Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردان و زنان مرزنشین ارشق با همت و تلاش خود اقتصاد مقاومتی را در عمل تحقق بخشیده و برای خود و خانواده‌هایشان اشتغال ایجاد کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مردان و زنان غیور مرزنشین بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر با تلاش خود توانستند گام بزرگی در تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری در منطقه خود بردارند و برای خود و خانواده‌هایشان اشتغال ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار خبرگزاری تسنیم با حضور در روستاهای محروم بخش ارشق مشگین‌شهر از نزدیک در جریان همت و تلاش واقف اهالی مرزنشین این مناطق قرار گرفت که شبانه‌روزی برای پیشرفت و توسعه منطقه تلاش می‌کنند که این امر قابل تحسین است.

زنانی که باهمت والای خود توانسته‌اند برای خود اشتغال ایجاد کنند و چرخه اقتصاد را در منطقه رونق بخشند و از ظرفیتهای موجود به نحواحسن استفاده کردند.

خیاطی، دامپروری، قالیبافی، پرورش قارچ و زعفران از عمده کارهایی است که این روزها زنان و مردان مرزنشین ارشق مشغول آن هستند که چرخ زندگی‌شان با درآمد این مشاغل می‌چرخد.

ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی به مشاغل خانگی و کارآفرینان در ارشق

ظاهر نوری، بخشدار ارشق با اشاره به اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری تسهیلات اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی به مشاغل خانگی در ارشق ارائه شده است، ‌افزود: هم‌اکنون برخی از زنان و مردان با استفاده از این تسهیلات توانسته‌اند برای خود و خانواده‌هایشان اشتغال ایجاد کنند.

وی از برنامه‌ریزی برای حمایت از کارآفرینان ارشق خبر داد و گفت: هم‌اکنون اهالی ارشق با تولیدات خود توانسته‌اند زمینه رونق اقتصاد منطقه را فراهم کنند.

بخشدار ارشق تصریح کرد: بخش ارشق مشگین‌شهر که یکی از مناطق محروم استان اردبیل محسوب می‌شود علی‌رغم اینکه از امکانات و خدمات کمی برخوردار است ولی با همت و تلاش مردان و زنان غیور این منطقه شاهد رشد و شکوفایی بخش ارشق هستیم.

نوری از تولید فرش دستباف، گلیم، پرورش قارچ، کشت زعفران و پسته، گل محمدی و سایر اقلام گیاهی در ارشق خبر داد و اظهار کرد: راه‌اندازی مشاغل خانگی و خرد در ارشق خوب بوده است که در این زمینه اهالی مرزنشین بخش ارشق اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند.

یکی از زنان بخش ارشق که مشغول قالیبافی است، افزود: توانسته‌ام با تولید فرش دستباف زندگی خود و خانواده‌ام را بچرخانم گرچه در این زمینه مشکلاتی وجود دارد ولی هیچگاه در این راه از تلاش و کوشش دریغ نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی توانسته‌ام مواد اولیه فرش دستباف را خریداری کنم، گفت: علاوه بر اینکه قرض وام در موعد مقرر پرداخت می‌کنم برای خانواده‌ام نیز درآمد ایجاد کرده‌ام.

کارگاهی بزرگ در خانه‌ای کوچک

یکی از زنان کارآفرین بخش ارشق مشگین‌شهر با راه‌اندازی کارگاه بزرگ خیاطی در خانه‌ای کوچک توانسته است علاوه بر خود برای ده‌ها نفر نیز اشتغال ایجاد کند و این امر در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه ساختمان مناسب برای کارگاه خیاطی ندارم ولی در این کارگاه با همت زنان منطقه توانسته‌ام تولیدات لباس مدارس و حتی نیروهای ارتش منطقه را فراهم کنم، افزود: انتظار دارم تا مسئولان حمایت‌های همه‌جانبه‌ای در این زمینه داشته باشند.

این بانوی کارآفرین تصریح کرد: از مسئولان استان می‌خواهم تا زمینه فروش تولیدات کارگاه من را فراهم سازند و با آموزش و پرورش و برخی دستگاههای نظامی قراردادی بسته تا در فروش لباس و تولیدات خود مشکلاتی نداشته باشم.

یکی دیگر از زنان غیور مرزنشین ارشق که توانسته است برای بیش از 100 نفر با تولید فرش دستباف اشتغال ایجاد کند، اظهار داشت: هم‌اکنون توانسته‌ام زمینه اشتغال زنان مناطق محروم ارشق را فراهم سازم که از این امر بسیار خرسندم.

وی افزود: انتظار داریم مسئولان مشکلات بیمه و فروش تولیدات ما را برطرف کنند تا بدون هیج دغدغه‌ای بتوانیم گام بزرگی در رونق تولید و اقتصاد منطقه برداریم.

عرضه فرش دستباف ارشق در نمایشگاههای اروپایی

بخشدار ارشق با بیان اینکه هم‌اکنون فرش دستباف ارشق در نمایشگاههای اروپایی به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: فرش دستباف ارشق طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد و زنان و مردان این بخش با طرحهای مختلف و زیبا در فرشهای دستباف توانسته‌اند زینت‌ خاصی به خانه‌های مردم ببخشند.

نوری تصریح کرد: در حال‌حاضر تمهیدات لازم برای حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان فرش دستباف، خیاطی و پرورش قارچ و دام در ارشق فراهم شده است و انتظار دارم مسئولان استان نیز در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند تا شاهد رشد و شکوفایی منطقه باشیم.

آری امروز همت و غیرت زنان و مردان مرزنشین ارشق را از نزدیک به تماشا نشستیم که توانستند علی‌رغم امکانات کم گام بزرگی در تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری بردارند و بگویند که علی‌رغم تمام محدودیتها می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و انتظار می‌رود مسئولان استان برای حمایت از این کارآفرینان و تولیدکنندگان مناطق محروم تسهیلات و خدماتی را ارائه دهند تا این مردان و زنان بدون هیچ دغدغه‌ای برای خود و خانواده‌هایشان درآمد کسب کرده و منطقه را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند.

گزارش از اکبر رزمی

انتهای پیام/

R41374/P1361/S6,49/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها

توهین یک مرد به خانم‌های حاضر در ورزشگاه آزادی، فرصت اعتراض دوباره‌ای به مخالفان حضور زنان در استادیوم‌ها داده است.

به گزارش خبرورزشی، حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان کماکان ادامه دارد و بیش از همه حول توهین‌های مردی می‌گذرد که سخنان او هیچ خریداری نداشت.

اما اگر از حکم کمیته انضباطی (ممنوعیت ۱۰ ساله برای ورود به ورزشگاه‌ها) و این‌که چه‌قدر قابلیت اجرایی دارد بگذریم، موضوع از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است:

اول این‌که چرا صحبت‌های یک تماشاگر پای دیگر تماشاگران و حاضران نوشته می‌شود؛ مگر در برخورد با راننده متخلف باید شرایط را برای دیگر رانندگان تنگ کرد یا جُرمِ ورزشکار خاطی را همه ورزشکاران گردن می‌گیرند که حالا برای این خطا و بی‌حرمتی، عده‌ای دوره افتاده‌اند که مسئله را با محوریت هوادار و تماشاگر و کلیت فوتبال بررسی کنند؟

دوم آن‌که مگر حرمت و کرامت انسانی محدود به زنان است که بسیاری برای پیش‌برد اهداف و دغدغه‌های خود، جایگاه زن را بهانه کرده‌اند و به‌طور هماهنگ مسئله را از این زاویه بررسی می‌کنند؟ مگر توهین وابسته به جنس و نقش توهین‌دیده است که عده‌ای به اسم حمایت از زن و حراست از جایگاه او، جلو افتاده‌اند و تازه برای همین بهانه هم به فکر حذف زنان از استادیوم هستند؟ یعنی اگر بی‌حرمتیِ مشابهی به‌جای زن، به گروه عظیم دیگری مثلن قشر کارگر اتفاق افتاده بود، دلواپسان ابتدا غم نان کارگر را به سینه می‌زدند و در مرحله چاره‌جویی، حذف کارگران از استادیوم را تجویز می‌کردند؟ هرچه‌قدر واکاوی اتفاق پیش‌آمده با محوریت «توهین‌دیده» عجیب است، جست‌وجوی راه‌حل در همین سمت ماجرا عجیب‌تر و چه بسا خنده‌دار به نظر می‌رسد! من خطا کنم و تو مجازات شوی در کدام عدالت‌خانه‌ای تعریف شده؟

سوم و مهم‌ترین، بررسی موضوع در بعد کلان و از زاویه فرهنگی و اجتماعی است؛ این‌که چرا مردی چنین افکار و ادبیاتی دارد، جدای آن‌که از مسئولیت او در این بی‌حرمتی ذره‌ای نمی‌کاهد، برگرفته از فرهنگ مردسالار و زن‌ستیزی است که متاسفانه کماکان در جامعه وجود دارد. البته که ارتقای فرهنگی در مسئله برابری زن و مرد، نه آسان است، نه در کوتاه‌مدت قابل انجام و نه موضوع این نوشتار، اما نقش ورزش، فوتبال و استادیوم‌ها در همین فقره قابل بررسی است؛ وقتی مردان در استادیوم سهم بیش‌تری دارند، جایگاه بهتری دارند و نزدیک‌تر می‌نشنیند، بدون حساب‌وکتابِ خاصی مشمول شرایط بهتری شده‌اند که در ادامه همان تفکر جنس دوم(!) است.

هرچه‌قدر بدبینی‌مان نسبت به بهانه تازه‌متولدشده‌ای به نام «مشکلات زیرساخت» را کاهش دهیم، باز هم می‌توان در همین شرایط تفکیکِ جایگاه زنان، وضعیت برابر و بهتری برای آنان به‌وجود آورد. اگر خانواده‌ها نمی‌توانند کنار یکدیگر تماشاگر مسابقه موردعلاقه‌شان باشند، می‌توان لااقل سهم یکسانی برای زن و مرد در نظر گرفت. این‌که از یک ورزشگاه مثلن ۵۰هزار نفری، ۴۸هزار بلیت را به مردان تخصیص دهیم و فقط ۲هزار بلیت برای خانم‌ها آزاد کنیم و ایشان را در بدترین سکوها بنشانیم، جز این‌که ادعا کنیم مجوز حضور زنان را صادر کرده‌ایم چه حاصلی داشته است؟

یادآور می‌شود استقبال پرتعدادتر مردان برای تماشای فوتبال حق بیش‌تری برای آنان ایجاد نمی‌کند. در وضعیت تفکیک‌شده فعلی، تصمیم‌گیرندگان باید با شمالی و جنوبی (یا شرقی و غربی) کردن استادیوم و ورودی‌ها، مساوات را برای زنان در فرصت و حق انتخاب فراهم کنند تا هم برای تهیه بلیت با مشکلات عدیده کنونی مواجه نباشند و هم همانند مردان امکان انتخاب بلیت با توجه به جایگاه و فاصله از زمین داشته باشند.

و در پایان؛ این تاکیدِ یادداشت روزنامه کیهان که شرایط ورزشگاه‌ها به گونه‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها نه خود به ورزشگاه می‌روند و نه اجازه حضور فرزندان‌شان را می‌دهند، نکته دقیقی است که چاره‌اش نه در حذف زنان یا گوشه‌نشینیِ آن‌ها، که اقدام فوری جهت فراهم کردن فرصت برای همین خانواده‌های علاقه‌مند مورداشاره کیهان است. این‌که می‌گویند مگر نگفتید ورود زنان جو ورزشگاه را بهتر می‌کند اما دیدید که نکرد و گفتیم که نمی‌کند، ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلودی است که فدراسیون فوتبال با مدلی که برای حضور زنان در پیش گرفته مسبب آن است. فراموش نکنیم آن‌هایی که مدعی بودند حضور زنان می‌تواند موجب بهبود وضعیت فرهنگی استادیوم‌ها شود، سینما و شهربازی و بازار و ده‌ها مثال دیگری را نشان می‌دادند که روش کنونی جانمایی زنان هیچ شباهتی به آن مثال‌ها ندارد! البته که ورزشگاه‌ها به‌خاطر چنددهه مردانه بودن شرایط متفاوتی دارند، اما راه اصلاح، در استمرار این وضعیت یا تغییر معیوب آن نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • در فوتبال ایران، مردان فحاشی می‌کنند اما زنان‌ محروم می‌شوند!
  • خطا از مردان، تنبیه برای زنان! از تغییر قانون مهریه تا محرومیت از حضور در ورزشگاه
  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرمیت زدایی و عمرانی در سروستان
  • مردان بایرن نگاه کنند: اینطوری قهرمان می‌شوند
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات