک
اختلال هاي خورد و خوراک موضوعي شايع در سراسر جهان است و شايد کنجکاو باشيد از دلايل اين روابط ناسالم با غذا و آينه اطلاع داشته باشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پاسخ مي توان به دو عامل ژنتيک و تاثيرات اجتماعي اشاره کرد. ژنتيک در واقع اسلحه را پر مي کند، و شرايط محيطي ماشه را مي کشد.
 
ممکن است تا زمان مواجهه با مساله اي که زندگي شما را در معرض تهديد قرار مي دهد يا فوق العاده تاثيرگذار متوجه نباشيد که با اختلال هاي خورد و خوراک مانند بي اشتهايي يا پرخوري دست به گريبان هستيد. همچنين، اختلال هاي خورد و خوراک مي توانند در واکنش به تغييرات مراحل زندگي مانند بلوغ، ورود به دانشگاه، چالش هاي ميان سالي، و قطع روابط شکل بگيرند.

اگرچه بي اشتهايي شايع‌ترين اختلال خورد و خوراک محسوب مي شود و بيشتر درباره آن بحث مي شود، اما انواع ديگري از بدشکلي هاي بدن (روابط ناسالم با تصوير بدن) نيز وجود دارند که مي توانند بر سلامت و روح و روان شما تاثيرگذار باشند. افراد مبتلا به بي اشتهايي آنهايي هستند که به شدت کالري دريافتي خود، چه از طريق غذا نخوردن يا ورزش شديد براي سوزاندن آن چه چربي مي دانند، را محدود مي کنند. جوع زماني شکل مي گيرد که فردي به آن اندازه غذا مي خورد که در نهايت مي تواند به بالا آوردن يا ابتلا به اسهال منجر شود.
 
ورزش-اشتها (Exercise-orexia) همان گونه که از نام آن مشخص است افرادي را شامل مي شود که نسبت به تناست اندام و شکل گيري هيکل ايده آل وسواس دارند. اورتورکسيا شرايطي است که فرد تمرکز بسيار زيادي روي مصرف سالم‌ترين و پاک‌ترين مواد غذايي دارد. تمامي اين شرايط مي توانند زندگي فرد را در معرض تهديد قرار دهند و خطرناک باشند و همگي داراي نشانه هاي هشدار دهنده مشابه هستند.
 
نشانه 1: شما تمام مدت درباره غذا فکر مي کنيد
هنگامي که غذا و مواد غذايي تقريبا در تمام مدت در خط مقدم هشياري و آگاهي شما قرار دارند، مي توانيد در يک مسير ناسالم گام برداريد. هر چه زمان بيشتري را به فکر کردن درباره غذا، چگونگي آماده کردن غذا و خوردن آن بگذرانيد، احتمال اين که با نشانه اي خاموش از يک اختلال خورد و خوراک مواجه باشيد، افزايش مي يابد.
 
اگر درباره ميزان انرژي ذهني که به کالري ها، ارزش غذايي، و کميت غذايي اختصاص مي دهيد، نگران هستيد، ثبت اين که اغلب چه زماني اين افکار در ذهن شما شکل مي گيرند را مد نظر قرار دهيد. شما مي توانيد اين اطلاعات را در اختيار پزشک خود قرار دهد تا به درک چگونگي کنترل و کاهش اين موارد کمک کند.
 
نشانه 2: موفقيت در رژيم غذايي حس اعتماد به نفس را در شما ايجاد مي کند
درصد بالايي از بيماراني که در مراکز بازيابي از اختلال خورد و خوراک بستري مي شوند به اين نکته اشاره دارند که دنبال کردن يک رژيم غذايي و مشاهده نتايج آن سرآغازي براي اختلال خورد و خوراک در آنها بوده است. در شرايطي که ممکن است مصرف مواد غذايي سالم و کاهش وزن بي ضرر به نظر برسد، اما روند کاهش وزن و اين که چه احساسي در شما ايجاد مي کند و اين که خود را به عنوان يک فرد چگونه تعريف مي کنيد، مي تواند تاثير قابل توجهي بر شما داشته باشد.
 
اغلب آنچه به عنوان يک تلاش بي ضرر براي رژيم گرفتن يا سالم غذا خوردن به نظر مي رسد، مي تواند موجب شکل گيري اختلال خورد و خوراک شود زيرا افراد در مي يابند که رفتار جديد آنها مشکلات ديگر از قبيل افزايش پذيرش در ميان همسالان، کاهش اضطراب، يا قرار گرفتن در کانون توجه را حل مي کند.
 
نشانه 3: از مواجهه با چيزي بزرگ اجتناب مي کنيد
مهم نيست زندگي شما در شبکه هاي اجتماعي چقدر خوب به نظر مي رسد، بخشي از انسان بودن تحمل فراز و فرودهاي زندگي است. با اين وجود، اگر به تازگي مرگ يکي از اعضاي خانواده، تصادف شديد با خودرو، يا حتي شکست عشقي را تجربه کرده ايد، ممکن است به جاي تمرکز بر روند بازيابي خود بر چيزي که فکر مي کنيد توانايي کنترل آن را داريد، متمرکز شويد.
 
افکار به عنوان روشي براي دور کردن ذهن ما از چيزهاي ديگر که ممکن است دردناک باشند مانند غم و اندوه، درگيري، نگراني، و استرس عمل مي کنند. اما بهتر است لطفي در حق خود کرده و در مکاني امن درباره اين نگراني ها صحبت کرده و ذهن خود را در برابر افکاري که اختلال خورد و خوراک را تغذيه مي کنند، محافظت کنيد.
 
 علائم بي اشتهايي ,  اختلال پرخوري
بي اشتهايي شايع‌ترين اختلال خورد و خوراک محسوب مي شود
 
نشانه 4: هر برچسب تغذيه اي را با دقت بررسي مي کنيد
بررسي برچسب هايي که اطلاعات تغذيه اي روي آنها درج شده اند براي پرهيز از مصرف بيش از اندازه مواد غذايي فرآوري شده به همراه قند افزوده شده يا مواد شيميايي اضافي اقدام خوبي است. اما اگر چندين ساعت را در فروشگاه ها سپري مي کنيد تا برچسب هاي تغذيه اي را به دقت بررسي کنيد، ممکن است در حال توسعه يک وسواس خطرناک باشيد.
 
در مراکز بازيابي خورد و خوراک عادي سازي وضعيت غذا خوردن و فراگيري داشتن يک رژيم غذايي متعادل آموزش داده مي شود. افراد مبتلا به اورتورکسيا در تلاش براي سالم غذا خوردن حذف هر چه بيشتر غذاهايي که از نظر آنها «بد» است را آغاز مي کنند و تنها به خود اجازه مصرف مواد غذايي «خوب» را مي دهند.
 
اما زماني که تمام گروه هاي مواد غذايي را به دو دسته مثبت و منفي تقسيم مي کنيد، اغلب مواد تشکيل دهنده و مواد مغذي ضروري که بدن براي عملکرد درست به آنها نياز دارد را ناديده مي گيريد. بدن ما براي دنبال کردن يک رژيم غذايي سفت و سخت در بلند مدت ساخته نشده است و به ترکيبي مشخص و متعادل از مواد مغذي براي حفظ سلامت خود نياز دارد.
 
نشانه 5: شما به طور فزاينده درباره انتخاب هاي غذايي انعطاف ناپذيرتر مي شويد
اگر در رستوران غذاي خود را به گونه اي سفارشي سازي مي کنيد که تعجب دوستان و کارکنان رستوران را به همراه دارد، ممکن است زمان آن فرا رسيده باشد تا در شرايط خود يک بازنگري انجام دهيد. هر چه در انتخاب هاي غذايي خود سختگيرتر مي شويد، از وعده هاي غذايي خود کمتر لذت خواهيد برد. ممکن است شرايط تا به اندازه اي حاد شود که ديگر بدون همراه داشتن غذاي خود يا قضاوت و انتقاد از ديگران درباره انتخاب هاي غذايي که انجام مي دهند قادر به غذا خوردن در اجتماع نباشيد.

نشانه 6: درباره وزن خود وسواسي شده ايد
اعداد بسياري وجود دارند که از ميزان وزن شما مهم‌تر هستند که از آن جمله مي توان به نرخ ضربان قلب در حالت استراحت و سطح کلسترول اشاره کرد. در نتيجه، اگر تمام تمرکز خود را روي شرايط وزن خود گذاشته ايد، ممکن است وارد يک رابطه ناسالم با ترازو شده باشيد. آيا به طور مخفيانه خود را بيش از گذشته وزن مي کنيد؟ آيا خلق و خوي شما در طول روز به طور قابل توجهي تحت تاثير اعداد روي ترازو قرار مي گيرد؟ اين مي تواند نشانه اي خاموش از ابتلا به يک اختلال خورد و خوراک باشد.
 
نشانه 7: براي کاهش وزن به استفاده از مسهل ها روي آورده ايد
مسهل ها گاهي اوقات مي توانند براي افرادي که از مشکلات گوارشي رنج مي برند، مفيد باشند، اما ابزاري براي کمک به کاهش وزن محسوب نمي شوند. مسهل ها، ادرارآورها، قرص هاي رژيمي و غيره اغلب توسط افرادي که از روند کاهش وزن خود نااميد شده اند، مورد سوء استفاده قرار مي گيرند. اگر رابطه همزيستي با ترازو پيدا کرده ايد بهتر است خود را از اين رابطه بيرون بکشيد. بدون ترديد، هنگامي که روز خود را فارغ از نگراني درباره اعدادي که ترازو به شما نشان مي دهد، آغاز کنيد، احساس بهتري خواهيد داشت.
 
نشانه 8: تا زماني که به طور کامل معده خود را پر کنيد به خوردن ادامه مي دهيد و نمي توانيد توقف کنيد
همانند فردي که به بي اشتهايي مبتلا است و آن چه را مصرف مي کند هر چه بيشتر محدود مي سازد، افرادي که به پرخوري مبتلا هستند نيز نمي توانند اين کار را متوقف کنند. اگر الگويي برنامه ريزي شده در زمينه خوردن تا نقطه اي که شکم شما به طور کامل پر شود را تکرار مي کنيد يا توانايي کنترل بر غذا خوردن خود را نداريد، اين مي تواند نشانه اي خاموش از آغاز يک اختلال پرخوري باشد.
 
ممکن است هنگامي که دچار استرس شده ايد و زماني که نيازمند سرکوب نگراني ها و اضطراب هاي خود هستيد به اين عادت روي بياوريد. مصرف مواد غذايي، به ويژه آنهايي که شيرين و سرشار از کربوهيدارت هستند، مي توانند احساس رضايت و راحتي را در شما ايجاد کنند.
 
نشانه 9: اگر هر روز ورزش نکنيد، خود را سرزنش مي کنيد
ورزش منظم براي حفظ سلامت مهم است و پزشکان انجام سه تا چهار جلسه ورزش در هفته را توصيه مي کنند. اما اگر خود را به واسطه يک روز غيبت از باشگاه به شدت سرزنش مي کنيد، ممکن است پيوندي ناسالم با رژيم تناسب اندام خود برقرار کرده باشيد. ترديدي وجود ندارد که ورزش منظم براي حفظ سلامت بدن و کاهش استرس و مسائل سلامت رواني مانند اضطراب و افسردگي سودمند است. با اين وجود، زماني که اين علاقه و پيوند به ورزش از حالت عادي خارج مي شود و فرد فعاليت هاي ديگر خود را براي حضور در باشگاه ناديده مي گيريد، با مشکل مواجه است. اين شرايط مي تواند به اختلالات خورد و خوراک و کاهش وزن خطرناک، تغذيه نامناسب، شکنندگي استخوان ها و آسيب ديدگي منجر شود.
 
نشانه 10: حساب هاي کاربري الهام بخش لاغري را در شبکه هاي اجتماعي دنبال مي کنيد
هيچ چيزي راحت‌تر و الهام بخش‌تر از دنبال کردن زندگي افراد مشهور نيست. در شبکه هاي اجتماعي مي توانيد از هر فعاليت اين افراد مطلع شويد. در شرايطي که اين کار ممکن است جالب و سرگرم کننده باشد، اما مي تواند انتظارت منفي و مضر درباره اين که بدن شما بايد به چه شکلي باشد را نيز ايجاد کند. و اين تنها محدود به صفحات افراد مشهور نمي شود و امروزه حساب هاي کاربري بسياري را مي توان يافت که چگونگي دست يابي به بدن ايده آل و متناسب را آموزش مي دهند. سايت ها و صفحاتي که پست هايي درباره لاغري و تناسب اندام قرار مي دهند مي توانند اين احساس را در افراد ايجاد کنند که بايد از لاغر نبودن يا نداشتن تناسب اندام شرمنده باشند.
 
نشانه 11: درباره خودتان احساس شرمندگي مي کنيد
هرگز به واسطه رابطه خود با غذا و بدنتان شرمنده نباشيد. تمامي مهارت هاي مقابله و سازگاري براي کمک به ادامه بقاي انسان در دوران هاي سخت شکل گرفته اند و گاهي اوقات اين مهارت ها مي توانند به مشکلاتي چه در قالب غذا، ورزش، مصرف مواد، کار کردن و غيره تبديل شوند. اما هيچ گاه نبايد از آن چه هستيد احساس شرمندگي کنيد.
عصر ايران
اخبار مرتبط :
نقش تغذيه در پيشگيري و درمان کيست تخمدان
رابطه ي تغذيه و اعتماد به نفس در کودکان
تغذيه مادران در دوران بارداري
تغذيه معتادان چگونه بايد باشد
براي تغذيه خوب در سفر اين نکات را بايد بدانيد+تصاوير

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۰۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه با اشاره به وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در استان گفت: با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای رستوران‌هایی که از غذاهای بومی استفاده می‌کنند، درصدد تقویت ظرفیت‌های خوراک استان هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، ایمان درخشی در حاشیه تور گردشگری خبرنگاران برای آشنایی با شهر خلاق خوراک و گیاهان دارویی منطقه دالاهو کرمانشاه، با بیان اینکه منطقه دالاهو به عنوان یکی از مناطق هدف برای معرفی گیاهان دارویی معرفی می‌شود، گفت: در مجموع ظرفیت‌های ویژه استان کرمانشاه، چهار فصل بودن و تنوع‌های قومیتی و خلاقیت مردم در طبخ غذا سبب معرفی آن به عنوان شهر خلاق خوراک شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوراک کرمانشاه به انزوا رفته و مغفول مانده است، افزود: رویدادهایی به منظور معرفی ظرفیت‌های خوراک و غذا در کرمانشاه برنامه‌ریزی شده  و برنامه‌هایی نیز از جمله جشنواره آش زمستانی تاکنون برگزار شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت: این ظرفیت‌‌ها در زمینه خوراک و غذا باید تقویت و به رستوران‌ها و چرخه اقتصادی منتقل شود و در این راستا مشوق‌هایی برای رستوران‌ها در نظر گرفته شده که از غذاهای بومی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم دلیل و مفهوم شهر خلاق خوراک را نمی‌دانند، عنوان کرد: خبرنگاران به عنوان یک ظرفیتی در جامعه می‌توانند مبلغ شهر خلاق خوراک باشند و از طرفی همه ما باید سفیرانی در این راستا باشیم.

درخشی با بیان اینکه در استان کرمانشاه بیش از 20 نوع خوراک دارویی وجود دارد گفت: همچنین بیش از 80 نوع خوراک بومی در کرمانشاه وجود دارد که این 80 نوع در وعده‌های صبحانه، میان وعده و غذای اصلی قرار دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • محموله ۱۵ تنی خوراک ماهی قاچاق در الیگودرز توقیف شد
  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر