Web Analytics Made Easy - Statcounter


گروه اقتصاد-رجانیوز: سال گذشته یکی از رسانه ها به نفل از معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از حذف واردات بنزین در سال 96خبر داد که با توجه به افزایش روند رشد مصرف و حذف زیرساخت های مدیریت مصرف و بی تدبیری در حفظ تولید بنزین نوعی دلخوشی وپوششی بر ادرس های غلط و قبح واردات از طریق واسطه ها تلقی گردید، هر چند اینگونه ادرس های غلط در نفت پایانی ندارد چرا که وعده های راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس قبلا نیز بکرار داده شده بود، بعنوان نمونه:

- در آبان ماه سال 1393 نیز مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش تاریخ بهره برداری از فاز یک پالایشگاه ستاره را اواسط سال 1394 اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



- در خردادماه سال 1395 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تاریخ بهره برداری از فاز یک را اسفندماه سال 1395 اعلام کرد.

- در فروردین ماه سال 1396 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تاریخ بهره برداری از فاز یک را خردادماه سال 1396 اعلام کرد.

- در مردادماه 1393 وزیر نفت بهره برداری از فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نیمه اول سال 1394 اعلام کرد.

- در فروردین ماه 1394 وزیر نفت تاریخ بهره برداری از از فاز یک را نیمه دوم سال 1394 اعلام کرد.

- در فروردین ماه سال 1395 وزیر نفت بهره برداری از فاز یک را پایان نیمه اول سال 1395 اعلام کرد.

- در آبان ماه سال 1394 مجری طرح تاریخ بهره برداری از فاز یک را پایان آذرماه 1394 اعلام کرد.

و........

براستی چرا باید مسئولین وزارت نفت از طرح مهم واولویت دار اقتصاد مقاومتی تا این حد بی اطلاع باشند!!

با نگاهی گذرا به امار برنامه و عملکرد تولید و مصرف و واردات بنزین در سال گذشته مشخص می شود حتی وضع موجود تولید بنزین سنوات گذشته نیز حفظ نشده و تولید بنزین نسبت به سال 1394 حدود 6 درصد کاهش یافته است . این درحالیست که میانگین مصرف 5 درصد و واردات بیش از 30 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و شرکت ملی پالایش و پخش با یک اقدام نادردر پایان سال 1395 نسبت به اصلاحیه برنامه تولید برای اخذ مجوز میانگین واردات روزانه تا 14 میلیون لیتر اقدام نمود.

سوال این است که آیا با وعده راه اندازی در پایان خردادماه سال جاری ، خودکفایی در تولید بنزین واقعیت دارد ؟

تحلیل موازنه برنامه تولید، مصرف و واردات بنزین در سال 96 نشان می دهد که برنامه میانگین تولید روزانه قابل عرضه به بازاردر سه ماهه اول سال 65.4 میلیون لیتر پیش بینی شده است که در ترکیب تولید از 1.65 میلیون لیتر بنزین سوپر وارداتی و 1 میلیون لیتر MTBE استفاده خواهدشد، این درحالیست که پیش بینی مصرف روزانه بنزین در سه ماهه اول سال جاری 74.3 میلیون لیتر در روز پیش بینی شده است یعنی با احتساب افزودنی حداقل کسری بدون احتساب افزایش ذخیره استراتژیک ، معادل 12.25 میلیون لیتر در روز خواهد بود که می بایست از طریق واردات تامین گردد.

عملکرد فروردین ماه نسبت به برنامه حاکی از کاهش 12 درصدی تولید و افزایش 5 درصدی مصرف می باشد. بر اساس برنامه موجودی ذخیره استراتژیک بنزین می بایست 1706 میلیون لیتر باشد لیکن رقم واقعی موجودی 800میلیون لیتر است ( تفاوت 906- میلیون لیتر)

براساس برنامه میانگین خوراک پالایشگاه پالایشگاه خلیج فارس در سال جاری روزانه 89425 بشکه در روز پیش بینی شده است که با فرض خوشبینانه بهره برداری بموقع فاز یک و رعایت برنامه تولید وبرنامه زمانبدی تعمیرات اساسی سایر پالایشگاه ها و مصرف پیش بینی شده میانگین روزانه 76 میلیون لیتر در سال جاری کماکان برای پوشش تراز مصرف و موجودی روزانه حداقل به 4 میلیون لیتر واردات بنزین نیاز خواهد بود.

شایان ذکر است بر اساس میانگین عملکرد مصرف سال گذشته ( 75 میلیون لیتر در روز(، پیش بینی میانگین مصرف 76 میلیون لیتر در سال 1396 ( 1.3 درصد رشد نسبت به سال قبل( منطقی نیست. از طرفی با توجه به افت تولید برنامه ای و کاهش موجودی پایان سال گذشته ) 970 میلیون لیتر(، دستیابی به ذخیره 2028 میلیون لیتر در پایان سال مستلزم واردات بیش از مقدار فوق خواهد بود.


-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۴۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی

ایده اعطای بنزین به نفر به جای خودرو، رویکردی نوین در مدیریت منابع انرژی و بهبود عملکرد اقتصادی محسوب می‌شود. این طرح می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر الگوهای مصرف سوخت و نهایتاً بر اقتصاد کلان داشته باشد. در حال حاضر، مقادیر قابل توجهی بنزین به دلیل استفاده غیرکارآمد و قاچاق هدر می‌رود. با اجرای این طرح، هر فرد بر اساس نیاز واقعی خود بنزین دریافت می‌کند، که این امر می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در هدررفت بنزین شود.

با اعمال سیاست تخصیص بنزین به افراد به جای خودروها، دسترسی به حجم زیادی از بنزین برای قاچاقچیان به طور مؤثری محدود می‌شود. در این ساختار، هر فرد می‌تواند سهمیه بنزین خود را با قیمت‌های داخلی و یا قیمت‌هایی نزدیک به تعادل جهانی به فروش برساند؛ این امر انگیزه برای قاچاق بنزین به کشورهای همسایه را کاهش داده و به نوبه خود می‌تواند به کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های قاچاق منجر شود. این تغییرات نه تنها باعث افزایش درآمدهای ارزی از طریق امکان صادرات بیشتر به بازارهای بین‌المللی می‌شوند، بلکه به تقویت اقتصاد کشور و شفافیت بیشتر نیز کمک می‌کنند.

علاوه بر این، با اجرای طرح اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروها، تحول عمده‌ای در الگوی مصرف سوخت در کشور رقم خواهد خورد. این طرح به شهروندان امکان می‌دهد تا با استفاده بهینه از سهمیه‌های اختصاص یافته، نه تنها هزینه‌های شخصی خود را مدیریت کنند بلکه به سمت افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و روش‌های اشتراکی حرکت کنند. به عنوان مثال، ترغیب به سفرهای دسته‌جمعی و هماهنگ‌سازی برنامه‌های سفر با دیگران، مصرف بنزین را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد و تجربه‌های اجتماعی مشترک و خاطره‌انگیزی را فراهم می‌آورد.

با کاربردی‌تر شدن مصرف بنزین، می‌توان انتظار داشت که سطح آلودگی ناشی از احتراق ناکارآمد سوخت کاهش می‌یابد. این امر نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، بلکه سلامت عمومی را نیز تقویت می‌کند. به این ترتیب، طرح تخصیص بنزین به نفر به جای خودرو می‌تواند یک پیروزی چندجانبه برای اقتصاد، محیط زیست و جامعه باشد.

با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، تغییراتی در رویکرد تخصیص یارانه انرژی در بخش بنزین ایجاد خواهد شد. در این طرح، هر شخص به جای خودرو، سهمیه بنزین دریافت می‌کند و در صورت عدم استفاده، می‌تواند این سهمیه را به بازار صادرات بفروشد. این امکان فرصتی برای کسب درآمد ارزی از طریق فروش سهمیه بنزین فراهم می‌آورد، که این انگیزه مالی می‌تواند رانندگان فعال در صنعت حمل و نقل را نیز به سوی استفاده از CNG سوق دهد. با فروش سهمیه بنزین خود و استفاده از CNG، رانندگان می‌توانند هزینه‌های سوخت خود را کاهش داده و در عین حال منافع اقتصادی به دست آورند.

دیگر خبرها

  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • مشهد با کسری ۴۶ درصدی تامین آب مواجه است
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین