Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@12:09:05 GMT

خودکفایی ایران در تولید گاز کلر مورد نیاز در بخش تصفیه آب

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۴۴۹۶۲

خودکفایی ایران در تولید گاز کلر مورد نیاز در بخش تصفیه آب

سرپرست دفتر تحقیقات و فناوری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: هم اکنون به سطح تولید در حد نیاز کشوری رسیده ایم و تا حدودی صادرات نیز داریم که با اجرای فازهای توسعه ای در کارخانه های تولید کلر ، قادر به صدور هرچه بیشتر آن به سایر کشورها خواهیم بود.

«حسین عطایی فر» سرپرست دفتر تحقیقات و فناوری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در ابتدای برنامه اول توسعه، اجرای طرح های آب و فاضلاب از نظر فناوری ، دانش فنی، طراحی و مهندسی و همچنین تجهیزات تا حدود زیادی متکی به خارج از کشور بود، اما با شکل گیری برنامه های گام به گام جهت ظرفیت سازی و افزایش توان علمی، فنی و اجرایی در صنعت آب و فاضلاب کشور و اجرای پروژه های آب و فاضلاب به صورت مناقصه با بهره گیری از مشارکت شرکت های داخلی و خارجی و در مراحل بعد افزایش تدریجی سهم صنایع پشتیبان ملی، شرکت های مشاور و پیمانکار داخلی و کاهش حضور شرکت های خارجی و برگزاری اعم مناقصه ها مابین شرکت های داخلی، توان داخلی در طراحی، ساخت و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز در کنار شکل گیری شرکت های آب و فاضلاب افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این افزایش توان فنی و مهندسی به طوری بود که سطح کمی و کیفی مشاورین رسته آب و فاضلاب و پیمانکاران تخصصی سیویل و تجهیزات در طی سال های گذشته ارتقای چشمگیری یافته و بخش صنعت و واحدهای تولیدی نیز از رشد قابل توجهی برخوردار شده است که البته در این بین، حمایت وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ایجاد ظرفیت های داخلی و همچنین اجرای پروژه های متعدد آب و فاضلاب در مقیاس بزرگ و کوچک در مناطق شهری و روستایی کشور نقش کلیدی داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر نیازهای طرح های عمرانی آب و فاضلاب عمدتا از داخل کشور صورت گرفته و فقط در بخش های خاص و بسیار محدود که امکان تامین کالاها از داخل کشور وجود ندارد، نسبت به تامین کالا از خارج کشور اقدام می شود .

وی ادامه داد: شرکت‌های تولیدی تاکنون گام های بلندی را در کسب دانش فنی و تولید عمده اقلام پرمصرف مشتمل بر انواع لوله‌ها و اتصالات، پمپ‌ها، شیرها و اتصالات، کیت‌های انشعاب آب و فاضلاب، کنتورهای آب، مواد شیمیایی و انواع پوشش ها، بخشی از تجهیزات مکانیکال تصفیه‌خانه‌ها، تجهیزات برقی، اتوماسیون و سامانه‌های ابزار دقیق و کنترل برداشته‌اند که البته ضروری است به صورت مستمر نسبت به ارتقای کیفیت کالاها بر اساس استانداردهای جدید، به روزشدن و افزایش توان علمی و فنی و بهره‌گیری از فناوری‌ها و روش‌های نوین، گام‌های سریع‌تری را بردارند که این امر به جز تقویت دو بخش تحقیق و توسعه و کنترل کیفی امکان پذیر نخواهد شد .

عطایی فر در تشریح نمونه های رسیدن به خودکفایی در ساخت تجهیزات آب و فاضلاب گفت: در ابتدای تشکیل شرکت های آب و فاضلاب کمتر از انگشتان یک دست شرکت تولید کننده لوله های پلی اتیلن وجود داشت اما در حال حاضر بیش از 400 تولیدکننده لوله پلیمری وجود دارد.

سرپرست دفتر تحقیقات و فناوری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از خودکفایی کشور در تولید گاز کلر مورد نیاز در بخش تصفیه آب خبر داد و گفت: در خصوص تامین مواد شیمیایی به ویژه گاز کلر محدودیت بسیاری وجود داشت، درحالی که هم اکنون به سطح تولید در حد نیاز کشوری رسیده ایم و تا حدودی صادرات نیز داریم که با اجرای فازهای توسعه ای در کارخانه های تولید کلر ، قادر به صدور هرچه بیشتر آن به سایر کشورها خواهیم بود؛ همچنین پتانسیل صادرات در بخش شیرآلات صنعتی، پمپ و الکتروپمپ، لوله های فولادی ، چدنی، پلیمری ، کامپوزیت و بسیاری اقلام دیگر نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده صنعت در کشور، زمینه بومی سازی دانش فنی محصولاتی که در کشور سابقه تولید نداشتند از جمله لوله ها و اتصالات پلیمری و کامپوزیت در اقطار و فشارهای کاری بالا، پمپ های فشار قوی کنتورهای آب با دقت بالا ، شیر آلات سوزنی و شیرهای قطع شونده در شرایط اضطراری ، انواع تجهیزات پیشرفته مکانیکی و الکتریکی تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، بخشی از انواع تجهیزات ابزار دقیق ، لوله ها و منهول ها و استفاده از مصالح نوین فراهم شد.

عطایی فر با بیان اینکه شرکت های تولیدی لازم است به منظور گسترش بازار مصرف به دنبال نوآوری ها و افزایش سطح کیفی کالا با رویکرد طولانی شدن طول عمر مفید تاسیسات و تجهیزات تولیدی باشند، گفت: در این خصوص شرکت‌های بزرگ تولیدی می توانند از محصولات نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیند تولید کالاهای تخصصی استفاده کنند .

وی افزود: با توجه به ورود فناوری‌های نوین به عرصه آب و فاضلاب در دنیا، می توان با بهره‌گیری از دستاوردهای پژوهشی طرح‌های مخترعان و مبتکران به کسب دانش فنی روز و بومی‌سازی آن پرداخت و تا حد امکان گام به گام با تغییرات فناوری پیش رفت که در این زمینه شرکت های صنعتی لازم است در زمینه بهره گیری و مهندسی مجدد ماشین آلات تولید بازنگری کرده و از آخرین تجهیزات ساخت به روز برای تولید کالاهای تخصصی استفاده کنند. از طرف دیگر با توجه به ابعاد مدیریت انرژی و کمینه شدن هزینه ها در طول عمر بهره برداری تاسیسات ، ضروری است تولیدکنندگان از آخرین فناوری های نوین به صورت کنسرسیوم یا مشارکتی استفاده کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از مهم ترین برنامه های مستمر مورد پیگیری در صنایع آب و فاضلاب ، تداوم اتکاء به صنعت داخلی و ارتقای سطح کیفی با استقرار نظام کنترل کیفی کالاها با استقرار برنامه جامع بازرسی فنی کالاها، به روز رسانی استاندارد کالاها ، الزام رعایت استانداردهای معتبر در طراحی و ساخت کالاها از مواد اولیه تا فرآیند تولید و در نهایت محصول تولیدی ، رشد مراکز تحقیق و توسعه در صنعت و تشویق بخش دانشگاهی و پژوهشی و همچنین بخش خصوصی در ایجاد آزمایشگاههای مرجع کنترل کیفی محصولات است.

وی افزود: صنعت آب و فاضلاب به ویژه در حوزه صنایع پشتیبان ، شرکت های مشاوره و پیمانکاری و سرمایه گذاری در انجام طرح های آب و فاضلاب در طی سال های گذشته روند رو به رشدی داشته و سیاست های وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در واگذاری امور به بخش خصوصی در قالب طرح های BOO ، BOT و بیع متقابل نیز موجب افزایش توان بخش خدمات مهندسی و تولیدی شده است .

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

فیلتر ممبران که با نام فیلتر اسمز معکوس RO نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود که وظیفه‌ اصلی آن، حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب با دقت بسیار بالا است. این فیلتر از یک غشای نیمه تراوا تشکیل شده است که با ایجاد سد مکانیکی، اجازه عبور مولکول‌های آب و ذرات بسیار ریز را می‌دهد، اما مانع عبور آلاینده‌هایی مانند نمک‌ها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، ذرات معلق، میکروارگانیسم‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در آب خوراک دستگاه تصفیه آب می‌شود.

در ادامه به بررسی کاربرد و اجزای به کار رفته در فیلتر ممبران می‌پردازیم.

کاربرد های فیلتر ممبران در تصفیه آب

استفاده از فناوری فیلتراسیون غشایی در تصفیه آب، باعث بهبود استانداردهای کیفیت آب شرب و کاهش استانداردهای تخلیه فاضلاب صنایع می‌شود. به طور کلی، کاربردهای این فناوری در زمینه‌های تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب صنعتی و نمک‌زدایی برجسته است.

1- تصفیه آب آشامیدنی

استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه آب آشامیدنی به عنوان یک روش پیشرفته و موثر شناخته می‌شود. این فناوری، با استفاده از غشای نیمه تراوا، ذرات و آلاینده‌های مختلف را از آب حذف کرده و آن را به شیوه‌ای موثر تصفیه می‌کند. غشای نیمه تراوا، با منافذ بسیار ریز به ذرات بزرگتر از اندازه منافذ اجازه عبور نمی‌دهد. بنابراین آلاینده‌ها و باکتری‌های مضر از آب جدا می‌شوند.

این فیلترها همچنین به عنوان مانعی در برابر ورود ترکیبات شیمیایی مضر به آب تصفیه شده یا پرمیت عمل می‌کنند. با توجه به مکانیزم فیزیکی تصفیه غشایی، آب تصفیه شده به این روش برای مصارف آشامیدنی قابل استفاده است. به این ترتیب، استفاده از فیلترهای ممبران در تصفیه آب آشامیدنی بهبود چشمگیری در کیفیت آب ایجاد می‌کند.

2- تصفیه فاضلاب صنعتی

فیلتر ممبران به دلیل توانایی فوق‌العاده در حذف آلاینده‌ها، کاربرد گسترده‌ای در تصفیه پساب صنعتی دارد. این فیلتر با استفاده از غشای نیمه تراوا، طیف وسیعی از آلاینده‌ها را از فاضلاب صنعتی حذف می‌کند. استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه فاضلاب صنعتی می‌تواند حجم پساب را تا 90 درصد کاهش داده و از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست و منابع آبی جلوگیری کند.

3- نمک‌زدایی

شیرین سازی آب دریا یکی از ابزارهای مهم برای رفع کمبود منابع آب است. روش‌های نمک زدایی آب دریا شامل اسمز معکوس (RO)، تبخیر فلاش چند مرحله ای (MED) و تقطیر با هوای فشرده (VC) می‌شود. در میان این روش‌ها، فناوری فیلتر ممبران اسمز معکوس به مقرون به صرفه ترین ابزار نمک زدایی تبدیل شده است.

معرفی قطعات فیلتر ممبران

در ساختار کلی فیلتر ممبران، چندین اجزای مختلف وجود دارد که عملکرد ممبران در تصفیه آب را بهبود می‌بخشند. از جمله قطعات فیلتر ممبران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غشای نیمه تراوا: این غشا دارای صفحاتی با منافذ بسیار ریز است که اجازه عبور ذرات بزرگتر از این منافذ را نمی‌دهند. غشای نیمه تراوا به صورت مارپیچی دور میله‌‌ای پلاستیکی پیچیده شده و داخل محفظه‌ای به نام پرشروسل قرار می‌گیرد. مجرای فاضلاب: پس از ورود آب ناخالص با آلاینده‌های مختلف به دستگاه تصفیه آب، ذرات با اندازه بزرگتر از 0001 میکرون امکان عبور از منافذ غشای نیمه تراوا را ندارند و وارد مجرای پساب می‌شوند تا از دستگاه خارج شوند. مجرای آب تصفیه شده یا لوله پرمیت: ساختار فیلتر ممبران به گونه‌ای طراحی شده است که فقط آب خالص می‌تواند از منافذ آن عبور کند. آب پس از عبور از غشا، بدون آلودگی وارد مجرای آب می‌شود و از دستگاه خارج می‌شود. واشر یا اورینگ: واشرها در دو طرف غشا قرار می‌گیرند و وظیفه‌ آنها، ایجاد آب‌بندی کامل است تا از نشت آب جلوگیری شود. خرید فیلتر ممبران تصفیه آب

برای خرید فیلتر ممبران تصفیه آب باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. اولین مورد، نوع و کیفیت آن است. باید از فیلترهای ممبران با کیفیت و مطابق با کاربرد مورد نظرتان استفاده کنید. برای تصفیه آب دریا و آب لب شور ممبران‌های به‌خصوصی مثل ممبران 8 اینچ فیلمتک BW30-400 وجود دارد. همچنین، مهم است که به فروشندگان معتبر و با تجربه در این حوزه مراجعه کنید. وب سایت آبین با سال‌ها تجربه در زمینه عرضه تجهیزات تصفیه آب، به عنوان برترین مرجع برای خرید فیلتر ممبران محسوب می‌شود. علاوه بر این، کارشناسان آبین آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه انتخاب فیلتر ممبران مناسب، بسته به نیازهای عملیاتی کاربران هستند.

 

دیگر خبرها

  • تجهیزات VAR از چین وارد می‌شود | مشکلی در قرارداد شمسایی نیست
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد