Web Analytics Made Easy - Statcounter

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: برداشت بی‌رویه و بی‌برنامه، نسل گیاهان وحشی و دارویی را با خطر انقراض مواجه می‌کند.

محمد مهرنیادر گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، استان را یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان وحشی و دارویی در کشور دانست و اظهار کرد:همه ساله در فصل بهار شاهد رویش انواع گیاهان خوراکی در رویشگاه‌های استان هستیم و در این فصل، گروه‌هایی با جمع‌آوری و عرضه این گیاهان به بازار منبع درآمد خوبی برای خود ایجاد کرده و با این برداشت‌ها متأسفانه باعث کاهش ذخائر طبیعی و شتاب در آن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی باید نسبت به برداشت اصولی و کنترل شده این گیاهان اقدام کرد و از بوته‌کنی برخی از آنها که دارای پیاز هستند جلوگیری کرد.

این استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه زمینه برداشت و مصرف گیاهان و سبزی‌ها نیازمند دقت و برنامه‌ریزی بیشتری است، افزود:تنوع این گیاهان که مصارف مختلفی اعم از خوراکی، دارویی و آرایشی دارند، زمینه لازم را برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم کرده است.حفظ این گیاهان از وظایف نهادها و سازمان‌های حاکمیتی، پژوهشی و علمی است و در این راستا مرکز تحقیقات استان با جمع‌آوری بذور گیاهان دارویی و مرتعی و نگهداری آنها در بانک ژن گیاهی کشور اقدام به این کار کرده است.

جلوگیری از تخریب جنگل‌ها صرفاً وظیفه دولت نیست

دکتر آرش دریکوندی، محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، در این رابطه اظهار کرد: جلوگیری از تخریب جنگل‌ها صرفاً وظیفه دولت نیست و مردمی که از جنگل به اشکال مختلف بهره می‌برند نیز باید سهمی در نگهداری آن داشته باشند.در همین راستا تشکیل یک گروه مردمی از روستاییان مجاور هر جنگل در قالب یک شرکت تعاونی ضرورت دارد.

دریکوندی ادامه داد: افزایش تولید علوفه در مراتع و زیراشکوب جنگل، تولید محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، بهبود و ایجاد اشتغال، کاهش فشار دام انسان بر جنگل‌ها در قالب تشکل‌های تعاونی از دستاوردهای اجرای طرح صیانت از جنگل‌ها است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با این کار اعضای تعاونی نه تنها در استفاده از جنگل و مرتع به صورت چرانیدن دام و بهره‌برداری از چوب‌هایی که در اجرای عملیات جنگل‌داری به دست می‌آید سهیم می‌شوند بلکه در پاسداری از آنها از هرگونه اقدام مخرب مانند قطع خودسرانه و بی‌رویه درخت، گلازنی، پیشگیری و اطفای حریق نیز دخیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه استفاده فردی از جنگل‌ها باید متوقف شود، افزود: باید هر کاری از این‌گونه فعالیت‌ها در قالب شرکت تعاونی انجام شود و دولت نیز از صنایع کوچک و متوسط جنگلی حمایت کند و با فراهم آوردن امکان دستیابی به بازار فروش برای کارخانجات کوچک تولیدکننده فرآورده‌های جنگلی موجب ارتقای سطح معیشت بسیاری از مردم جنگل‌نشین شود.

دریکوندی افزود: این هدف از طریق جنگلداری اجتماعی و به منظور اقتصادی کردن طرح‌های جنگل ‎ داری میسر می‌شود که در واقع در راستای استفاده از توان اکولوژیک و تعدیل کاربری‌ها به نحوی که ضمن کسب درآمدهای اقتصادی باعث حفاظت در منطقه موردنظر نیز است.

خسرو بهلولی، مسئول پناهگاه حیات وحش ازنا نیز در این رابطه گفت: با شروع فصل بهار عطر گیاهان خودرو و وحشی باعث استقبال مردم جهت استفاده از این گیاهان می‌شود.به تبع همراه با این تمایل، برداشت بی‌رویه بسیاری از این گونه‌ها آغاز شده و نسل خیلی از آنها را در معرض نابودی قرار می‌دهد.همچنین فروش این گیاهان مزید بر این برداشت‌ها شده و باعث می‌شود تنوع ژنتیکاین گیاهان نیز کاهش یابد.

مسئول پناهگاه حیات وحش ازنا با اشاره به حوزه استحفاظی خود، افزود: این منطقه حدود 25 هزار هکتار مساحت دارد که با فرارسیدن فصل بهار و آغاز گرما رویشگاه گیاهان کوهی ازجمله تره کوهی، شنگ، آنغوزه، کنگر و... است که در ادامه ورود علف‌چین‌ها را به منطقه شاهد هستیم.

وی گفت: در همین راستا گشت‌های ویژه خود را در منطقه به صورت مستمر برقرار کرده‌ایم و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با آن برخورد می‌شود. هم اکنون گیاهان این منطقه به خاطر سردی هوا رشد زیادی ندارند اما در یک ماه آینده شاهد رشد آنها خواهیم بود.

فصل بهار معضل شکار روند صعودی پیدا می ‎ کند

منصور درویشی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا نیز گفت: متاسفانه در فصل بهار و همزمان با آغاز زاد و ولد حیات وحش، معضل شکار و زنده‎گیری حیات وحش نیز روند صعودی پیدا می ‎ کند.

وی با بیان اینکه در این فصل کبک‎زنی صید ماهی و تخریب زیستگاه ‎ ها افزایش می‎یابد، افزود: این اقدامات طی اردیبهشت ماه به اوج خود می‎رسد و بیشترین تخریب را در این مدت خواهیم داشت. همچنین ورود دام و عشایر به زیستگاهها نه تنها باعث تخریب عرصه ‎ های طبیعی می‎شود بلکه کاهش غذای حیات وحش مخصوصا گیاه ‎خواران را به دنبال دارد. در همین راستا با افزایش گشت و کنترل نیروهای یگان در زیستگاه ‎ ها، ایجاد پست ‎ های موقت و حضور شبانه روزی ماموران در مناطق، سعی در ایجاد محیطی امن ‎ تر برای حیات وحش داریم و تمام تلاش خود را در این خصوص به کار بسته‌ایم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا یادآور شد: از دیگر عوامل تهدید کننده طبیعت، آتش سوزی مراتع در ماه ‎ های گرم سال است که عمدتا به علت سهل انگاری افراد وارد شده به منطقه صورت می‎گیرد.

چرای زودهنگام عامل برهم خوردن تعادل در مراتع

حاجی‌مراد بیرانوند، مدیرکل امور عشایر لرستان نیز گفت: چرای زودهنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب مراتع است و متاسفانه دام‌های عشایر استان‌های همجوار که زودتر از موعد مقرر به استان کوچ می‌کنند باعث برهم خوردن تعادل مرتع و از بین رفتن عرصه‌های طبیعی می‌شوند.

وی، میزان دام لرستان را 1.5 میلیون واحد دامی عنوان کرد و گفت: همچنین 1.5 تا دو میلیون واحد دامی به وسیله عشایر استان‌های همجوار به استان وارد می‌شوند که این افزایش، بر مراتع عرصه‌های طبیعی فشار زیادی را تحمیل می‌کند. دام‌ها مانع از رشد طبیعی گیاهان و پخش بذرها می‌شوند و درنهایت تخریب عرصه‌های طبیعی اتفاق خواهد افتاد.

بیرانوند با بیان اینکه لرستان دارای ۱۳ ایل‌راه بوده که کنترل آنها مشکل است، افزود: اداره کل امور عشایر استان دستگاهی خدمات‌رسان است و نمی‌تواند در این راستا کار خاصی انجام دهد.

وی، تاریخ کوچ عشایر را 15 اردیبهشت اعلام کرد و گفت: متأسفانه عشایر استان همدان این موضوع را رعایت نکرده و زودتر از تقویم کوچ عشایر اقدام به این کار می‌کنند و به علت کاهش بارندگی هنگام پاییز در قشلاق علوفه این منطقه رشد چندانی نداشته و برای همین کوچ زودهنگام خود را آغاز کرده‌اند.

مدیرکل امور عشایر لرستان با بیان اینکه استان همدان از ورود عشایر سمت اشترینان جلوگیری کردهاست، افزود: این اقدام باعث شد که تراکم بالای عشایر را در این منطقه داشته باشیم و فشار زیادی به مراتع بروجرد وارد آید. استان همدان تنها یک ورودی برای عشایر دارد و از ورود آنان جلوگیری کرده است اما در لرستان به علت تعدد مبادی و محدودیت امکانات و نیروی استان نمی‌توانیم از این کار جلوگیری کنیم.

بیرانوند تصریح کرد: تراکم عشایر در این منطقه موجب بروز مشکلاتی برای دامدار می‌شود و احتمال شیوع بیماری را افزایش می‌دهد برای همین امروز جلسه‌ای با حضور فرماندار پلدختر، دامپزشکی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی استان و امور عشایر و منابع طبیعی همدان در شهرستان پلدختر تشکیل می‌شود تا تمهیدات لازم برای این شرایط اندیشیده شود.

مدیرکل امور عشایر لرستان از عشایر درخواست کرد تا هنگام تعیین شده برای کوچ از این کار جداً خودداری کنند چراکه آسیب جدی را خود آنان خواهند دید.

تهیه و تنظیم از سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟

همشهری آنلاین – مجید جباری: جنگل های زاگرس با ۶ میلیون هکتارمساحت، منبع معیشت حدود ۲ میلیون جامعه‌محلی و منبع تامین ۴۰ درصد آب کشور است؛ اما این عرصه مهم و حیاتی به دلیل سالها بهره برداری غیر اصولی، هجوم آفات و بیماری، خشکسالی‌های پی در پی و ... با کاهش محسوس تراکم پوشش گیاهی مواجه شده و بخش وسیعی ازمساحت آن درمعرض نابودی قرار دارد. برهمین اساس، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از آغاز طرح نجات جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: «وابستگی بیش از ۵۰ درصد زندگی مردم و جوامع محلی حاشیه جنگل‌های زاگرس و بهره برداری سنتی از درختان، خشکسالی پی در پی، ریزگردها و در نتیجه، طغیان آفت ها و بیماری ها تعادل اکولوژیکی این عرصه جنگلی گسترده را برهم زده است.»

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درگفت‌وگو با همشهری آنلاین بیان کرد: «با توجه به اهمیت عرصه های جنگلی زاگرس، طرح جنگلداری اجتماعی به زودی در همه عرصه های زاگرس اجرا می شود. این طرح با پشتوانه علمی داخل و تجربه دنیا در جنگل های مشابه ایران، مثل جنگل های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا تهیه شده و به صورت پایلوت در برخی مناطق حاشیه جنگل های زاگرس در حال اجراست.

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

او افزود: «نجات جنگل‌های زاگرس، نیازمند عزمی ملی است و به همین خاطر، سند ملی احیای این جنگل‌ها توسط سازمان منابع طبیعی تهیه شده است و معتقدیم که توان علمی لازم در سازمان ما وجود دارد که با همکاری دانشکده‌های منابع طبیعی کشور، این سند را به طور کامل اجرایی کنیم.»

مرگ یک میلیون هکتار از مساحت جنگل‌های زاگرس | درختان امکان زادآوری ندارند | نجات زاگرس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

شعبانیان شرط اساسی برای احیای عرصه‌های جنگلی زاگرس را تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت عنوان کرد و گفت: «با تخصیص اعتبارات لازم می توانیم طرح جنگلداری اجتماعی را برای احیاء این عرصه های جنگلی باارزش در پیش بگیریم. جنگلداری اجتماعی جوامع محلی را در حفظ جنگل‌ها درگیر و شرایطی را فراهم می کند که احیای جنگل‌ها از نظر اقتصادی به نفع شهروندان باشد. خوشبختانه حساسیت های لازم در باره در دولت نسبت به حفظ و احیای جنگل ها وجود دارد و این حساسیت باید منجر به تخصیص اعتبار شود. البته در آخرین کارگروه ملی احیای جنگل های زاگرس که اواخر سال گذشته با حضور محمد مخبر، معاون رئیس جمهور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزاری نفت، نیرو، جهاد کشاورزی برگزار شد، به نتایج نسبتا خوبی رسیدیم و این جلسات تا دستیابی به بهترین نتیجه ادامه خواهد داشت.»

چرای بی‌رویه دام، هجوم آفت ها و بیماری‌ها و بهره برداری بیش از حد از عرصه های جنگلی زاگرس، امکان زادآوری در این عرصه مهم و حیاتی پهناور را از بین برده و کاهش تاج پوشش گیاهی بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل به زیر ۱۰ درصد رسیده که به معنای مرگ بخش های وسیعی از جنگل های زاگرس است.

کد خبر 847855 برچسب‌ها منابع طبیعی آب خیزداری گیاهان و درختان محیط زیست جنگل محیط زیست ایران محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری