Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@22:43:31 GMT

کشت نشائی مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش می دهد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۴۹۴۲۲

کشت نشائی مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش می دهد

گرگان- رئیس زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: کشت نشائی موجب صرفه جویی ۱۵ درصدی آب در بخش کشاورزی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن مختارپور ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در مرکز تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان برگزار شد، گفت: در کشور و استان گلستان با بحران کم آبی رو به رو هستیم و بیش تر مصرف آب در بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر قرار باشد صرفه جویی در مصرف آب رخ دهد باید این صرفه جویی در کشاورزی باشد و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با این بحران سیاست‌های کلان را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با بیان اینکه در کشت نشائی به جای یک هکتار، ۱۰۰ مترمربع آبیاری می‌شود، افزود: در این حالت مصرف آب در ابتدای رشد گیاه ۱۰۰ درصد کاهش و در پایان رشد گیاه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

مختار پور افزود: کل آب مصرفی توسط مردم ۱۰ درصد بوده و مابقی به شکل کشاورزی مصرف می‌شود که با کشت نشائی می‌توانیم باعث کاهش ۱۵ درصدی مصرف آب و انقلابی در مصرف آب شویم.

هزینه کشت نشائی بالاتر از کشت معمولی است

وی با بیان اینکه هزینه کشت نشائی بالاتر از کشت معمولی بوده، افزود: سینی نشاء هزینه‌هایی را برای کشاورزان به همراه دارد که دولت در این زمینه از کشاورزان حمایت می‌کند.

رئیس زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان تصریح کرد: در کشت نشائی میزان بذر مصرفی از ۴۰ کیلوگرم در هکتار به هفت کیلوگرم در هکتار کاهش می‌یابد.

مختار پور گفت: یکی از دلایلی که کشاورزان رغبتی به کشت پنبه ندارند مدت زمان طولانی رشد آن بوده و در صورت کشت پنبه کشاورزان نمی‌توانند محصول دیگری را در زمین دیگری کشت کنند.

وی با بیان اینکه کشت نشائی موجب زودرس شدن محصول می‎شود، افزود: زمانی که مزارع درگیر تولید محصول دیگری هستند می‎توان به شکل نشائی در سینی پنبه را کشت کرد.

مختار پور گفت: ما مسئول پاسخگویی به مسائل فنی تولید هستیم و باید تلاش کنیم که تولید کشاورزان در واحد سطح افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینک برنامه‌ریزی‌شده کشت پنبه از ۱۲ هزار هکتار به ۲۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند، افزود: در زمینه صرفه اقتصادی کشت پنبه می‌توانم بگویم کشاورزی که سال گذشته از این طریق یک هکتار پنبه کاشته است امسال اقدام به کشت پنج هکتار کرده است.

مختار پور اظهار کرد: قیمت تضمینی پنبه به گونه‎ای شده که کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت پنبه دارند و ما به عنوان پایلوت کشت نشائی در کشور انتخاب شدیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین افزود: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در کشور ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، اظهارداشت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید، تاکنون سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار رسیده است.

معین اظهار داشت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، درسال زراعی گذشته استان‌های کردستان، کرمانشاه و اصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.

در استان کردستان تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار گندم علیه سن سمپاشی شده است و قرار است ۱۵۰ هزار هکتار دیگر صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد