Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@23:27:31 GMT

صرفه جویی ۳۳هزار میلیارد ریالی گمرک در سال ۹۵

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۴۴۲۳۶

رئیس کل گمرک ایران از صرفه جویی ۳۳ هزار میلیارد ریالی در گمرک خبر داد و گفت: درآمدهای گمرکی سه برابر شده و به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

خبرگزاری صدا و سیما: مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران با اشاره به کاهش زمان سرعت انجام امور گمرکی اعلام کرد: امور گمرکی در گذشته بیش از ۲۶ روز به طول می‌انجامید که اهم اکنون روزانه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود:گمرک با ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی جزیره‌ای عمل نکرده و با انتشار بر خط اطلاعات و همچنین با شفاف سازی حقوق ذی نفعان را رعایت کرده است.

کرباسیان همچنین اعلام کرد: سازمان جهانی گمرک، یکسری از اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران را از نمونه‌های برتر جهانی شناخته و خواستار به اشتراک گذاشتن تجارب گمرک ایران با سایر کشورهای جهان شده است.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: در گذشته آمار و اطلاعات گمرکی به صورت سالانه منتشر می‌شد در حالی که اکنون آمار و اطلاعات به صورت روزانه قابل مشاهده است.

وی یکی از موارد رعایت حقوق شهروندی را وجود اطلاعات شفاف قیمت‌ها در سامانه جامع گمرکی اعلام کرد.

کرباسیان همچنین ادامه داد: سال گذشته با وجود کاهش شدید واردات؛ درامدها افزایش قابل توجهی داشته و در حالی که در سال ۹۵ با کاهش واردات به ۴۳ میلیارد دلار مواجه بودیم؛ درآمد گمرکی تقریبا سه برابر شده و معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: ۳۳ هزار میلیارد ریال در یکسال گذشته در گمرک صرفه جویی شده است.

کرباسیان به انتقادهای وارد شده به گمرک اشاره کرد و افزود: به گمرک جمهوری اسلامی ایران برای اماده نبودن زیرساخت‌های سامانه جامع گمرکی انتقاد می‌شود، در حالی که گمرک اگر منتظر فراهم شدن زیرساخت‌ها بود باید ده سال دیگر منتظر می‌ماند تا در همین مرحله امروز باشد؛ این در حالی است که سازمان جهانی گمرک (wco) در گزارش جدیدی که از روند اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک منتشر کرده از گمرک ایران خواسته است تا فن آوری گمرک الکترونیک را به دیگر کشورها منتقل کند.

وی اظهار داشت: در بخشی از گزارش سازمان جهانی گمرک با اشاره به اجرای موفق پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک در ایران آمده است؛ کارشناسان WCO متوجه شدند که برخی اصلاحات گمرک ایران قابل توجه است.بهتر است این اطلاعات را با سایر گمرکات به عنوان بهترین شیوه‌های مدرنیزاسیون گمرکی به اشتراک بگذارد و این دانش و تجربیات را به دیگر کشورها منتقل کند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: ترخیص بدون کاغذ، کارشناسان مجازی (متمرکز)، ترخیص ۵۰ درصد اظهارنامه‌ها در مسیر سبز به کمک داده‌های الکترونیکی و بدون دخالت انسان و قابلیت چت کردن در سیستم تک پنجره‌ای تجارت فرامرزی اصلاحاتی هستند که باید انجام دهند و این در حالی است که این موضوعات وپیشرفت‌های گمرک ایران در اجرای پنجره واحد تجاری و سامانه جامع گمرکی در جلسات WCO و سایر رویدادهای مربوطه به تسهیل تجارت و اتوماسیون ترخیص، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: سامانه جامع گمرکی بر اساس فناوری روز دنیا راه اندازی شده است.

سیدرضی حاجی آقامیری، استفاده از سامانه جامع گمرکی را مستلزم هماهنگی و پشتیبانی سایر بخش‌های کشور دانست و گفت: سیستم جدیدی که گمرک برای انجام تجارت راه اندازی کرده، به روز و خوب است.

وی ادامه داد: سامانه جامع گمرکی برای اینکه همواره بتواند عملکرد درستی داشته باشد، نیازمند اجرای کامل، سازوکار دقیق اجرایی و مدیریت صحیح است. به طور مثال؛ تجار برای استفاده از این سیستم نیازمند اینترنت پر سرعت و بدون قطعی هستند که برای این امر وزارت ارتباطات باید اقدامات لازم را انجام دهد.

آقامیری همچنین تاکید کرد که در جهت استفاده بهینه از سامانه جامع گمرکی باید قوانین را نیز به روزرسانی کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران، گمرک الکترونیک را در مبارزه با قاچاق موثر دانست و اعلام کرد: با وجود اینکه گمرک ایران گام مهمی را در مبارزه با قاچاق کالا برداشته است، اما همچنان نیازمند تلاش بیشتر در این مسیر هستیم.

آقامیری با تقدیر از توجه گمرک به تجار خوشنام و حمایت از آن‌ها و با اشاره به تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته تاکید کرد: در هر مرحله‌ای از انجام بازرسی‌ها اگر نقش نیروی انسانی کم رنگ‌تر شود، مطمئنا شفافیت و عدالت در آن بیشتر خواهد بود و اجرای قوانین را آسان‌تر خواهد کرد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۴۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد؛ طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند نه سامانه مودیان

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت وگو با خبرنگار قدس، درباره علت اعتراض عده ای از طلا فروشان در هفته ی اخیر گفت: طلا فروشان هیچ گونه مشکلی با سامانه مودیان ندارند و این سامانه برای همه صنوف کشور است و صنف طلا و سکه هم از این قانون تبعیت و به سامانه مودیان پیوسته اند.

وی در ادامه بیان کرد: اکثر طلا فروشان در سامانه مودیان فاکتورهای الکترونیکی خود را ثبت می کنند و به تکالیف مالیاتی خود پایبند هستند. طلا فروشان فاکتورهای الکترونیکی خود را ثبت می کنند و تمام طلا فروشان باید از سامانه مودیان تبعیت کنند.

رئیس اتحادیه طلا و سکه در ادامه خاطرنشان کرد: سامانه مودیان برای تمام مشاغل است و  طلا فروشان نسبت به آن هیچ گونه اعتراضی ندارند.

وی خاطرنشان کرد:  سامانه جامع تجارت سال گذشته با توجه به اینکه مشکلاتی در بحث آموزش و اطلاع رسانی در آن وجود داشت و از دی ماه اجرایی شد و با واکنش صنف طلافروشان مواجه شد.

بذرافشان در ادامه بیان کرد: لزوم ثبت نام در سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت باعث تعدد سامانه ها برای طلا فروشان شد و مشکلاتی ایجاد کرد. به همین دلیل مقرر شده بود که ۳ ماه وقت داده شود تا این سامانه ها طبق تبصره ب ماده ۶ فعالان صنفی و اقتصادی باید در یک سامانه اقدامات مبادلاتی خود را انجام دهند.

بذرافشان در ادامه بیان کرد: ولی حدود ۴ ماه گذشت این مدت زمان سپری شد و این دو سامانه علی رغم قول هایی که داده شد، با هم ادغام نشد. جلساتی با سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت برگذار شد ولی هنوز این دو سامانه ادغام نشده اند.

وی در ادامه بیان کرد: اعتراض طلا فروشان به سامانه جامع تجارت الکترونیک این بود که مقرر شده اطلاعات سرمایه و موجودی آنها باید در این سامانه ثبت شود. برای رفع این مشکل جلسات متعددی در ۳ ماه پایانی سال داشتیم و نامه نگاری های زیادی هم انجام شد.

بذرافشان گفت: در این جلسات بر لزوم بازنگری و اصلاحات در  سامانه جامع تجارت مطرح شد و قول هایی برای تغییرات در این سامانه داده شد.

رئیس اتحادیه طلا و سکه گفت: از ابتدای سال از طریق وزارت صمت اعلام شد که روسای اتاق های اصناف  استان ها و اتحادیه های ما، اعلام شد که سامانه جامع تجارت از ۷ فروردین ۱۴۰۳ لازم الاجرا است و با توجه به اینکه هیج تغییری در خصوص این تصمیم اعلام نشد طلا فروشان نسبت به این مسئله اعتراض دارند و اجرایی شدن این مسئله واکنش هایی در پی داشته است.

وی ادامه داد: طلا فروشان اعلام کرده اند که چرا باید سرمایه خودشان که چند نسل گشته تا به آنها رسیده است را باید در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. مسئولین هم معتقدند که باید تمام این نقل و انتقالات ثبت شود.

وی افزود: آسیب ها و ضعف هایی که در این موضوع هست این است که بخشی از این سرمایه ها برای خود همکاران نیست، طلاهایی وجود دارد که کسانی که فعالیتی ندارند به تولیدی های طلا می دهند تا با آنها تولید انجام دهند. از سوی دیگر تولیدی های ما از نظر شرایط و سرمایه ضعیف هستند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ضرب الاجل وزارت صمت به ایران خودرو و سایپا
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید
  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد؛ طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند نه سامانه مودیان
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت
  • دلیل اعتراض طلافروشان به پرداخت مالیات/ طلافروشان عامل تورم اند؟